Intel avtäcker Core i9-11900K – "bättre än AMD i spel"

Permalänk
Medlem

Jag är sist och slutligen inte jätteintresserad av om ena lagets toppmodell är några procentenheter snabbare än den andras. Det som är intressant är vad det här betyder för relevant prestanda/krona.

Om i9 nu bara är aningen snabbare i spel än Ryzen 9, men ger 4c/8t mindre, så vad händer om/när AMD släpper en 5800XT eller liknande med högre klock och lika många kärnor till ett lägre pris? Eller en 5900 non-x? Eller varför inte bara 5600 non-x som lär bli riktigt prisvärd och som lär skapa problem för i5 och i7?

På tal om i7... vad kommer 8 kärnor på i9 att innebära lägre i segmenten? Om i7 också kommer med 8 kärnor så lär den bli konkurrenskraftig, men då är i9-11900K praktiskt taget dödfödd. Om i7 kommer med 6 kärnor så är den istället dödfödd, om de inte följer den linjen och går tillbaka till 4c/8t på i5, men det skulle ja vara absurt. Förhoppningsvis så offrar de väl i9...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

AMD tillgodose kunden främst, Intel tillgodoser sig själva främst. Mjölka ur maximalt från kunderna. Byta socket ofta för att öka försäljning. Nä jag kommer inte titta på Intel förrän de bryr sig om konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De senaste åren har jag har själv uppgraderat från r7 1700-r5 2600-r5 3600x. Kan inte påstå att det var värt det om man bara kikar på prestanda utan gjordes mest för att det är kul med nytt. Ibland blir man sugen helt enkelt.
Inget jag rekommenderar vänner att göra när de frågar mig vad de bör byta ut i sina datorer.

Aningens otydlig där kanske. Menade mer om man ska köpa allt nytt och låter den avgörande faktorn vara en marginell ledning i spe.

Har själv köpt 1700, sen 2700X, sen 3900X, och snart (eller ja, inom närmaste tusen åren hoppas jag) 5900X, men just i mitt fall lägger jag mycket tid på benchmarking, gör en del videoredigering etc så det är inte som att jag inte märkt av prestandaskillnaden, men mest är det väl också för att det är kul och för att jag kan

Dock så vill jag mena att om syftet från Intel's sida var att visa att "de är bäst", så är inte 2-5% särskilt övertygande.

Vi har, om siffrorna stämmer hamnat i ett "det kvittar"-läge för spel, vilket naturligtvis är bra för oss, då varken AMD eller Intel kan ta ut premiumpriser med argumentet att "konkurrenten suger", så de får ta till andra grepp för att böna och be om våra pengar. Det är nu konsumenten som har övertaget och marken, och jag trivs väldigt bra med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Det är nu klarlagt att Cypress Cove verkligen är Sunny Cove fast på 14 nm. Intel nämner också 19 %-ig IPC förbättring över Skylake, en siffra som både Phoronix och AnandTech konstaterade var rätt konservativ när de testade Sunny Cove då båda fick en genomsnittlig ökning på över 20 % ISO-frekvens.

Nu får man också komma ihåg att Zen och Core skiljer sig på ett rätt viktigt sätt, Zen-serien är märkbart starkare i flyttal ställd mot Core än vad fallet är för heltal. I SweClockers Zen3-tester hade Zen3 hela 25 % högre IPC i flyttal medan fördelen "bara" var 14 % i heltal.

Givet vad som normal testas hos de flesta webbplatser lär slutsatsen bli att Rocket Lake S och Ryzen 5000 kommer dra rätt jämt i "produktivitet" när lika många kärnor används. Detta då Rocket Lake S lär klocka högre all-core men de benchmarks som körs (utanför spel) har tyvärr brutal övervikt för flyttalstunga uppgifter. Det hade inte varit något direkt problem om det inte var så pass stor skillnad i relativ IPC mellan Core och Zen i heltal- resp. flyttal.

