3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Beställde ett EVGA RTX 3080 XC3 Ultra för blott 2 veckor sedan då jag behöver den låga formfaktorn i mitt Carbide 240. Är förhoppningsvis inte lika lång väntan på dessa som med FTW3-kylaren eller Asus/MSI.

Visa signatur

Intel Core I5-4690K 4.0Ghz, EVGA GTX 970 FTW, Corsair Vengeance 4x4GB DDR3, Samsung 850 PRO 256GB SSD, Samsung 860 EVO 1TB SSD, 500GB HDD, Corsair Hydro H100i, Corsair Carbide Air 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av smedberg:

Vad har du för level? Jag har 11 och kunde inte köpa den.

lvl16

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Mitt enda bet i den här thrillern just nu är ett 3080 TUF från Amazon som potentiellt aldrig inställer sig. Eller? Vem vet!

Funderingen just nu är om man ska hedga sig med ett 3060ti eller säga fuck it och vänta på 4060ti... man kan ju spela ett par år gamla spel nåt år till på en 1060

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Ta det med en nypa salt. Mitt Gigabyte 3080 Gaming OC stod leveransdatum 2021-03-15, och det ska jag hämta ut på posten ikväll

När beställde du?

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk

Tjo, någon som vet om inet fått någon mer leverans av 3080 gaming x trio? Jag var på plats 31 för en vecka sen.

Permalänk
Skrivet av Flaskan_0:

Tjo, någon som vet om inet fått någon mer leverans av 3080 gaming x trio? Jag var på plats 31 för en vecka sen.

Tjena!
Frågade om min plats idag och den har inte ändrats, men kundbokningarna har Inge heller uppdaterats vilket betyder att det kan ha kommit in nya kort utan att vi vet det. Frågade även kundservice om han visste om de fått någon leverans av kortet och såklart svarade han ”ingen aning”

Får man fråga vilket datum du beställde kortet (;
Enligt 3 pers från kundservice bör jag hålla ögat öppet under mitten- slutet februari då de är då de tror jag får kortet.
Låter rimligt eftersom kundbokningarna gått ned med 120 platser sen jag bokade kortet och det motsvarar en del mer än halva kön när jag beställde.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ett 3090 idag för 20k+ så ska man nog försöka ha det ett par år för jäklar vilken värdeminskningsresa dessa kort kommer åka på när nästa generation kommer...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Ska man köpa ett 3090 idag för 20k+ så ska man nog försöka ha det ett par år för jäklar vilken värdeminskningsresa dessa kort kommer åka på när nästa generation kommer...

Mja, det finns ju vissa kort som faktiskt håller sig ganska bra, 1080Ti är ett exempel i närtid. Och är det lika mycket strul med leveranserna i next gen som det varit nu, så kommer dessa korten stå sig ytterligare ett tag.
Det är i alla fall vad jag fick fram när jag tittade i min spåkula!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Nvidia har nog mjölkat klart alla som är desperata. Jag ser en massa 3090 i lager på nätet. Dags att tillverka&leverera våra 3080 som vi köpte för ok pris i september...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Nvidia har nog mjölkat klart alla som är desperata. Jag ser en massa 3090 i lager på nätet. Dags att tillverka&leverera våra 3080 som vi köpte för ok pris i september...

Väntar bara på att någonting ska dyka upp på NoN, var frestad av 3070 men bara en hdmi utgång hade varit en kompromiss för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Finns ca 5st MSI 3080 Suprim i lager på Elgiganten nu kl9:11
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Skrivet av agentq15:

Beställde. Får se om det faktiskt finns i lager.

Frågade kundtjänst på Elgiganten och dom sa att det faktiskt fanns i lager och skulle skickas senast måndag.
Vågar inte lita på något innan jag har det i min hand men känns ju lite lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läppen:

När beställde du?

19:e december

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Väntar bara på att någonting ska dyka upp på NoN, var frestad av 3070 men bara en hdmi utgång hade varit en kompromiss för mycket.

Verkar som att NoN knappt får in 3080 kort längre, förutom när de får in helt nya modeller. Har själv väntat mer än 2 månader på ett mindre populärt märke (Gigabyte) från dem och fortfarande inte hört något. Ångrar mig djupt jag inte valde annan åf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peachzor:

Verkar som att NoN knappt får in 3080 kort längre, förutom när de får in helt nya modeller. Har själv väntat mer än 2 månader på ett mindre populärt märke (Gigabyte) från dem och fortfarande inte hört något. Ångrar mig djupt jag inte valde annan åf.

Det är samma på alla ÅF. Jag beställde Gigabyte 3080 Eagle OC från komplett på lanseringsdagen och väntar fortfarande drygt 4 månader senare. Verkar som att Gigabyte levererar väldigt få kort överlag jämfört mot exempelvis Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Väntar bara på att någonting ska dyka upp på NoN, var frestad av 3070 men bara en hdmi utgång hade varit en kompromiss för mycket.

Vad ska du med HDMI till? Displayport är väl alltid att föredra?

Permalänk
Medlem

Intressant artikel om tillgång på grafikkort.
Att miners kunde köpa stora kvantiteter direkt från tillverkaren sätter lite annat ljus på situationen.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31217-igor-wallossek-forkla...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av didit:

Vad ska du med HDMI till? Displayport är väl alltid att föredra?

Inte över långa avstånd. Har därtill ingen DP ingång på TVn.

Permalänk

Såg nu att Inet flyttat fram leveransdatumet på mitt 3080 Venture OC till 30/4 istället för 1/3. Några andra som också fått stora förändringar i den preliminära leveranstiden?

Permalänk
Skrivet av AndreasRTX:

Tjena!
Frågade om min plats idag och den har inte ändrats, men kundbokningarna har Inge heller uppdaterats vilket betyder att det kan ha kommit in nya kort utan att vi vet det. Frågade även kundservice om han visste om de fått någon leverans av kortet och såklart svarade han ”ingen aning”

Får man fråga vilket datum du beställde kortet (;
Enligt 3 pers från kundservice bör jag hålla ögat öppet under mitten- slutet februari då de är då de tror jag får kortet.
Låter rimligt eftersom kundbokningarna gått ned med 120 platser sen jag bokade kortet och det motsvarar en del mer än halva kön när jag beställde.

Tack för infon, jag beställde 28/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Inte över långa avstånd. Har därtill ingen DP ingång på TVn.

Ska du dra långa avstånd kommer du tappa massa kvalité både med HDMI och Displayport, Sen är ju "långt" relativt
Iof, om du kör HDMI 2.1 så kommer du väl 5m utan större förlust?

Tänkte så du inte begränsar dig från att köpa ett 3070 om du inte får ut "mer" av 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Såg nu att Inet flyttat fram leveransdatumet på mitt 3080 Venture OC till 30/4 istället för 1/3. Några andra som också fått stora förändringar i den preliminära leveranstiden?

Tror det var igår det flyttades fram från 15/3 till 30/4 på de flesta av deras modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Såg nu att Inet flyttat fram leveransdatumet på mitt 3080 Venture OC till 30/4 istället för 1/3. Några andra som också fått stora förändringar i den preliminära leveranstiden?

Skrivet av Jtok:

Tror det var igår det flyttades fram från 15/3 till 30/4 på de flesta av deras modeller.

Ja det var igår som alla kort skjöts fram. Haft koll varenda dag och igår gick mitt Vision OC från 15/02 till 15/04.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av didit:

Ska du dra långa avstånd kommer du tappa massa kvalité både med HDMI och Displayport, Sen är ju "långt" relativt
Iof, om du kör HDMI 2.1 så kommer du väl 5m utan större förlust?

Tänkte så du inte begränsar dig från att köpa ett 3070 om du inte får ut "mer" av 3080.

Mycket billigare kablar för HDMI samt bredare stöd är också bidragande orsaker. KVM extenders med DP brukar också vara dyrare, till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

Beställde. Får se om det faktiskt finns i lager.

Skrivet av Mattias10:

Beställde 09:22 och min gick igenom. Får se om det faktiskt dyker upp ett kort dock /:

Har ni fått någon info om era beställningar? Jag beställde också men står fortfarande som "Reserverad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unique87:

Har ni fått någon info om era beställningar? Jag beställde också men står fortfarande som "Reserverad".

Skrev längre upp att jag prata med Elgiganten idag och det skulle skickas senast måndag.
Får väl se om det stämmer. Står reserverad för mig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unique87:

Har ni fått någon info om era beställningar? Jag beställde också men står fortfarande som "Reserverad".

Nej, min står fortfarande som reserverad. Men det är normalt att elgiganten tar några dagar på sig att skicka.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Såg nu att Inet flyttat fram leveransdatumet på mitt 3080 Venture OC till 30/4 istället för 1/3. Några andra som också fått stora förändringar i den preliminära leveranstiden?

Verkar som dom flesta modeller / märken blev flyttade 1månad fram typ :/

Permalänk
Medlem

Fortfarande tyst från Komplett angående Zotac-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaskan_0:

Tjo, någon som vet om inet fått någon mer leverans av 3080 gaming x trio? Jag var på plats 31 för en vecka sen.

Hej, förra veckan hade jag plats 17 och på min order nu står det den 18 februari. Så hoppas runt den dagen!