Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad menar du har de gått upp 20%+ fast de går ner?

En annan fråga som jag hoppas någon kan svara mig på. När är den bästa tidpunkten att sätta in pengar på sitt ISK-konto när skatten dras fyra ggr per år?

Gissar på syftningen är >20%.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Funderar på om det inte bara är bättre att begära avslut och lägga pengarna på ett isk konto på avanza istället och köpa in sig på indexfonder? Vad är egentligen fördelarna med kf förutom att du kan bestämma hur dem ska betalas ut samt vem som ska få dem vid dödsfall?

Finns inga större fördelar med kapitalförsäkring om man sparar åt sig själv, förutom att det blir enklare att få tillbaka skatten på utdelningar från aktier i utlandet. Inget som du omfattas av om du du bara köper fonder eller svenska aktier. Utöver detta måste du betala en premie varje månad, men vid dödsfall får förmånstagaren istället ut 101% av kapitalet hos Avanza. Det vill säga 1% mer jämfört med om du hade haft en ISK.

Har du ingen särskilt anledning till en kapitalförsäkring så är det bara att köra på ISK. Blir bl.a enklare att flytta över ditt innehav om du skulle få för dig att vilja byta bank igen och du slipper betala en premie.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En annan fråga som jag hoppas någon kan svara mig på. När är den bästa tidpunkten att sätta in pengar på sitt ISK-konto när skatten dras fyra ggr per år?

20%+ nedgång. Kunde satt ett minus innan men tänkte folk skulle förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk har för vana att vilja sälja av vid ATH, det är något psykologiskt. Om du fortfarande tror på bolaget finns det väl ingen anledning att sälja? Om du känner att SKF tar för stor plats i portföljen då kan du sälja av en liten bit för att rätta till balansen bara.

Jag säljer sällan aktier annat än när jag "ger upp hoppet" om dem(ofta hög risk). Men samtidigt känns det som jag måste bolla möjliga alternativ med andra än mig själv emellanåt. Skf är en bra bas i portföljen, den motsvarar ca 1/4-del av värdet på portföljen som består av 8 aktier, där 4 är låg risk, 1 är medel risk, 2 hög risk och 1 extremt jävla sinnessjukt hög risk.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Tänkte se om ni har några tips till mig.
Sålde min bostad i maj 2020. Gjorde en ganska rejäl vinst som användes för att köpa en dyrare bostad. Har räknat ut att ungefär 270 000 kr ska betalas i vinstskatt och har därför lagt undan dessa pengar.

Nu har ju dock räntat på uppskjuten vinstskatt plockats bort. Så nu är min tanke att inte betala in dessa pengar och investera dom istället.

Det kan ju självklart inte vara High Chaparall investeringar då jag någon gång måste betala tillbaka detta. Har ni tips på något med låg risk som ger en återbäring på några procent per år?

Nu har jag haft möte med min bank där pengarna ligger idag. Som jag ser det har jag tre alternativ.

1. Betala av delar av lånen med pengarna. Detta ser jag som det sämsta alternativet då jag tyvärr inte kommer under 70% belåning ändå.
2. Sätta över pengarna på ett ISK hos Swedbank, troligtvis ett 50/50 konto. Fördelen med detta är att jag har allt på ett och samma ställe för lätt översyn.
3. Sätta över pengarna till Lysa, även där ett 50/50 konto. Fördelen verkar vara mindre avgifter samt eventuellt bättre avkastning.

Någon som har för någon för eller nackdel som kan tippa över mig till något av alternativen definitivt åt mig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Svårt att svara på, men schablonbeskattningen beräknas i början av varje kvartal, på det värde på kontot + de instättningar som görs under året.
1/1, 1/4, 1/7 och 1/10

Jag sätter in pengar lite då och då och handlar värdepapper som kommer in. Det du inte ska göra är att sätta in en massa pengar och sedan bara låta de ligga där i månader.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Skatten dras ju inte fyra gånger per år, men värdet vid ingången av varje kvartal används för att beräkna skatten. Det kan man göra är att skjuta på överföringarna vid kvartalsskiften, t.ex. sätta in pengarna 1 april istället för 31 mars (tror beloppet beräknas från midnatt). I praktiken är det dock ingen jättestor skillnad och det faktum att pengarna eventuellt når börsen en dag senare spelar nog större roll.

