Rymdnätverket Starlink prestandatestas

Permalänk
Melding Plague

Rymdnätverket Starlink prestandatestas

Trots att bara en bråkdel av Starlink-satelliterna är plats visar ett test på potential, i alla fall för nedladdningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Latensen var inte den bästa. Den måste bättras på. Fungerar överallt som satelit telefon?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Internet via satellit känns som det kommer behövas men inte så mycket i sverige väl? I början av 2000 talet fanns det folk i sverige som hade enkelriktad internet genom parabol och ett modem för trafik upp. Nu klarar väl denna starlink av dubbelriktad men då kräver det väl en fast installation? Och när har man fast installation fast inga andra alternativ och samtidigt vill betala dessa summor som en sådan bredbandsinstallation kostar?

Eller kan man t.ex. använda denna bredband på havet där det gungar lite? Mina tankar med parabol går tillbaka tills då jag var liten och skulle justera in en paraboll, där 1mm fel innebar ingen bild.

Permalänk
Medlem

Är väl norra USA och kanske södra Kanada som man testar i än så länge?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Internet via satellit känns som det kommer behövas men inte så mycket i sverige väl? I början av 2000 talet fanns det folk i sverige som hade enkelriktad internet genom parabol och ett modem för trafik upp. Nu klarar väl denna starlink av dubbelriktad men då kräver det väl en fast installation? Och när har man fast installation fast inga andra alternativ och samtidigt vill betala dessa summor som en sådan bredbandsinstallation kostar?

Eller kan man t.ex. använda denna bredband på havet där det gungar lite? Mina tankar med parabol går tillbaka tills då jag var liten och skulle justera in en paraboll, där 1mm fel innebar ingen bild.

I Sverige skulle det väl vara ställen som är för långt bort för att få fiber indraget och där Telias nät har extremt dålig täckning.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Kommer bli grymt najs att ha tillgång till Internet på hela klotet tom i Saharas öken :-). Internet till alla för rimling månadskostnad är väl tanken?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

Kommer bli grymt najs att ha tillgång till Internet på hela klotet tom i Saharas öken :-). Internet till alla för rimling månadskostnad är väl tanken?

Så låter det när man pitchear det. Men i realiteten handlar det väl snarare om 20-40 år framåt.

Permalänk

När får vi obegränsad mobilsurfmängd i Sverige för 99SEK/månaden? Tycker det är dags för det.. då allt ska betalas via dessa mobiler och alla vill inte slänga massvis med pengar på Telia eller de andra bolagen..

Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera.. om man nu inte spenderar en längre tid på att stänga av och begränsa mobilen, men då medkommer andra förluster man behöver... har jag märkt.

2021, det är dags för billigare obegränsad surf för allmänheten.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Detta kommer vara väldigt behändigt ifall man ska ut och segla långt eller liknande!

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

När får vi obegränsad mobilsurfmängd i Sverige för 99SEK/månaden? Tycker det är dags för det.. då allt ska betalas via dessa mobiler och alla vill inte slänga massvis med pengar på Telia eller de andra bolagen..

Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera.. om man nu inte spenderar en längre tid på att stänga av och begränsa mobilen, men då medkommer andra förluster man behöver... har jag märkt.

2021, det är dags för billigare obegränsad surf för allmänheten.

Vad gör du i bakgrunden som får mobilen att tugga 20gb på en månad? Kommer inte ens i närheten av det med nån timme spotify och youtube dagligen inräknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

När får vi obegränsad mobilsurfmängd i Sverige för 99SEK/månaden? Tycker det är dags för det.. då allt ska betalas via dessa mobiler och alla vill inte slänga massvis med pengar på Telia eller de andra bolagen..

Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera.. om man nu inte spenderar en längre tid på att stänga av och begränsa mobilen, men då medkommer andra förluster man behöver... har jag märkt.

2021, det är dags för billigare obegränsad surf för allmänheten.

Du måste ha nåt malware eller liknande. Min telefon drar i princip ingenting i bakgrunden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

I morgon - Elon Musks rymdskyttel krashar in i en av de tusentals sateliter han har lagt i omloppsbana

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

När får vi obegränsad mobilsurfmängd i Sverige för 99SEK/månaden? Tycker det är dags för det.. då allt ska betalas via dessa mobiler och alla vill inte slänga massvis med pengar på Telia eller de andra bolagen..

Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera.. om man nu inte spenderar en längre tid på att stänga av och begränsa mobilen, men då medkommer andra förluster man behöver... har jag märkt.

2021, det är dags för billigare obegränsad surf för allmänheten.

99 kr i månaden kan du fetglömma. Men i övrigt håller jag med. Man skryter om att 5g lyckas uppnå typ 1 gb per sekund. Det gör att man tekniskt sätt kan surfa upp sin 100 gb surf på 100 sekunder.

Dock så har vi det bättre än jänkarna som har data cap på sin fiber (!!) vilket tydligen är största problemet för Google stadia i USA.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Undrar vad diktaturstater tycker om det här. I Kina skulle detta vara ett smidigt sätt att komma runt "The Great Firewall" till exempel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sp1vtr:

Kommer bli grymt najs att ha tillgång till Internet på hela klotet tom i Saharas öken :-). Internet till alla för rimling månadskostnad är väl tanken?

Varför man nu behöver internet i saharas.. ladda upp instagram bilder när man rider på kamel?

Tycker tanken är bedrövande att man inte skulle kunna få vara utan internetuppkoppling någonstanns. Visserligen behöver man inte teckna tjänsterna bara för att de finns. Men ändå, saker kommer anpassas därefter. Snart kan man väl beställa in en kall coca cola via amazon drone delivery när man sitter där på kamelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Latensen var inte den bästa. Den måste bättras på. Fungerar överallt som satelit telefon?

Latensen kan inte bli bättre än avståndet signalen måste färdas, i fallet Montana <-> starlink <-> Chicago ungefär 6000 km vilket blir ~20 ms i idealfallet. Eftersom starlink ännu inte har full täckning eller är placerade idealt är ~50-100 ms fullt rimligt i ett tidigt test. I alla fall redan betydligt bättre än de 300 ms man kan förvänta sig från geostationära satelliter som ju är mycket längre bort. Allteftersom starlink blir mer komplett kommer latenserna nog krypa närmare 20-30 ms. Att få ner latenserna är en stark anledning till att ha starlink i LEO istället för GSO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför man nu behöver internet i saharas.. ladda upp instagram bilder när man rider på kamel?

Tycker tanken är bedrövande att man inte skulle kunna få vara utan internetuppkoppling någonstanns. Visserligen behöver man inte teckna tjänsterna bara för att de finns. Men ändå, saker kommer anpassas därefter. Snart kan man väl beställa in en kall coca cola via amazon drone delivery när man sitter där på kamelen.

Och varför skulle det vara något negativt att ha möjligheten till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Och varför skulle det vara något negativt att ha möjligheten till det?

För att det kan vara trevligt/skönt att ha möjligheten att koppla sig bort från världens händelser.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

För att det kan vara trevligt/skönt att ha möjligheten att koppla sig bort från världens händelser.

Det kan man ju göra redan nu om man vill. Bara stäng av mobilen om du känner så.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

För att det kan vara trevligt/skönt att ha möjligheten att koppla sig bort från världens händelser.

Finns on/off på alla enheter för det och flygplansläge etc.

Att man inte kan koppla av pga teknikprylar/internet är ett personligt och ett ilandsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Latensen kan inte bli bättre än avståndet signalen måste färdas, i fallet Montana <-> starlink <-> Chicago ungefär 6000 km vilket blir ~20 ms i idealfallet. Eftersom starlink ännu inte har full täckning eller är placerade idealt är ~50-100 ms fullt rimligt i ett tidigt test. I alla fall redan betydligt bättre än de 300 ms man kan förvänta sig från geostationära satelliter som ju är mycket längre bort. Allteftersom starlink blir mer komplett kommer latenserna nog krypa närmare 20-30 ms. Att få ner latenserna är en stark anledning till att ha starlink i LEO istället för GSO.

Nedåt 20 vore rätt bra speciellt med tanke på att man har täckning precis överallt(ovan jord).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Internet via satellit känns som det kommer behövas men inte så mycket i sverige väl? I början av 2000 talet fanns det folk i sverige som hade enkelriktad internet genom parabol och ett modem för trafik upp. Nu klarar väl denna starlink av dubbelriktad men då kräver det väl en fast installation? Och när har man fast installation fast inga andra alternativ och samtidigt vill betala dessa summor som en sådan bredbandsinstallation kostar?

Eller kan man t.ex. använda denna bredband på havet där det gungar lite? Mina tankar med parabol går tillbaka tills då jag var liten och skulle justera in en paraboll, där 1mm fel innebar ingen bild.

jag bor en bit utanför stockholm och här finns endast adsl uppkoppling på 6-12mbit och man får ut 5mbit/s på en bra dag, fiber har det pratats om men det kostar skjortan att installera så inte många har gjort det här.

så själv hoppas jag att något som starlink blir ett bra alternativ för oss som ramlat mellan stolarna och andra mindre orter som också har dålig uppkoppling.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Detta har alltid känts som en konstig satsning för mig. Satelliter är otroligt dyra att "installera", går inte att underhålla och framför allt så går det inte att uppgradera dem. En infrastruktursatsning brukar betala av sig över årtionden. De master man byggde för GSM används idag för en del av 5G nätet, och antagligen kunde man blåsa fibern i rör som var förbereda fram till masterna. Det går inte att göra med satelliter, att uppgradera eller underhålla hårdvaran kostar lika mycket som att bygga om hela systemet. Sen blir det väl tvingande mer trängsel när man kommunicerar hela vägen upp till rymden? Vi kan ha en miljon Wifi nätverk i en stad bland annat för att de inte når så långt och därmed inte överlappar allt för mycket. Om min sändare kommer täcka en stor del av Västra Götaland bara för att nå satelliten så kommer det överlappa med potentiellt 1.5 miljoner kunder och mångdubbla antalet enheter. Hastigheten på 4G är ju bara en bråkdel i städer nu för tiden jämfört med vid lanseringen, och det är nog en effekt som beror på kvadraten av avståendet till sändaren om jag inte tänker fel.

För min del visade Solar Impulse 2 ett bättre sätt att åstadkomma jordomtäckande nätverk, även om det ligger några år bort i tiden. Istället för att skicka upp satelliter till låg omloppsbana vilket är mycket dyrt och där de inte kan underhållas eller repareras så tror jag mer på att ha en flotta av autonoma elektriska drönare som flyger högt upp i atmosfären. Solar Impulse laddade förvisso sina batterier innan de flög men de förflyttade en människa och försökte komma runt hela jorden. Tänk er en stor drönare täckt helt med solceller som jobbade sig uppåt och laddare batterier under dagen och sen glidflyger ned och använder batterier under natten. De kan täcka ett stort område men ändå komma närmare användaren och därmed begränsa trängseln. Den största skillnaden är att en sån drönare kan flyga upp med sin egna motor på en solig dag, så inga raketer behövs, och kan flyga hem för underhåll och uppgradering.

Nej, det är en konstig satsning med satelliter som jag tyvärr tror beror på SpaceX popularitet. Det företaget bygger mer lyftkapacitet än vi behöver, så jag är rädd att Musk använder investerares pengar från StarLink till att köpa tjänster från SpaceX bara för att det senare ska gå med vinst.
Om vi tänker att dessa satelliter behöver så lågt som 20 år att betala av sig så hade det varit äldre än 3G är för oss idag vid slutet av denna period, och då är det första generationen av 3G vilket var betydligt långsammare än det vi hade precis innan 4G kom.

Det är häftigt och kommer ha starka fördelar för de som tidigare använt GSO satelliter för internet, men jag tror inte att detta är en bra satsning för konsumentnätverk.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Och varför skulle det vara något negativt att ha möjligheten till det?

Därför att inte hela jorden behöver täckas med elektronikprylar, den är liten nog som den är. Kan det inte få finnas lite orört friluftsliv och natur kvar?

Kan vända på frågan: varför behöver man åka till saharas om man känner behov för att sippa på en kall coca cola? Kan man inte bara knäppa en bruk och dra upp en stor bild på en ökendyna på skärmen där hemma isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

I Sverige skulle det väl vara ställen som är för långt bort för att få fiber indraget och där Telias nät har extremt dålig täckning.

Vill minnas att jag läst/hört att internet över satellit i praktiken ändå inte kommer täcka norr om Jönköping eller nått sånt, för det bor för lite folk så högt upp för att man ska orka bry sig.

Så i Sverige kan vi nog glömma ett banbrytande lågprisalternativ som konkurrerar med andra aktörer.

Vi har redan så sjukt bra tillgång till Internet i Sverige att många länder ligger långt efter.

Sen har jag svårt o se hur internet över satellit någonsin skulle kunna bli så billigt och snabbt att det faktiskt konkurrerar med ex vis fiber för några hundra i månaden.

Det är ju fortfarande en lösning där alla delar på en begränsad kapacitet (frekvensområdet) samt där latency är oundvikligt då signalen ska ut i rymden och vända...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Internet via satellit känns som det kommer behövas men inte så mycket i sverige väl? I början av 2000 talet fanns det folk i sverige som hade enkelriktad internet genom parabol och ett modem för trafik upp. Nu klarar väl denna starlink av dubbelriktad men då kräver det väl en fast installation? Och när har man fast installation fast inga andra alternativ och samtidigt vill betala dessa summor som en sådan bredbandsinstallation kostar?

Eller kan man t.ex. använda denna bredband på havet där det gungar lite? Mina tankar med parabol går tillbaka tills då jag var liten och skulle justera in en paraboll, där 1mm fel innebar ingen bild.

Ingen fast installation, du ställer ut antennen på ett stativ, den riktar in sig själv. Du behöver fri sikt mot himlen i alla väderstreck dock, så det funkar bara på glesbyggden eller på taken om det är i stan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför man nu behöver internet i saharas.. ladda upp instagram bilder när man rider på kamel?

Tycker tanken är bedrövande att man inte skulle kunna få vara utan internetuppkoppling någonstanns. Visserligen behöver man inte teckna tjänsterna bara för att de finns. Men ändå, saker kommer anpassas därefter. Snart kan man väl beställa in en kall coca cola via amazon drone delivery när man sitter där på kamelen.

Alla har inte tillgång till ett fritt internet. Titta bara på Kina och Ryssland, det här skulle vara ett sätt att nå ut till omvärlden med mindre risk för att bli upptäckt.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Vad gör du i bakgrunden som får mobilen att tugga 20gb på en månad? Kommer inte ens i närheten av det med nån timme spotify och youtube dagligen inräknad.

15min YT tittande är väl en del GB om man ska titta på 720P eller 1080P? Jag tittade på YT med 5gb datasurf.. detta käkades upp rätt så snabbt.

Spotify använder jag inte, kör med MP3 eller FLAC.

Skrivet av Nioreh83:

Du måste ha nåt malware eller liknande. Min telefon drar i princip ingenting i bakgrunden.

20GB var ett sarkastiskt exempel..

Oavsett vad så räcker inte 1GB data långt idag.. man måste ha 100gb som minimum för att klara sig på det basiska..

Vilket inte är så billigt..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Därför att inte hela jorden behöver täckas med elektronikprylar, den är liten nog som den är. Kan det inte få finnas lite orört friluftsliv och natur kvar?

Kan vända på frågan: varför behöver man åka till saharas om man känner behov för att sippa på en kall coca cola? Kan man inte bara knäppa en bruk och dra upp en stor bild på en ökendyna på skärmen där hemma isåfall?

Du menar på grund av den farliga internetstrålningen som Musk vill förgifta alla med?

Permalänk
Medlem

De behöver köra med sina satelliter i omloppsbanor närmare jorden för att få något motsvarande det de utlovat, men det är ju också tre omloppsbanor de ska köra och detta är den mellersta.

Skrivet av SirSmeghead:

I Sverige skulle det väl vara ställen som är för långt bort för att få fiber indraget och där Telias nät har extremt dålig täckning.

Kan man få el kan man få fiber. Där man inte vill betala för förläggningen av båda så räcker det med att man bor 50-60 km från en mast för 4G/5G-NR-täckning med fast antenn. Inlandet kan ligga lite illa till, men det bör redan finnas master att sätta utrustning i där.

Skrivet av SockerfriKetchup:

När får vi obegränsad mobilsurfmängd i Sverige för 99SEK/månaden? Tycker det är dags för det.. då allt ska betalas via dessa mobiler och alla vill inte slänga massvis med pengar på Telia eller de andra bolagen..

Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera.. om man nu inte spenderar en längre tid på att stänga av och begränsa mobilen, men då medkommer andra förluster man behöver... har jag märkt.

2021, det är dags för billigare obegränsad surf för allmänheten.

Vad har du för telefon som slukar data? Jag har 3 GB i månaden och får data över, uppdateringar sker över WiFi så det är bara lite surf och mail över LTE. Inte som att bankid, swish, bankappen och sånt slukar någon betydande datamängd. Videotittande är inte direkt bakgrundsdata. Själv kan jag dessutom bara titta på video när jag är hemma och då behöver det inte gå via telefonen eller mobilnätet.