Hur tar ni bort kylpasta vid processor kylar byte?

Permalänk
Medlem

Gripens bensin från ICA, i samarbete med en gedigen bit toalett eller hushållspapper, i svåra fall, en tops.

Om det är riktigt kört, då kör jag på en blandning med Acteon och bensin, som av någon anledning tycks lösa exakt allt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Med kebab. Jag är hungrig så jag kan inte tänka klart. Mitt slutgiltiga svar är kebab! (oljefri aceton)

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ytdesinfektion samt en gammal socka brukar jag köra. Perfekt resultat!

Permalänk
Lego Master

Luddfria tvättlappar från ICA och isopropanol på en tops om det har kladdat ner alldeles för jäkligt runt omkring. Dubbeldoppar aldrig en tops i flaskan, så jag inte sörjar till det med gammal kylpasta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Håller det med och bara torka bort kylpasta med kökspapper? Eller måste man använda isopropanol som är typ omöjligt att få tag på?

Eller kan nån ha ett annat bra tips?

Isopropanol är väl inte omöjligt att få tag på? Eller kanske lite som säljs just nu iofs.

Köpte en stor flaska från Kjell och company för en rimlig slant.

Brukar använda det och antingen kaffefilter eller kökspapper

Skrivet av Gender Bender:

Den har jag fast lite mindre burk. Riktigt bra och räcker superlänge.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Har inte den här frågan legat uppe förut?

Permalänk
Medlem

Isopropanol och esd tops(från jobbet) 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Toapapper funkar kalas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Har inte den här frågan legat uppe förut?

Jo, jag undrar om den t.o.m var på förstasidan då också, för jag har definitivt sett en exakt likadan tråd för inte så länge sedan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

isopropanol eller ArctiClean

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Den har jag fast lite mindre burk. Riktigt bra och räcker superlänge.

Jo, det finns 250 och 500 ml också i fall man tycker 1 liter är för mycket. Köper 1 liter mest för att man kan skruva på sprutmunstycke på den, vilket är väldigt praktiskt vid rengöring av större ytor, t.ex. 3d-skrivare
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/kemi-spray-lim/spra...

Men för rengöring av processorn så räcker 250 ml väldigt länge.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Kör också på den, mest av lathet då den passar bra i verktygslådan och inte förbrukas på annat
Trodde först att det skulle vara lite bullshit men det går väldigt enkelt att rengöra om man använder båda lösningarna.

Permalänk
Medlem

Gripens Aceton fungerar finfint.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet: hur är hållbarheten på kylpasta generellt? Jag har inte bytt på de 7 åren jag haft burken och det verkar funka så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Har inte den här frågan legat uppe förut?

Jo.

Ontopic: Skithuspapper & Rödsprit av något slag eller K-Sprit.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

T-röd specifikt för detta. annars nagellacksbortagning men det luktar för jävligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Så jag är den enda som slickar upp det?

Skämt åsido Torky om den har god viskositet annars lite kemisk bensin

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

toapapper kaffefilter med aceton eller handsprit om jag är amibtiös

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

kör med Innovation Cooling Graphite Thermal Pad pga haft satans otur med alla mina AIO-kylare så pallade inte torka av och åter applicera varje gång..

Permalänk

Babywipes

Permalänk

Jag använder CRC Quck Clean och hushållspapper

Permalänk
Hjälpsam

Kökspapper och T-röd hemma, Isopopanol eller metalclean på jobbet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fluorantimonsyra i flourvätesyra brukar göra susen och ta bort det mesta. Med vissa bieffekter förstås.

Annars T-röd eller aceton. Biltema har aceton i literdunk.

Permalänk
Inaktiv

Senast jag bytte kylare så rengjorde jag inte alls. Av med den gamla kylaren, på med lite ny kylpasta över den gamla så de blev rätt mängd sen drog jag på den nya bara.

Temperaturerna blev hur bra som helst ändå.

Permalänk
Medlem

Dyr specialsprit känns onödigt. T-röd duger gott (det är väl bara möjligen spolarvätskan man ska hålla sig borta ifrån - såg även att någon skrev handsprit - är det inte massa återfuktning/fett i den?).
Sedan ser jag att många verkar köra toa/hushållspapper, men det känns fel - typ att det skulle fastna, men det är bara en allmän känsla att papper tar man inte på saker som är extra klibbiga. Så det blir tops.

Permalänk
Medlem

Vanligt hushållspapper.
Fukta med en droppe vatten, går fin fint.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Tungan

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Om ingen redan skrivit så kan jag rekommendera kaffefilter, det luddar inget

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Har en flaska isopropanol från kjell & company. Tillsammans med dessa bomullspads som används för att ta bort smink m.m. Köpte padsen för att göra rent min medicin applikator men insåg ganska snabbt att det är nog jävligt onödigt med tanke på att smörjan består till 96% renad ethanol. Så nu ligger dom där padsen och samlar damm. Tills jag var tvungen att plocka isär min dator för mitt moderkort hade lagt av. Funkar ypperligt. Om den nu skulle ta slut (isopropanolen) så har vi 99.7% kemisk ren ethanol på jobbet i 20L dunkar som vi använder för rengöring av våra produkter.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,