Ompositionering av pci-e power kontakter av AIB
Med tanke på att grafikkortet som kommer ut nuförtiden ofta blir större i alla riktningar (X, Y och Z), undrar jag om grafikkortstillverkarna(AIB)(MSI, Sapphire, EVGA osv) ska börja inkludera dubbla uppsättningar av strömkontakter(8pin,6pin pci-e) för ökad kompatibilitet. Att första uppsättningen finns kvar på framsidan, där den alltid har varit, men att den nya uppsättningen finns på baksidan av kortet bredvid Pci-e x16 kontakten/fingrarna.
Har kommit på två olika bra, anledningar till varför dubbla uppsättningar är bättre än konventionell placering/uppsättning.
1.
"GPU Height" och höjden på CPU-kylaren, är (enligt mig) två mått som inte alltid är exakta. På en CPU-kylare kan höjden ökas PGA att man måste flytta upp fläkten, PGA höga kylare/rgb på ram-minnet. "Oväntad" höjd på grafikkortet kommer oftast från, just strömkablarna(8pin,6pin pci-e) som går till grafikkortet. Detta beror på att själva strömkontakten kan sitta nära eller långt ifrån kanten(Max height) på grafikkortet.
Finns det kontakter på baksidan av kortet slipper man variabler så som position av strömkontakter och hur mycket strömkablarna kan böjas.(Visst kanske det dyker upp fler problem än vad det löser(moderkortsbredd, sata-data kablar och usb kablar) men det finns där som alternativ)
(tror inte att det här är något jätteproblem egentligen, men det var en av de frågor som jag hade när jag skulle bygga min första dator, Skulle grafikkortet få plats? Mäta chassit, mäta grafikkort på skärmen med skutmått, mäta chassi, repa skärm med skutmått. Hade säkert varit enklare om jag köpt ett nytt chassi istället för att ta något från garderoben från 2006... men det kostar ju pengar)
2.
Den andra anledningen är platsoptimering i ITX-chassin (med pci-e x16 riser.) I många fall skulle en 180° adapter(*) fungera.(Min hjärna kraschade här... Glömde helt bort vad jag skulle skriva.)(bla bla bla, Det finns ju redan "tomt utrymme"(som skapats av pci-e risern) bakom grafikkortet. bla bla bla)
Kan det vara en bra ide att AIB:s placerar en till uppsättning av strömkontakter på ett strategiskt ställe(efter 170mm/244mm/330mm t.ex.)?
Vad har ni för åsikter om (min?)idé? Är det något ni skulle betala extra för? Är det en "gimmick"?
(*)Länkar produkten jag syftar på, då det blir smidigare än att beskriva den: https://www.amazon.com/Female-AngledPower-Adapter-Desktops-Gr...
Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.