Permalänk
Medlem

Köpråd Begagnad thinkpad?

Hej.

Är på jakt efter en billigare laptop för bland annat surf, Excel och kanske nått enklare spel för sonen.
Har tidigare använt en thinkpad T450 via jobbet som jag tyckt om.
Är väll ingen stjärna på datorer så därför vänder jag mig till er med mina funderingar.

Har kikat på T430, 450 och 460. Kan någon av dessa vara ett vettigt alternativ för mig?
Det är främst Tradera, inrego och Billigteknik jag kikat på dessa.
Har förstått att SSD är att rekommendera och ram minne har jag inte kikat på nått under 8gb

Kom gärna med förslag på andra modeller också, även fast jag snöat in lite på thinkpads 🙂

Permalänk
Hedersmedlem

8GB RAM och SSD vore krav för mig personligen men i stort sett vilken dator som helst klarar surf och grundläggande Excel. "Enklare spel" får du nog precisera lite.

Permalänk
Medlem

Ett krav för mig är att den ska vara snabb och flyta på, ska väll fungera att använda en del program också om det behövs nån gång men inga tunga grejer.

Spel som jag tänkte på är ex Minecraft, Roblox, Sims.. alltså för yngre barn så brukar inte vara så krävande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PLTS:

Ett krav för mig är att den ska vara snabb och flyta på, ska väll fungera att använda en del program också om det behövs nån gång men inga tunga grejer.

Spel som jag tänkte på är ex Minecraft, Roblox, Sims.. alltså för yngre barn så brukar inte vara så krävande

Jag antar The Sims 4?

Sen vet jag inte hur påverkade mer moderna maskiner är, men alla säkerhetspatchar till Intel-processorer gjorde att jag inte längre kunde spela Terraria på min Dell E6330 (med en Ivy Bridge-processor, samma generation som T430). Jag hade absolut satsat på minst en T450, om det nu illa tvunget måste vara en T-modell. Dell är annars vettiga, och Thinkpad L-modellerna är ok också.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om de är just Sims 4, tog det bara som förslag, han spelar Minecraft o Roblox än så länge men det kommer väll andra spel längre fram. Var mest ute efter en smidig laptop, gärna inte större än 14".
Funkar de med en del spel så är de bara ett plus.

Fastnade bara för T-serien bara för att den kändes robust men har varken kikat på L-serien eller Dell så kom gärna men förslag på billigare modeller som kan vara snabba och vettiga.

Permalänk

L-serien med 14" skärm är annars riktigt trevlig. Hade kikat på L460 eller nyare samt se till att datorn har 1080P IPS panel

Spelande kan däremot bli kämpigt på en äldre Thinkpad.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ska kika på L460, hittade inte så många begagnade nu.

Tror du spelande blir tungt även på T450 och T460? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av PLTS:

Ska kika på L460, hittade inte så många begagnade nu.

Tror du spelande blir tungt även på T450 och T460? 🙂

Spelandet blir tungt så länge du inte har en dedikerad grafikkrets

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

T450 är ju 6år. Det är en respektabel ålder för en laptop, så du bör få den väldigt billigt i så fall.

https://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-5500.125586.0... scrolla till botten för att fps från olika spel.

Sims 4 verkar dock vara körbart på low i lägsta upplösningen.

Edit: 3,5-4k för en T450 på tradera är enligt mig sjukt dyrt. Har ej scannat av andra sidor.

Permalänk
Medlem

Atea ville ha 4500kr för min tre år gamla t470s när leasingen tog slut på den. Jag lämnade tillbaka den. De är dyra att köpa tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hade plockat upp något från tradera, kolla också it-auktion där man då och då kan göra bra klipp (iaf innan de blev kända).

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar Thinkpads vara ganska dyra trots ålder.
Kan denna vara något att ha?: https://www.tradera.com/item/340256/441245814/latt-finskick-l...-

Kom gärna med andra förslag om ni hittar nått bättre för pengarna

Permalänk
Skrivet av PLTS:

Tyvärr verkar Thinkpads vara ganska dyra trots ålder.
Kan denna vara något att ha?: https://www.tradera.com/item/340256/441245814/latt-finskick-l...-

Kom gärna med andra förslag om ni hittar nått bättre för pengarna

Hade hellre satsat på denna: https://www.tradera.com/item/340256/441001226/lenovo-thinkpad...-

Den är lite dyrare men fördelarna jämfört med den du länkade är:

  • Nyare Processor (Intel Gen6 "Skylake")

  • SSD-enhet på 256GB

  • Full HD IPS-Panel

Det är framförallt skärmen som är den stora skillnaden. IPS-panelen är en otrolig uppgradering jämfört med en uråldrig TN-panel på
1 600 x 900 pixlar.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Okej, tack får kika på den modellen 🙂

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad ja.
Har haft med sådana att göra i över 10 år inom arbetet, även gjort garantiservice för tillverkaren.

