2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Naslin:

Eftersom att XH90 och Q80T är närmsta konkurrenter finner jag det märkligt att det är en sån påtaglig prisskillnad mellan dessa två.
Tar man 85" versionerna skiljer det ca 15000kr till Sonys fördel.
Vilket i procent innebär att Q80T är mer än 50% dyrare med dagens pris.

Några tankar kring detta?

Tittar du på 55-tummarna ligger de istället ganska lika i pris och prisutveckling.

Priser är av sin natur föränderligt och speglar inte nödvändigtvis enbart prestanda utan andra faktorer. Prestanda är däremot mer eller mindre konstant. Vilket är vad guiden bygger på: särskilja prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Första tanken är att en smart person väljer att köpa Sony :).

Enda anledning att ta Samsung är typ Q90/95T eller Q90R är typ för reflextfiltret (som vad jag ser i jämförelser inte är så himla stor skillnad men ändå lite) alternativt estetiken i modellernas konstruktion. Sen har ju Q80T i USA reflexfilter så det är ju en annan sak. Den europeiska Q80T tycker jag personligen nästan kan ses som en scam.

Bytte från Samsung Q80T till Sony XH95 och är överlag nöjd. Men t.ex. fjärrkontroll och gränssnitt är mycket bättre på samsung tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Bytte från Samsung Q80T till Sony XH95 och är överlag nöjd. Men t.ex. fjärrkontroll och gränssnitt är mycket bättre på samsung tycker jag

Är det bara fjärr och gränssnitt du är missnöjd med eller även något när det kommer till bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Bytte från Samsung Q80T till Sony XH95 och är överlag nöjd. Men t.ex. fjärrkontroll och gränssnitt är mycket bättre på samsung tycker jag

Skrivet av KarlHelmer:

Är det bara fjärr och gränssnitt du är missnöjd med eller även något när det kommer till bilden?

Kan kommentera till detta... Strunta i TV:ns inbyggda smart funktion, den hårdkodar allt som jag förstått det i 60fps. Använd istället t.ex ATV4K, så får du dels en smidig fjärr till allt, samt kan köra Dolbyvision på 100% av allt material, med original bibehållen fps från källmaterial...oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Första tanken är att en smart person väljer att köpa Sony :).

Enda anledning att ta Samsung är typ Q90/95T eller Q90R är typ för reflextfiltret (som vad jag ser i jämförelser inte är så himla stor skillnad men ändå lite) alternativt estetiken i modellernas konstruktion. Sen har ju Q80T i USA reflexfilter så det är ju en annan sak. Den europeiska Q80T tycker jag personligen nästan kan ses som en scam.

Jag avbokade faktiskt min 75Q80T som jag skulle få levererad imorgon och beställde en 85XH90 istället.
Prisskillnaden var relativt liten och jag tycker att Android TV samt Dolby Vision väger lite tyngre.
Betraktningsvinklarna är inte ett problem i nuvarande hus och möblemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Är det bara fjärr och gränssnitt du är missnöjd med eller även något när det kommer till bilden?

Tycker bilden är bra. Har svårt att ge en objektiv bedömning av vilken som är bäst i bild, alltid svårt att se skillnad när de inte är side-by-side lixom

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Tycker bilden är bra. Har svårt att ge en objektiv bedömning av vilken som är bäst i bild, alltid svårt att se skillnad när de inte är side-by-side lixom

Jag tycker att den här side-by-side jämförelsen av HDTVTest visar tydligt varför Sonyn är en mycket bättre TV:
https://www.youtube.com/watch?v=2DaZE_VGytQ
Kolla från 3:18 t.ex. Jag lämnade också tillbaka Q80T och bytte till XH95 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jag tycker att den här side-by-side jämförelsen av HDTVTest visar tydligt varför Sonyn är en mycket bättre TV:
https://www.youtube.com/watch?v=2DaZE_VGytQ
Kolla från 3:18 t.ex. Jag lämnade också tillbaka Q80T och bytte till XH95 istället.

Yes, har sett på tester! Menade mest att jag inte ser någon märkbar skillnad, så små marginaler det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jag tycker att den här side-by-side jämförelsen av HDTVTest visar tydligt varför Sonyn är en mycket bättre TV:
https://www.youtube.com/watch?v=2DaZE_VGytQ
Kolla från 3:18 t.ex. Jag lämnade också tillbaka Q80T och bytte till XH95 istället.

Det klippet fick mig att skita i min Q80T också. Var inne på XH95 men väntar nog till de nya modellerna kommer och ser vad diffen mellan XH95 och XJ95 i 75" blir

Permalänk
Medlem

Jag har klurat i en månad nu. Beställde precis en 75XH90

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5287108

Fick prismatch av komplett. Valde komplett dels för att jag gillar butiken och leveranstiden är 2-3 dagar

Permalänk
Medlem

Vad är det bästa erbjudandet just nu? 55-75 tum? Gärna minst medelklass.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Vad är det bästa erbjudandet just nu? 55-75 tum? Gärna minst medelklass.

