Raspberry Pi 4 = Bilder och filmer

Permalänk

Raspberry Pi 4 = Bilder och filmer

Hej

Vi har ett gäng hemmavidefilmer och bilder. Jag utvecklar en desktop app för att se dessa bl.a. på enheten ovan och TV:n. Jag behöver en HDD för lagring av mediet (filmer och bilder). HDD oh Raspberryn ska helst sitta i samma låta. Några ideer????

Har sätt att till version 3 finns det en sköld men fungerar det med version 4?

Önskan är sedan att kunna titta på mediet, som är lagrat på Raspberryn, även i en PC?

Såg att ni svarar när jag editerade inlägget så lite svar nedan:

OS = Det medföljande om det går att köra min desktop app.
Lagring = 1TB HDD med HDD sköld!
Chassi = Så nätt som möjligt

Vad beträffar NAS + Rapberry så är jag öppen bara jag kan nå filerna via det lokala nätverket

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Vi har ett gäng hemmavidefilmer och bilder. Jag utvecklar en desktop app för att se dessa bl.a. på enheten ovan och TV:n. Jag behöver en HDD för lagring av mediet (filmer och bilder). HDD oh Raspberryn ska helst sitta i samma låta. Några ideer????

Nog mer en fråga för: https://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Sedan beror det lite på vilket OS, hur stor lagring, mm, mm.
En variant (av många) jag kör är:

Pi 4 4GB med Raspberry Pi OS som bootar från en M2 SSD på i det här fallet 500GB men det går ju att klämma in mer om behov & budget finns.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Eller om du kan tänka dig M2 SSD i ett &samma chassi:
https://www.electrokit.com/produkt/argon-one-m2-inbyggnadslad...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Finns det någon given anledning till att inte använda en NAS för lagring?
Mekaniska hårddiskar kommer behöva separat strömförsörjning, väsnas och vara allmänt otympliga att ha nära en TV. Eftersom du nämner hemmavideofilmer tänker jag att det inte är några skyhöga bitrates det handlar om och därför borde fungera utmärkt via ett nätverk.

Permalänk
Medlem

Annars kan man av en Pi4 bygga en NAS enkelt med Openmediavault : https://www.openmediavault.org/
Enkel guide: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682002/raspberry-pi-nas/sid...
Ett av mina NASbyggen, med Openmediavault 5 på en Tinkerboard S och 4 st 3TB WD Red.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tjena alla, har uppdaterat inlägget ovan

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Vi har ett gäng hemmavidefilmer och bilder. Jag utvecklar en desktop app för att se dessa bl.a. på enheten ovan och TV:n. Jag behöver en HDD för lagring av mediet (filmer och bilder). HDD oh Raspberryn ska helst sitta i samma låta. Några ideer????

Har sätt att till version 3 finns det en sköld men fungerar det med version 4?

Önskan är sedan att kunna titta på mediet, som är lagrat på Raspberryn, även i en PC?

Såg att ni svarar när jag editerade inlägget så lite svar nedan:

OS = Det medföljande om det går att köra min desktop app.
Lagring = 1TB HDD med HDD sköld!
Chassi = Så nätt som möjligt

Vad beträffar NAS + Rapberry så är jag öppen bara jag kan nå filerna via det lokala nätverket

Kul grej, jag gjorde något liknande för ett par år sedan (PHP/MySQL baserat webbinterface för OMXPlayer) för att kunna köra video och musik från valfri dator/platta eller telefon i nätverket.

Filmerna kör jag via en filserver i formatet 1080 25p resp. 50p och en bitrate av ~26Mbps via trådad uppkoppling (monterar katalogen via fstab).
Det fungerar utmärkt på en Pi B+ för flac till en stereo och video via en Pi3 till en TV så Pi4 med sin kraftigare CPU borde inte ha några problem att streama från en NAS.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Om PI:n är något som är tänkt att vara på 24/7 kan det vara en god tanke att använda en SSD till lagring av OS etc (vanliga minneskort "slits ut"). Eller kan man göra som jag, som har en backup av mina inställningar etc. så att om minneskortet dör är det inte hela världen.

Har du nätverkstråd fram till TV-området skulle jag helt klart överväga NAS-alternativet. För en ekonomiskt effektiv lösning går det ju ofta att koppla in externa hårddiskar till en router om man inte redan har en NAS eller vill skaffa en. Säkerställ bara att det går att nå den med hjälp av de protokoll som finns tillgängliga på din PI i sådana fall.

Alternativt gör det som en tvåstegsraket (om du redan har SATA-skölden, extern ström för hårddisk + hårddisk): KISSa (akronym) det och lev med oljudet som hårddisken för. Med bra ljudisolering behöver det inte vara så påtagligt. Känner du sedan för att separera på PI och hårddisk, flyttar du bara hårddisken till en NAS då.

Har du inte skölden och/eller en docka kommer du ändå behöva lägga pengar som närmar sig NAS-territorier, vilket potentiellt erbjuder betydligt mer funktionalitet för, även för dina andra enheter i hemmet.