3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av Blackwizard:

Galna priser! Är väl lika bra att lägga någon tusing till och försöka få ett 3090 för dom pengarna.

De flesta 3090 kostar ju å andra sidan 18-24000.

Men ja, ComputerSalg är orimligt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

De flesta 3090 kostar ju å andra sidan 18-24000.

Men ja, ComputerSalg är orimligt dyra.

Lite lustigt då det var där jag köpte mitt 1080ti för 6000:-
(höjdes sedan till 12 eller vad det var dock 😂)

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/ChPiWjg.jpg

Något jag aldrig trodde jag skulle få se.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

https://i.imgur.com/ChPiWjg.jpg

Något jag aldrig trodde jag skulle få se.

Beställd var och när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StureTheTuna:

Beställd var och när?

Står komplett i toppen.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av StureTheTuna:

Beställd var och när?

19/09/2020 19:40

På Komplett.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Menar väl i första hand de som inte kostar 20-24000. Kunde varit tydligare med det. Är ju helt sinnessjukt att ett grafikkort kostar så mycket.

Msi 3090 ventus x3 brukar komma in med jämna mellanrum, ganska prisvärd till
dom 18200,- när man tänker på att foundation släpps till 1499 $ och lägger du till 25% moms + tull + förtjänst, så är det ganska nära intropriset.

Frågan är om du har råd med den tid du förlorar på att inte ha den underhållning du önskar och drömmar om, jag är gott nöjd med att jag köpte mitt kort 1. nov till det priset, extra minnet lär ju komma oss tillgodo när spel som kräver mera än 10 gb textur minne släpps, jag har njutit gott av extraminnet i 3D modelerings mjukvara, även spel som har "Extra 4K HD resolution packs", och dom lär det ju inte bli mindre av i framtiden.

Så medan dom stackars 3080 köparna väntar och väntar på kort, så köper dom 3070 korten som släpps till 3080 pris, eller väljer 3090, allt efter vad plånboken säger. Med 3090 är du oavsett ganska säkrat på att hålla måtten dom nästa 5 åren mht. texturminne.

Om man tittar på konsolernas utveckling så har den största utvecklingen alltid varit inom minnestekniken och ju större textur minne du har, ju bättre kommer dina spel att vara.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Msi 3090 ventus x3 brukar komma in med jämna mellanrum, ganska prisvärd till
dom 18200,- när man tänker på att foundation släpps till 1499 $ och lägger du till 25% moms + tull + förtjänst, så är det ganska nära intropriset.

Frågan är om du har råd med den tid du förlorar på att inte ha den underhållning du önskar och drömmar om, jag är gott nöjd med att jag köpte mitt kort 1. nov till det priset, extra minnet lär ju komma oss tillgodo när spel som kräver mera än 10 gb textur minne släpps, jag har njutit gott av extraminnet i 3D modelerings mjukvara, även spel som har "Extra 4K HD resolution packs", och dom lär det ju inte bli mindre av i framtiden.

Så medan dom stackars 3080 köparna väntar och väntar på kort, så köper dom 3070 korten som släpps till 3080 pris, eller väljer 3090, allt efter vad plånboken säger. Med 3090 är du oavsett ganska säkrat på att hålla måtten dom nästa 5 åren mht. texturminne.

Om man tittar på konsolernas utveckling så har den största utvecklingen alltid varit inom minnestekniken och ju större textur minne du har, ju bättre kommer dina spel att vara.

Tror många är nöjda med att vänta och spara de extra 10-15k som ett 3090 innebär - så länge man har ett dugligt system dvs.
Då kan man köpa ett nytt kort för pengarna nästa generation, istället för att "framtidssäkra". Men to each his own

Permalänk
Medlem

Pratade med Webhallens kundtjänst i veckan och frågade om status gällande 3080 TUF OC, han kunde uppskatta att jag hade köplats "100-200" (Order lagd 15e Okt kl13.00). Får se om man kan lyckas få hem det i Februari

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

@Asus.david

Finns det någon info kring 3080 Strix OC, haft en order hos Elgiganten sen release dagen och flera gånger fått höra "Bland de första som beställde".
Varit på dem väldigt mycket och fick ett SMS

Bäste Kund! Vi har varit i kontakt med våra leverantörer och dessvärre har vi ännu inget fastställt datum på ditt grafikkort då det leveransdatumet fortfarande är obekräftat. Vid frågot, kontakta oss på 0771 115 155. MVH Elgiganten

Har det varit 0st 3080 Strix OC som gått iväg till Elgiganten?
De har även nu tagit bort produkten från hemsidan (3080):
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem

Igår kl 07:00 fick jag besked att ordern plockades samt skickades under dagen.
Beställde 3080 ftw ultra den 2020-12-19 på Inet.
Kommer på måndag.
Känner jag har haft lite tur att inte behövt vänta så länge som vissa medlemar har gjort här.
Anledningen jag väntade med beställa från launch var ju för jag väntade på 3080ti, men tålamodet tog slut. Nu i efterhand gjorde jag nog rätt val.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chopsting:

@Asus.david

Finns det någon info kring 3080 Strix OC, haft en order hos Elgiganten sen release dagen och flera gånger fått höra "Bland de första som beställde".
Varit på dem väldigt mycket och fick ett SMS

Bäste Kund! Vi har varit i kontakt med våra leverantörer och dessvärre har vi ännu inget fastställt datum på ditt grafikkort då det leveransdatumet fortfarande är obekräftat. Vid frågot, kontakta oss på 0771 115 155. MVH Elgiganten

Har det varit 0st 3080 Strix OC som gått iväg till Elgiganten?
De har även nu tagit bort produkten från hemsidan (3080):
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Väntar på mitt msi 3080 sedan lansering. Inte ett ljud ifrån de.

Permalänk
Medlem

Kanske redan varit uppe någon av de första 400 sidorna i denna tråd, men vad beror det på att 3090 är så märkligt prissatt i förhållande till 3080 sett till de rätt minimala skillnaderna? Typ 10K för ett 3080 och 15K för ett 3090 skulle varit lite mer normalt även om redan det kännas lite överprissatt...

Eller finns det några för mig okända fördelar med 3090 som kanske inte kommer fram just i spelande, typ för mining osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fick du det via Postnord eller UPS?

Ledsen för sent svar, men ja, det kom via Postnord. Inte superbra förpackat men det kom fram helt och fint ändå.
Lite löjligt att jag inte har hunnit testa några tunga spel på det än, endast lirat lite Black Ops Cold War i 1440p och det flyter på fint...
Tre års garanti som går att förlänga till fyra om man registrerar kortet hos Gigabyte och bifogar kvitto. Väldigt dyrt kort men det tuggar på som det ska.
Det som gör mig mest förbannad i denna situation är Asus-spektaklet där folk sitter och väntar på kort sedan September, dom borde fan skicka med Cyberpunk eller något till dessa kort som plåster på såren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

De flesta 3090 kostar ju å andra sidan 18-24000.

Men ja, ComputerSalg är orimligt dyra.

Handlar ju även om att alla "premium" modeller av grafikkort är orimligt dyra. De dyraste 3070 kostar lika mycket om inte mer än ett "billigt" 3080 osv.

Permalänk

Då har man väntat 1 månad på ett Gaming X Trio 3080 från inet..! Nej, jag ska inte klaga vet att de är väldigt många andra som sitter i en mycket tråkigare sits! Bara att hålla ut vänner. Kan Inge vara mycket längre till tills de börjar rulla på med stock till 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske redan varit uppe någon av de första 400 sidorna i denna tråd, men vad beror det på att 3090 är så märkligt prissatt i förhållande till 3080 sett till de rätt minimala skillnaderna? Typ 10K för ett 3080 och 15K för ett 3090 skulle varit lite mer normalt även om redan det kännas lite överprissatt...

Eller finns det några för mig okända fördelar med 3090 som kanske inte kommer fram just i spelande, typ för mining osv?

3090 riktar sig inte riktigt mot gamers, utan mer dom som behöver det i arbetet för tex rendering.