Rocket Lake S lär inte slå några rekord i energieffektivitet, inte ens om man bara håller sig inom jurassic park (x86). Men givet att det lär bli nya ledaren i heltalsprestanda per kärna (fullt möjligt att man även slår Apple fram till de får ut efterföljaren till M1) så kommer de flesta tester dra en vinglig slutsats. För är bara i fall som primärt jobbar med flyttal och som kan dra effektiv nytta av fler än 8C/16T som Rocket Lake inte kommer vara bästa CPU för "icke-spel". En förkrossande majoritet av allt som körs på skrivbordet ligger i gruppen: använder färre än 8 kärnor och jobbar primärt med heltal (bl.a. spel ligger här).

Det som ändå gör Rocket Lake S lite trist är att, enligt AnandTech, gjorde Intel officiellt uttalade om att Alder Lake S ska lanseras 2H 2021. Cypress Cove må vara ett hyfsat steg upp från Skylake i IPC, men det är ändå en 1,5 år gammal mikroarkitektur byggd på en snart 6 år gammal process. Om Golden Cove ("stora" kärnorna i Alder Lake) är ens i närheten av de ryktade 40-50 % högre IPC över Skylake lär Rocket Lake S åldras väldigt snabbt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Sen står detta i bjärt kontrast mot de 20-30% det skrävlats om.

Det var väl ändå Zen2 mot Skylake-N?

Kollar vi 1280x720 resultat för SweClockers Zen3 tester så är

  • 10600K är ungefär 22 % snabbare (båda genomsnitt och lägsta) än 3600

  • 10900K är ungefär 28 % snabbare i genomsnitt och 30 % snabbare i lägsta FPS ställd mot 3900X/3950X

Vid 1920x1080 minskar det till 20 % för 10600K resp. 20/25 % för 10900K.

När det kommer till Rocket Lake S mot Zen3 har vi nått den trevliga punkten att man kommer vara primärt GPU-begränsad oavsett CPU, det trots att man testar med 3080 i 1920x1080 (man kör ju "ultra/high").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Skulle gissa att de flesta spel-jämförelser här inte använder ett vidare antal kärnor öht. Därför blir resultaten som de blir, starka kärnor vinner. Hade det varit någon slags CPU-rendering jämförd så hade 5900X rimligtvis vunnit med råge

Exakt. Som tidigare sagts, för spel behövs inte fler än 8 cores. Det är hur effektiva de är som är avgörande.
Kommer troligen vara så ett bra tag framöver då andra faktorer är mer väsentliga för att få ut mer prestanda i högre upplösningar.
Tex kraftigare GPU's osv.
I 4k upplösning kan man köra på en t.o.m. 4-kärnig 6700k och få i princip samma fps som en 10900k i flertalet titlar som exempel.

Permalänk
Medlem

Tror det blir en varm historia och varför behöver Z590 korten 18 fasers VRM för bara 8 kärnor?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

På tal om i7... vad kommer 8 kärnor på i9 att innebära lägre i segmenten? Om i7 också kommer med 8 kärnor så lär den bli konkurrenskraftig, men då är i9-11900K praktiskt taget dödfödd. Om i7 kommer med 6 kärnor så är den istället dödfödd, om de inte följer den linjen och går tillbaka till 4c/8t på i5, men det skulle ja vara absurt. Förhoppningsvis så offrar de väl i9...

Hade de haft någon skam i kroppen skulle de skippat i9 beteckningen den här gången, men det är väl marknadsföringsmässigt omöjligt antar jag...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det roligaste hade varit ifall amd presenterat 5800xt och 5900xt för samma pris och sänkt priset på de nuvarande.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk

Är inte det heta nya 4k eller? Spela roll om det är 3% snabbare i 1080p då eller?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det var väl ändå Zen2 mot Skylake-N?

Kollar vi 1280x720 resultat för SweClockers Zen3 tester så är

  • 10600K är ungefär 22 % snabbare (båda genomsnitt och lägsta) än 3600

  • 10900K är ungefär 28 % snabbare i genomsnitt och 30 % snabbare i lägsta FPS ställd mot 3900X/3950X

Vid 1920x1080 minskar det till 20 % för 10600K resp. 20/25 % för 10900K.