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Nu har jag haft möte med min bank där pengarna ligger idag. Som jag ser det har jag tre alternativ.

1. Betala av delar av lånen med pengarna. Detta ser jag som det sämsta alternativet då jag tyvärr inte kommer under 70% belåning ändå.
2. Sätta över pengarna på ett ISK hos Swedbank, troligtvis ett 50/50 konto. Fördelen med detta är att jag har allt på ett och samma ställe för lätt översyn.
3. Sätta över pengarna till Lysa, även där ett 50/50 konto. Fördelen verkar vara mindre avgifter samt eventuellt bättre avkastning.

Någon som har för någon för eller nackdel som kan tippa över mig till något av alternativen definitivt åt mig.

Vad är tanken att spara vinsskattpengarna? Får du inte loss en massa pengar när du säljer bostaden nästa gång? Eller är du orolig att värdet på bostaden skall gå ner så mycket att din du tvingas sälja utan att få pengar över när du betalat av lånet?

Annars är det väl bara att investera beroende på tidshorisont. Jag tror Lysa gör ett bättre jobb på det än ditt "50/50" på Banken, vad det nu är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

Vad är tanken att spara vinsskattpengarna? Får du inte loss en massa pengar när du säljer bostaden nästa gång? Eller är du orolig att värdet på bostaden skall gå ner så mycket att din du tvingas sälja utan att få pengar över när du betalat av lånet?

Annars är det väl bara att investera beroende på tidshorisont. Jag tror Lysa gör ett bättre jobb på det än ditt "50/50" på Banken, vad det nu är.

Tanken är att få pengarna att växa samt att ha det som akut-fond istället för att bara ge dom till skatteverket nu när det är ett räntefritt lån. Är inte direkt orolig att värdet ska gå ner på fastigheten och har inga planer på att flytta inom dom närmsta 10 åren om inget oförutsett händer. Med 50/50 menar jag 50% aktier 50% räntefonder precis som man kan ha hos Lysa.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Någon mer som är intresserad av GameStop (GME). Vad tror ni om teorierna kring en short squeeze likt Porsche 2008?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag muttrade när jag skulle ta körkortet för en handfull med år sedan. Fossilbil? Nä usch, inget för mig.

Så vid varje körlektion satte jag in en ganska rejäl överkompensation i Handelsbankens fond "Hållbar Energi", mest av principsak. Jovisst, principer är viktiga för mig. Men vad som visade sig hända är att "körkortet betalade av sig" flera gånger om genom den investeringen. Satte in mer pengar som låg och gjorde ingen nytta på sparkontot. Nu är jag upp 200% sedan dess.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skatten dras inte 4 gånger på ett år, dom tar 4 mätvärden under året som går och du får skatta på snittet vid årets slut.

t.ex.

1 Januari - värdet på ISK: 50 000 kr
1 April - värdet på ISK: 70 000 kr
1 Juli - värdet på ISK: 90 000 kr
1 Oktober - värdet på ISK: 110 000 kr

50 000 + 70 000 + 90 000 + 110 000 = 320 000 kr
320 000 / 4 = 80 000 kr (snittet)

Skatten på ISK är just nu 0.375%, och det kommer på skatten automatiskt vid årets slut.

80 000 x 0.00375 = 300 kr skatt får du betala för din ISK det året.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Du skall inte ha ränta på ISK (eller KF för den delen) då skatten äter upp en väldigt stor eller mer än 100% av avkastningen.
Satsa aktiedelen på globalfond (Länsförsäkringar brukar nämnas som bäst just nu) och spar räntedelen på vanligt rörligt sparkonto med ~0.8% ränta eller vad man nu hittar som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Någon mer som är intresserad av GameStop (GME). Vad tror ni om teorierna kring en short squeeze likt Porsche 2008?

Jag låg 100% i GME till igår kväll då jag stängde min position. Jag hade noterat detta prekära läge sedan ett tag tillbaka så det var bara en tidsfråga när det skulle inträffa.

Jag tror att den största uppgången har passerat men på sikt finns det en hel del kvar då bolaget har goda chanser att göra en rejäl vändning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag låg 100% i GME till igår kväll då jag stängde min position. Jag hade noterat detta prekära läge sedan ett tag tillbaka så det var bara en tidsfråga när det skulle inträffa.

Jag tror att den största uppgången har passerat men på sikt finns det en hel del kvar då bolaget har goda chanser att göra en rejäl vändning.

Mvh

100%, det var vågat. Är själv fattig student så får spela mer säkert, har en tredjedel GME med ett snitt på 18 USD/st. Önskar att jag hade behållit dem jag köpte för 6 USD. Aktien har ökat till 38 USD (+22%) under pre-market, jag tänker vänta och se var det bär av. Nedanstående citat inger hopp:

Citat:

While noting that shorts definitely were a part of the buying binge, Ihor Dusaniwsky — the head of predictive analytics at financial technology and analytics firm S3 Partners, which specializes in analyzing data on short selling — said he doesn’t agree that GameStop’s price surge was the result of a squeeze.

“GME’s board shake-up and stronger holiday sales is causing a long-buying tsunami, which is the primary factor for the price move,” Dusaniwsky said in emailed comments.

https://www.marketwatch.com/story/gamestop-stock-soars-60-in-...

Ser för övrigt fram mot de kommande månaderna, har på sätt och vis satt mig i klistret då jag knappt vill sälja av en enda aktie. Det är främst SPACs med förhoppningen att de övergår till något större: APXT (AvePoint), CCIV (ryktas om Lucid motors), GIK (Lightning eMotors), NGA (Lion Electric), PSTH (ryktas om Plaid). Utöver det GOEV (Canoo, eventuellt inblandad i Apples elbil), en tredjedel Palantir och två mindre biotech.

Jag betraktar ovanstående som läropengar och mitt resonemang är att fler transaktioner likställs med mer erfarenhet. Att ruva på aktierna flera månader åt gången ger en allt för långsam inlärning.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag kör mycket risk.
Har diversifierat dåligt och satsat mycket på cannabisbolag och tech.

Känns inte dumt alls att ha innehav i TSMC och APHA i dag.

Portföljen är upp ca 50% sedan start för ca tre år sedan.

EDIT: 55% dagen efter detta inlägg. Investeringar på börsen är äckligt beroendeframkallande.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag kör mycket risk.
Har diversifierat dåligt och satsat mycket på cannabisbolag och tech.

Känns inte dumt alls att ha innehav i TSMC och APHA i dag.

Portföljen är upp ca 50% sedan start för ca tre år sedan.

Helt sjukt, har varit bagholder i Aphria väldigt länge men idag slutade det

Permalänk
Medlem

All in tsla och crsp

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som noterar att ju högre aktivitet det är i tråden desto mer ser jag en kommande rekyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som noterar att ju högre aktivitet det är i tråden desto mer ser jag en kommande rekyl?

Tanken slog mig faktiskt igår att börsen gått lite för bra på senaste. Funderar på att sälja av stora delar av mina innehav (men med det sagt brukar jag tyvärr gifta mig med mina aktier). Jag tror det kommer en korrigering snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Tanken slog mig faktiskt igår att börsen gått lite för bra på senaste. Funderar på att sälja av stora delar av mina innehav (men med det sagt brukar jag tyvärr gifta mig med mina aktier). Jag tror det kommer en korrigering snart.

Så du är kortsiktig? Varför ska man sälja alla aktier bara för att börsen går tillbaka lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förr i tiden var varningssignalen att taxichaufförerna började prata aktier men det senaste året har ju i princip ingen åkt med dem så det kanske är dags att byta...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du är kortsiktig? Varför ska man sälja alla aktier bara för att börsen går tillbaka lite?

Nä jag är inte kortsiktig i stort men flera av mina aktier har gått upp för fort den senaste tiden så jag tror det kommer en korrigering. Flera aktier har stigit 30% senaste månaden utan några riktiga händelser.
Jag sa att jag funderat på att sälja men även att jag brukar inte göra det för jag gifter mig med dem.
Jag har 3 sälj de senaste 2 åren i min basportfölj, sedan har jag haft några korta positionen men det är när jag sett överdrivna kursreaktioner. Tex när ett företag fick en order på 50kkr (som de dessutom skickade ut ett pm om) och börsvärdet steg med 20Mkr. Tar man inte och utnyttjar de tillfällena när man råkar hitta dem är man dum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har netop omfordelt mine forder. Mere på index og mindre på teknik og hållbarhet. Køber igen ved næste korrigering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av yaxez:

Skatten dras inte 4 gånger på ett år, dom tar 4 mätvärden under året som går och du får skatta på snittet vid årets slut.

t.ex.

1 Januari - värdet på ISK: 50 000 kr
1 April - värdet på ISK: 70 000 kr
1 Juli - värdet på ISK: 90 000 kr
1 Oktober - värdet på ISK: 110 000 kr
Insättningar under året: 10000 kr
50 000 + 70 000 + 90 000 + 110 000 + 10000 = 330 000 kr
330 000 / 4 = 82500 kr (snittet)

Skatten på ISK är just nu 0.375% och det kommer på skatten automatiskt vid årets slut.
schablonskatt 82 500 x 1.25% = 1031.25 kr
1031.25krx30% = 309.375kr skatt får du betala för din ISK det året.

Yazez: Tror att du räknade fel har justerat i ditt inlägg, lagt till insättningar för året, justerat schablonskatten som är minimum 1.25% samt lagt till skatt på schablonintäkten.

Dinkefing: Gällande insättningar värdet på ISK varje kvartal enligt yazez inlägg , men tar du ut likvider för att minska värdet på ISK så får du inte ta bort insättningar under året (gör du en insättning igen plussar du på den insättningen igen) kan tycka att skatten är rätt låg just nu och ingenting att bry sig om såvidare det inte rör sig om väldigt stora summor jag sätter in varje månad automatiskt sen får det ligga tills jag känner för att köpa men det kanske förändrar sig i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Har netop omfordelt mine forder. Mere på index og mindre på teknik og hållbarhet. Køber igen ved næste korrigering

Tror du teknik och hållbarhet är övervärderat, eller varför justerade du på det sättet? Verkar som de flesta i tråden gjort tvärt om nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Tror du teknik och hållbarhet är övervärderat, eller varför justerade du på det sättet? Verkar som de flesta i tråden gjort tvärt om nyligen.

På kort sigt, må der komme en justering. Ja lå på 70 % af min portföjl på disse fonder, pga. sidste års ökning, derfor justerede jag.
Tanken er købe ind igen på det tidspunkt.

Men som med alt andet är det jo bare en gisning om fremtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Förr i tiden var varningssignalen att taxichaufförerna började prata aktier men det senaste året har ju i princip ingen åkt med dem så det kanske är dags att byta...

Håller med, personer som aldrig haft minsta intresse har börjat prata om börsen och be en om tips på nya raketer och hypa tex tesla för dom ser stora rörelser. Tror också det kan komma en korrigering, speciellt på vissa bolag som saknar basis för sina värderingar vilket nog kommer sålla ut dessa personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Yazez: Tror att du räknade fel har justerat i ditt inlägg, lagt till insättningar för året, justerat schablonskatten som är minimum 1.25% samt lagt till skatt på schablonintäkten.

Dinkefing: Gällande insättningar värdet på ISK varje kvartal enligt yazez inlägg , men tar du ut likvider för att minska värdet på ISK så får du inte ta bort insättningar under året (gör du en insättning igen plussar du på den insättningen igen) kan tycka att skatten är rätt låg just nu och ingenting att bry sig om såvidare det inte rör sig om väldigt stora summor jag sätter in varje månad automatiskt sen får det ligga tills jag känner för att köpa men det kanske förändrar sig i framtiden.

Tack för förtydligandet. Jag brukar ha pengar liggande både på ISK och KF i väntan till jag hittar intressanta aktier. Det är alltså ingen fara på taket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Du har rätt att jag har glömt att räkna med insättningar (my bad!).

Däremot spelar det ingen roll om du räknar ut kapitalskatten på direkten eller om du först räknar ut schablonintäkt och sen drar av kapitalskatt på det, det blir samma sak i slutändan.

1.25% av 80 000 = 1000 (schablonintäkt)
30% kapitalskatt på 1000 = 300 kr (skatten du betalar)

Eller så tar du en genväg som jag gjorde och räknar kapitalskatten på direkten
Därför: 0.0125 * 0.3 = 0.00375 (0.375% skatt)
0.375% av 80 000 = 300 kr (skatten du betalar)

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)