Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kortslutet moderkort?

Tja! lite konstig fråga men sålde nyligen ett corsair rm650 PSU, använt i mindre än ett år, funkade perfekt innan jag sålde det och allt det där.
Säljer det till en kille 2 veckor sen, idag ringer han och säger att mitt PSU kortslöt hans moderkort, antar att det är möjligt även om jag inte vet hur, så frågan är, hur sannolikt är det att det rakt av var PSU'n fel och inte hans egna.

Förresten, hans moderkort var ett 12pin men mitt PSU kom bara med ett 8pin för CPUN, jag förklarade detta för honom innan jag sålde det och sa att han hade ett 12pin hemma som han skulle koppla in i mitt PSU och att inte skulle vara några problem.
Ursäkta om detta är fel ställe , flytta gärna till rätt ställe.

Permalänk
Medlem

"han hade ett 12pin hemma".
Om det var ett modulär agg du sålde, och har han tagit denna 12pin ifrån annan tillverkare så är det det som är felet.
Det kan man inte blanda hursomhelst mellan tillverkare.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Om han har kopplat i kablar som inte tillhörde PSUn, så är det 100% på han.
Svårt att få detta till ditt problem om det fungerat felfritt i 2 veckor

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Det går att köra 12 pins med 8pin men man förlorar lite power för cpu socketen, bara vissa cpus som ens behöver den extra kraften. Det är EATX12V_2 jag antar det pratas om här, men som sagt inte nödvändigt men om han bytt ut några kablar mm så är det inte psu som gjort fel.
Jag köp mitt 8pin psu på mitt moderkort som har stöd för EATX12V_2 men har bara inget inkopplat där, PSU om drt är fel på kan bränna moderkortet men om du inte haft strul så är det ju att köper man begagnade psus så tar man en risk att de packar och börjar man dessutom byta ut kablar så ja då får man lida för att man var dumsnål.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Finns ingen standard för modulära kablar, så det kan man definitivt inte blanda hur som helst.

Här en förteckning från Corsair:

https://www.corsair.com/us/en/psu-cable-compatibility

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, mår lite bättre, hade testat agget några timmar innan jag sålde det, packade upp den i en bra förpackning vilket var kartongen av agget som ersatte den. Är ganska säker på att han fuckade upp det själv.