3080 och 3090 är ganska jämna när det kommer till mining, så tror dom flesta miners går efter 3080 för det för bästa ROI.

Permalänk

Beställde en dator på Webhallen under Black Week. Ett 3090 GamingPro från Palit. Var på plats 18 då om jag inte minns fel, och är nog där än snart 2 månader senare. Känns så illa. För nån vecka sedan så stod det att det fanns några kort hos leverantören, men vette tusan om Webhallen fick dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Då har man väntat 1 månad på ett Gaming X Trio 3080 från inet..! Nej, jag ska inte klaga vet att de är väldigt många andra som sitter i en mycket tråkigare sits! Bara att hålla ut vänner. Kan Inge vara mycket längre till tills de börjar rulla på med stock till 3080

Inget är som väntans tider, som dom säger

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Inget är som väntans tider, som dom säger
https://puu.sh/H7ywW/2d9e713011.png

Men fyfan va tråkigt.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

Ligger på plats 90-100 någonstans i kön och de har 10 kort inkommande. Känns som om jag är fast här i tråden ett par månader jag med, då.

Permalänk
Medlem

Webhallen skriver att dom får in en leverans av Suprim X 3080 den 16e. Vore total ironi om jag får kortet innan min 5900X 😆

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Webhallen skriver att dom får in en leverans av Suprim X 3080 den 16e. Vore total ironi om jag får kortet innan min 5900X 😆

16 januari?
Idag alltså?

Permalänk
Medlem

Hur många är det som hänger kvar i tråden trots att du fått hem ditt kort?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

jag hänger kvar 👍😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Fick mitt 3080 xc3 ultra från Inet i torsdags! Beställdes 2020-11-27

http://imgur.com/gallery/S8UOff1

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Hur många är det som hänger kvar i tråden trots att du fått hem ditt kort?

Jag hänger också kvar, fick mitt Eagle från Amazon den 4/1

Permalänk

Om jag hoppar på tåget nu, var är störst chans?

Om jag skulle hoppa på tåget idag, var skulle ni säga är störst chans att få det man beställer?
Jag är främst intresserad av Asus Strix 3080, eller Gigabyte Aorus 3080 Master/Xtreme.
Men frågan är vilket kort är störst chans att få, OC eller ej, Asus eller Gigabyte, Master eller Xtreme?

Samt självklart huvudfrågan, vilken butik verkar ha bäst flyt med leveranser? Man vill ju maximera sina chanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Om jag skulle hoppa på tåget idag, var skulle ni säga är störst chans att få det man beställer?
Jag är främst intresserad av Asus Strix 3080, eller Gigabyte Aorus 3080 Master/Xtreme.
Men frågan är vilket kort är störst chans att få, OC eller ej, Asus eller Gigabyte, Master eller Xtreme?

Samt självklart huvudfrågan, vilken butik verkar ha bäst flyt med leveranser? Man vill ju maximera sina chanser.

Av vad jag sett så verkar det som Asus haft problem med att få fram Strix korten.. (eller ja.. Lite mer än andra kort)

Själv beställde jag ett MSI kort med tre fläktar för någon dag sedan. Lär köra vatten på den om den låter för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Om jag skulle hoppa på tåget idag, var skulle ni säga är störst chans att få det man beställer?
Jag är främst intresserad av Asus Strix 3080, eller Gigabyte Aorus 3080 Master/Xtreme.
Men frågan är vilket kort är störst chans att få, OC eller ej, Asus eller Gigabyte, Master eller Xtreme?

Samt självklart huvudfrågan, vilken butik verkar ha bäst flyt med leveranser? Man vill ju maximera sina chanser.

Hoppade på tåget tidigare idag. Tror Gigabyte Vision OC har kortast kö av alla. Om du inte måste ha någon av de korten ovan alltså. Leveransdatumet stämmer likt de andra korten dock självklart inte. Men kön verkar vara 2 siffrig iallafall. Kan uppdatera när jag vet min köplats.

https://www.inet.se/produkt/5411782/gigabyte-geforce-rtx-3080...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz