Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Amazons grundare Jeff Bezos lämnar som VD

Permalänk
Melding Plague

Amazons grundare Jeff Bezos lämnar som VD

Efter mer än ett kvartssekel stegar Jeff Bezos ned från toppositionen hos e-handelsjätten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GG

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd

Föredrar Bill Gates framför Jeff B-Sås alla dagar i detta universum.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Föredrar Bill Gates framför Jeff B-Sås alla dagar i detta universum.

Som att säga att man föredrar att bygga med lego i stället för att trampa på dem. Jeff är en genomrutten person jämfört med Bill.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Han ser ut som en Bond-skurk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som att säga att man föredrar att bygga med lego i stället för att trampa på dem. Jeff är en genomrutten person jämfört med Bill.

Eller att man föredrar Astrid Lindgren framför Adolf Hitler... Så långt ifrån varandra man kan komma

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Föredrar Bill Gates framför Jeff B-Sås alla dagar i detta universum.

Bill Gates? Imao! Han är lika genomrutten som Jeff.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Han ser ut som en Bond-skurk.

han är en Bond-Skurk med "sina" metoder att driva "business". Så du har helt rätt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Han vill nog bara slippa negativ press.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Han vill nog bara slippa negativ press.

Vilken press då?

Permalänk
Medlem

Bill Gates var lika hatad när han hoppade av båten. Nu har han visserligen återhämtat förtroende eftersom han verkar försöka göra bra saker, men även Gates pengar kommer från högst tveksamt agerande och monopol-fasoner.

B-sås har ju sina raketer att leva med, sen ska han väl försöka med rymd-internet också... Nej jag tror verkligen inte han kommer bli ihågkommen som Gates, han är mer av en ärkefiende i det han utsöndrar. Sociopat ner till benmärgen.

Blir dock spännande att se vad världens ungefär rikaste man kan göra härnäst. Han borde ju kunna välja det mesta han känner för. Kanske attackera Gotham eller andra städer med onödigt komplicerade bomber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som att säga att man föredrar att bygga med lego i stället för att trampa på dem. Jeff är en genomrutten person jämfört med Bill.

Har inget att bidra, men jag fick mig ett litet skratt av jämförelsen så här på morgonen..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Man lämnar sällan ett bra skepp, jag tror han har insett att dom har nått "toppen" och väljer att casha ut..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Sötast

xx är genomrutten! -Nej xx är genomrutten! -
Han är dålig! - Ja jättedålig!
Vi slänger in lite Hitler också!
Oj oj! Amazon kommer gå i konkurs!

Är vi lite avundsjuka på världens näst rikaste man i kommentarsfältet kanske? Någon som förändrat världen, skapat jobb för 1/10 av hela sveriges population och har gjort skillnad för mer än halva planeten? Tror det är läge att gå i pension kanske, eller se över andra projekt som han kanske velat göra? Innan han trots allt dör eller är för gammal då han... precis som oss övriga är kött och blod och kommer dö av ålder en dag.

Han kanske satsar på att begrava sig själv i en annan galax eller något.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit ett steg tillbaka för länge sen och bara levt livet med alla pengarna

Men det är bara drivna personer som blir såhär rika och de har svårt att slappna av

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gisburne:

Vilken press då?

Nummer 1 vad gäller skatteflykt, hur arbetare behandlas, hur grossister behandlas osv..
__
Musk vill ta över Mars, så fixar Bezos Venus då?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

xx är genomrutten! -Nej xx är genomrutten! -
Han är dålig! - Ja jättedålig!
Vi slänger in lite Hitler också!
Oj oj! Amazon kommer gå i konkurs!

Är vi lite avundsjuka på världens näst rikaste man i kommentarsfältet kanske? Någon som förändrat världen, skapat jobb för 1/10 av hela sveriges population och har gjort skillnad för mer än halva planeten? Tror det är läge att gå i pension kanske, eller se över andra projekt som han kanske velat göra? Innan han trots allt dör eller är för gammal då han... precis som oss övriga är kött och blod och kommer dö av ålder en dag.

Han kanske satsar på att begrava sig själv i en annan galax eller något.

Mest att hans företag är ett av de största skattefuskarna och anti-fackförenings-företag som existerar som stjäl ifrån sina egna anställda.

https://www.cbsnews.com/news/amazon-flex-62-million-tips-deli...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Han ser ut som Two Face på bilden, ena sidan är lugn och harmonisk och den andra galen.
Täck halva och se

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Allexz:

xx är genomrutten! -Nej xx är genomrutten! -
Han är dålig! - Ja jättedålig!
Vi slänger in lite Hitler också!
Oj oj! Amazon kommer gå i konkurs!

Är vi lite avundsjuka på världens näst rikaste man i kommentarsfältet kanske? Någon som förändrat världen, skapat jobb för 1/10 av hela sveriges population och har gjort skillnad för mer än halva planeten? Tror det är läge att gå i pension kanske, eller se över andra projekt som han kanske velat göra? Innan han trots allt dör eller är för gammal då han... precis som oss övriga är kött och blod och kommer dö av ålder en dag.

Han kanske satsar på att begrava sig själv i en annan galax eller något.

Anar ett visst syftningsfel här någonstans, eller har jag missat att en miljon svenskar arbetar för Amazon? Känns som nyhetsvärdigt stoff annars.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Amazon är en framgångssaga.
Jag läste en intressant artikel för ett tag sen att det hade kunnat varit i sverige ett företag som Amazon hade blivigt till.
Men pga i sverige vågar man inte satsa på nytt utan man trampar hellre i gamla spår så vågade ingen efter dotcom-bubblan och byrkrati mm. fast sverige tidigt var ett land med rätt förutsättningar pga vår tidigt utbredda infrastruktur med bredband och gott om utrymme mm.
Vi hade kunnat ha ett "tech-mecha"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Amazon är en framgångssaga.

Fast på fel sätt om jag förstår det hela rätt. De tillämpar "slaveri" för att hålla personalkostnaderna på ett minimum. Tvingar till sig skattelättnader och andra fördelar i det land de jobbar i och "förhandlar" fram orimliga avtal med leverantörer. De skaffar sig helt enkelt enorma marginaler genom oetisk arbetsmoral istället för innovation och teambuilding. Men det kanske finns en annan sida av myntet jag inte ser?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Amazons grundare kommer inom kort att presentera företaget som en del i Virtucon Industries.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast på fel sätt om jag förstår det hela rätt. De tillämpar "slaveri" för att hålla personalkostnaderna på ett minimum. Tvingar till sig skattelättnader och andra fördelar i det land de jobbar i och "förhandlar" fram orimliga avtal med leverantörer. De skaffar sig helt enkelt enorma marginaler genom oetisk arbetsmoral istället för innovation och teambuilding. Men det kanske finns en annan sida av myntet jag inte ser?

Ja kanske det, hur företag drivs kan man alltid diskutera.
Jag tänker dom som jobbar på Amazon är rätt fria att sluta där jämfört med tex H&M leverantörer som låter bla barn jobba under svåra förhållanden i länder där man inte kan säga upp sig för då har man ingen mat.
Att ett företag får skattelättnader och fördelar är inte unikt för Amazon och ska första hand ländernas styrande som ska beskyllas.
Men jag förstår vad du menar och håller med.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Föredrar Bill Gates framför Jeff B-Sås alla dagar i detta universum.

En bra genomgång av "filantropi"; det är inte helt som det verkar https://www.youtube.com/watch?v=mS9CFBlLOcg

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Molotov:

Ja kanske det, hur företag drivs kan man alltid diskutera.
Jag tänker dom som jobbar på Amazon är rätt fria att sluta där jämfört med tex H&M leverantörer som låter bla barn jobba under svåra förhållanden i länder där man inte kan säga upp sig för då har man ingen mat.
Att ett företag får skattelättnader och fördelar är inte unikt för Amazon och ska första hand ländernas styrande som ska beskyllas.
Men jag förstår vad du menar och håller med.

Du är inte "fri" att sluta på ett jobb, om det inte finns några rimliga alternativ till att försörja dig. Då är arbetsgivaren i en rejäl maktposition över dig (mer än normalt), och sådant kan inte tillåtas fortgå, i min mening.
Amazon går bra, ja. Och många medarbetare är säkert glada att ha ett jobb. Men det betyder inte att man inte bör sträva efter att göra deras arbetsvillkor BÄTTRE, om det visar sig att de arbetar för lägre lön och med sämre villkor än på andra liknande arbetsplatser. Bara för att du har tillgång till i praktiken outtömlig arbetskraft kan du inte behandla dem hur som helst. Och det gäller både sweatshops i asien samt megabolag i västvärlden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Sötast
Skrivet av Meantek:

Anar ett visst syftningsfel här någonstans, eller har jag missat att en miljon svenskar arbetar för Amazon? Känns som nyhetsvärdigt stoff annars.

Guldstjärna där, ja jag gjorde ett misstag i texten. Jag ber helhjärtat om ursäkt och hoppas på din förståelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Men det är bara drivna personer som blir såhär rika och de har svårt att slappna av

Känner igen mig i det där. Eller vänta...

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zidious G:

Känner igen mig i det där. Eller vänta...

Haha, det betyder däremot inte att alla drivna personer som har svårt att slappna av blir stenrika.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tror inte precis att hatet mot Bezos bara handlar om arbetsvillkor och hur Amazon beter sig...

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Som att säga att man föredrar att bygga med lego i stället för att trampa på dem. Jeff är en genomrutten person jämfört med Bill.

Varför skulle Bill gates vara bättre än honom?