Permalänk
Medlem

D-RGB Splitter eller förlängare.

Eftersom jag behöver en D-RGB-kabel (5V 3-pin) för att synka RGB i grafikkortet (Sapphire Nitro+ 6800 XT) och moderkortet (Asus Prime X570-P) bara har en sådan kontakt så behöver jag en splitter. Övriga kontakter på moderkortet är för 12V 4-pin.

Hittar bara en enda sådan dock, Inet och Webhallen har samma, som delas till sex vilket känns väldigt onödigt. Jag ser inte att behovet koppla in mer så en Y-variant skulle räcka, en 3-delad skulle också funka och då ha en extra ifall behovet skulle dyka upp ändå. Hittar dock bara denna som delas till sex kontakter.

Är lite brydd dock, det finns en sådan kontakt över som hänger löst efter bygget som är kopplad mot chassits RGB-kontroller (Phanteks P400A RGB). Det sitter en lapp runt den där det står "RGB FAN" så frågan är om det skulle fungera med den. Jag använder inte den inbyggda RGB-kontrollern utan kör via moderkortet och Aura. Går den använda så behöver jag ju bara en sladd men är osäker på vilken jag behöver, verkar bara hitta "förlängare" för A-RGB 12V med 4-pin men den kanske går använda ändå?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Amazon.se har en Akasa D-RGB splitter: https://www.amazon.se/Akasa-Addressable-RGB-Splitter-Cable/dp...

Men du kan också använda 4-pin kontakter/kablar, men då måste du se till att 7V pinnen inte används/tas bort. Precis som på bilden på EK´s splitter du länkar ovan.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Biltemas 46-3369 borde fungera även om den har fyra stift, kanske måste du klippa av ett om din kontakt har en blind plats.

Det digitala protokollet är inte speciellt smart, skickar du ut samma signal parallellt kommer första dioden i varje slinga få samma färg osv.
Vill du styra alla ledar separat måste du hitta ett sätt att seriekoppla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Amazon.se har en Akasa D-RGB splitter: https://www.amazon.se/Akasa-Addressable-RGB-Splitter-Cable/dp...

Men du kan också använda 4-pin kontakter/kablar, men då måste du se till att 7V pinnen inte används/tas bort. Precis som på bilden på EK´s splitter du länkar ovan.

Med den där måste jag ändå ha en förlängningskabel och/eller en adapter då kontakten på grafikkortet också är en hane.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/xxlarge/463369/1
Biltemas 46-3369 borde fungera även om den har fyra stift, kanske måste du klippa av ett om din kontakt har en blind plats.

Det digitala protokollet är inte speciellt smart, skickar du ut samma signal parallellt kommer första dioden i varje slinga få samma färg osv.
Vill du styra alla ledar separat måste du hitta ett sätt att seriekoppla.

Jag vill ha allt synkroniserat så allt visar samma sak så det känns inte som något problem. Vete tusan hur jag ska koppla seriellt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hjälpsam

Tror denna skulle lösa dina utmaningar

http://www.phanteks.com/PH-CB_DRGB3P-MB.html

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nej, den skulle inte alls fungera. Den ena är en helt annan typ av kontakt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Med den där måste jag ändå ha en förlängningskabel och/eller en adapter då kontakten på grafikkortet också är en hane.

Aha, nä då passar inte Akasa kabeln.
På EK kabeln är pinnarna på kontakterna löstagbara enligt bilden, så du kan ansluta både hona och hane.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Aha, nä då passar inte Akasa kabeln.
På EK kabeln är pinnarna på kontakterna löstagbara enligt bilden, så du kan ansluta både hona och hane.

Ja, det får nog bli en sån ändå. Får se om längden på respektive är lång nog för att gömma de överblivna helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alphahanne:

Nej, den skulle inte alls fungera. Den ena är en helt annan typ av kontakt.

Den ena kör med Phanteks egna kontakt, om jag inte har helt fel så kan du hooka på chassits RGB på den kontakten?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Den ena kör med Phanteks egna kontakt, om jag inte har helt fel så kan du hooka på chassits RGB på den kontakten?

Möjligt, kontrollern sitter dock så knepigt placerad att det är svårt komma åt. Jag har förvisso lediga kontakter av den typen men de är också hanar.

Borde kanske plocka isär allt och lossa alla kablar så jag verkligen ser vilken som går vart, är ju över ett år sedan jag byggde allt så har glömt hur allt faktiskt är kopplat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Blev att jag köpte den 6-delade ändå. Funkade fint, kabeln var precis tillräckligt lång för att nå från baksidan av chassit till kontakten på grafikkortet så de 4 överblivna ligger helt gömda där bakom. Funkade precis som jag ville också, allt är synkat.

Nu blev jag nästan sugen på sätta in mer när jag ändå har extra kontakter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Köp någon meter med ws2812b led'ar och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Köp någon meter med ws2812b led'ar och testa.

Haha, ska nog inte överdriva tror jag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2