Bytt moderkort men startar inte

Permalänk

Bytt moderkort men startar inte

Hej, bytte mitt moderkort idag till ett asus rog b360f men men systemet verkar inte gå igång, datorn startar men går i ca 5 sek å startar om och så håller det på så i ca 1 minut och sen fryser den där, har grafikkort, ram och cpu installerat, modernortet har lampor på vad som funkar och ej men kortet påstår att endast ram fungerar, har kopplat rätt och har ej skadat kortet under installation. Har ja missat något eller nånting jag inte vet om kortet eller kan moderkort vara deffekt från fabriken?

Permalänk
Viking

Vad har du för CPU? Och vad hade du för moderkort innan du bytte?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

i5 6600k och hade ASUS B150M-A, Socket-1151 innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderzzon:

i5 6600k och hade ASUS B150M-A, Socket-1151 innan

6600k fungerar bara på 100 och 200 serien.

Permalänk

Är inte så kunnig på sånt så skulle du kunna utveckla lite mer ))

Permalänk
Medlem

moderkortets styrkrets b1xx och b2xx

för ett modekort med styrketsen b3xx som du har så behöver du en intel cpu i 8000serien.
så din 6600k fungerar ej tyvärr :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Viking

Är inte så kunnig på sånt så skulle du kunna utveckla lite mer ))

En viss processor funkar bara i vissa moderkort. Det krävs att man använder en socket (platsen du lägger processorn) som matchar processorn. I ditt fall har du en fyra generationer gammal processor, och kan därav inte använda ett nytt moderkort idag.

Vad var anledningen till att du bytte?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

För att ja läste att just d moderkortet jag hade gav för lite till gpun och att d gör så att mitt grafikkort inte kan prestera så bra i just d moderkortet och ja märkt att mina fps har blivit bajs på sistone så tänkte ba fuck it

Permalänk
Medlem

ett tips är att kolla på marknaden här på swec efter ett passande moderkort 👍 hoppas du sparade ditt gamla moderkort så länge. 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Ja det är sparat, men eftersom det fortfarande är 1151 på d nya moderkortet och processorn kan jag förstört det nya moderkortet på något sätt eller kan jag fortfarande lämna tbx det då jag har har fortarande ångerrätt?

Permalänk
Viking

För att ja läste att just d moderkortet jag hade gav för lite till gpun och att d gör så att mitt grafikkort inte kan prestera så bra i just d moderkortet och ja märkt att mina fps har blivit bajs på sistone så tänkte ba fuck it

Jag vet inte vart du har fått det ifrån, för det låter inte så troligt. Du lär inte märka någon skillnad även om moderkortet du köpte skulle ha funkat.
Båda moderkorten har en PCIe 3.0 x16-plats för grafikkortet.
Jag tycker du ska behålla ditt gamla om du har det kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag hade lämnat tillbaka det om du fortfarande kan det 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Bytte tillbaks till mitt gamla moderkort å nu är datorn helt död, inget lyser och inget händer när jag försöker starta, är de moderkortet eller psu som har gått?

Permalänk
Medlem

satte i cpun åt rätt håll? alla strömsladdar är i ordentligt?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Permalänk
Medlem

En eller ett par bilder på hur det ser ut skulle nog inte skada.
Tänker främst på strömkablar/kontakter på moderkortet, så det mest uppenbara går att utesluta.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-sa-lagge...