Sony KD-55XH9505 för 9990:- på HiFi Klubben:
https://www.hifiklubben.se/sony-kd55xh9505-oled-tv/sonykd55xh9505/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Finns på MM för samma pris också. Mycket lockande om jag inte lutat mer år 65" för egen del framöver.

Tror ni att XH95 65" kan krypa ned mot 13k igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Finns på MM för samma pris också. Mycket lockande om jag inte lutat mer år 65" för egen del framöver.

Tror ni att XH95 65" kan krypa ned mot 13k igen?

Håller med 65" är ju mer intressant egentligen, men jag kollar bara på netflix när jag äter. Annars ingenting typ så har lite svårt att motivera nästan dubbla priset.

Min 40" tv ser fjantigt liten ut dock och har nu en 70" Philips 8545 men den har pixelfel och kommer åka tillbaka.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Finns på MM för samma pris också. Mycket lockande om jag inte lutat mer år 65" för egen del framöver.

Tror ni att XH95 65" kan krypa ned mot 13k igen?

Inte omöjligt skulle jag gissa. Tycker den åker upp o ner i pris hela tiden på Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Finns på MM för samma pris också. Mycket lockande om jag inte lutat mer år 65" för egen del framöver.

Tror ni att XH95 65" kan krypa ned mot 13k igen?

3 års garanti på HiFi Klubben.

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på en ny tv, runt 75". Vad hade ni valt för någon runt 10-12k? Främst för filmtittande men kan även bli lite spelande

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

Är lite sugen på en ny tv, runt 75". Vad hade ni valt för någon runt 10-12k? Främst för filmtittande men kan även bli lite spelande

Någon av Samsungs eller LG kanske. 75 tum för 10-12 k tror jag de flesta är liknande kvalité ändå. På sin höjd medelklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklasjah:

Någon av Samsungs eller LG kanske. 75 tum för 10-12 k tror jag de flesta är liknande kvalité ändå. På sin höjd medelklass.

Håller med där,q60 hade jag tagit för den pengen

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5277520

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Är lite sugen på en ny tv, runt 75". Vad hade ni valt för någon runt 10-12k? Främst för filmtittande men kan även bli lite spelande

Skrivet av Niklasjah:

Någon av Samsungs eller LG kanske. 75 tum för 10-12 k tror jag de flesta är liknande kvalité ändå. På sin höjd medelklass.

Skrivet av Iksu:

Håller med där,q60 hade jag tagit för den pengen

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5277520

Om man kan tänka sig att öka budgeten lite, säg till 15k och ha lite tålamod så är kanske denna det bästa alternativet: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5287108

Jag köpte en 75" Q70T och är en inte helt övertygad och har fortfarande öppet köp, tänker att jag ska beställa en 75XH90 om den åker ner på 15000 kr igen.

Om jag förstått det rätt är den i stort sett motsvarande Q80T och bör därför vara den mest prisvärda TVn runt 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

3 års garanti på HiFi Klubben.

Yes. MM höjde dessutom 4000 i morse. Hifiklubben ligger kvar.

Permalänk
Medlem

Måste fråga herr Ytterberg/ @Laxpudding: Enligt din utsago saknar TCL C715 interpolering. Förutsätter då att det gäller alla modeller under denna? Jag hjälpte nämligen föräldrarna att beställa en P715 som de ska ha i ett sekundärt TV-rum och främst köra telia play som har en låg bildfrekvens men som jag tänkte skulle funka hyfsat med interpolering påslagen eftersom vi testade detta på deras philips och där funkade telia play med okey resultat när interpoleringen var satt till "låg". Enligt den här länken har P715 interpolering med "CMR 100". Vad innebär det i så fall? Har den interpolering eller är det nån fusk-specifikation? Anta att den helt saknar interpolering. Vilka andra tillverkare erbjuder då detta i sina budgetsegment? Brukar aldrig använda det, men just med telia play är det ett nödvändigt ont.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Måste fråga herr Ytterberg/ @Laxpudding: Enligt din utsago saknar TCL C715 interpolering. Förutsätter då att det gäller alla modeller under denna? Jag hjälpte nämligen föräldrarna att beställa en P715 som de ska ha i ett sekundärt TV-rum och främst köra telia play som har en låg bildfrekvens men som jag tänkte skulle funka hyfsat med interpolering påslagen eftersom vi testade detta på deras philips och där funkade telia play med okey resultat när interpoleringen var satt till "låg". Enligt den här länken har P715 interpolering med "CMR 100". Vad innebär det i så fall? Har den interpolering eller är det nån fusk-specifikation? Anta att den helt saknar interpolering. Vilka andra tillverkare erbjuder då detta i sina budgetsegment? Brukar aldrig använda det, men just med telia play är det ett nödvändigt ont.

P-serien är en annan modellserie än C-serien, så det går inte att dra slutsatser på det sättet. Det fanns inte mycket detaljerad info om P715 när jag satte ihop guiden. Men detta är något som @TCL_Nordic möjligtvis kan svara på.

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av Laxpudding:

P-serien är en annan modellserie än C-serien, så det går inte att dra slutsatser på det sättet. Det fanns inte mycket detaljerad info om P715 när jag satte ihop guiden. Men detta är något som @TCL_Nordic möjligtvis kan svara på.

Hej.

P715 har inte frame interpolation tyvärr. 2021 versionen av den kommer att ha det. Mer om den i mars.
C715 är QLED, 60hz men har inte heller frame interpolation. MEN QLED800 har det. Det är en C715 med frame interpolation.
Några fler frågor?

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

Hej.

P715 har inte frame interpolation tyvärr. 2021 versionen av den kommer att ha det. Mer om den i mars.
C715 är QLED, 60hz men har inte heller frame interpolation. MEN QLED800 har det. Det är en C715 med frame interpolation.
Några fler frågor?

Mvh Pelle, TCL

Tack för svar! Ja, en till fråga. Vad kommer 2021 versionen av P715 att heta? Så jag vet vad jag ska kolla efter när den väl släpps. Var nämligen ute efter en budgetmodell kring 5000 kr så qled går bort just den här gången.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
TCL Nordic
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för svar! Ja, en till fråga. Vad kommer 2021 versionen av P715 att heta? Så jag vet vad jag ska kolla efter när den väl släpps. Var nämligen ute efter en budgetmodell kring 5000 kr så qled går bort just den här gången.

Hej.
Den kommer heta P725.
Det verkar redan finns en hel del om den på nätet redan.

Vilken storlek är det du söker?

Mvh Pelle, TCL

Permalänk
Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

Hej.
Den kommer heta P725.
Det verkar redan finns en hel del om den på nätet redan.

Vilken storlek är det du söker?

Mvh Pelle, TCL

55" är tanken. Kommer P725 vara ljusstarkare eller är det samma ljusstyrka? Hittade ingen info om den. La ju en beställning på P715 för 4790 kr men överväger nu en avbokning. Använder normalt inte interpolering men just i det här fallet hade det behövts eftersom telia play-appen för android sänder i lägre bildhastighet än deras vanliga TV-sändning. Vet du om listpriset är detsamma för P725 som P715 så att man kan hoppas att även den kommer som "veckans deals"?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har tcl någon billig 4k tv med hdmi 2.1 i 55"-75"?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Använder normalt inte interpolering men just i det här fallet hade det behövts eftersom telia play-appen för android sänder i lägre bildhastighet än deras vanliga

Tror nog inte det är problemet här. Det är som regel 25 bilder i sekunden oavsett för Europeiska källor. Sedan kan utsändningen vara i 50 Hz i fråga om fälthastighet baserat på de tekniken som används. Men basen och grunden man kan räkna med är 25 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror nog inte det är problemet här. Det är som regel 25 bilder i sekunden oavsett för Europeiska källor. Sedan kan utsändningen vara i 50 Hz i fråga om fälthastighet baserat på de tekniken som används. Men basen och grunden man kan räkna med är 25 FPS.

Förstod inte ditt resonemang riktigt? Föräldrarna kör alltså telia via fiber med box. Där förekommer inget störande judder eller liknande. Telia har även en app för android i telefonen, och nu senast även en app för android TV i betastadiet samt att du kan se telia play via webbläsaren på en dator. Jämför jag kvaliteten med play appen varsesig det är i mobilen, genom att casta eller direkt med android TV-appen så är det vesäntlig skillnad i bildfrekvens jämfört med att se via TV-boxen. Och det ses inte minst vid sport som ishockey där pucken hackar fram så pass att det kan skilja en meter från en upptadering till en annan. Samma sak gäller om man ser sändningen via webbläsaren på datorn. Jämför jag även canal digitals playtjänst så har den högre bildfrekvens än telias. Anta att vanlig sportsändning på TV sänds med 25 bilder på sekund så ser telias playtjänst via appen ut att kanske som högst nå 20 bilder per sekund i jämförelse?! Hur som helst så avhjälptes problemet med inerpolering. Inte heller det var felfritt, men det gick ändå att titta på vilket inte går utan. Åtminstone inte sport.

Kan det vara så atr playtjänsten körs i 60Hz men bildströmmen i 25 bilder per seund och att det skulle ge upphov till det här lagget på grund av att renderingstiderna inte synkar upp med bildströmmen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...