Skillnad mellan G-Sync och G-Sync Compatible?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan G-Sync och G-Sync Compatible?

Hej, jag undrar om det är en skillnad på Integrerat G-Sync eller G-Sync Compatible?

Jag sitter på den första G-Sync skärmen idag Acer XB270Hu och funderar på att uppgradera till ny skärm med G-Sync.

Kommer jag bli av med funktioner om jag skulle välja G-Sync Compatible.

https://www.inet.se/produkt/2216335/acer-27-predator-xb273ugs...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

https://www.displayninja.com/g-sync-compatible-vs-native-g-sy....

https://www.rockpapershotgun.com/2020/11/13/g-sync-vs-freesyn...

om det finns freesync på skärmen så är dom dom troligen alltid bara G-sync compatibel
så g-sync compatible är väl stort sett bara freesync

g-sync ultimate är väl bättre i HDR , hette G-sync HDR förut

Permalänk

The lack of that expensive processor does mean limitations compared to true G-Sync: you don’t get an ULMB mode or factory colour calibration as standard, for instance, and G-Sync will only work in the same fps range of whatever the monitor’s FreeSync implementation is rated for. Still, for a monitor to receive G-Sync Compatible certification, it will have had to have been tested by Nvidia themselves, so you can be confident the base adaptive sync functionality will work.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vangen:

Jag sitter på den första G-Sync skärmen idag Acer XB270Hu och funderar på att uppgradera till ny skärm med G-Sync.

Den första G‑Sync-skärmen var ju Asus PG278Q, eller VG248QE om man köpte en G‑Sync-modul löst och installerade själv!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den första G‑Sync-skärmen var ju Asus PG278Q, eller VG248QE om man köpte en G‑Sync-modul löst och installerade själv!

Den första med IPS då, menade egentligen så.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen

Varför vill du uppgradera till en snarlik skärm, @Vangen? Det rimliga nästa steget för dig borde väl vara 240 Hz eller 4K?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Byt till UW ist.. jävlar vad gött det är

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför vill du uppgradera till en snarlik skärm, @Sebastian V? Det rimliga nästa steget för dig borde väl vara 240 Hz eller 4K?

Mest för att den har 1ms responstid, HDMI utgångar för om jag vill köra Xbox Series X i 1440p och att det är trevligt att den har HDR.

Jag skaffade nyligen en BenQ EX2710 till konsol och jag märkte hur fint det flöt på inget Ghosting alls och då börja jag märke sen när jag kör PC med en skärm som har 4ms responstid. Skillnaden är stor personligen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

The lack of that expensive processor does mean limitations compared to true G-Sync: you don’t get an ULMB mode or factory colour calibration as standard, for instance, and G-Sync will only work in the same fps range of whatever the monitor’s FreeSync implementation is rated for. Still, for a monitor to receive G-Sync Compatible certification, it will have had to have been tested by Nvidia themselves, so you can be confident the base adaptive sync functionality will work.

Man är inte hellre garanterad att overdrive justerats för att vara optimal oavsett uppdateringsfrekvens på skärmar utan modulen. Det är mycket möjligt att det numera finns skärmar med FreeSync/G-Sync Compatible/VESA Adaptive Sync som också gör det, men det är i så fall hyfsat nytt såvitt jag vet.

De senaste G-Sync-modulerna har förövrigt FreeSync- och HDMI VRR-stöd också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ett högre pris och att grejerna faktiskt fungerar hela tiden mot ibland eller delvis med compatible.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vangen:

Mest för att den har 1ms responstid, HDMI utgångar för om jag vill köra Xbox Series X i 1440p och att det är trevligt att den har HDR.

Jag skaffade nyligen en BenQ EX2710 till konsol och jag märkte hur fint det flöt på inget Ghosting alls och då börja jag märke sen när jag kör PC med en skärm som har 4ms responstid. Skillnaden är stor personligen.

Finns inget som säger att "1 ms" ger mindre eftersläp utan det kan lika gärna var mer eftersläp än vad du har. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/30553-teknikstund-respons...

Det kommer alltid att vara olika från panel till panel och modell till modell. Bara att tillverkarna skriver "1 ms" på i stort sett alla nya skärmar eftersom de vill sälja en ny skärm till dig.

HDR på den här nivån med HDR400 och datorskärmar är dessutom på axelryckningsnivå. Vill du uppleva bra HDR är det ett fåtal dyra spelskärmar eller en vettig TV som gäller.

Den rullande utvecklingen på datorskärmar är inte gradvis bättre kvalitet för ungefär samma pris likt hos TV-apparater. Bildskärmar "utvecklas" genom att du får ungefär samma kvalitet för allt lägre priser. Så här fem-sex år senare lär ett köp likt det du funderar över mest sluta med att du betalar pengar för att få den kvalitet du redan sitter på.

För ditt upplevda eftersläp, har du testat ULMB?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Finns inget som säger att "1 ms" ger mindre eftersläp utan det kan lika gärna var mer eftersläp än vad du har. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/30553-teknikstund-respons...

Det kommer alltid att vara olika från panel till panel och modell till modell. Bara att tillverkarna skriver "1 ms" på i stort sett alla nya skärmar eftersom de vill sälja en ny skärm till dig.

HDR på den här nivån med HDR400 och datorskärmar är dessutom på axelryckningsnivå. Vill du uppleva bra HDR är det ett fåtal dyra spelskärmar eller en vettig TV som gäller.

Tänka sig! Hade tänkt gå in och skriva precis detta på lunchrasten – the show must go on, som sagt – men här blev man ju förekommen. Inte mig emot.

Du har inte jämfört "4 ms" mot "1 ms" (sätter citattecken för att responstid specificeras helt godtyckligt), @Vangen, utan du har jämfört Acer XB270HU mot BenQ EX2710.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers