Ganska allvarligt design/val problem på många möss idag!

Permalänk
Medlem

Ganska allvarligt design/val problem på många möss idag!

Som en del av er redan vet om många möss idag har ett stort problem med deras design/val av brytare till knappar på musen.
För mer info finns denna extremt bra förklarande med välgrundade fakta video.
https://youtu.be/v5BhECVlKJA
Lång som fan men för mig så sa det woosh och den var över, dvs bra/intressant/med bra fakta gorde att längden inte spelade så stor roll.

Men kortfattat så handlar det om att tillverkarna (reklamavdelningen) av möss väljer en viss omron brytare främst så dom kan stoltsera med ett större nummer i reklamen.
Och det är då Omron D2FC-F (50m) det handlar om 50m=50.000.000.
Det är en brytare som enligt omrons egna spec är till för att som MINST användas med 5v och 100mA och upp till betydligt högre volt/mA.
MEN i dom flesta fall så används dom med runt 3,3v och under 1mA JA nästan halva volten och under 100 gånger lägre mA vilket KOMMER att ge kontakt problem mycket/mycket tidigare än Omron speccat den för.
Dvs den kommer att ha ljusår lägre livstid.

Videon tar främst upp logitech och alla deras möss med denna brytare som tex G502 (och en smått använd mx518 ) som i övrigt är en jävligt bra mus för ganska lite stålar (när dom kommer på en rea titt som tätt).
Men dom flesta om inte alla andra mustillverkare som använder samma omron 50m brytare har troligen samma problem, det som kan skilja är att andra tillverkare kan köra brytaren med högre volt och/eller mA vilket gör att dom då kommer fungera längre än i en logitech mus.

Men detta är mycket troligen ett problem som kommer att dyka upp MYCKET inom en snar framtid då möss med denna brytare är relativt nya men har börjat bli mer o mer populära och mer o mer tillverkare släpper möss med dessa.

Äldre möss kördes oftas i 5v istället för dagens som troligen oftas körs i 3,3v men även i högre mA.
Utöver det så användes oftas brytare som är mer avsedda för möss som har samma 5v men bara 1mA som minsta krav och tex bara 20m istället för 50m (dessa finns dock ej i 50m utförande så dom kan då ej säga 50m i reklamen).
50m brytarna är ganska nya.
Detta gör att dessa brytare även om man tar bort högre volt/mA är mer lämpliga för dagens möss.

Tex så började min G502 att släppa vänster knapp tryck efter ca 4mån, men märkte inte av det så mycket, sen efter 5-6mån så var det ganska irriterande.
Det var då inte att jag fick dubbelklick (som jag haft andra möss som utvecklat) men att trycket registreras men sen slutar att vara nedtryckt efter allt ifrån direkt till ett par sekunder, skit kul när man ska flytta fönster/markera en area i spel/etc.

Skruvade isär och bytte brytaren mot en huano från min zowie fk1 (den jag var mest benägen att slakta) som ej går att använda för scrollhjuls problem.
Den funkar än efter ca 6mån och 6-12mån när den användes i zowie musen.

Detta är nåt som behöver komma upp i ljuset så mustillverkare slutar använda brytare med höga livstids nummer för reklamens skull som sen visar sig inte ens hålla en tiondel av det nummer.
Är ju även nåt som swec bör ta upp och skriva ett par artiklar om enligt mig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Närmar mig snart 30 år av musanvändning, och det har aldrig inträffat att en mus slutat fungera. Jag har bytt för att få nyare funktioner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Närmar mig snart 30 år av musanvändning, och det har aldrig inträffat att en mus slutat fungera. Jag har bytt för att få nyare funktioner.

Snart 25 år här och jag har då fått byta ut en del möss. MX510, MX518, G400S, SS Rival, just för att de slutade fungera. Knapparna på Rival och sladden på Logitechs.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Har bara haft två möss som efter många år börjat dubbelklicka tror en var en MS intellimouse optical 1,1 inköppt när dom släpptes på marknaden och användes i troligen 10år innan det hände, den andra kommer jag ej ihåg vilken det var.
En mus zowie fk1 som scrollhjulet var skit på från start vilket väldigt många hade problem med och vissa bytte ut den 5-6 gånger men fick aldrig en mus med helt fungerande scrollhjul.
Sen Steelseries rival 600 som efter 5-6 månader börja släppa i gummit då limmet dom använder på dom flesta av sina möss till det varken tål värme (dvs 20°+) heller handsvett (och jag har extremt sällan ens fuktiga händer av svett).

Äldre möss kördes oftas i 5v istället för dagens som troligen oftas körs i 3,3v men även i högre mA.
Utöver det så användes oftas brytare som är mer avsedda för möss som har samma 5v men bara 1mA som minsta krav och bara 20m istället för 50m (dessa finns dock ej i 50m utförande så dom kan då ej säga 50m i reklamen).
50m brytarna är ganska nya.
Detta gör att dessa brytare även om man tar bort högre volt/mA är mer lämpliga för dagens möss.
Glömde skriva med i första posten så lägger till det nu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Inga som verkar bry sig om detta problem tydligen?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Inga som verkar bry sig om detta problem tydligen?

Det stämmer nog ganska bra.
Hållt på med datorer i 30 år, o kanske 1 el 2 möss som bytts pga söndrig brytare.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Det är ju dock ett ganska nytt problem som dykt upp nu med Omrons "längre livstids brytare" då mus tillverkarna gärna vill ha stora nummer som kan användas i reklam syfte.
Samtidigt så har volt och mAh minskat ganska drastiskt i nyare möss vilket även det gör detta problem ännu värre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig. Då jag vill att hårdvara ska hålla betydligt högre standard än vad det gör.
Men just möss är inte så prioriterat. Värre med grafikkort osv.

Har själv fått kassera en del möss p g a brytare. Irriterande är det.
Tyvärr är kapitalismen så här. Saker görs inte för att hålla.

Alla vet detta, få orkar bry sig. Särskilt dom med bra lön.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert

Brytare och kablar har jag aldrig haft problem med. Däremot har mina två sista möss haft problem med mittenhjulet, som blivit segt och inte gett respons efter 2-3 år. Jag spenderar dock i snitt 7-10 timmar vid datorn per dag så det blir ju en del slitage.

Permalänk
Medlem

Tror att på 15 år har jag haft möss som börjat dubbleklicka och blivit opålitliga. Då har det alltid varit möss jag annars vart väldigt nöjd med och aldrig bytt. Har kanske haft 8 olika möss dom senaste 15 åren då jag bytt av andra anledningar, kanske om jag fortsatt lite längre med dom andra som hade dom också börjat bråka.

Det är väldigt tråkigt och egentligen ett problem men inget jag har energin att bråka för mycket om. Får se ifall problemet blir större men så länge en mus håller 3-5 år så känns det inte som ett jätte stort problem.

Permalänk
Medlem

Ska kolla på den senare, haft problem med Razer deathadder möss, men aldrig några andra i mitt liv.
För mig är majoriteten av musfel pga konstruktion och ej kretskort. (Om man då bortser från deathadder som jag hade 3st som alla fick olika problem)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Håller med TS om att det är irriterande, svårt att veta vilken mus man ska välja idag som inte får detta problem inom ett år.

Har idag en Logitech G403 som lyckligtvis har hållit ihop än så länge, fast den är också bara typ 1½ år gammal.

Före det hade jag 2st Steelseries Rival som båda började dubbelklicka inom ett år, och en av dem slutade scrollhjulet att fungera på.

Permalänk
Medlem

Tycker också att det är märkligt att det här inte har blivit en större grej. Vi konsumenter accepterar väl tyvärr slit-och-släng-produkter i allt för stor utsträckning.

Intressant det där med spänning och strömstyrka, det hade jag inte koll på. Skapade själv en tråd om mina problem med Omronbrytare för lite över ett år sedan. Bytte i samma veva till Kailh GM 4.0 i min Gladius II och de har hittills inte missat ett klick på snart 15 månader, medan inga Omronbrytare med "50M"-rating höll mer än ca 3-4 månader.

Kan bara hoppas att fler klagar på det här och att det sker en förändring. Såg bl.a. att Endgame bytt till Kailh i sin nya version av XM1 (XM1r), men det krävs ju förändringar hos de stora tillverkarna som Logitech m.fl. Finns ju säkert andra som gör bra brytare också (TTC t.ex.), bara vi slipper de här eländiga Omronbrytarna.

Vore intressant att se hur RMA-statistiken ser ut för de mest populära mössen. Jag antar att företagen analyserat och kommit fram till att det lönar sig mer med marknadsföring som innehåller "Omron 50 MILLION clicks!!!!11" än det kostar med RMA:er. Är ju högst olyckligt att det blivit branschstandard.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Min G903 höll inte ens 1 år, den använder D2FC-F-k (50M) brytare men har beställt D2F-01 brytare som jag ska löda på istället. Jag fick en G903 lightspeed på garanti men jag undrar hur länge den håller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har tidigare haft MS IE 1 och 3 där knapparna har lagt av eller börjat dubbelklicka.

Jag har faktiskt lagat scrollhjulet på min Func MS-3 nyligen och kommer nog lägga upp en video om det.

Har en logitech G500? Som inte strulat på något sätt. Har även en billighetsmus CM storm? Som är otroligt pålitlig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Min G903 höll inte ens 1 år, den använder D2FC-F-k (50M) brytare men har beställt D2F-01 brytare som jag ska löda på istället. Jag fick en G903 lightspeed på garanti men jag undrar hur länge den håller.

Jag testade ett gäng olika Omronbrytare inkl. D2F-01, D2F-01F och D2FC-F-K. Samma skit med alla tyvärr, i alla fall för min del. Tror någon höll fyra månader som längst, oftast inte mer än tre, innan det började dubbelklicka/glappa i nedtryckt läge.

Mitt råd är att titta på annan tillverkare, har bara testat Kailh GM 4.0 själv men allt verkar vara bättre än de "vanliga" Omronbrytarna mer eller mindre.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har tipsat swec om att dom bör göra ett reportage om detta men inte blivit något ännu.
Det enda som kommer få mustillverkarna (i alla fall dom största) är ju att detta blir välkänt och dom börjar få skit för vad dom gör!

Skrivet av Moton:

Tror att på 15 år har jag haft möss som börjat dubbleklicka och blivit opålitliga. Då har det alltid varit möss jag annars vart väldigt nöjd med och aldrig bytt. Har kanske haft 8 olika möss dom senaste 15 åren då jag bytt av andra anledningar, kanske om jag fortsatt lite längre med dom andra som hade dom också börjat bråka.

Det är väldigt tråkigt och egentligen ett problem men inget jag har energin att bråka för mycket om. Får se ifall problemet blir större men så länge en mus håller 3-5 år så känns det inte som ett jätte stort problem.

Det är ju problemet med dom nya 50M brytarna!
Dvs att dom börjar väldigt ofta krångla betydligt tidigare än 3år ibland innan 6mån till och med.

Skrivet av fragande:

Vore intressant att se hur RMA-statistiken ser ut för de mest populära mössen. Jag antar att företagen analyserat och kommit fram till att det lönar sig mer med marknadsföring som innehåller "Omron 50 MILLION clicks!!!!11" än det kostar med RMA:er. Är ju högst olyckligt att det blivit branschstandard.

När en mus börjar krångla så är det ju ganska troligt att mer vanligt folk inte har 35 andra liggandes så innan dom ens börjar bråha om garanti/reklamation/etc så köper dom troligen en ny mus.
Och sen så fort den kommer hem så sjunker motivationen att fixa med garanti/rek/etc troligen en hel del för många då möss inte är så dyra, inte många som kostar mer än 1000:-.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragande:

Jag testade ett gäng olika Omronbrytare inkl. D2F-01, D2F-01F och D2FC-F-K. Samma skit med alla tyvärr, i alla fall för min del. Tror någon höll fyra månader som längst, oftast inte mer än tre, innan det började dubbelklicka/glappa i nedtryckt läge.

Mitt råd är att titta på annan tillverkare, har bara testat Kailh GM 4.0 själv men allt verkar vara bättre än de "vanliga" Omronbrytarna mer eller mindre.

Hur använder du musen egentligen för att de ska hålla så kort tid?

Sen utan att titta på videon: Varför slits de mer med lägre spänning och ström?

Permalänk
Medlem

Använder man musen väldigt klick intensivt för att den ska gå sönder?
Jag har aldrig haft en mus vars knappar börjat dubbelklicka eller på annat vis strula, och de flesta har jag använt i åtminstonde 4-5år. Nästan 10 för någon MX500-mus.

Inte heller på arbetsplatsen är det fler än enstaka möss som faktiskt gått sönder eller börjat strula.
Där byts de för att de blir smutsiga, eller om eventuella inbyggda batterier börjar bli usla.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte tittat på videon heller, men att brytare börjar dubbelklicka bör vara ett annat problem än det som videon tar upp. Dubbelklick brukar i min erfarenhet alltid bero på att fjädern i brytaren inte längre är tillräckligt spänd och studsar vid aktivering. Jag har råkat ut för det problemet ett par gånger genom åren, och har alltid löst det genom att bara öppna brytaren och böja fjädern en aning.

Permalänk
Hjälpsam

Kör fortfarande på MX518 (första utgåvan) hemma. Hustrun kör med föregångaren MX510.

Testat några andra för skoj skull (1a gen Sensei med display på undersidan) men alltid fallit tillbaka på MX510/518.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Sen utan att titta på videon: Varför slits de mer med lägre spänning och ström?

Rekommenderar att titta på videon då det är ganska svårt att kortfattat förklara då det är en kombo av ström/spänning/mekanisk slitage/usb pollrate/snabbare processorer i mössen/firmware.
Den är bra gjord och även en idiot som mig fattar det viktiga.

Men gör ett försök.
Med tiden och användande så deformeras ytorna där brytaren skickar igenom ström, mest pga det mekaniska hamrandet och till mindre del av strömmen i sig.
Utöver det så kommer det att skapas/komma oxid/skit på dessa ytor och det behövs då kraftigare ström heller spänning för att "gå igenom" detta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wetting_current

Och enligt Omrons egna spec så är MINSTA volt/mAh 5v 100mAh för 50M brytarna.
Dagens möss använder som högst 3,3v (troligen körs en del trådlösa möss med mindre) och sällan över 1mAh.
Omrons 20M brytare som funkar bättre än 50M brytarna har 5v och 1mAh som minimum spec så redan dessa brytare körs med för lite ström/spänning men är MYCKET närmare minimum spec än 50M brytarna.

Skrivet av henkiii:

Inte heller på arbetsplatsen är det fler än enstaka möss som faktiskt gått sönder eller börjat strula.
Där byts de för att de blir smutsiga, eller om eventuella inbyggda batterier börjar bli usla.

2 anledningar jag kan komma på!
1, Möss på arbetsplatser är ju oftas av det billigare alternativet som då har "sämre" brytare men "sämre" betyder i detta fall att dom troligen kommer fungera felfritt längre.
Dom där 20M/50M siffrorna är MEKANISK hållbarhet INTE elektrisk så rent mekaniskt så kommer dom sämre brytarna att hålla betydligt kortare tid men elektriskt fungera längre.

2, Excel/webläsare/email/etc leder oftas till ganska slöa/lätta klick medans en match i fortnite/etc och en 14 åring bakom musen/tgb troligen leder till betydligt hårdare hamrande på musknapparna.
Detta beroende på musens skal och brytarens konstruktion kan leda till allt ifrån lite till mycket mer slitage på brytaren.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att testa Panasonics brytar-serie av "low current"-modeller (vill minnas 0.1mA lägsta ström). Vi har i ett antal produkter tidigare använt Omron men fått byta dessa då det verkar som de ändrat material och/eller tillverkningssätt. De har blivit stört omöjliga att löda om de blivit liggande ett halvår efter tillverkningsdatum. Det blir någon hinna som gör det svårt att få lödtenn att fästa och flyta ut ordentligt och i vissa fall har man fått slipa av benen med sandpapper för att få lödbarhet igen. Inför bytet gjordes det också en snabb jämförelse mellan Omron D2F samt Panasonics motsvarande med oscillioskop där man kan se mindre kontaktstudsar vid slutning och brytning på Panasonics modell.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu har jag inte tittat på videon heller, men att brytare börjar dubbelklicka bör vara ett annat problem än det som videon tar upp. Dubbelklick brukar i min erfarenhet alltid bero på att fjädern i brytaren inte längre är tillräckligt spänd och studsar vid aktivering. Jag har råkat ut för det problemet ett par gånger genom åren, och har alltid löst det genom att bara öppna brytaren och böja fjädern en aning.

Kan vara det ja!
Men kan även vara att ström/spänningen inte räcker till för att skapa en säker kontakt.
Dvs i 50M brytar fallen när brytare som ska hålla i 50,000,000 klick börjar krångla efter några få månader så är det högst troligen inte något fel alls på fjäder kraften då den mekaniskt bör hålla i flera år till.
Utan problemet då är att brytaren körs låååååååååååååååååååååångt under sin minimum spec när det gäller ström.

Men visst kan man spänna/böja till fjädern så att den blir starkare så kommer den ju att hamra/spänna imot mot ytorna hårdare vilket kommer att göra det lättare för strömmen att få bra kontakt.
Kommer ju även leda till större mekanisk åverkan på ytorna och på fjädern så mekaniska livstiden kommer minska men i dessa fall så kommer troligen den mekaniska livstiden vara längre än elektriska livstiden i alla fall då brytaren körs så långt under spec.

Kommer ju även leda till att brytaren blir hårdare att trycka ner vilket väldigt många vill ha så lite som möjligt av!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Kan rekommendera att testa Panasonics brytar-serie av "low current"-modeller (vill minnas 0.1mA lägsta ström). Vi har i ett antal produkter tidigare använt Omron men fått byta dessa då det verkar som de ändrat material och/eller tillverkningssätt.

Vi?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Hur använder du musen egentligen för att de ska hålla så kort tid?

Nog klickar jag mycket och intensivt i en del spel jag spelar, men uppenbarligen så verkar det inte vara mitt användningsmönster som är det största problemet eftersom nuvarande Kailhbrytare fortfarande är felfria efter 15 månader gentemot Omronbrytarna som dog efter 3-4. Så något verkar det ju verkligen vara som är fel på Omronbrytarna eller sättet de används på i produkter, har inte heller kollat igenom videon OP länkande än.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Företaget jag jobbar på. Har inget med konventionell datorutrustning att göra utan är mest systemlösningar inom "embedded". Så jag flikade in vilken erfarenhet vi har haft av Omron D2F. Kanske inte heller helt relevant till denna tråden när jag tänker efter då det är långt ifrån ämnet datormöss.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Aaah!
Började fundera på om du var nån från tex Qpad heller liknande!

Sen är det ju som du sa kanske inte helt relevant men det beror ju även på HUR ni kör/körde dessa brytare, inom/utom/miltals utanför spec.
Men gissar på att ni troligen kör/körde dom betydligt närmare spec än vad dagens möss gör!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köpte min G502 Januari 2017 för 400kr. Fungerar utan problem än idag förutom att den är rätt så jobbig att hålla ren pågrund av designen. Hur länge bör en datormus kunna hålla för att det skall anses som okey? Hade innan den en MX518 som började glappa i kabeln men en liten skarving av kabeln löste det problemet, den hade jag dock haft så pass länge att jag inte reflekterade nämnvärt över problemet. Min personliga erfarenhet är således att datormuss håller väldigt länge, dock har jag en tendens att slita ut mina tangetbord (k120) rätt så frekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan vara det ja!
Men kan även vara att ström/spänningen inte räcker till för att skapa en säker kontakt.
Dvs i 50M brytar fallen när brytare som ska hålla i 50,000,000 klick börjar krångla efter några få månader så är det högst troligen inte något fel alls på fjäder kraften då den mekaniskt bör hålla i flera år till.
Utan problemet då är att brytaren körs låååååååååååååååååååååångt under sin minimum spec när det gäller ström.

Men visst kan man spänna/böja till fjädern så att den blir starkare så kommer den ju att hamra/spänna imot mot ytorna hårdare vilket kommer att göra det lättare för strömmen att få bra kontakt.
Kommer ju även leda till större mekanisk åverkan på ytorna och på fjädern så mekaniska livstiden kommer minska men i dessa fall så kommer troligen den mekaniska livstiden vara längre än elektriska livstiden i alla fall då brytaren körs så långt under spec.

Kommer ju även leda till att brytaren blir hårdare att trycka ner vilket väldigt många vill ha så lite som möjligt av!

Som jag skrev så tror jag att det är två olika problem, problemet som du pratar om borde resultera i att brytaren slutar fungera snarare än att den börjar dubbelklicka. Att brytare börjar dubbelklicka brukar som sagt bero på att fjädern tappar spänning med tiden och blir för klen, vilket gör att den studsar vid nedslag och registrerar två klick. I såna fall så är det ju inget problem med kontaktytorna. Dubbelklickande brytare är inte ett nytt problem, första gången jag stötte på det var nog för 15 år sedan eller så.

Att spänna fjädern borde i övrigt inte minska livstiden på brytaren, det handlar bara om att återställa fjädern till originalskick. Brytaren blir förstås lite hårdare att trycka ner, men inte värre än när musen var ny.