AMD: "Fortsatt brist på grafikkort och processorer första hälften av 2021"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Fortsatt brist på grafikkort och processorer första hälften av 2021"

Fortsatt brist på komponenter och kretsar från såväl TSMC som Samsung fortsätter att skapa oreda på grafikkortsmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otrolig tråkig situation för gamers och entusiaster.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Grafikkort året blev ju lite av en flopp

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte en perfect storm.
För det krävs att de där elavbrotten, översvämningarna eller jordbävningarna drabbar TSMCs processor/GPUtillverkning (vilket turligt nog inte hänt ännu).
Men det är bannemig ganska nära ändå.

Många försvårande faktorer just nu. Det är helt klart intressant.
Själv slipper jag fundera på det här. Har tillräckligt bra grejer för att sitta vid sidlinjen den här vintern inköpsmässigt. Jäkla tur ;).

Väntan är säkert olidlig för många. Nästan som när man väntade på jul när man var liten - och någon då skulle fortsätta flytta datumet för julen hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men väntat tyvärr.
Tycker inte man ska kalla det en flopp, det tillverkas så så mycket som är möjligt. Tyvärr räcker inte det på långa vägar, gissar på att det blir ännu värre med nästan generation.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Brist på elektronikkomponenter är något jag sett öka markant de senaste månaderna och är något som påverkar hela elektroniktbranschen just nu, oavsett kategori på slutprodukten. Det som senast påverkade oss var när ett stort teknikbolag köpte upp hela tillverkarlagret samt spotten på några specifika kretsar och då får man snällt stå där och vänta till april/maj i kö eller försöka ersätta kretsen med annat fabrikat.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Väntan är säkert olidlig för många. Nästan som när man väntade på jul när man var liten - och någon då skulle fortsätta flytta datumet för julen hehe.

Haha, ja så är det nog för många! Jag har tyvärr blivit precis lite för gammal för att metaforiskt rusa upp ur sängen klockan 5 på morgonen, så det blir lite mer av en trevlig överraskning när processorn väl behagar komma hem.

Permalänk
Medlem

Om det är komponentbrist (på vad?) tycker man ju som primärt PC-användare att de borde dra in produktionen på de onödiga mobiltelefonerna. Men det är väl där de stora pamparna har sina produkter, skräddarsydda för att mjölka sönder allmänheten och politikerna samt lura alla att tro att dessa 15000 kr mobiler faktiskt behövs.

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter för mitt psyke.
Bra nyheter för min plånbok.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Om man tycker om att köpa komponenter och bygga dator själv så blir det än värre då man får finna sig i att hamna sist i prioriteringen hos dessa producenter.

Apple devices
PS5
XBox
OEM färdiga datorer inkl. laptops

Alla ovanstående mainstream produkter lär gå långt före i prioriteringen framför lösa CPU och GPUer.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer släppas nya produkter innan de nuvarande blir tillgängliga på riktigt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hhmm den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Men sen har man det materiella habegäret som skall stillas med!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

2020H2: Presentation av xxx
2021H2: Tillgänglighet av xxx

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det är inte en perfect storm.
För det krävs att de där elavbrotten, översvämningarna eller jordbävningarna drabbar TSMCs processor/GPUtillverkning (vilket turligt nog inte hänt ännu).
Men det är bannemig ganska nära ändå.

Många försvårande faktorer just nu. Det är helt klart intressant.
Själv slipper jag fundera på det här. Har tillräckligt bra grejer för att sitta vid sidlinjen den här vintern inköpsmässigt. Jäkla tur ;).

Mest tråkigt för de som sålde innan de köpt nytt och sen inte hann få någon tilldelning på realesdagen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Mest tråkigt för de som sålde innan de köpt nytt och sen inte hann få någon tilldelning på realesdagen.

Ja just det!
Verkligen alltså. Jisses.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Men kul för de som fyndade 2080ti till låga priser när folk trodde det skulle vara enkelt att hitta 3070 för 5 625kr.

Man får ju tro att de som sålde innan de fått nya i alla fall har någon GPU att använda så länge. Ex intels inbyggda eller något gammalt kort som blivit liggande och då blir ju uppgraderingen extra stor när de får tag på ett RTX 3000/RX 6000 kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"...något som nu bekräftas av både AMD."... Och vem/vilka? 🧐

Edit: Såg att du nu fixat. 😝

Författaren var snabb på bollen.
Permalänk
Hedersmedlem

En annan intressant variabel som lär påverka efterfrågan på elektronik är när amerikanerna nu strör ut helikopterpengar med sina stimulus checks (upp till 2000 USD per person).

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det får bli en lärdom till framtiden

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem

Kanske inte så förvånande när det gäller AMD som gör så många produkter på 7nm. Men Nvidia gör bara GPU, men dom kanske ska trängas med mycket annat hos Samsung.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter på en trött gtx970
Och en i9-9900k.

Hade väntat på att köpa ett 3080 men nu tror jag att jag nästqn väntqr ytterligare till att 3180 släpps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

Och en i9-9900k.

Hade väntat på att köpa ett 3080 men nu tror jag att jag nästqn väntqr ytterligare till att 3180 släpps...

midsommar 2022 då typ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt . Jag köpte nytt grafikkort i mellandagarna . Det var en gul prick med ett troligt leverans datum . Var 5 dag får jag ett email med vi vet inte när det kommer in men hör av oss om 5 dagar igen .Känns inte alls roligt då jag skulle villa byta mer delar i datorn om det skulle vara samma kö på flera delar . Någon som vet normal vänte tid för ett 3070 ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

5800x cpuer finns i överflöd på många butiker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axel95:

5800x cpuer finns i överflöd på många butiker

Jepp! Köpte själv en 5800x i November. Redan då va det relativt enkelt att få tag på just 5800x.
Är ju den minst prisvärda ac 5000-seriens CPU:er, så är väl inte så konstigt att just den är enklare att få tag på.
För många så tror jag det kan va en prisvärd CPU ändå.
För min del så ville jag ha något med mer än 6 kärnor då det känns som det är i underkant för att leverera ordentligt under kommande 3-5 åren, men 12 är overkill för min del.
Så då blev det helt enkelt en 5800x.
Är ju faktiskt värt en hel del att inte behöva vänta också 👍

Är iaf väldigt nöjd med min 5800x & skulle varmt rekommendera den till alla som hellre betalar lite extra istället för att vänta månadsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Visserligen var det kanske svårt förutse detta men med tanke på den brist som var för bara två år sedan så borde det inte varit helt långsökt misstänka det kunde bli svårt få tag på nytt direkt. Att då sälja det man har innan är lite som att göra självmål. Inte särskilt välplanerat kan jag tycka.

En liknelse: Hur många säljer sin gamla bil innan de köper en ny med vetskapen att det kan vara leveranstid på den, särskilt om man är beroende av den?

Jag förstår varför man gör det, chansen att få ett bättre pris är större, men då borde man ändå vara medveten om risken att man står där utan under en tid.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det råder brist på lastbilar också, ja ni läste rätt, ingen tillverkare verkar kunna leverera antalen som efterfrågas nu.

Jag jobbar på ett av de två svenska företagen som tillverkar just lastbilar och det är en helt galen efterfrågan nu.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

Och en i9-9900k.

I feel you man...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Fan, nästa generations cpu/gpu:er hinner ju lanseras innan denna brist är åtgärdad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

Och en i9-9900k.

Sitter på 2500K och 1060 3GB....

Å andra sidan är jag inte beroende av att spela nya spel heller, och Apex och Elite:Dangerous fungerar ju fint i alla fall med FHD.

Men det kliar i alla fall i fingrarna, vill ju uppgradera skärmen... och OS... och grafikkort. Och därför allt.