Intels grafikkort för spel tillverkas hos TSMC

Permalänk
Cylon

Intels grafikkort för spel tillverkas hos TSMC

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Intel tillverkar den spelorienterade grafikkretsen DG2 på TSMC:s 7-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att de tar 7nm kapacitet ifrån AMD.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Jag är nöjd bara dom kommer upp till motsvarande prestanda som 70 korten. 970, 1070, 2070, 3070 ja ni fattar.

Om dom gör det direkt och har bra drivrutiner och rätt pris.... ja då jävlar. Äntligen en till att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant & se priserna oxå hoppas det blir bra. Sen hur det blir med drivisar & om deras version av sli eller någon namne fungerar bra med inbyggd grafik i cpu & externt gk som det talats om, men bra om de kan röra om i grytan lite grann iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Haha ja de är ju ett sätt å se de på. Personligen så ser jag fram emot mer konkurranse och Intel har ju absolut chans å ta sig in på instegsmodell marknaden.
Finns bara fördelar av en tredje aktör och de ska bli väldigt intressant å följa utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Allt jag tänker nu är att det kommer bli ännu färre kort på marknaden. TSMC gör ju snart allt, hur kommer dom hinna producera till alla, så att det finns lager på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Allt jag tänker nu är att det kommer bli ännu färre kort på marknaden. TSMC gör ju snart allt, hur kommer dom hinna producera till alla, så att det finns lager på marknaden.

De får väl bygga ut och ta in mer folk tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så AMD var de enda som hade tillverkning hos TSMC innan Intel kom in i bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fantastiskt. Jag är nöjd bara dom kommer upp till motsvarande prestanda som 70 korten. 970, 1070, 2070, 3070 ja ni fattar.

Om dom gör det direkt och har bra drivrutiner och rätt pris.... ja då jävlar. Äntligen en till att välja mellan.

Vore kalas med mer konkurrens för i slutändan bättre tillgång och kanske till och med bättre priser, vad gäller drivrutiner så har Intel till dags datum tyvärr inte levererat någon super upplevelse för GPU'er annat än att nyttja dom för normal desktop användning. Personligen ser jag inte drivare som Intels starka sida för just GPU, det kan såklart förbättras och de kommer de behöva göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpisavu:

De får väl bygga ut och ta in mer folk tänker jag?

ja och nej, att bygga ut betyder också högre kostnader när allt ska uppdateras, annars står man där med t.ex 7nm när noden inte är highend och har sjukt hög kapacitet men inte tillräckligt många kunder/ordrar för att fylla det.

Så det är lite av ett dubbel eggat svärd, du bygger ut mer, säljer mer och tjänar mer pengar, men utbyggnaden måste också betala sig, sådant får man planera i förtid när dom lägger upp sin game plan och inte det bästa att göra i efterhand.

Permalänk
Medlem

Nu är det bevisat.
Det finns ett trollkonto i denna forumtråden.

Man ser ju rött av helt andra orsaker än märket.

Permalänk
Medlem

Dom måste få till en bra driver och bra användargränssnitt, hoppas det inte är lika bloatigt som AMD och Nvidias är men endå funktionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så AMD var de enda som hade tillverkning hos TSMC innan Intel kom in i bilden?

Ja Nvidia har nästan inte beställt några chip av TSMC genom tiderna ;=)

Permalänk
Medlem

Skulle köpt mer aktier i TSMC, nå väl. De förtaget kommer gå spikrakt upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja Nvidia har nästan inte beställt några chip av TSMC genom tiderna ;=)

Inte mycket på 7nm, och inte på 3000-serien

Permalänk
Medlem

Dem får se ti o forska fram 7nm själva så inte TSMC belastas ännu mer. Trångt som sjutton där nu....

Skrivet av SCORPIUS:

Ja med! Hade varit klart godkänt som första försök.