Huaweis överklagan avvisas – får inte delta i upphandling av 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kanske inte är helt insatt, men vilka mer än Ericsson är det som tänkas vilja ha en del av kakan? (Nu när huawei verkar vara ute ur leken)

Skrivet av kinkyboo:
Skrivet av Jonas79:

Nokia har nätverksutrustning sedan vet jag ingen på rak hand

Cisco och Juniper har också leverat corenät till operatörer. Flera nätverks(infratruktur)bolag erbjuder lösningar för corenät men inte accessnät (RAN). Ericsson, Nokia och Huawei erbjuder helhetslösningar med både core och RAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, för då har medborgarna röstat fram representanter som valt att införa detta å ens egna vägnar!
Är man missnöjd så har man uppenbarligen valt fel representanter och får stå sitt kast. Det är så en demokrati fungerer.

Vore bättre om folk faktiskt engagerade sig politiskt och tog reda på vad deras företrädare gör och beslutar om...

Det kanske till och med är så att du anser att det behövs lite övervakning för att få en demokrati att fungera?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Cisco och Juniper har också leverat corenät till operatörer. Flera nätverks(infratruktur)bolag erbjuder lösningar för corenät men inte accessnät (RAN). Ericsson, Nokia och Huawei erbjuder helhetslösningar med både core och RAN.

Lite spontant känns det som att man borde gynna det enda svenska företag bland dem, tänker säkerhet + jobb.
Fast iofs så är jag lite partisk.

Permalänk

Tycker det var ett härligt torrt uttalande från HFD.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det kanske till och med är så att du anser att det behövs lite övervakning för att få en demokrati att fungera?

Om folkvalda representanter väljer att införa det, då är det folkets vilja, förstår inte varför du har svårt med konceptet demokrati. Politiker gör inget på egen hand, vi väljer vilka vi vill ska representera oss och våra önskningar i fria val.

...sen att folk har fel, ja, det kan jag också tycka i än det ena eller än det andra, men uppenbarligen är jag i minoritet eftersom "de jag röstar på ska representera min vilja" inte styr landet, så får jag böja mig för majoritetens önskan om hur landet ska skötas.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, för då har medborgarna röstat fram representanter som valt att införa detta å ens egna vägnar!
Är man missnöjd så har man uppenbarligen valt fel representanter och får stå sitt kast. Det är så en demokrati fungerer.

Vore bättre om folk faktiskt engagerade sig politiskt och tog reda på vad deras företrädare gör och beslutar om...

När har du hört någon politiker pratat om att vi ska övervaka er med att hålla koll på era tel samtal vart du befinner dig vem du pratar med eller att de ska slänga in bakdörrar i elektronik för att övervaka dig?
(ja finns ju från svenska polisen att de vill ha detta)
Håller med om att folk borde engagera sig politiskt, åtminstone, visa lite civilkurage, att representanter är framröstade ger dem ej rätt att göra vad de vill även i en demokrati, de blir förhoppningsvis avsatta i en demokrati, i en diktatur brukar de sitta kvar. det finns även mänskliga rättigheter som de flesta länder skrivit under, att man har vissa rättigheter, du kanske borde läsa på om de lite. citat Franklin " the one that sacrifice freedom for safety deserves neither" jag håller helt med, tycker själv illa om övervakning från Huaweis sida goggles eller facebooks eller fra. för mig är all övervakning förkastlig, är en motsats till frihet.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Auktionen får fortgå utan att det juridiska är klarlagt? En blir allt bra fundersam på hur folk tänker.

Hur ska de göra om de nu får rätt i domstol senare?

Det är bättre att agera först och fråga sen? Sverige i ett nötskal...

Alla som var redo när auktionen började fick delta. Nästa gång får företagen lösa politiska hinder och tvister innan en auktion startar. Det är ju liksom ingen rättighet för världens alla invånare att delta i Sveriges auktion om 5g

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

"De teleoperatörer som sedan tidigare valt att använda Huawei-teknik för utbyggnaden av 5G tvingas riva ut denna, och på sikt ska även den kinesiska jättens befintliga hårdvara avvecklas ur centrala funktioner för svensk teleinfrastruktur."

"På sikt" kan innebära när utrustningen når EoL. Det är ett odefinierat tidsspann. Vi får invänta och se vad det egentligen betyder.

