3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Mitt non oc zotac beställt den 12/12 lyser med sin frånvaro...

Mitt också som beställdes 17/9 från Komplett *asgarv*

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

Jag beställde ett 3090 eagle oc den 29 december och har runt plats 10 i kön fick ja höra. haft ett väldans strul med webhallen. jag ringde ju och frågade vilket nätagg ja skulle ha till bygget. beställde 5950x cpu och 64 gb ram. noctua dh15 kylare och lite sånt. hans svar var att ett corsair rm850 w skulle räcka bra! sedan fick man ju höra att de kanske borde va 1000w. så kollade med webhallen igen. och då skrattade nästan medarbetaren åt mig o sa att 850 aldrig skulle funka och att ja skulle avbeställa allt o ställa mig sist i köerna... kollade därefter med inets personal plus deras datorbyggare. och de verkar fungera utmärkt med 850w. vad anser ni grabbar? behöver hjälp. är inte lika erfaren som resten av er

Duger gott och väl med 850w. Kör min dator i sign, inga problem

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

Jag beställde ett 3090 eagle oc den 29 december och har runt plats 10 i kön fick ja höra. haft ett väldans strul med webhallen. jag ringde ju och frågade vilket nätagg ja skulle ha till bygget. beställde 5950x cpu och 64 gb ram. noctua dh15 kylare och lite sånt. hans svar var att ett corsair rm850 w skulle räcka bra! sedan fick man ju höra att de kanske borde va 1000w. så kollade med webhallen igen. och då skrattade nästan medarbetaren åt mig o sa att 850 aldrig skulle funka och att ja skulle avbeställa allt o ställa mig sist i köerna... kollade därefter med inets personal plus deras datorbyggare. och de verkar fungera utmärkt med 850w. vad anser ni grabbar? behöver hjälp. är inte lika erfaren som resten av er

Min dator i sig borde rimligtvis dra ungefär likvärdigt om inte snäppet mer och jag har överlevt på 850W kvalitetsagg (såsom RM850x V2 också är) än så länge.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Likheten mellan dem är iallafall att kylaren är ganska så skit. MSI har snålat rejält på den. Så finns mycket bättre alternativ om du ska köra på 3070 iaf. Kolla Phoenix och GamingPro på komplett. Sedan finns GameRock för lite dyrare och den har bäst VRM och stock/max powerlimit förutom Strix.

Sedan är det somsagt som du säger skillnad i prestanda. Mellan 3070 och 3080 skiljer det ca 30-50%, och mellan 3080 och 3090 så skiljer det ca 10%. Detta i spel då alltså.

Vram skiljer också. I princip inga spel idag använder mer än 8GB vram, förutom i 4k. Men om du planerar att ha kortet i mer än en generation så kan det börja vara något som man behöver tänka lite på.

OC har oftast högre stock och max powerlimit. Värt det om det skiljer nån hundring, kanske inte annars. Eller i det fall på Komplett där GameRock OC är 400 kr billigare än Non oc lol

Tack för alla svar, jäkla informativt och lätt att föstå.

Låter som att det lutar mot ett 3080 då... antingen ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC eller Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC. De är ju dock lite svåra att få tag på...

Är det verkligen värt den prisskillnaden på MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB, 6497 kr som redan är beställt sedan tidigare? Eller skall jag bara köra på detta och byta sen när 4000 serien lanseras?

Leveranstiden gäller ju även för Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix GS (vad står GS för?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

Med dom komponenterna skulle jag iallafall slänga några slantar till på en bättre psu. Typ evga/seasonic 1000w.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Avstängd

Är det värt att vänta på 3080? Tror ni priserna går ner igen om några månader?

Permalänk

Någon som hört något från Elgiganten? Idag är ju den stora dagen så de lovat att leverera TUF non OC i så stora kvantiteter att självaste posten måste få det svettigt. Antar att man borde få ett nytt mess från dem med datum fram i april eller liknande. Har väntat på svar om köplats och förmodat leveransdatum i en månad. Är utan tvekan det sämsta köp jag någonsin gjort. Betalat 8000 spänn för en pryl som jag bara sett på bild sedan september förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitedcolors:

Tack för alla svar, jäkla informativt och lätt att föstå.

Låter som att det lutar mot ett 3080 då... antingen ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC eller Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC. De är ju dock lite svåra att få tag på...

Är det verkligen värt den prisskillnaden på MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB, 6497 kr som redan är beställt sedan tidigare? Eller skall jag bara köra på detta och byta sen när 4000 serien lanseras?

Leveranstiden gäller ju även för Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix GS (vad står GS för?)

Nu när priserna gått upp för alla 3070 kort till 7k+ så bör du utan tvekan köra på ditt 3070 Ventus 3X. Innan priserna gick upp, och Palit GameRock OC kostade 6800 kr så hade jag personligen kört på den istället. Men nu när den kostar 7490/8590 kr... så är den inte aktuell alls!

GS är samma som OC. Ingen aningen varför den inte bara heter OC, men men.

Ser också ut som att Komplett rättat till sitt lilla misstag med att prissätta GameRock Non OC 400 kr dyrare än OC. Nu är det tvärtom istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackoudan:

5950X drar 140w, 3090 överklockat kanske drar som mest 500w under korta stunder, du har alltså ca 200w marginal kvar till ditt nätaggs nominella maxeffekt ens under de mest extrema förhållanden. Tvivlar starkt på att moderkort, fläktar och lagring kommer kräva mer än 50w.

Med andra ord, ta det lugnt. Skulle du mot förmodan få problem så undervolta lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksh100:

Är det värt att vänta på 3080? Tror ni priserna går ner igen om några månader?

Mycket, mycket tveksamt. Det finns inget ljus i horisonten i dagsläget, och de som beställt i December eller senare kan i värsta fall få vänta till sommaren eller längre om situationen inte blir avsevärt bättre. Butikerna ser läget som tillgång & efterfrågan just nu. Med låg tillgång och hög efterfrågan så stiger priserna.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Mitt också som beställdes 17/9 från Komplett *asgarv*

2/3 februari är den tänkt att komma.

Givetvis är det ett hittepå-datum av Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Är det illa att jag börjat drömma om jakten efter ett 3080? Drömde om att Netonnet hade fått in Asus ROG Strix White Edition i Nybro (av nån anledning). Jag bor i Stockholm, jag var redo att åka liksom.. 5 timmars resa liksom 😅

Som ni ser så skrev jag tidigare idag om en dröm jag hade inatt, om ett kort jag knappt tittat på för det är lite dyrare och en specialversion. En dröm liksom. Jag har liksom alla er andra varit ute efter TUF-korten.

Jag har varit ganska passiv i sökningen efter ett 3080, inte lagt 11 beställningar och hoppats på det bästa. Jag tänkte häromdagen att jag klarar mig med mitt 1060 till nästa generation ifall jag inte får tag i något.

Men en stund efter det där inlägget ovan så fick jag ett PM utav @photek2k om att han hade ett extra ROG Strix White Edition som han skulle skicka tillbaka, som jag kunde köpa till inköpspris om jag ville. Han kunde lika gärna sålt det till överpris eller lagt ut det på Tradera.

Jag kan inte förstå i min värld vad oddsen är att jag drömde den drömmen, och så bara händer detta 😅 Tack så mycket @photek2k för kortet och att du är så honest som du är

Min jakt är slut, jag går ur denna tråden och håller tummarna för er alla att ni får tag i ett kort snart!

Var ju tvungen att se till att det åkte säkert hem, har nog aldrig kört så lagligt i mitt liv!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Som ni ser så skrev jag tidigare idag om en dröm jag hade inatt, om ett kort jag knappt tittat på för det är lite dyrare och en specialversion. En dröm liksom. Jag har liksom alla er andra varit ute efter TUF-korten.

Jag har varit ganska passiv i sökningen efter ett 3080, inte lagt 11 beställningar och hoppats på det bästa. Jag tänkte häromdagen att jag klarar mig med mitt 1060 till nästa generation ifall jag inte får tag i något.

Men en stund efter det där inlägget ovan så fick jag ett PM utav @photek2k om att han hade ett extra ROG Strix White Edition som han skulle skicka tillbaka, som jag kunde köpa till inköpspris om jag ville. Han kunde lika gärna sålt det till överpris eller lagt ut det på Tradera.

Jag kan inte förstå i min värld vad oddsen är att jag drömde den drömmen, och så bara händer detta 😅 Tack så mycket @photek2k för kortet och att du är så honest som du är

Min jakt är slut, jag går ur denna tråden och håller tummarna för er alla att ni får tag i ett kort snart!

https://i.imgur.com/wW5xtmo.jpg

Var ju tvungen att se till att det åkte säkert hem, har nog aldrig kört så lagligt i mitt liv!

Haha, en av de bästa 3080-historierna jag läst. Kul att du fick ett kort och såklart väldigt snällt av @photek2k <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Mycket nöje med ditt supersnygga 3080 och hoppas att det fick plats i lådan!

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Skrivet av photek2k:

Det hade passat bra i mitt Phanteks Eclipse P500A DRGB White annars Men jag får nöja mig med ett Gigabyte Gaming OC. Det är ju trots allt på skärmen man kommer att titta mest väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Det alla vill ha svar på är om @photek2k bor i Nybro?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HighGrade:

Någon som hört något från Elgiganten? Idag är ju den stora dagen så de lovat att leverera TUF non OC i så stora kvantiteter att självaste posten måste få det svettigt. Antar att man borde få ett nytt mess från dem med datum fram i april eller liknande. Har väntat på svar om köplats och förmodat leveransdatum i en månad. Är utan tvekan det sämsta köp jag någonsin gjort. Betalat 8000 spänn för en pryl som jag bara sett på bild sedan september förra året.

Min order hos Elgiganten har ändrats till "under behandling" så chansar på att den ska skickas strax

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem

Proshop får in en större (80+) batch av Suprim X 02/03.

Kön efter den leveransen är max 10 st, enligt deras översiktssida https://www.proshop.se/RTX-30series-overview, som dom uppdaterade idag. Så om någon är sugen så kan man nog hamna på en helt okej köplats vid det här laget.

Är själv en av dom som kommer få ett kort i batchen, därav vet jag att det är den 2:a februari då kundservice svarade mig det när jag frågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Min order hos Elgiganten har ändrats till "under behandling" så chansar på att den ska skickas strax

Inte på min MSI ventus

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Det fick plats med ca 9mm till godo Jag gillar ROG-ringen man fick med, så onödigt yet so cool!

Skrivet av Snudge_B:

Det alla vill ha svar på är om @photek2k bor i Nybro?

Hahah, som tur är bodde han bara 1 timme bort

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk

Någon som vet om Inet fått in en batch MSI GAMING X TRIO 3080? många produkt recensioner som kommit in på produktsidan så misstänker att nya människor fått sina kort.

Någon som vet något om kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Går och lägger mig nu, i hopp om att jag ska drömma om ett 3080 FE. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1rWill:

Proshop får in en större (80+) batch av Suprim X 02/03.

Kön efter den leveransen är max 10 st, enligt deras översiktssida https://www.proshop.se/RTX-30series-overview, som dom uppdaterade idag. Så om någon är sugen så kan man nog hamna på en helt okej köplats vid det här laget.

Är själv en av dom som kommer få ett kort i batchen, därav vet jag att det är den 2:a februari då kundservice svarade mig det när jag frågade.

Finally, tror ja är med på de 80 st då om det nu verkligen stämmer. betalade för mitt när det kostade 9500 med så inte det högre priset som är nu.

Butiken säger förväntad leveras 4/2-9/2 på beställningssidan(inte butikssidan).

Permalänk

Nån som har någon koll på hur många strix 3080 non-oc WH får in imorgon?

Visa signatur

ASUS ROG THOR 850W Platinum
Intel Core i7-9700K Socket 1151 Coffee Lake
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING
32gb(4x8gb) RAM ddr4 3600mhz
ASUS strix GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Finally, tror ja är med på de 80 st då om det nu verkligen stämmer. betalade för mitt när det kostade 9500 med så inte det högre priset som är nu.

Sitter i samma båt, beställde 01-13 och det var 60 liggande ordrar före mig då. Skönt att man slapp det nya priset.

Han jag pratade med på kundservice för övrigt var väldigt positiv till att leveransen kommer komma, enligt hans erfarenhet har det stämt bra med de datum dom har fått från leverantörerna.

Permalänk
Skrivet av GreeM:

Samma här, beställde mitt 6/1. Hoppas leveransdatumen stämmer. Kommer bli chockad om jag lyckas få grafikkortet innan cpu:n (5900X) jag beställde 23/11 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Inte på min MSI ventus

Har din order också ändrats till samma status nyligen? Jag har en 3080 TUF OC på min beställning.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av eraydedemen:

Nån som har någon koll på hur många strix 3080 non-oc WH får in imorgon?

Enbart två skrev Webhallen tidigare i tråden :/ it’s something!

Visa signatur

ASUS ROG Strix X870-F
AMD 9800X3D & Noctua NH-D15S
G.Skill Trident 6000MHz CL28 DDR5
ASUS ROG STRIX RTX 4080 OC

Permalänk
Skrivet av smurfeNn:

Enbart två skrev Webhallen tidigare i tråden :/ it’s something!

Fyfan 2st räcker ju inte alls :S

Visa signatur

ASUS strix GTX1080

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

2st är det enda vi fått och de tror jag trillade in i förra veckans leverans. Riktigt tragiskt lite men mer än 0.

Skrivet av eraydedemen:

Fyfan 2st räcker ju inte alls :S

Är det dem här du syftar på då?
@smurfeNn

Visa signatur

ASUS strix GTX1080