NAS, RPI4 eller NUC som mediaserver till Xiaomi 4S?

Permalänk

NAS, RPI4 eller NUC som mediaserver till Xiaomi 4S?

Tjena,
Jag har en Xiaomi 4S kopplad till min TV och använder bland annat för att spela upp videomaterial. Jag har ganska länge använt Kodi på den, men tycker att Kodi innehåller så mycket "skräp" som jag inte behöver. Jag vill ha en enkel användarupplevelse som fungerar för hela familjen, så då har jag även installerat Plex på min 4S och det fungerar OK och användarupplevelsen passar mig bättre än Kodi. Dock verkar det som att min Synology DS213j inte riktigt orkar med att skicka material till min 4S (som för övrigt inte har Ethernet) då jag brukar få meddelande från Plex att min server (NASen) inte är tillräckligt kraftfull...

Min NAS används egentligen bara för att lagra videomaterial, samt som backup för foton och dokument. Nu funderar jag på om jag kan göra detta bättre...

1. Lägga allt videomaterial på en USB-disk eller USB-ssd kopplat till en Raspberry Pi4 som jag använder som Plex server. Kostnad ca 1300 kr.
2. Använda en äldre Intel NUC (DC3217IYE) och stoppa in en större mSATA på 480 GB och lagra videomaterial på den samt använda samma NUC som Plex server. Kostnad ca 1000 kr
3. Använda samma NUC men bara koppla en extern USB-disk till dess USB 2.0- kontakt och lagra videomaterial på den samt använda samma NUC som Plex server. Kostnad ca 700 kr.
4. Skaffa en kraftfullare NAS. Kostnad minst 3000 kr.

Alla synpunkter, idéer och erfarenheter tas tacksamt emot

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem

Vad plex gör när man spelar upp material på en enhet (tex en mobil) som ej klarar av allt tex x265 codecs.
Om en mpeg4 fil spelas upp så skickas den troligen direkt till i stort sett alla enheter då mpeg4 stöds av det mesta.
Om en x265 fil spelas upp så behöver plex och "servern" avkoda sen koda till ett format som tex mobilen klarar av (ofta mpeg4).

Avkodningen tar ju en del cpu och/heller gpu kraft och kodningen tar ganska mycket cpu/gpu kraft (är inte så insatt i plex så vet dock ej om det går att använda gpu till avkodning/kodning/båda samtidigt).
Pi 4 är troligen ingen höjdare på detta, nucken du har är troligen bättre men troligen inte med direkt mycket.

SSD heller usb disk till nucken?
Spelar nog ganska liten roll om man bortser från storlek, usb är tillräckligt snabbt för och spela upp video filer.

Kraftigare nas?
kommer troligen gå på mer än 3000:- om man vill ha en som orkar med plex på ett vettigt sätt.
Om hårddisk plats inte är så viktigt så är nog en ny nuc för 3000:-ísh ett bättre val.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Surfade runt lite nu och transcoding (avkoda/koda) verkar inte fungera särskilt bra på Pi4.
Och särskilt X265 vilket börjar bli ganska vanligt idag verkar döfött att få att fungera.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!