Kommer helt klart bli en mycket intressant fråga, för vi installerade t.ex Huawei 4G LTE (Long term Evolution) Enheter, där livstiden är mycket lång och inte kommer bytas ut för att 5G kommer, utan snarare är tänkta som ersättare för tidigare 3GPP LTE teknik, som installerades 2008 och framåt.

Räckvidden på kommande tekniker är lägre, och mastdensiteten kommer öka, därav behövs 4G LTE i många år framöver som ett basnät att ha utanför de tättbebyggda områdena där fasadantenner och takmonteringar kommer bli vanligare.

Så att fundera kring hur länge "på sikt" egentligen är kommer ha enorma ekonomiska implikationer för de bolagen.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Ser inte varför det skulle vara så väldigt viktigt att låta alla vara med i auktionen. Oavsett om Huewei verkligen är privat eller Kinesiska staten äger det, så har de helt klart en stor kontroll av företaget. Man ska inte vara för naiv när det kommer till sådana hot.

Tror inte alla förstår att Kina just nu är i stort sett dagens Nazityskland. Koncentrationslägerna mot folkgrupper och hur de försöker ta över delar av asien (och inflytande i Afrika etc) är bara några av de saker vi överlag har accepterat i världen. Hade det varit ett mindre land med mindre inflytande, så hade det gjorts mycket mer.

Eftersom det alltid dyker upp folk som älskar Kina här och hatar USA, så är det just detta som är den största skilnaden. Där må vara tvivelaktiga saker från USA, och det är ett tredjevärldsland i många aspekter, och är väldigt rasistiskt överlag, men svarta personer sitter i-alla-fall inte i Koncentrationsläger där...

Permalänk
Medlem

Håller fast vid att det är konstigt att fördöma ett företag för övervakning men inte vidta samma åtgärder för andra som håller på med övervakning men nog med politik i denna tråden från mig MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om folkvalda representanter väljer att införa det, då är det folkets vilja, förstår inte varför du har svårt med konceptet demokrati. Politiker gör inget på egen hand, vi väljer vilka vi vill ska representera oss och våra önskningar i fria val.

...sen att folk har fel, ja, det kan jag också tycka i än det ena eller än det andra, men uppenbarligen är jag i minoritet eftersom "de jag röstar på ska representera min vilja" inte styr landet, så får jag böja mig för majoritetens önskan om hur landet ska skötas.

Problemet här är ju det, att de ofta inför saker som folket inte alls vill.
Det blir valfläsk för det ena och de andra, men den vinnande sidan håller sällan sina ord. Även när dom gör det, så smyger det alltid något annat in.

Sedan så har vi folket inget att säga till om när det gäller det mesta. Visst de blir folkvalda. Men vad de väljer att göra sedan har vi ingen som helst något att säga om.

Har personlig erfarenhet av det bland annat när det kom till EU lagarna om vaping. Slutade röka med vejp redan 2013-2014.
Sedan blev det mer och mer populärt. Istället väljer allt för många att arbeta emot det.

När Eu reglerna kom så blev det massor utav namninsamlingar m.m. För att få prata med någon högre upp.
Gick ju sådär.
Sedan fick sverige välja hur de nya EU reglerna skulle tolkas. De blev såklart mer skatt och än dyrare än vad rökning är. Klart vi vill att folket ska fortsätta röka?

Aja blir offtopic om jag går vidare / rant.

Min poäng var att, bara för att ett parti blir folkvald så innebär inte det att det är folkets vilja när de inför x.

Annat vore det om de vore folkomröstning om saker likt att använda euro i sverige. Vilket vi egentligen måste byta till förr eller senare iom att vi är med i EU. Men vi har lyckats hålla oss borta från det. Aja går mot offtopic igen känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om folkvalda representanter väljer att införa det, då är det folkets vilja, förstår inte varför du har svårt med konceptet demokrati. Politiker gör inget på egen hand, vi väljer vilka vi vill ska representera oss och våra önskningar i fria val.

...sen att folk har fel, ja, det kan jag också tycka i än det ena eller än det andra, men uppenbarligen är jag i minoritet eftersom "de jag röstar på ska representera min vilja" inte styr landet, så får jag böja mig för majoritetens önskan om hur landet ska skötas.

Det är nog du som tycker att jag har svårt med konceptet demokrati. Jag har inget problem med ditt tyckande, bara så att du vet...

