Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

BBC är en bra källa för info.
Generellt om Covid: https://www.bbc.com/news/coronavirus
Mer specifikt som svarar på flera av dina svar: https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-b6360f40-84f9-469b-b...

Är fortfarande mycket okänt men den stora fördelen med vaccin är att den reducerar trycket på sjukvården med färre allvarliga fall / dödsfall.

Att det blir som innan beror nog på vad man har för referenser. Långväga resande lär ta lång tid att bli "normalt" igen, kanske till och med aldrig. Med vaccin så blir det hur som enklare att träffa nära och kära igen och vi slipper nog nerstängningar i samhällen med stor andel vaccinerade.

Tack!

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Att man inte får välja är begripligt. Frågan är bara om man i kallelsen/erbjudandet, eller vid bokning, får veta vilket vaccin man ska få. Det är, som jag skrivit tidigare, relevant för min del. De sämre vaccinen är jag inte intresserad av att ta, och det skulle ju vara synd om jag tvingades avstå från att vaccinera bara för att man först på plats får veta vilket det handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer vänta till framåt sommaren innan jag eventuellt tar någon spruta.
Har hållit mig i karantän nu i drygt 4 månader, går bara och handlar 1 gång i veckan och då använder jag munskydd.

Jag tillhör inte nån riskgrupp och lär få vänta tills sista fasen som är övriga personer 18–69 år som inte tillhör riskgrupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kommer vänta till framåt sommaren innan jag eventuellt tar någon spruta.
Har hållit mig i karantän nu i drygt 4 månader, går bara och handlar 1 gång i veckan och då använder jag munskydd.

Jag tillhör inte nån riskgrupp och lär få vänta tills sista fasen som är övriga personer 18–69 år som inte tillhör riskgrupper.

Jag med, vilket tydligen är efter papperslösa. https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/43a1e203f73...

Blev lite förvånad när jag läste det men är inte tillräckligt insatt i hur vissa grupper av socialt utsatta har det för att ha en egentlig åsikt. Rent spontant känns det lite konstigt när man betalat skatt hela sitt liv men det kan vara både praktiskt och behjärtansvärt.

Hursomhelst nämnde Tegnell för någon vecka sedan att "innan midsommar hoppas vi men då får ingen mer fördröjning ske", ungefär. Så oktober, kanske?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag med, vilket tydligen är efter papperslösa. https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/43a1e203f73...

Blev lite förvånad när jag läste det men är inte tillräckligt insatt i hur vissa grupper av socialt utsatta har det för att ha en egentlig åsikt. Rent spontant känns det lite konstigt när man betalat skatt hela sitt liv men det kan vara både praktiskt och behjärtansvärt.

Hursomhelst nämnde Tegnell för någon vecka sedan att "innan midsommar hoppas vi men då får ingen mer fördröjning ske", ungefär. Så oktober, kanske?

Vi får hoppas att de lugnar ner sig framåt våren som de gjorde i fjol och att man får ta sprutan innan nästa våg kommer framåt hösten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Att man inte får välja är begripligt. Frågan är bara om man i kallelsen/erbjudandet, eller vid bokning, får veta vilket vaccin man ska få. Det är, som jag skrivit tidigare, relevant för min del. De sämre vaccinen är jag inte intresserad av att ta, och det skulle ju vara synd om jag tvingades avstå från att vaccinera bara för att man först på plats får veta vilket det handlar om.

Di vet ju Inte i förväg vilket som har best skydd för just dig. Det kan man aldrig veta

Permalänk
Inaktiv

Här i Umeå kommer dom hålla på med grupp 2 fram till Maj och sedan blir de grupp 3 och de innebär att man lär få vänta ända till hösten som längs innan man får ta sprutan.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Norge, Trondheim och har en syster som bor i Sverige, Åre.
Jag tappar 15k i lön om jag tar en tur över gränsen.
Om det nu skulle bli så att jag slipper betala 15k varje gång jag får lust att passera gränsen genom att vaccinera mig så hade det varit smart rent ekonomiskt att vaccinera mig.
Problemet är att jag absolut inte vill vaccinera mig. Varför, spelar ingen roll här och jag svarar därför inte heller på frågor gällande det.
Så hur blir jag vaccinerad utan samtycke? Är det enda alternativet att ljuga eller kan man få till en tvångsvaccination av sig själv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyy:

Om det nu skulle bli så att jag slipper betala 15k varje gång jag får lust att passera gränsen genom att vaccinera mig så hade det varit smart rent ekonomiskt att vaccinera mig.
Problemet är att jag absolut inte vill vaccinera mig. Varför, spelar ingen roll här och jag svarar därför inte heller på frågor gällande det.
Så hur blir jag vaccinerad utan samtycke? Är det enda alternativet att ljuga eller kan man få till en tvångsvaccination av sig själv?

Jag förstår inte. Du vill bli vaccinerad mot din vilja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag förstår inte. Du vill bli vaccinerad mot din vilja?

Just nu så är det enda alternativet att betala minst 15 tusen kronor varje gång jag vill träffa min familj.
Det tycker jag är dyrt.
OM det i framtiden blir så att man slipper betala om man är vaccinerad så tycker jag att det vore smart att bli vaccinerad.
Jag begriper bara inte hur jag som absolut inte vill bli vaccinerad ska kunna vaccinera mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag begriper bara inte hur jag som absolut inte vill bli vaccinerad ska kunna vaccinera mig.

Jag gissar på att det kan inte någon annan hellre begripa

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Just nu så är det enda alternativet att betala minst 15 tusen kronor varje gång jag vill träffa min familj.
Det tycker jag är dyrt.
OM det i framtiden blir så att man slipper betala om man är vaccinerad så tycker jag att det vore smart att bli vaccinerad.

Det finns väl inte åsiktsregistrering i varken Sverige eller Norge så du kan väl bara ljuga och säga att du vill bli vaccinerad när du erbjuds möjlighet så ska det väl lösa sig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyy:

Det tycker jag är dyrt.

Antingen vill du bli vaccinerad och så går du och gör det eller så vill du inte och så gör du inte det. Det känns som du har någon principiell anledning att inte bli vaccinerad men du vill utnyttja fördelarna av det. Tills du får resa säkert får du stå ut eller ta smällen av att trotsa.

Permalänk
Medlem

Hur går en vaccination till rent praktiskt då? Blir man någon gång frågad om man samtycker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Förhoppningsvis går 5G-utbyggnaden snabbt. 5G-strålar dödar som alla vet alla coronavirus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyy:

Hur går en vaccination till rent praktiskt då? Blir man någon gång frågad om man samtycker?

Vaccinering är ju frivillig. Samtycke är underförstått genom att du bokar in det skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Förhoppningsvis går 5G-utbyggnaden snabbt. 5G-strålar dödar som alla vet alla coronavirus.

Kuuuuul kuuul..
Nej men om några år så kommer vi förmodligen ha UVC LED lampor överallt som tar död på virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vaccinering är ju frivillig. Samtycke är underförstått genom att du bokar in det skulle jag tro.

Får väl hoppas på det då. Blir lite olustigt om de frågar!
Hur som helst så spelar det ingen roll i dagsläget. Det var bara en tanke jag hade..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyy:

Får väl hoppas på det då. Blir lite olustigt om de frågar!
Hur som helst så spelar det ingen roll i dagsläget. Det var bara en tanke jag hade..

Varför då? Du har ju självmant gått dit utan att någon bett dig. Eller tvingar någon dig dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Jag tillhör vården och har redan tagit vaccinet. Inga komplikationer alls.

Vilket vaccin fick du?
Pratat med många som fått Vaccin. De som fått Pfizers har knappt känt av något.
Medens de som fått Astras har blivit dåliga.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se om det krävs bevis att man är vaccinerad framåt, isåfall så kommer det ju krävas att man är vaccinerad eller har antikroppar. Kommer nog bli svårt att komma undan en sådan kontroll.

Permalänk
Medlem

Jag kommer vaccinera mig om 3-5år. Har tagit många vaccin i mitt liv, men en förutsättning för mig är att de kliniska studierna ur både kort och långsiktigt perspektiv - är avslutade.

Är inte bekymrad över covid-19 alls. Är tacksam över att vara under 60 och ej i riskgrupp. Sverige har under hela pandemin inte haft någon överdödlighet i åldersgruppen 0-60år (SCB). Hade jag varit 65+, eller haft ett BMI över 30 hade jag sannolikt tagit vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Varför då? Du har ju självmant gått dit utan att någon bett dig. Eller tvingar någon dig dit?

Nu är vi på väg att glida in i en filosofisk diskussion som inte alls har med ämnet att göra.
Jag tror aldrig att jag har lyckats göra något självmant, om vi definierar självmant som att göra något av egen fri vilja.
Det finns alltid en anledning bakom allt jag har gjort, gör och kommer att göra som jag inte kan påverka över huvud taget.

Om jag vaccinerar mig så är det inte för att jag har valt det. Det är, bland annat, en konsekvens av beslut som fattats av människor i samhälsledande positioner.
Men det är ingen som tvingar dit mig heller. Så långt tror jag aldrig att det kommer gå. Inte i Sverige eller Norge i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har tid att ta min första spruta nu den 4maj 🙂👍🥳

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vilket vaccin fick du?
Pratat med många som fått Vaccin. De som fått Pfizers har knappt känt av något.
Medens de som fått Astras har blivit dåliga.

Om jag inte missminner mig så var det så att det vektorvaccinen (Astra) oftare ger kraftigare symptom efter första sprutan, medan mRNA-diton istället gör det efter andra sprutan, vilket skulle kunna vara en förklaring om de inte är färdigvaccinerade. Sedan kan det ju bero på vem det är också, eftersom yngre kan få kraftigare reaktion från immunsystemet än äldre. Därmed inte sagt att inte olika vaccin kan ge olika start reaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fast just det som beskrivs, vilket nu utökas med vaccinpasspåhittet, gör att man kan ifrågasätta hur frivilligt det är i verkligheten. EU yrar om detta inte ska vara ett villkor för den fria rörligheten, men i verkligheten så blir det ju det om man rent praktiskt ska kunna utnyttja den när det ställs upp en massa alternativa krav.

Nu är inte just Norge med i EU som det här gällde förutom Sverige, men de är med i EES och Schengen samt den nordiska passunionen. Det senare är dock inte vidare värst mycket värt numera...

Tillägg: Observera att detta inte är ett ställningstagande kring lämpligheten i att vaccinera sig eller inte, utan en fråga om den påstådda frivilligheten som sådan.

den->det
Permalänk
Medlem

Vem vet vad som händer i kroppen med alla dessa vaccin?
Jag är inte rädd för sprutan, däremot är jag skeptisk till innehållet.

Permalänk
Medlem

Fram till och med idag den 30 april har 2 511 121 svenskar fått minst en dos vaccin. Alltså i runda slängar 25% av befolkningen. Jag känner ungefär 20 personer (alla 60+) som fått vaccin och ingen har fått biverkningar.

Själv är jag positiv till att ta vaccinet när jag får möjlighet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Avstängd

Kommer ta ASAP om möjligt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vem vet vad som händer i kroppen med alla dessa vaccin?
Jag är inte rädd för sprutan, däremot är jag skeptisk till innehållet.

fråga om du kan få en placebo då 😋

Visa signatur

In science we trust!