De är rätt bra och hyfsat tåliga, råkar man inte ha oturen att få något dåligt exemplar så kan de fungera nästan hur länge som helst. Men visst förekommer det ibland en del skumma fel som varken vi som erfarna tekniker eller Lenovo själva hittat några lösningar på.

Har själv fortfarande en T450s som arbetsdator. Hade fått byta för flera år sen om jag ville, men de vi får välja mellan är rätt mediokra och gamla fungerar fortfarande bra.
Däremot är det ju inte direkt någon prestandamaskin om man säger så, inte minst med en massa saker i bakgrunden som krävs inom företag. Jobbar dock mest via fjärrmaskin eller annan dator ändå, så det går.

Sen varierar det ju en del beroende på vilken Thinkpad det är; det är viss kvalitetsskillnad mellan t ex T- och L-serierna. Kan oftast även skilja vilken nivå det är på t ex skärm/högtalare/tangentbord m m.

Tänk även på att processorerna av U-variant ofta är rätt slöa, så man vill då gärna gå upp något steg/generation om möjligt. Att utöka minnet från 8 till 16 GB ger marginal för mer aktiv användning med fler flikar/program, är dessutom oftast en rätt billig uppgradering som även ökar minnesbandbredden (med dual channel). SSD är absolut krav, har maskinen inte det så går det ju att uppgradera till sådan.

Har privat en Thinkpad 13; med 7200U, 16 GB minne och NVMe-disk. Rätt bra och pigg maskin för vanlig enklare användning, även om det blir rätt sällan att använda den.

Inrego och liknande är rätt dyra för vad man får, det går att spara tusenlappar om man vet vad man letar efter. Därmed inte sagt att de är dåligt alternativ heller.

Permalänk
Medlem

Det man bör se upp med på en del (begagnat) är problemet med chippet som bl a sköter Thunderbolt som kunde blir korrupt på en lång räcka modeller. Jag verkar ha någon vajsing på mitt, trots att jag gjorde uppdateringen, men troligen var det för sent. Nu använder jag inte TB så jag har låtit det vara eftersom jag inte vill skicka in datorn.

När det gäller robustheten har jag fått erfara, vilket jag misstänkte redan från början, att bytet till USB-C-laddning inte var det smartaste ur hållbarhetssynpunkt. Datorn gled ned från soffan när jag ställde ifrån mig den lite slarvigt och landade givetvis på den anslutna laddkontakten. Den gick förstås åt pipan så det blev till att köpa ny laddare. Tyvärr har det även blivit en liten skada på kontakten i datorn på grund av den trasiga kontakten på laddaren så att den glappar beroende på hur kabeln ligger. Som tur är så går det att använda USB-C/TB-kontakten där dockningsanslutningen sitter istället. Det fungerar lika bra, men det är lätt att sätta i fel reflexmässigt och sedan undra varför batteriet tömts när kabeln legat så att den tappat kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Lenovo Thinkpad ja.
Har haft med sådana att göra i över 10 år inom arbetet, även gjort garantiservice för tillverkaren.

De är rätt bra och hyfsat tåliga, råkar man inte ha oturen att få något dåligt exemplar så kan de fungera nästan hur länge som helst. Men visst förekommer det ibland en del skumma fel som varken vi som erfarna tekniker eller Lenovo själva hittat några lösningar på.

Har själv fortfarande en T450s som arbetsdator. Hade fått byta för flera år sen om jag ville, men de vi får välja mellan är rätt mediokra och gamla fungerar fortfarande bra.
Däremot är det ju inte direkt någon prestandamaskin om man säger så, inte minst med en massa saker i bakgrunden som krävs inom företag. Jobbar dock mest via fjärrmaskin eller annan dator ändå, så det går.

Sen varierar det ju en del beroende på vilken Thinkpad det är; det är viss kvalitetsskillnad mellan t ex T- och L-serierna. Kan oftast även skilja vilken nivå det är på t ex skärm/högtalare/tangentbord m m.

Tänk även på att processorerna av U-variant ofta är rätt slöa, så man vill då gärna gå upp något steg/generation om möjligt. Att utöka minnet från 8 till 16 GB ger marginal för mer aktiv användning med fler flikar/program, är dessutom oftast en rätt billig uppgradering som även ökar minnesbandbredden (med dual channel). SSD är absolut krav, har maskinen inte det så går det ju att uppgradera till sådan.

Har privat en Thinkpad 13; med 7200U, 16 GB minne och NVMe-disk. Rätt bra och pigg maskin för vanlig enklare användning, även om det blir rätt sällan att använda den.

Inrego och liknande är rätt dyra för vad man får, det går att spara tusenlappar om man vet vad man letar efter. Därmed inte sagt att de är dåligt alternativ heller.

Tack för utförligt svar 🙂
Hur tycker du T450 står i dagens läge, är det nått att ha eller bättre att titta på nått nyare? Thinkpad 13 verkade väldigt fin, tyvärr lite dålig marknad av begagnade just nu vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PLTS:

Tack för utförligt svar 🙂
Hur tycker du T450 står i dagens läge, är det nått att ha eller bättre att titta på nått nyare? Thinkpad 13 verkade väldigt fin, tyvärr lite dålig marknad av begagnade just nu vad jag kan se.

Som alltid handlar det om användningsområde och pris.
Tänker man sig som dator för spel så duger egentligen ingen av dessa. Men för enklare användning kör ju en del fortfarande med betydligt sämre maskiner.

Thinkpad 13 var mer av ett exempel och hur den upplevs. Rätt hyfsad maskin. Men visst känns den lite klenare än T-serien, inte för att den är dålig men den känns lite enklare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PLTS:

Tack för utförligt svar 🙂
Hur tycker du T450 står i dagens läge, är det nått att ha eller bättre att titta på nått nyare? Thinkpad 13 verkade väldigt fin, tyvärr lite dålig marknad av begagnade just nu vad jag kan se.

T450 räcker rätt bra idag, så mycket har inte hänt prestandamässigt sedan dess och datorns andra kvaliteter med tangentbord, byggkvalitet och så är ju fortfarande bland de absolut bästa. Men är steget upp till en T460 inte så stort så kan det ju vara värt det.

L-serien är ju en billigare variant, så då borde du kunna få nyare generation för samma pris, men den är ju också lite billigare i byggkvalitet och så. X-serien är tunna och lätta laptops men fortfarande hög kvalitet, men kostar ofta lite mer än T-serien i samma generation förstås. E-serien är lågbudget så köp inte de. W-serien, numera ersatt av P tror jag, är workstations så rätt tunga och dålig batteritid, men mer kraft.

Jag har gått igenom ett antal Thinkpads, både privat och på jobbet, och har köpt begagnade till familjemedlemmar som pluggar och sånt och det har inte varit några som helst problem någonstans, och de håller hur länge som helst känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Som alltid handlar det om användningsområde och pris.
Tänker man sig som dator för spel så duger egentligen ingen av dessa. Men för enklare användning kör ju en del fortfarande med betydligt sämre maskiner.

Thinkpad 13 var mer av ett exempel och hur den upplevs. Rätt hyfsad maskin. Men visst känns den lite klenare än T-serien, inte för att den är dålig men den känns lite enklare.

Min gamla T440 finns fortfarande kvar och har fått mer användning än tänkt då en annan dator havererade. Den fungerar, men är förstås påtagligt trögare än min T480. Den har hälften så mycket RAM (8 mot 16 GB) och före T480 har de tvåkärniga processorer förutom att de är äldre tekniskt i övrigt. RAM-minnet går ju dock att uppgradera, så den sidan kan man åtgärda.

Sedan har min gamla T440 en skräpig TN-panel mot T480 som har uppgradering till den högre upplösta IPS:en, men det beror ju på hur jag specade. T440 var lagervara, medan jag köpte T480 med egen spec direkt från Lenovo.

Permalänk

Har haft min T470s snart 4 år. Fungerar fortfarande väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Kör också med en T470s. Riktigt trevlig maskin. Gillar möjligheten att kunna ladda via Type-C. Slim men robust.
Jag hade nog personligen inte köpt något under T460. L serien helt okej men känns alldeles för mycket plastigt för min smak tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Kör också med en T470s. Riktigt trevlig maskin. Gillar möjligheten att kunna ladda via Type-C. Slim men robust.
Jag hade nog personligen inte köpt något under T460. L serien helt okej men känns alldeles för mycket plastigt för min smak tyvärr.

L-serien har exakt lika mycket plast som T4xx, alla av dem är plastiga, finns inga nya Lenovo med bra byggkvalité till och med P-serien är plastig.

Ingen av T4xx är speciellt "slim" heller, vill man ha det så är X-serien enda alternativet.

Hittar man en T450 för 1000kr så kanske det är värt det men räkna med riktig seg prestanda, i den här prisklassen och ålder på laptop så är dedikerad GPU ett måste om man ska spela, Intels skräp går inte spela med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

L-serien har exakt lika mycket plast som T4xx, alla av dem är plastiga, finns inga nya Lenovo med bra byggkvalité till och med P-serien är plastig.

Plastig är ju relativt förstås, men Thinkpads testas ju bra mycket hårdare än de flesta laptops och är godkända för militär användning och liknande. Nasa-ingenjörer får fritt välja datorer men ska de upp i rymden så är det Thinkpads som gäller exempelvis. Att utsidan är av plast hör ju till klassisk Thinkpad-design (även om de har ruckat på det på vissa modeller på senare tid), rigiditeten sitter innanför med deras magnesiumlegerings-chassin och så, och där är skillnaden större mellan T- och L-serien.

Citat:

Ingen av T4xx är speciellt "slim" heller, vill man ha det så är X-serien enda alternativet.

T-serien är ju standardmodellen, inte slimmad och inte fet, men det finns ju T4xx S-modellerna som är mer slimmade.

Citat:

Hittar man en T450 för 1000kr så kanske det är värt det men räkna med riktig seg prestanda, i den här prisklassen och ålder på laptop så är dedikerad GPU ett måste om man ska spela, Intels skräp går inte spela med.

Spelen som nämndes funkar helt ok på även lite äldre intelgrafik. T450 har "femte generationens" Core så upp till i7 5600U vilket räcker gott och väl till kontorsarbete och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Plastig är ju relativt förstås, men Thinkpads testas ju bra mycket hårdare än de flesta laptops och är godkända för militär användning och liknande. Nasa-ingenjörer får fritt välja datorer men ska de upp i rymden så är det Thinkpads som gäller exempelvis. Att utsidan är av plast hör ju till klassisk Thinkpad-design (även om de har ruckat på det på vissa modeller på senare tid), rigiditeten sitter innanför med deras magnesiumlegerings-chassin och så, och där är skillnaden större mellan T- och L-serien.
T-serien är ju standardmodellen, inte slimmad och inte fet, men det finns ju T4xx S-modellerna som är mer slimmade.
Spelen som nämndes funkar helt ok på även lite äldre intelgrafik. T450 har "femte generationens" Core så upp till i7 5600U vilket räcker gott och väl till kontorsarbete och så.

Godkända för militär är ju rent skitsnack, militären använder i fält rugged maskiner, likt denna och oftast något skitgammalt OS som XP bara för att deras program är från stenåldern men fungerar så varför byta.

Vad de använder i kontorslandskap spelar mindre roll.

Du måste ha känt på T-serien från något annat universum, finns inte många företaglaptops som är så rangliga som Lenovos.

Vi har 500+ Lenovo-laptops från T450 ( som tur är har vi börjat skrota dessa ) till senaste T14 och även deras gamla X-/P-laptops, har aldrig sett så sköra företagsdatorer, annat var det när IBM tryckte ut thinkpads.

Och nej, spelen fungerar inte ens godkänt på de integrerade grafikkretsar som finns på dessa, 10-20 fps med potatisinställningar är inte godkänt på någon nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Godkända för militär är ju rent skitsnack, militären använder i fält rugged maskiner, likt denna och oftast något skitgammalt OS som XP bara för att deras program är från stenåldern men fungerar så varför byta.

Självklart finns det olika nivåer. Men Thinkpads är ruggade, inte Toughbook-nivå förstås men ändå väldigt tåliga. Min gamla X220 används fortfarande varje dag och den har åkt i stengolv ett antal gånger, fått kaffe och annat spillt rätt ner i tangentbordet och så. https://techtoday.lenovo.com/sg/en/solutions/smb/thinkpad-mil...

Citat:

Vad de använder i kontorslandskap spelar mindre roll.

Men det finns många nivåer mellan "klarar att bli överkörd av en bandvagn" och "klarar att stå på ett skrivbord".

Citat:

Du måste ha känt på T-serien från något annat universum, finns inte många företaglaptops som är så rangliga som Lenovos.

Min erfarenhet sträcker sig bara till Dell och HPs företagsmodeller förutom Thinkpad (någon Toshiba också kanske) och de är sämre på de flesta sätt. Gamla HP Elitebooks hade ganska bra kvalitetskänsla, men kvaliteten var ju katastrof i jämförelse. Dell är plastiga och svajiga, tangentbord som sviktar och batterier som sväller. Det är visserligen bara min erfarenhet, men det är inte direkt så att jag är ensam om den uppfattningen. Min Dell Precision jag har nu har varit inne på reparation tre-fyra gånger, en gång var det mitt eget fel då jag knäckte skärmen, men övrigt har bara varit kass kvalitet. Servicenivån kan man ju också diskutera, jag fick tillbaka min reparerade dator med glassplitter i tangentbordet och ännu svampigare än tidigare (att det tog runt sex veckor att få ordning på det skyller jag på vår IT-avdelning mer än Dell dock). Har inte behövt reparera en Thinkpad än dock så jag vet inte om det hade varit bättre, däremot fick jag ett nytt batteri när originalet inte tog laddning, snabbt direkt hem utan att behöva bevisa något eller skicka tillbaka något, sen funkade originalet igen efter att jag tagit loss det och kopplat in det en gång, men teknikern bad mig inte ens testa det så sen hade jag två batterier.

Citat:

Vi har 500+ Lenovo-laptops från T450 ( som tur är har vi börjat skrota dessa ) till senaste T14 och även deras gamla X-/P-laptops, har aldrig sett så sköra företagsdatorer, annat var det när IBM tryckte ut thinkpads.

Jo, kvaliteten var bättre på IBM-tiden, men i mina ögon är den fortfarande bäst även om den inte är lika bra som tidigare. Man får också komma ihåg att prisnivån gick ner rejält efter Lenovos övertagande, så någonstans behövde de väl spara lite liksom. Jag fick exempelvis min X220 för runt 11000 ny, jämför man med exempelvis X31, som kan ses som föregångaren, så kostade den minst 50% mer utan hänsyn för inflationen.

Citat:

Och nej, spelen fungerar inte ens godkänts på de integrerade grafikkretsar som finns på dessa, 10-20 fps med potatisinställningar är inte godkänt på någon nivå.

De här spelen är inte så tungdrivna. Roblox exempelvis rekommenderar att man inte kör spelet på integrerad grafik om laptopen är tolv år eller äldre. Jag spelar en del på min Surface Pro 2 som väl är ungefär likvärdig med en T440S och det funkar ofta över förväntan. Inte dagens eller ens gårdagens AAA-spel kanske men det är inte vad vi pratar om här.

Permalänk
Medlem

Hittade en ThinkPad T470 på tradera med följande specs:

Processortyp Core i5-6300U
Installerat RAM 8 GB
SSD 256 GB
Skärmstorlek 14"
Upplösning 1366 x 768
Operativsystem Windows 10 Pro
Grafikprocessor Intel HD Graphics 520
Portar 3xUSB-C, HDMI, Ethernet, Headset
Laddare 45w
Bra skick

Vad kan denna vara värd? Är upplösningen för dålig? Är de mer värt att köpa en äldre begagnad X1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PLTS:

Hittade en ThinkPad T470 på tradera med följande specs:

Processortyp Core i5-6300U
Installerat RAM 8 GB
SSD 256 GB
Skärmstorlek 14"
Upplösning 1366 x 768
Operativsystem Windows 10 Pro
Grafikprocessor Intel HD Graphics 520
Portar 3xUSB-C, HDMI, Ethernet, Headset
Laddare 45w
Bra skick

Vad kan denna vara värd? Är upplösningen för dålig? Är de mer värt att köpa en äldre begagnad X1?

Upplösningen är dålig/tråkig men du kan byta ut skärmen rätt enkelt själv också om du vågar det. Jag köpte en T460 med samma specs minus usb-c för 2400:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fanns ute för köp nu pris 3500, känns de vettigt eller kan de gå hitta bättre för det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PLTS:

Fanns ute för köp nu pris 3500, känns de vettigt eller kan de gå hitta bättre för det priset?

Gick en t470 för 2200 för några dagar sedan. 24gb ram hade den dessutom.
Det var ett ok pris.

3500 skulle jag inte betala för en lågupplöst skärm. Men jag kanske är kräsen