Hjälp med att skapa IOS ansiktsigenkännings app

Permalänk
Medlem

Hjälp med att skapa IOS ansiktsigenkännings app

Så jag har haft denna idé under en tid men har inte lyckats komma igång. Jag har programmerat med C # under det senaste året men jag är ingen expert på något sätt. Så som jag nämnde är idéen i princip en ansiktsigenkännings app som i grunden söker i en databas för att matcha ett nyligen taget foto, likt många andra ansiktsigenkänningsprogram där ute. Appen kommer inte säljas eller något sådant, jag vill programmera för att både lära mig samt tidsfördriv under pandemin när man nu pluggar distans. Nu, till mina frågor:

1. Ska jag programmera det i C # eller lära mig Python för att göra det? Finns det verkligen några fördelar med att göra detta i Python snarare än det språk jag redan har hyfsat färdigheter på?

2. Skulle det vara möjligt för appen att söka på webben (google, Bing etc) för att hitta webbplatser där personen har laddat upp en bild av sig själv? Är något sådant möjligt? Jag läste nyligen om ett ryskt företag som skapat något väldigt liknande. Deras app hette FindFace. I grund och botten istället för en tillgänglig databas skulle appen söka på nätet efter "liknande ansikten".

3. Jag frågade en utvecklare (kompis) om detta och han sa att jag bör börja med att göra det som en programvara och sedan göra det som en app, är det verkligen nödvändigt att göra det? Han lät säker på vad han sa ...

4. Är det för komplicerat att programmera något sådant?

Glömde att nämna att appen skulle vara en IOS-app.

Uppskattar all hjälp

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

4. Är det för komplicerat att programmera något sådant?

Det enkla svaret? Ja.

Till att börja med är det Objective C eller Swift som används för att bygga appar till IOS. Huruvida det går att koda i t.ex. C# m.h.a. t.ex. Xamarin vet jag inte då jag inte utvecklar appar.

Det största problemet är dock att bildigenkänning är väldigt komplext i sig. Sedan pratar du om databas kontra att söka bilder via sökmotor... Hur hade du tänkt dig få tag på en sådan databas, alt. vilka sökkriterium skulle du använda för att hitta en persons bilder genom ett foto?

Börja med något enklare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Det enkla svaret? Ja.

Till att börja med är det Objective C eller Swift som används för att bygga appar till IOS. Huruvida det går att koda i t.ex. C# m.h.a. t.ex. Xamarin vet jag inte då jag inte utvecklar appar.

Det största problemet är dock att bildigenkänning är väldigt komplext i sig. Sedan pratar du om databas kontra att söka bilder via sökmotor... Hur hade du tänkt dig få tag på en sådan databas, alt. vilka sökkriterium skulle du använda för att hitta en persons bilder genom ett foto?

Börja med något enklare.

Förstår. Tänkte att det skulle bli kul att börja med något sådant och programmera det lite här och där när jag har tid över. Tack för feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Förstår. Tänkte att det skulle bli kul att börja med något sådant och programmera det lite här och där när jag har tid över. Tack för feedback!

Jag menar inte att sänka din entusiasm, men hela detta projekt är alldeles för stort och komplicerat för någon med ca ett års erfarenhet av programmering i C#.

Jag vet inte om det är särskilt lärorikt att börja hålla på med avancerade saker som maskininlärning etc. med så pass lite erfarenhet av programmering i allmänhet. Då är det bättre att börja i liten skala och utöka successivt.

T.ex. börjar du inte bygga en jumbo-jet innan du vet hur du bygger de enskilda delarna.
Börjar man med något som är för avancerat finns det stor risk att man tröttnar totalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Börja med att göra en app som använder kameran över huvud taget, för att göra något "lätt" som att ta kort bara.

Permalänk

Det behöver inte vara så märkvärdigt. Man gör ett gränssnitt med de funktioner man önskar, sedan använder man något api med denna funktion typ Azure: https://azure.microsoft.com/sv-se/services/cognitive-services...
Det finns många lösningar och Azure är garanterat inte den billigaste om man ska sälja appen.

Så det känns som en uppgift en flitig gymnasieelev skulle kunna göra i sitt examensarbete.

Permalänk

Kan tips om denna guide jag följde, dock i Swift.

[link]https://www.youtube.com/watch?v=cRMMRzk3oKY[/link]

Till dina frågor, jag arbetar med just apputveckling till iOS och du ställer frågan om att använda C#, ja , det finns väl vägar att gå där, men isf är det Xamarin som nån nämnt här tidigare och att då börja med att göra en app som gör ansiktsigenkänning, är heeelt fel väg att gå för att lära sig att programmera appar.

Sök på Youtube, finns mängder med tutorials för att lära sig att skapa liknande appar, men problemet är att du kommer nog dessvärre inte förstå ingående vad det är dom gör, vilket gör att det kommer bli svårt för dig att kunna arbeta vidare på apparna.

Så, sätt dig ner , lär dig grunderna i swift / objectiv-c eller vad du nu vill lära dig koda appar i, börja från grunden, annars kommer du aldrig att kunna få en app som du vill, tro mig, jag började precis som dig med att jag ville göra avancerade saker från dag 1, vilket gjorde att jag i frustration till sist ändå fick börja om och börja med saker som variabler / if-else / loopar etc.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]{ Amd Ryzen 9900X - 32 GB DDR5 - RTX 3700 OC }
[ -- Linux-rigg -- ]{ i5-9600k - 16GB - PNY Quadro - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Server --] { i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }