3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Har din order också ändrats till samma status nyligen? Jag har en 3080 TUF OC på min beställning.

Min står i status ”reserverad”, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksh100:

Är det värt att vänta på 3080? Tror ni priserna går ner igen om några månader?

Tror det kommer dröja tills slutet av 2021 innan det kommer hamna i vettigare fart.

Corona är långt ifrån över och det är galet hög efterfrågan på många delar inom elektronik världen.

Alla har dessutom lite extra pengar över att spendera, vilket suger lite för de som inte brukar lägga så mycket pengar och vill istället lägga det på ett pc bygge.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Grön bock på Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC på Webhallen beställd 19/12. Trevligt

Wut, hur då?
Har själv en beställning på exakt det kortet från 15/12 som inte kommit in.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Har din order också ändrats till samma status nyligen? Jag har en 3080 TUF OC på min beställning.

När beställde du? Min order på TUF OC är reserverad(23/9) fortfarande. Hoppas de får iväg många kort så det blir min tur snart

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

Wut, hur då?
Har själv en beställning på exakt det kortet från 15/12 som inte kommit in.

https://i.ibb.co/9rvG7dF/image.png

Beställd till butik. Kanske är ett sånt där klassisk fall när någon avbokar i butik så faller det på nästa som bokat i den butiken och inte på nästa i den stora kön.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitedcolors:

Grymt uttummande svar, tack!

Den största vinsten ligger kanske inte just i exakt dessa korten det var mer som exempel då jag tänkte på de olika modellaerna 70, 80 och 90.
Om vi ser till FPS, vilket kort skall man då välja utan hänsyn tagen till leveranstiden och vilket skall man sikta in sig på med hänsynd till att överhuvudtaget få tag i ett helt ok kort nu när läget är som det är utan att betala 25t för ett kort.

Vinner man verkligen så mycket FPS på den ökande prisbilden mellan 70, 80 och 90?

Jo insåg det efter jag postade att det är lite kört med de tiderna jag redovisade

I princip samma svar. Samma arkitektur och featureset. Så fps-diff är skillnaden och strömförbrukning. Större nummer ger fler fps och kräver mer ström.
Storleken på minne i ett 3090 kan hjälpa till om du använder program för 3D-design och liknande.
Förutom det, läs sweclockers test för att se fps-skillnaderna. För att spara tid så läs det på 3070 då det innehåller alla tre så du kan jämföra dem på ett ställe.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Komplett ändrade i natt från 22 januari till 29 januari på ASUS 3080 ROG Strix OC.
Beställdes 17/9 kl 15:04.

Visa signatur

| Fractal Design Define 7 TG Dark Tint | Corsair RM850x V2 850W | 3x Noctua NF-P14s redux-1500 PWM 140mm |
| ASUS ROG Strix Z490-F Gaming | Intel Core i9-10900K @ 5.1GHz |
Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz CL16 | Seagate FireCuda 520 SSD 2TB M.2 NVMe |

| ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC | ASUS 27" ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Lego Master

Jag undrar hur många magsår som resulterar av detta eviga bevakande. Jag tror jag gjorde rätt i att avboka tills vidare, för min mentala och fysiska hälsas skull.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag undrar hur många magsår som resulterar av detta eviga bevakande. Jag tror jag gjorde rätt i att avboka tills vidare, för min mentala och fysiska hälsas skull.

Tror snarare stress och nedstämdhet.
Som "nyligen" bevisat uppstår magsår av bakterie och inte stress

Jag har väntat i över 3 månader på Strix nu...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Verkar som Amazon.se levererar alla modeller förutom Asus tuf. Är det någon som ens hört talas om att ett sådant kort har mottagits från Amazon.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Verkar som Amazon.se levererar alla modeller förutom Asus tuf. Är det någon som ens hört talas om att ett sådant kort har mottagits från Amazon.se?

Stämmer. Även Evga FTW3 Ultra verkar de inte ha levererat en enda av. Och det är dom två korten jag bokat

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem

Sitter ännu och väntar på beräknat leveransdatum på 3080 Eagle OC som beställdes 4/1 från amazon.se, inte hört något alls.