När det kommer till Rocket Lake S mot Zen3 har vi nått den trevliga punkten att man kommer vara primärt GPU-begränsad oavsett CPU, det trots att man testar med 3080 i 1920x1080 (man kör ju "ultra/high").

Du menar de 5 personer globalt som faktiskt lyckats få tag på en GPU lanserad under hösten?

Men ja, så är det nog. Sen tror jag att de enorma övertagen det pratades om baserades på att det skulle vara nyare än Golden Cove. När Alder Lake väl kommer till desktop får vi för konkurrensens skull hoppas att AMD inte somnat om i oh med ZEN3.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska gnälla om:

"Ja men Ryzen 5XXX serien är ju redan släppt och gammal, borde ju jämföras med kommander 6XXX"

och så vidare i hamsterhjulet

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Du menar de 5 personer globalt som faktiskt lyckats få tag på en GPU lanserad under hösten?

Men ja, så är det nog. Sen tror jag att de enorma övertagen det pratades om baserades på att det skulle vara nyare än Golden Cove. När Alder Lake väl kommer till desktop får vi för konkurrensens skull hoppas att AMD inte somnat om i oh med ZEN3.

Kapade lite för mycket i citatet, menar att enda gången det prats om något 20-30 %-igt övertag var väl just i samband med Principal Technologies härvan? såg det ut som skitsnack, vad vi lärde oss senare är att med tillräckligt snabb GPU var det faktiskt så pass stor fördel Intel hade. OBS: det ändrar inte att hela Principal Technologies grejen var brutalt illa skött, att just detta råkade stämma kanske mer handlar om tur...

Tror aldrig vi kommer få se några 20-30 % fördel för Rocket Lake S över Zen3, initialt blir det omöjligt p.g.a. GPU-flaskhals men även med nästa generation GPUer lär vi inte så något sådant. Med Zen3 ökade ju AMD specifikt spelprestanda betydligt mer än "vanliga" användarfall, så fördelen är mindre för Core nu.

Tar vi IPC ökningarna och listade frekvensen som gospel hamnar Rocket Lake S rimligen någonstans 10-20 % bättre för spel när GPUer blir "tillräckligt" snabba. Vi lär få mer klarhet om något techsite vågar köra spel i 1280x720 när de testar Rocket Lake S, man får lura ut något sätt att filtrera ut drivorna med klagomål som det medför (ska det vara så svårt att förstå skillnaden i fokus på ett GPU resp. ett CPU-test???).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kul att se folks reaktioner.
När AMD äntligen klår Intel i spel med ca 5-8% = RIP Intel
När Intel tar tillbaka tronen med 2-8% = gammal skåpmat och besvikelse.

Reaktionen var på hur mycket de lyckades öka från Zen 2 vilket var avsevärt mycket mer och kunde tills sist klå intel och till och med vara bättre. De har gjort ett jävla bra jobb

Intels ökning från sina föregående är bara gäsp och ja besvikelse.

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju väntat att de tar tillbaka kronan får man väl ändå säga, annat vore ju katastrof.

Men jag väntade mig allvarligt talat mer än detta lyft faktiskt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag ska uppgradera nu i vår har jag bestämt mig för, väntar väll på att SweCs och andras tester kommer ut så får vi se vad det blir.
Har aldrig haft en processor så länge som jag har haft min 7700k, så det lär ju kännas skillnad vad som.

Blir nog Intel av den tunna anledningen av att jag aldrig haft problem med deras CPUer, precis som jag aldrig haft problem med ASUS tredjeparts grejer även fast det kanske finns lite bättre och/eller billigare ibland. Blir nån sorts dum lojalitet även fast jag absolut inte har något emot AMD och andra märken.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Reaktionen var på hur mycket de lyckades öka från Zen 2 vilket var avsevärt mycket mer och kunde tills sist klå intel och till och med vara bättre. De har gjort ett jävla bra jobb

Intels ökning från sina föregående är bara gäsp och ja besvikelse.

Jag finner det mer förvånande att ingen ser det mer imponerande 14nm som Intel spottat ut i generationer nu krävde att AMD gick ner till 7nm innan de kom ikapp. Vad har vi att se fram emot när Intel tar tummen ur och går ner till 10nm eller 7nm.

Tycker det är kanon att det äntligen finns riktigt konkurrens. Om bara Intel kunde pressa priserna nu också.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Reaktionen var på hur mycket de lyckades öka från Zen 2 vilket var avsevärt mycket mer och kunde tills sist klå intel och till och med vara bättre. De har gjort ett jävla bra jobb

Intels ökning från sina föregående är bara gäsp och ja besvikelse.

Självklart har AMD gjort ett extremt bra jobb. Samtidigt har Intel varit lata senaste åren.
Men majoriteten av reaktionerna online var i nivå med "RIP Intel" och hur skit Intel var. Trots att dom prestera likvärdigt i spel.

Så istället för att basha skiten ur Intel ska vi vara glada att de nu släpper något som presterar ännu bättre.

Sedan bör vi alla veta att största flaskhalsen i spel oftast är grafikkortet. Så självklart kommer det inte skilja sig så mycket i prestanda när en ny processor släpps.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tror det blir en varm historia och varför behöver Z590 korten 18 fasers VRM för bara 8 kärnor?

Vem säger att det faktiskt behövs? Det har ju blivit något av en VRM-hysteri de senaste åren, trots att det för de allra flesta är ganska orelevant. Så inte så konstigt att tillverkarna trycker dit fler faser när det är det konsumenterna efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ser ju snarare ut som om AMD-fansen har svårt att hålla tårarna tillbaka.

När AMD släppte sina staplar så spådde man att Intel och Nvidia var helt döda, hur man tagit prestandatronen bla bla men när Intel gör likadant så börjar allt irrelevant snack om att det inte är tillräckligt mycket bättre för att vara imponerande.

Löjligt

Blir bara myntargument att hålla på så, så förstår inte riktigt ditt argument över 5% prestanda

Permalänk
Medlem

Kul med lite konkurrens, då kanske AMD kan sänka sina priser på 5XXX serien..
Det som känns lite segt av intel är att om jag fattar det rätt, så har Z590 tillsammans med en rock-s cpu 20 PCI-E 4 lines.
X570 med Zen 3 har 24 så vill jag ha 2 Gen4 SSD blir det lite trångt på intel..

Annars är de väl bara att vänta på en vettig ARM för desktop(en som jag kan köpa på typ Webis och bara plugga in i mitt chassi)...får se när någon får tummen ur.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av nimraug:

Kul med lite konkurrens, då kanske AMD kan sänka sina priser på 5XXX serien..
Det som känns lite segt av intel är att om jag fattar det rätt, så har Z590 tillsammans med en rock-s cpu 20 PCI-E 4 lines.
X570 med Zen 3 har 24 så vill jag ha 2 Gen4 SSD blir det lite trångt på intel..

Annars är de väl bara att vänta på en vettig ARM för desktop(en som jag kan köpa på typ Webis och bara plugga in i mitt chassi)...får se när någon får tummen ur.

Hos X570 finns från CPU: 16st PCIe 4.0 till GPU, 4st PCIe 4.0 för NVMe och 4st PCIe 4.0 för chipset

Hos Z590 finns från CPU: 16 st PCIe 4.0 till GPU, 4st PCIe 4.0 för NVMe och 8st DMI (i praktiken kör DMI PCIe 3.0) för chipset.

D.v.s. det är ur alla praktiska hänseende nu exakt samma I/O-kapacitet för dessa två plattformar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hade de haft någon skam i kroppen skulle de skippat i9 beteckningen den här gången, men det är väl marknadsföringsmässigt omöjligt antar jag...

Man skulle ju tycka att de sen kunde ha släppt en högre klockad variant som sen vore i9...

Enligt lite rykten från förra veckan verkar det väl då som att i7 blir 8 core med lite lägre clock, runt 5,1Ghz jämfört med 5,3Ghz på boost. I så fall blir förbättringarna 10700K mot 11700K bara i arkitekturen, medan cores och klock ligger på samma nivå. Samma med 11900K, förutom att kärnorna går ner...

Tja, inte spännande alls egentligen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat av Intel, men vi ska nog vänta på andra tester än Intels, då dom har fuskat med detta förut.

Går dom om så är det bra, det visar att AMD har get dom lite eld i arslet och det är bara bra för oss konsumenter

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag är bara glad att de äntligen konkurrerar med varandra så att vi konsumenter får bättre produkter. Ser inga problem med att de har snarlik prestanda.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

För mig är det mest intressanta nya plattformen, inte om processorn e 5 % snabbare det räknar jag alltid med, att det är en prestandaökning. Amd la in den dödsdömda pci-e4 (som enligt pci-sig inte blev en vidare bra lösning, utan skulle bli en kortlivad historia, synd att intel hakade på pci-e4 & inte skyndar på med pci-e5 istället
(om jag minns rätt så handlar det om strömtillförsel strömledningar som gjorde pci-e4 för dyr & dessutom ineffektiv, vilket man ser när man tittar på priserna på amds moderkort (ie x570)

Pci-e5 dyker upp 2021-2022 hos både amd & Intel, men cudos till amd som åtminstånde gjorde nåt nytt. Men i övrigt så har inte amd kommit med något nytt på moderkorten utan mest varit som ett halvtaskigt intelkort i mellanklassen.
Nu ser det dessvärre ut att bli samma med nya intel serien. Får hålla mig till sapphire rapids när den kommer, där det blir ssd på minnesstickor förhoppningsvis u.3 (tycker personligen att det blivit för mycket m.2 på moderkorten(tar för mycket plats) bättre att lägga de på instickskort istället.) Threadripper var det nära en inhandling (pga fler pci-e linor), får se om det dyker upp nåt spännande där med amds nästa plattform. men förutom massa pci-e linor så sög verkligen amds workstation kort

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Tänk om man kunde leva i den världen som de flesta verkar leva i idag.

När det kommer en ny cpu så märker de absolut ingen skillnad alls på denna och deras gamla. De letar upp de allra bästa testprogrammen de kan hitta, men inte ens dessa kan uppvisa någon skillnad vid normala inställningar. Och folk tvinga testa i inställningar som de ej har haft de senaste 20åren och då kan de få fram resultat som att den ena komponenten är 5% bättre och därmed utklassar den andra och man måste ha denna.

Min åsikt för den stora skaran handlar det om pris, skitsamma vad den bästa klientprocessorn heter, det är ändå inte den som är rätt val för dem. De lägger sin budget och kollar var får de då mest för pengarna.
Det som är bra med Intels kommande är att de verkar prestera bra, AMD i andra sidan har blivit väldigt dyra nu. De flesta tycker nog allt för dyra och det är bra om priserna sänks.

*edit*
Jag ser framför mig en audiofil som testar sina högtalare emot de gamla på samma sätt som en gamers.
Audiofilen tar fram den allra bästa mikrofonen som den kan hittar och spelar in ljudet och jämför, folk säger till honom idiot. Skillnaden är så liten så du kommer ej se någon skillnad. Ta istället och endast skicka ut signaler i lägre än 10Hz eller högre än 40.000 Hz och analysera dessa.

Permalänk
Medlem

Vem köper 5900X/10900K och spelar i 1080p?
Dom flesta som har råd med dessa spelar i 1440p och uppåt och där kommer skillnaderna vara inom felmarginal.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vad spännande! Om de håller samma lanseringspris som comet lake, och kan leverera processorerna så är det här ju trevligt för konsumenterna Kommer personligen hoppa då det inte känns som en specielt nödvändig uppgradering för min egna sida, men kul för folk som går i uppgraderingstankar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

(ska det vara så svårt att förstå skillnaden i fokus på ett GPU resp. ett CPU-test???).

Skrivet av Rollese:

Vem köper 5900X/10900K och spelar i 1080p?
Dom flesta som har råd med dessa spelar i 1440p och uppåt och där kommer skillnaderna vara inom felmarginal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S