Edit: Det du talar om är rösträtten, som är del av grundlagen. Dvs. en del av fundamenten i en demokrati.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det är ju lite skrämmande ändå att folk sitter och indirekt/direkt försvarar Kina med arguments om "Men USA då...".

Skrivet av Ase:

Så bra att sverige stöder amerikanska bolag & intressen så de kan få större del av marknaden för det är företag, politik & affärer det handlar om inte övervakning där e både sverige & usa lika goda kålsupare som kina. (NSA med bakdörrar i både routrar, hårddiskar, nätverk, Goggle osv) FRA som håller koll på våra mediavanor, är ett skrämmande samhälle som växer fram.

Att kalla USA för lika stora kålsupare tyder dock på att du inte riktigt läst på.

USA är ingen stormakt när det kommer till demokratiska grundprinciper. Vilket är ganska uppenbart MEN man är fortfarande miltals bättre än Kina där journalister, politiska motståndare till regimen, minoriteter etc. förföljs dagligen. Kina har ju tom. börjat direkt hota företag och vissa nationer för att Huawei pga. att dessa nationer valt att gå ifrån Huawei. Något som inte riktigt går att återfinna hos USA.

Sedan har vi ju inte ens nämnt detta med risken för spionage..

Skrivet av Ase:

exakt min ståndpunkt oxå bara för att kina håller på med massövervakning varför e det ok med annan. övervakning av medborgare är i mina ögon en polisstat eller lika med ett totalitärt samhälle även om man kallar sig demokratiskt (självklart så ska brott bekämpas osv )

Så du svarar alltså på folks kritik om "Whataboutism" från din sida med mer Whataboutism?

Skrivet av Ase:

Det är övervakning jag kritiserar inte politik,(politik finns det andra forum för kinas totalitära regim ogillar jag, alla som förtrycker sin befolkning borde tas bort oberoende vänster eller höger.)

Nej? Du uppenbart kritiserar både politik och övervakning genom att du sitter och likställer USA med Kina.

Skrivet av Tanax:

Nja. I USA förekommer det istället riots, skjutningar och stormningar, allt i politikens namn.
Säger inte att Kina är bra. Men USA är lika dåligt, på andra sätt. Om man säger så här, jag skulle känna mig lika otrygg i USA som jag skulle göra i Kina.

Och USAs företag litar jag ungefär lika mycket på som kinesiska, dvs inte ett dyft. Facebook, Google... usch och blä.

Men to each their own...

Korrekt men detta sker fortfarande på medborgarnivå och inte på statlig nivå.. vilket är fallet i Kina. Att USA är "lika dåligt" som Kina är ju bara okunnigt att påstå dock.

Skrivet av Ase:

Håller fast vid att det är konstigt att fördöma ett företag för övervakning men inte vidta samma åtgärder för andra som håller på med övervakning men nog med politik i denna tråden från mig MVH Arne

Du kanske borde sätta dig in i VARFÖR man fördömer Huawei? Här är ett tips. Kolla på vilka som "styr" företaget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det är nog du som tycker att jag har svårt med konceptet demokrati. Jag har inget problem med ditt tyckande, bara så att du vet...

Edit: Det du talar om är rösträtten, som är del av grundlagen. Dvs. en del av fundamenten i en demokrati.

Tror du miss-läste mitt inlägg, det var inte ett inlägg för eller emot avlyssning. Utan min poäng är vår demokratiska modell där vi väljer människor som vi tycker bäst representerar vad vi tycker/tänker/vill. Väljer dessa representanter att ta beslut åt x eller y håll så är det en konsekvens av att en majoritet har utsett dessa som sina mest lämpade representanter. Är folk missnöjda så röstar de på några andra nästa gång eller startar ett eget parti o.s.v.

I kina fungerar det inte så.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju lite skrämmande ändå att folk sitter och indirekt/direkt försvarar Kina med arguments om "Men USA då...".

Att kalla USA för lika stora kålsupare tyder dock på att du inte riktigt läst på.

USA är ingen stormakt när det kommer till demokratiska grundprinciper. Vilket är ganska uppenbart MEN man är fortfarande miltals bättre än Kina där journalister, politiska motståndare till regimen, minoriteter etc. förföljs dagligen. Kina har ju tom. börjat direkt hota företag och vissa nationer för att Huawei pga. att dessa nationer valt att gå ifrån Huawei. Något som inte riktigt går att återfinna hos USA.

Sedan har vi ju inte ens nämnt detta med risken för spionage..

Så du svarar alltså på folks kritik om "Whataboutism" från din sida med mer Whataboutism?

Nej? Du uppenbart kritiserar både politik och övervakning genom att du sitter och likställer USA med Kina.

Korrekt men detta sker fortfarande på medborgarnivå och inte på statlig nivå.. vilket är fallet i Kina. Att USA är "lika dåligt" som Kina är ju bara okunnigt att påstå dock.

Du kanske borde sätta dig in i VARFÖR man fördömer Huawei? Här är ett tips. Kolla på vilka som "styr" företaget.

Jag jämställer inte usa s politik med kinas, utan jag fördömmer bådas massövervakning av civila som sagt nog med politik

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Musikälskare

Vad gytt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om folkvalda representanter väljer att införa det, då är det folkets vilja, förstår inte varför du har svårt med konceptet demokrati. Politiker gör inget på egen hand, vi väljer vilka vi vill ska representera oss och våra önskningar i fria val.

...sen att folk har fel, ja, det kan jag också tycka i än det ena eller än det andra, men uppenbarligen är jag i minoritet eftersom "de jag röstar på ska representera min vilja" inte styr landet, så får jag böja mig för majoritetens önskan om hur landet ska skötas.

Folkvalda representanter är den bästa approximation av folkets vilja vi har i Sverige men de är inte viljan förkroppsligad. Politiker tar hänsyn till andra saker än vad folk vill (ex. vad media går med på för om de framställer något i dålig dager blir det svårt för politiker att driva det), ändrar sig efter val och uppfyller inte alla löften de avger.

Mer on topic så håller jag med om att detta är ett bra beslut. Tycker att Europa borde vara mycket hårdare mot Kinas ledning för annars kommer vi snart ha full Kinesisk censur i väst, se bara på spelföretag och liknande som inte orkar bry sig om att skilja på sin chatcensur för Kina och resten av världen. För att inte tala om de öppna hot Sverige har fått från Kina när folk här har engagerat sig i fel frågor.

Stavning
Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror du miss-läste mitt inlägg, det var inte ett inlägg för eller emot avlyssning. Utan min poäng är vår demokratiska modell där vi väljer människor som vi tycker bäst representerar vad vi tycker/tänker/vill. Väljer dessa representanter att ta beslut åt x eller y håll så är det en konsekvens av att en majoritet har utsett dessa som sina mest lämpade representanter. Är folk missnöjda så röstar de på några andra nästa gång eller startar ett eget parti o.s.v.

I kina fungerar det inte så.

Tror inte det faktiskt. Du ser inga problem med massövervakning, så länge det sker i en representativ demokrati. I Kina finns ingen representativ demokrati enligt din utförliga definition och därför tycker du det är rätt att förbjuda Huawei i Sverige.

Eller, har jag missuppfattat någon sär-skrivning?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag jämställer inte usa s politik med kinas, utan jag fördömmer bådas massövervakning av civila som sagt nog med politik

Vilket är politik. -.-

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju lite skrämmande ändå att folk sitter och indirekt/direkt försvarar Kina med arguments om "Men USA då...".

Att kalla USA för lika stora kålsupare tyder dock på att du inte riktigt läst på.

USA är ingen stormakt när det kommer till demokratiska grundprinciper. Vilket är ganska uppenbart MEN man är fortfarande miltals bättre än Kina där journalister, politiska motståndare till regimen, minoriteter etc. förföljs dagligen. Kina har ju tom. börjat direkt hota företag och vissa nationer för att Huawei pga. att dessa nationer valt att gå ifrån Huawei. Något som inte riktigt går att återfinna hos USA.

Sedan har vi ju inte ens nämnt detta med risken för spionage..

Så du svarar alltså på folks kritik om "Whataboutism" från din sida med mer Whataboutism?

Nej? Du uppenbart kritiserar både politik och övervakning genom att du sitter och likställer USA med Kina.

Korrekt men detta sker fortfarande på medborgarnivå och inte på statlig nivå.. vilket är fallet i Kina. Att USA är "lika dåligt" som Kina är ju bara okunnigt att påstå dock.

Du kanske borde sätta dig in i VARFÖR man fördömer Huawei? Här är ett tips. Kolla på vilka som "styr" företaget.

Stort +1

Vi håller sällan med varandra men här har du huvudet på skaft!

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Tror du miss-läste mitt inlägg, det var inte ett inlägg för eller emot avlyssning. Utan min poäng är vår demokratiska modell där vi väljer människor som vi tycker bäst representerar vad vi tycker/tänker/vill. Väljer dessa representanter att ta beslut åt x eller y håll så är det en konsekvens av att en majoritet har utsett dessa som sina mest lämpade representanter. Är folk missnöjda så röstar de på några andra nästa gång eller startar ett eget parti o.s.v.

I kina fungerar det inte så.

Inte för att vara sån men vad politiker lovar och säger sig stå för ändras från dag till dag.

Ofta säger de Y men gör X osv. Dessutom avskaffades tjänstemannaansvaret i Sverige så ingen behöver någonsin stå till svars för något.

Sen är partierna toppstyrda så det hjälper knappt att engagera sig politiskt för försöker du ändra något blir du snabbt paria.

Nej, vad vi skulle behöva är en dos direktdemokrati.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra. Vi ska inte vika oss för en galen diktatur och deras maffiaretorik.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Inte för att vara sån men vad politiker lovar och säger sig stå för ändras från dag till dag.

Ofta säger de Y men gör X osv. Dessutom avskaffades tjänstemannaansvaret i Sverige så ingen behöver någonsin stå till svars för något.

Sen är partierna toppstyrda så det hjälper knappt att engagera sig politiskt för försöker du ändra något blir du snabbt paria.

Nej, vad vi skulle behöva är en dos direktdemokrati.

Intressant påstående. Att politiker (tolkar ditt påstående om "Någon" som att du menar politiker) inte behövts ställa till svars för något är direkt felaktigt. Finns fall ända sedan 1976 (då man urholkade det sk. tjänstemannaansvaret.. inte avskaffade det utan urholkade det) eftersom man fortfarande har Brottsbalkens 20:e kapitel som gjort att ansvar ändå kunnat påläggas på politiker. Däremot verkar folk fullständigt överskatta vad det tidigare ansvaret faktiskt var bra till.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Intressant påstående. Att politiker (tolkar ditt påstående om "Någon" som att du menar politiker) inte behövts ställa till svars för något är direkt felaktigt. Finns fall ända sedan 1976 (då man urholkade det sk. tjänstemannaansvaret.. inte avskaffade det utan urholkade det) eftersom man fortfarande har Brottsbalkens 20:e kapitel som gjort att ansvar ändå kunnat påläggas på politiker. Däremot verkar folk fullständigt överskatta vad det tidigare ansvaret faktiskt var bra till.

Ja om man med ansvar menar att pudla i media och avgå med fallskärm.

Vem ställdes inför rätta i tex Nuonaffären?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju lite skrämmande ändå att folk sitter och indirekt/direkt försvarar Kina med arguments om "Men USA då...".

Ser det snarare som ett tecken på det friska i vår demokrati faktiskt. För yttermera visso finns det vissa fördelar med att kunna hålla fler än ett perspektiv vid liv i en debatt kring just det du propagerar för. Om du sen vill ta på dig "ansvaret" att upplysa världen om saker den redan känner till - varsågod!

Skrivet av Xinpei:

Att kalla USA för lika stora kålsupare tyder dock på att du inte riktigt läst på.

Du tror kanske på allvar att inte USA använder sin underrättelseinformation till att skapa sig strategiska militära och ekonomiska fördelar?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tror inte det faktiskt. Du ser inga problem med massövervakning, så länge det sker i en representativ demokrati. I Kina finns ingen representativ demokrati enligt din utförliga definition och därför tycker du det är rätt att förbjuda Huawei i Sverige.

Det enda jag ville ha fram är att det styre vi har i Sverige är en direkt följd av vilka politiker folket röstar på, politikers beslut är en följd av vilka dom är som människor. Har folket röstat på fel politiker. Ja, absolut, det skriver jag under på sju dagar av sju, men majoriteten tycker att det är rätt politiker i regeringen, så då får jag utgå ifrån att de beslut de fattar är vad folket önskar, vad det nu än må vara.

JAG har problem med massövervakning, MEN skulle folket välja politiker som vill införa det, ja, då får jag väl böja mig för det, precis som jag gör för alla andra beslut som fattas redan idag om allt möjligt.

Ser du skillnaden?

Jag vill personligen inte ha massövervakning och jag vill absolut inte att Kina får lättare att spionera på Sverige genom att få in Huawei i 5G-nätet för att komma tillbaka on-topic.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

" USA är ingen stormakt när det kommer till demokratiska grundprinciper. "

Korrekt men detta sker fortfarande på "medborgarnivå" och inte på statlig nivå.. vilket är fallet i Kina. Att USA är "lika dåligt" som Kina är ju bara okunnigt att påstå dock.

Först erkänner du att USA inte är ett demokratiskt land med bra grundprinciper & efteråt försvarar du dom förstår inte denna logiken.

Kolla Ed Snowden som berätta för hela världen att underrättelse tjänsten spionera på sina egna invånare pga ekonomiska vinstintressen.

USA har flera ggr blivit påkommen att spionera på andra länder & även påverka pressen att följa direktiven från Nsa, Csi mfl för nationens bästa.

Kan säga att dom som avslöjat detta alltid förföljts jagats & inte fått möjlighet till återinträde till USA är detta "folkets vilja"?

Eller kan de vara så enkelt att USA stationerar ett exempel om ni avslöjar saker som dom ej vill berätta får de konsekvenser för vederbörande.

Även kolla på historien hur Irak kriget startades & när detta avslöjades i pressen av några ihärdiga reporters som motverkades hela tiden.

Sedan när de framkom att Google, Facebook, Amazon samla information & sålde denna vidare utan godkännande från användarna.

Detta kan drabba folk i hela världen inte enbart USA men ekonomiska intressen är alltid det som styr.

Men antar att du tycker detta är godtagbart bara för att USA tillhör västvärlden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Eller försvinner, eller avrättas. Kina avrättar 3-4 personer per dag i snitt.

Har alltid varit nyfiken var folk får denna information som är pålitlig.

Känns som folk gissar & försöker styra trådarna på internet till ens riktning, väldigt tydligt på sociala medier 😀

Eller antar att du läser lokala tidningar m.m från Kina för är man ej på plats kan man inte ha pålitliga källor.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ser inte varför det skulle vara så väldigt viktigt att låta alla vara med i auktionen. Oavsett om Huewei verkligen är privat eller Kinesiska staten äger det, så har de helt klart en stor kontroll av företaget. Man ska inte vara för naiv när det kommer till sådana hot.

Tror inte alla förstår att Kina just nu är i stort sett dagens Nazityskland. Koncentrationslägerna mot folkgrupper och hur de försöker ta över delar av asien (och inflytande i Afrika etc) är bara några av de saker vi överlag har accepterat i världen. Hade det varit ett mindre land med mindre inflytande, så hade det gjorts mycket mer.

Eftersom det alltid dyker upp folk som älskar Kina här och hatar USA, så är det just detta som är den största skilnaden. Där må vara tvivelaktiga saker från USA, och det är ett tredjevärldsland i många aspekter, och är väldigt rasistiskt överlag, men svarta personer sitter i-alla-fall inte i Koncentrationsläger där...

USAs läger för flyktingar på deras södra gräns har beskrivits som koncentrationsläger. Svarta personer och andra minoriteter som systematiskt fängslas utför fortfarande slavarbete i fängelser i USA. Listan är väldigt lång på de brott USAs regim har begått mot muslimer och andra minoriteter i och utanför USA före och efter 9/11. Tar man ett steg tillbaka så ser man även att svenska företag inklusive Ericsson fortsätter sin verksamhet i både USA och Kina. Det är lika skenheligt som Trumps utfall mot Kina.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Eftersom det alltid dyker upp folk som älskar Kina här och hatar USA, så är det just detta som är den största skilnaden. Där må vara tvivelaktiga saker från USA, och det är ett tredjevärldsland i många aspekter, och är väldigt rasistiskt överlag, men svarta personer sitter i-alla-fall inte i Koncentrationsläger där...

Samtidigt är det inte Kina som åker jorden runt för att invadera andra länder. Några av de just nu absolut blodigaste konflikterna i världen är ett direkt resultat av amerikansk militär inblandning. Kina skulle kunna avrätta människor i 1000 år innan de kom upp i samma dödssiffror som bara senaste invasionen av Irak ledde till. Lägg till det inofficella bombningarna av andra länder, rena terroroperationer och stöd av terrorister, lönnmord, påverkansoperationer utomlands etc. Går det verkligen att bara beskriva dessa saker som "tvivelaktiga"?