Samma gäller för min beställning på Gainward 3080 Phoenix hos @Webhallen som beställdes 7/11, inte uppdaterad på ett bra tag på sidan, verkar vara sparsamt med dessa kort(?)

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Jag väntar också på 3080 tuf non-oc från svenska Amazon. Inte hört från dem, eller från någon annan som har fått ett kort levererat.

Permalänk

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC Beställt 2020-09-20 hos inet.se , anlände igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nej verkar stå still där. Skrev till deras support som skulle ”ta det vidare” till deras specialteam, vad det nu betyder. Fick detta som svar efter ett par dagar

’Jag skickade vidare ditt ärende till vårt specialteam. Det här var deras svar angående din order:
"För närvarande inte tillgängligt. Vi vet inte när eller om denna artikel kommer att finnas i lager igen. Kunden får ett e-postmeddelande när vi har ett beräknat datum."

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Inga kostnader har dragits från ditt konto. Kommer varan in, så kommer du få varan direkt utskickad samt du kommer få ett mail om att varan är tillbaka i lager.’
Så precis samma svar som det står på min order, så känns som det här kan dröja ett tag till

Permalänk

Är det någon som vet om Webhallen fick in Asus rog strix rtx 3080 oc idag?

Permalänk
Skrivet av Motava:

Nej verkar stå still där. Skrev till deras support som skulle ”ta det vidare” till deras specialteam, vad det nu betyder. Fick detta som svar efter ett par dagar

’Jag skickade vidare ditt ärende till vårt specialteam. Det här var deras svar angående din order:
"För närvarande inte tillgängligt. Vi vet inte när eller om denna artikel kommer att finnas i lager igen. Kunden får ett e-postmeddelande när vi har ett beräknat datum."

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Inga kostnader har dragits från ditt konto. Kommer varan in, så kommer du få varan direkt utskickad samt du kommer få ett mail om att varan är tillbaka i lager.’
Så precis samma svar som det står på min order, så känns som det här kan dröja ett tag till

Man får känslan att svenska amazon befolkas av AI-bottar och översatta autosvarsmail

Tror det nog var ett misstag från början att de listade vissa av de här korten, t ex TUF. Ingen annan amazon butik tog restordrar så förstår inte varför amazon skulle gjort det på saker de inte fått in ett enda ex av flera månader senare? Kan iofs vara så att de bara slummar ovanpå lagret i tyskland och har så låg prio att de aldrig får några kort från inleveranserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrivkramp:

Man får känslan att svenska amazon befolkas av AI-bottar och översatta autosvarsmail

Tror det nog var ett misstag från början att de listade vissa av de här korten, t ex TUF. Ingen annan amazon butik tog restordrar så förstår inte varför amazon skulle gjort det på saker de inte fått in ett enda ex av flera månader senare? Kan iofs vara så att de bara slummar ovanpå lagret i tyskland och har så låg prio att de aldrig får några kort från inleveranserna?

Håller med, tycker hela amazon.se verkar galet oseriöst vs. alla andra länders diton. Sen har de ju förvisso levererat vissa kort - kudos, men generellt är det ett oerhört oseriöst intryck från siten.

Permalänk

Plockade upp 3080 Eagle OC från Amazon.se igår, beställd 30 dec. Kartongen såg ut som satan, och tror ni inte att hela skärmen blir grönflimmer-kaos någon minut efter uppstart Rullar i safe mode så gick in och fixade drivers, underklockade satan med Auros-grejen, blåste Windows, bytte PSU-kablar, men icke. Måste ju varit en retur eller något. Eftersom Amazon inte har något i lager så kan de bara göra refund 🤦‍♂️

Tillbaka i denna tråden med andra ord ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macfeaster:

Plockade upp 3080 Eagle OC från Amazon.se igår, beställd 30 dec. Kartongen såg ut som satan, och tror ni inte att hela skärmen blir grönflimmer-kaos någon minut efter uppstart Rullar i safe mode så gick in och fixade drivers, underklockade satan med Auros-grejen, blåste Windows, bytte PSU-kablar, men icke. Måste ju varit en retur eller något. Eftersom Amazon inte har något i lager så kan de bara göra refund 🤦‍♂️

Fan va trist
har du någon annan gpu under tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macfeaster:

Lider med dig! Snacka om antiklimax.

