Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Platsbrist? Corsair ICUE 220T - Corsair iCUE H115i Pro XT - ASUS ROG STRIX GTX 1060 GAMING OC

Permalänk
Medlem

Platsbrist? Corsair ICUE 220T - Corsair iCUE H115i Pro XT - ASUS ROG STRIX GTX 1060 GAMING OC

Hej, efter problem med min nuvarande burk så blir det nyköp.
De nya delarna förväntas i lager 3 februari 2021 men nu tog jag en extra titt och såg att det kan vara problem med min beställning. Mer specifikt, platsbrist.

Problemet:
Enligt specifikationen på chassit så står det "Max. längd på videokort: 300mm" och enligt specifikationen på mitt nuvarande grafikkort är det "298mm". Det lämnar inte mycket utrymme direkt och det är här det blir lite problem.

Enligt specifikationen framgår det inte om denna specificering är med eller utan vattenkylning. Jag misstänker dock att det är utan vattenkylning, vore lite konstigt annars. Men om det nu skulle vara så att kortet och kylaren får plats i burken så kommer nästa problem.

Enligt guider jag tidigare läst så ska kylaren monteras med kopplingarna/slangarna nedåt när den monteras i vertikal ställning.
Detta betyder att slangarna ska ta sig förbi "2mm" utrymme mellan cpu-block och aggregatet? Får dom plats att dras mellan bakre del av grafikkortet och "inre plattan" på chassit?

Bilden på produktsidan:
Enligt produktsidan för chassit (Produktsidan är länkad ovan. Bifogar bilden direkt under detta stycke också) så ser man på bilderna att dom använder en gigantisk front-kylare kombinerat med ett RTX kort. Jag har inte undersökt RTX korten från tidigare generation men jag vet att nya generationens RTX är väldigt stora. Med det sagt så kan jag inte avgöra vilken modell som kortet på bilden är; Jag kan alltså inte jämföra några mått.

Slutsats:
Detta chassi valdes främst av anledning till storleken. Dess kompakthet. Jag har tidigare släpat ett big-tower chassi och det är inte bara klumpigt att flytta, det är även klumpigt att förvara. Så tanken var att köra ett kompakt, enkelt chassi med optimalt luftflöde som är "cleant". Gärna med RGB.

Om detta chassi inte fungerar med min setup, vilket jag befarar, så ge gärna tips. Jag har inte mycket koll på chassi-marknaden alls faktiskt.

Tack på förhand!
Godnatt

Permalänk
Medlem

Utan att veta men bara av att kolla på bilden tror jag inte det kommer fungera atx kort är väl i regel 244x305 och den där radiatorn är väl kanske 20-25mm?
Av bilden att döma skulle jag gissa att dom där 300mm är fram till fläkten bakom radiatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Utan att veta men bara av att kolla på bilden tror jag inte det kommer fungera atx kort är väl i regel 244x305 och den där radiatorn är väl kanske 20-25mm?
Av bilden att döma skulle jag gissa att dom där 300mm är fram till fläkten bakom radiatorn

Det var vad jag befarade. Jag får ringa och uppdatera dom angående problemet.

Tror det får bli att köpa Phanteks Eclipse P600S Midi Tower istället. Tack!