Med eventuell risk för att få ordern annullerad(?) så bör vi Amazonare lyfta frågan till supporten och gärna upp i kedjan. Sätta lite eld i baken på dom. Även en elefant ogillar myggor...

Permalänk
Avstängd

Alla gör som de vill och jag vet att detta är ytterst opopulärt på just Sweclockers: om Du har väntat flera månader och ännu inte fått något bör du ponera ett 3090 som du tar på avbetalning räntefritt 3-6 månader. För det finns någonting värdefullare här i livet än att ha mycket pengar varje månad: TID!

Tänk alla speltimmar som gått förlorade för att Du inte har något 3080/3090 just nu? Slå till på ett 3090 som du betalar av på 3-6 månader och tänk inte mer på saken! Spelglädjen från ett mustigt 3090-kort gör att Du vaknar upp glad varje dag för att jobba så du lyckas kamma igen de 10 extra laxen du lade på kortet. Och en dag hittar du oxå glädjen i VR-skapande och 3D-modellering av någon outgrundlig anledning!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Manboy:

Fan va trist
har du någon annan gpu under tiden?

Mitt goda gamla 780, har inte ens försökt starta Cyberpunk än för jag tänkte vänta på 3080, men... nu blir det åter till AC Odyssey i 30fps

Skrivet av TuHack:

Lider med dig! Snacka om antiklimax.

Med eventuell risk för att få ordern annullerad(?) så bör vi Amazonare lyfta frågan till supporten och gärna upp i kedjan. Sätta lite eld i baken på dom. Även en elefant ogillar myggor...

Tack för sympatierna Ja jag håller med! Blev som andra här lurad av att de hade massa listing uppe och tydligen lite stock eftersom några fick sina kort, men när de där 30 korten eller vad de hade i lager hade gått så är det ju bara stendött, fan sämre statusuppdateringar än Inet eller Elgiganten. Beställde en TUF non OC också for the lulz, men är ju stendött där. Supporten var verkligen inte hjälpsam i mitt ärende heller, ville ha ersättningsvara och inte retur men det gick inte alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macfeaster:

Det får inte nämnas här, men tänk på att du har rättigheter som konsument.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Stämmer. Även Evga FTW3 Ultra verkar de inte ha levererat en enda av. Och det är dom två korten jag bokat

Du är inte ensam, sitter med en order på EVGA GeForce RTX 3080 XC3 SVART GAMING, från oktober...

Permalänk
Medlem

Inet har hemma 27st atm https://www.inet.se/produkt/5411745/evga-geforce-rtx-3090-24g...

Finns/fanns även nå Gigabyte 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakaboga:

Inet har hemma 27st atm https://www.inet.se/produkt/5411745/evga-geforce-rtx-3090-24g...

Finns/fanns även nå Gigabyte 3090

Total över 70st 3090 på inet, 5 olika modeller och dom ligger kvar där dag efter dag. 3070 tycks finnas en del i lager mellan varven men med 3080 verkar det vara rätt kört att hoppas hitta något på kort varsel.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Total över 70st 3090 på inet, 5 olika modeller och dom ligger kvar där dag efter dag. 3070 tycks finnas en del i lager mellan varven men med 3080 verkar det vara rätt kört att hoppas hitta något på kort varsel.

Jag sitter i tankarna pa att kopa 3090 da det ar sa svart att hitta 3080.

Problemet har i Italien ar att inget av dessa finns (i basta fall i april enligt aterforsaljarna), men det finns i Sverige.

Hade en enda svensk aterforsaljare haft transporter inom Europa sa hade jag kopt direkt, men inte en enda aterforsaljare av datorhardvara i Sverige transporterar utanfor gransen.

Om det inte finns nagon obskyr aterforsaljare som jag inte hort talas om forstas

Inte ens Amazon.se levererar utanfor Sverige, men amazon.co.uk/de/fr/it etc levererar inom Europa.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam