Få igång en gammal dator!

Permalänk
Expertgissare

Få igång en gammal dator!

Hej!
Fick nyligen tag i en gammal dator (1999/2000) som jag tänkt använda till ett retro projekt.
Provade starta igång den och den såg ut att starta, men fick ingen bild så stängde av efter några sekunder och provade igen, inget händer. Öppnar upp datorn och provar starta igen och ser att cpu fläkten rycker till och inget mer.

Det jag provat hitintills är att koppla ur nätagget och bygla för att se om det startar, vilket det ser ut att göra då fläkten snurrar på fint. Har provat koppla ur hårddisk, dvd, floppy och grafikkort utan resultat.
Dagen efter provade jag att byta batteriet på moderkortet och provar starta igen, datorn startar upp men återigen ingen bild, stänger av efter några sekunder och provar starta igen, men är tillbaka till att cpu fläkten bara gungar till och inget mer.

Har inte vågat prova något mer innan jag rådfrågat er med mer erfarenhet och kunskap av så här gamla datorer.
Kondensatorerna ser inte "svullna" ut eller ha läckt, ska byta kylpasta på cpu'n innan jag provar starta den mer.

Följande komponenter sitter i, (vad jag lyckats få fram)
Moderkort: Biostar M6VCG Rev. 1.2 Sockel 370
Cpu: Intel Pentium III 800EB
Grafikkort: PowerColor NVIDIA RIVA TNT2 32MB
Ram: Något stackars litet på 64MB

Någon som har något tips på vad nästa steg i felsökningen är?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla att alla jumpers sitter där det ska sitta jumpers och att de sitter på ett sätt som är rätt.
Manual kan du hitta här där det beskrivs hur de ska sitta för olika bushastigheter och multipliers (sida 13 i manualen).
https://soggi.org/motherboards/biostar/M6VCG.htm

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Prova ta bort alla minnen och försök starta.
Normalt sett ska den pipa då.
Piper den inte kan det vara något större fel, t ex något med moderkortet.

Kolla så att jumprarna sitter rätt.

Kolla att allt sitter rätt enligt sid 6 i manualen som finns på sidan som @GreyWilk länkar, prova ev lossa på alla och rör med t ex en mejsel så att stiften för 10-11 får kontakt (alltså bara led mellan dem, inte böj). Så att det inte är något fel på strömknappen el något liknande.

Permalänk
Expertgissare

Tack för svar, har tagit hem manualen och ska kolla jumpers mm ikväll

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Har kollat manualen och kollat jumper inställningarna vilket är inställda på följande.
CPU Ratio Selection: JFREQ1 = x 4.0
CPU Frequency Selection: JP1 = 133 MHz

Detta säger mig tyvärr inte så mycket så vet inte om det är rätt eller fel.
Har gjort rent från all gammal kylpasta och applicerat nytt, tagit ur ramminnet och kopplat bort power/reset switch, HDD LED mm (förutom Speaker) och ska prova bygla 10-11 (power switch) med en mejsel och se vad som händer.

Återkommer

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Ok har nu testat utan minnet i och byglade power switch med en mejsel utan något nytt resultat. Inget pip och cpu fläkten rycker till lite bara.
Känns inte lovande

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Testa med ett annat nätaggregat. Även om det hoppar igång utan last är det inte säkert att det är friskt ändå.

Alla (?) Pentium III är multipellåsta så byglingen där ska inte ha nån som helst betydelse. Eftersom det är en EB så är det 133mhz-buss så det är helt rätt inställt.

Byta kylpasta känns som ett långskott men ibland kan det räcka med att rycka och slita lite i olika komponenter för att få liv i dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om du kollar på kondensatorerna på moderkortet (cylinder formade). Ser det ut som nån av dom börjat läcka ur toppen? Det är ett vanligt fel på gamla moderkort som gör dom oanvändbara tills man bytt ut dom komponenterna.

Kolla även sdram-minnet så det stödjer 133mhz. Dom fanns i 100mhz med har jag för mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde kolla statusen på alla våta kondensatorer, de är definitivt inte fräscha efter 20 år och någon kan vara direkt felaktig så har du tänkt att ha prylarna till ett seriösare retrobygge ska du nog byta dem överallt, de finns på åtminstone moderkort och i nätdelen och kanske på fler ställen än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av OSkar000:

Testa med ett annat nätaggregat. Även om det hoppar igång utan last är det inte säkert att det är friskt ändå.

Alla (?) Pentium III är multipellåsta så byglingen där ska inte ha nån som helst betydelse. Eftersom det är en EB så är det 133mhz-buss så det är helt rätt inställt.

Byta kylpasta känns som ett långskott men ibland kan det räcka med att rycka och slita lite i olika komponenter för att få liv i dem.

Har tyvärr inget annat nätagg i dagsläget att testa med.
Ville mest byta pastan för den var ändå 20+år och lite väl torr för min smak

Skrivet av Ronaldo:

Om du kollar på kondensatorerna på moderkortet (cylinder formade). Ser det ut som nån av dom börjat läcka ur toppen? Det är ett vanligt fel på gamla moderkort som gör dom oanvändbara tills man bytt ut dom komponenterna.

Kolla även sdram-minnet så det stödjer 133mhz. Dom fanns i 100mhz med har jag för mig.

Inga läckage eller annat konstigt vad jag kan se.

Skrivet av mrqaffe:

Du borde kolla statusen på alla våta kondensatorer, de är definitivt inte fräscha efter 20 år och någon kan vara direkt felaktig så har du tänkt att ha prylarna till ett seriösare retrobygge ska du nog byta dem överallt, de finns på åtminstone moderkort och i nätdelen och kanske på fler ställen än så.

Vad jag kan se är ingen svullen eller har läckt, kan man kolla dem på något mer vis?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

@Edvin-89 *Tråd flyttad till retro*

Tror du får bättre svar här

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Har tyvärr inget annat nätagg i dagsläget att testa med.
Ville mest byta pastan för den var ändå 20+år och lite väl torr för min smak
Inga läckage eller annat konstigt vad jag kan se.
Vad jag kan se är ingen svullen eller har läckt, kan man kolla dem på något mer vis?

Ja genom att mäta upp dem, mera jobb men mycket bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Kent:

@Edvin-89 *Tråd flyttad till retro*

Tror du får bättre svar här

Tack, letade efter en sektion med retro men missade att den låg under komponenter

Skrivet av mrqaffe:

Ja genom att mäta upp dem, mera jobb men mycket bättre.

Har aldrig mätt kondensatorer förut, men antar att man mäter motståndet igenom, jag får läsa på lite helt enkelt

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Tack, letade efter en sektion med retro men missade att den låg under komponenter
Har aldrig mätt kondensatorer förut, men antar att man mäter motståndet igenom, jag får läsa på lite helt enkelt

"DC- motståndet" bör vara oändligt om den inte är trasig så en kondensatorprovare (kapacitans och esr) är det man bör använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ronaldo:

Om du kollar på kondensatorerna på moderkortet (cylinder formade). Ser det ut som nån av dom börjat läcka ur toppen? Det är ett vanligt fel på gamla moderkort som gör dom oanvändbara tills man bytt ut dom komponenterna.

Kolla även sdram-minnet så det stödjer 133mhz. Dom fanns i 100mhz med har jag för mig.

Kondensatorerna (elektrolyt) är kritiska. Detta gäller även i nätaggregatet. Värre blir det om datorn förvarats kallt tex i en sommarstuga!

Permalänk
Expertgissare

Har idag fått tag på en annan dator som fungerar och lånade nätagget ur den, och när jag tog ur det som satt i första datorn och tog en titt inuti förstod jag varför det inte fungerade så bra, det finns nog ingen hel kondensator där i.
Skruvade i nätagget som fungerar och datorn snurrar igång, piper till och jag hör hårddisken börjar arbeta, men fortfarande ingen bild.
Jag hoppas att det är på grund av att det fungerande nätagget bara har 110W istället för de 250W som det trasiga hade. Och inte att jag lyckats paja något med det dåliga nätagget

Har inte mätt några kondensatorer då jag inte har tillgång till något mätinstrument som kan mäta kondensatorer monterade på ett kretskort. Och att löda bort bara för att mäta känns inte aktuellt just nu, då byter jag hellre alla om jag ändå måste bort med dem.

Jakten fortgår på fler delar/datorer

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Har idag fått tag på en annan dator som fungerar och lånade nätagget ur den, och när jag tog ur det som satt i första datorn och tog en titt inuti förstod jag varför det inte fungerade så bra, det finns nog ingen hel kondensator där i.
Skruvade i nätagget som fungerar och datorn snurrar igång, piper till och jag hör hårddisken börjar arbeta, men fortfarande ingen bild.
Jag hoppas att det är på grund av att det fungerande nätagget bara har 110W istället för de 250W som det trasiga hade. Och inte att jag lyckats paja något med det dåliga nätagget

Har inte mätt några kondensatorer då jag inte har tillgång till något mätinstrument som kan mäta kondensatorer monterade på ett kretskort. Och att löda bort bara för att mäta känns inte aktuellt just nu, då byter jag hellre alla om jag ändå måste bort med dem.

Jakten fortgår på fler delar/datorer

Jag hoppas du inte förstört nätdelen för 110W är en ganska liten nätdel även för en gammal dator så med den bör man räkna ut vad delarna drar för den lär inte passa för allmänt bruk ens i en gammal dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppas du inte förstört nätdelen för 110W är en ganska liten nätdel även för en gammal dator så med den bör man räkna ut vad delarna drar för den lär inte passa för allmänt bruk ens i en gammal dator.

Jag tog ur allt icke nödvändigt och körde ingen lång stund, nätagget är tillbaka i den fungerande datorn som snurrar på med ominstallation av Win 98

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag tog ur allt icke nödvändigt och körde ingen lång stund, nätagget är tillbaka i den fungerande datorn som snurrar på med ominstallation av Win 98

Ok bra, om nu nätdelen hade usla elektrolytkondingar så kan de på moderkortet vara lika dåliga och det kan ju även finnas på grafikkortet och kanske andra kort, har du kollat att de inte har läckt och att de är raka i toppen så att det inte ser ut som att säkerhetsventilen har öppnats ?
De kan ju vara dåliga ändå men har de öppnat sig är de garanterar dåliga så se till att ingen har buktande ände för då bör du inte försöka få igång delen innan kondensatorerna bytts ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Ok bra, om nu nätdelen hade usla elektrolytkondingar så kan de på moderkortet vara lika dåliga och det kan ju även finnas på grafikkortet och kanske andra kort, har du kollat att de inte har läckt och att de är raka i toppen så att det inte ser ut som att säkerhetsventilen har öppnats ?
De kan ju vara dåliga ändå men har de öppnat sig är de garanterar dåliga så se till att ingen har buktande ände för då bör du inte försöka få igång delen innan kondensatorerna bytts ut.

Inga läckande eller svullna kondensatorer på moderkortet eller grafikkortet vad jag kan se/känna. Inga andra kort i datorn.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

En liten update.
Hittade på ett lite äldre nätagg på 300W med en 24-pinskontakt som jag moddade till en 20-pinskontakt, och fick tag i en andra fungerande win98 dator som jag kunde prova TNT2 kortet i för att utesluta grafikkortet, och det visade sig att grafikkortet var paj.
Tog grafikkortet som fungerade (ett S3 ViRGE/GX2) och provade i första datorn, och den bootar upp med bild och rullar på bra.

Har även plockat upp en låda med diverse grejer och en hel drös med ramstickor som jag ska gå igenom

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att du fick igång den! Lite udda att grafikkortet gett upp men å andra sidan lätt att felsöka och ersätta.

Vettiga grafikkort från den tiden är inte jättesvårt att få tag i om man undviker toppmodellerna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Expertgissare

God kväll!
Här kommer ytterligare en update samt lite bekymmer/funderingar.
I lådan jag plockade upp hittade jag två 256MB stickor (av totalt 45 stycken, de flesta) på 133Mhz som passade, så uppgraderade till 512MB.
Hittade också en handfull ljudkort, var av ett Creative sound blaster ct4760 och ett Turtle beach montego II som ska stoppas in. Fanns även några grafikkort men tyvärr bara Geforce 2 (MX ) och nyare, så köpte mig ett TNT2 Pro från WinFast på tradera för en billig peng

Och nu till bekymret/funderingen, Köpte mig ett USB 2.0 pci kort för att slippa sega 1.1 hastigheten, stoppa i och drivrutiner var inga problem (nusb36e), men så skulle jag koppla in två usb kontakter till fronten (usb kortet har två interna kontakter) och upptäcker att det inte riktigt ser rätt ut...
Vet inte hur jag ska tackla det riktigt, sista pinnen (10) ska ju vara för "shielding grounding" eller ingen anslutning, men den fattas, och pinne 9 finns, som inte ska finnas??

Jag vet att det bara är 4 pinnar som används (+5v, data+, data- och jord) men kan jag var säker på att de övriga stämmer överens när inte pinna 10 och 9 gör det? Skulle vilja mäta men vågar inte riktigt
Någon som vet vad jag ska/bör göra?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

God kväll!
Här kommer ytterligare en update samt lite bekymmer/funderingar.
I lådan jag plockade upp hittade jag två 256MB stickor (av totalt 45 stycken, de flesta) på 133Mhz som passade, så uppgraderade till 512MB.
Hittade också en handfull ljudkort, var av ett Creative sound blaster ct4760 och ett Turtle beach montego II som ska stoppas in. Fanns även några grafikkort men tyvärr bara Geforce 2 (MX ) och nyare, så köpte mig ett TNT2 Pro från WinFast på tradera för en billig peng

Och nu till bekymret/funderingen, Köpte mig ett USB 2.0 pci kort för att slippa sega 1.1 hastigheten, stoppa i och drivrutiner var inga problem (nusb36e), men så skulle jag koppla in två usb kontakter till fronten (usb kortet har två interna kontakter) och upptäcker att det inte riktigt ser rätt ut...
Vet inte hur jag ska tackla det riktigt, sista pinnen (10) ska ju vara för "shielding grounding" eller ingen anslutning, men den fattas, och pinne 9 finns, som inte ska finnas??

Jag vet att det bara är 4 pinnar som används (+5v, data+, data- och jord) men kan jag var säker på att de övriga stämmer överens när inte pinna 10 och 9 gör det? Skulle vilja mäta men vågar inte riktigt
Någon som vet vad jag ska/bör göra?https://i.imgur.com/sPi6VqM.jpg

På tidstypiska delar finns det ingen integrerad kontakt för usb utan varje ledare är separat och man fick läsa manualen och se till trycka dit dem på rätt ställe.
Så här såg anslutningarna mot lådan ut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

God kväll!
Här kommer ytterligare en update samt lite bekymmer/funderingar.
I lådan jag plockade upp hittade jag två 256MB stickor (av totalt 45 stycken, de flesta) på 133Mhz som passade, så uppgraderade till 512MB.
Hittade också en handfull ljudkort, var av ett Creative sound blaster ct4760 och ett Turtle beach montego II som ska stoppas in. Fanns även några grafikkort men tyvärr bara Geforce 2 (MX ) och nyare, så köpte mig ett TNT2 Pro från WinFast på tradera för en billig peng

Och nu till bekymret/funderingen, Köpte mig ett USB 2.0 pci kort för att slippa sega 1.1 hastigheten, stoppa i och drivrutiner var inga problem (nusb36e), men så skulle jag koppla in två usb kontakter till fronten (usb kortet har två interna kontakter) och upptäcker att det inte riktigt ser rätt ut...
Vet inte hur jag ska tackla det riktigt, sista pinnen (10) ska ju vara för "shielding grounding" eller ingen anslutning, men den fattas, och pinne 9 finns, som inte ska finnas??

Jag vet att det bara är 4 pinnar som används (+5v, data+, data- och jord) men kan jag var säker på att de övriga stämmer överens när inte pinna 10 och 9 gör det? Skulle vilja mäta men vågar inte riktigt
Någon som vet vad jag ska/bör göra?https://i.imgur.com/sPi6VqM.jpg

GF2-MX är betydligt biffigare än ett TNT2
Faktiskt så är GF2-MX ett riktigt bra kort för 90-tals spelande.
Ingen irriterande aktiv kylning, och det har både gamla och nyare drivrutiner (trevligt för kinkiga spel)

USB i gamla datorer är lite so-so.
Även om addon kort oftast fungerar så kan dom knycka rejält med resurser och CPU kraft.
Vissa chipsets är även väldigt känsliga för vilka kort som kan användas.
Ett nätverkskort är att föredra för filöverföringar och PS/2 för mus/t-bord.

Men annars är det som sagts ovan.
Kolla pinout om den är annat än standard.
Oftast sitter ju kontakterna i 2 likadana rader.
Så en "header" innehåller 2 USB kanaler, de 2 överblivna pinnarna kan användas för "keying" och skärm (som sagt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

GF2-MX är betydligt biffigare än ett TNT2
Faktiskt så är GF2-MX ett riktigt bra kort för 90-tals spelande.
Ingen irriterande aktiv kylning, och det har både gamla och nyare drivrutiner (trevligt för kinkiga spel)

USB i gamla datorer är lite so-so.
Även om addon kort oftast fungerar så kan dom knycka rejält med resurser och CPU kraft.
Vissa chipsets är även väldigt känsliga för vilka kort som kan användas.
Ett nätverkskort är att föredra för filöverföringar och PS/2 för mus/t-bord.

Men annars är det som sagts ovan.
Kolla pinout om den är annat än standard.
Oftast sitter ju kontakterna i 2 likadana rader.
Så en "header" innehåller 2 USB kanaler, de 2 överblivna pinnarna kan användas för "keying" och skärm (som sagt).

Jag hade faktiskt ett Geforce 2 MX när det begav sig. Tryckte i det i en dator som hade AGP, men levererades med ett TNT lött på moderkortet (slogs av automatiskt när man satte i ett kort i AGP-platsen). Om jag minns rätt så köpte jag till och med Geforce-kortet i Scribofonts fysiska butik. Hur dugligt 2 MX är beror ju mycket på vilka spel man vill köra. Det är ju ett budgetkort, men tänker man sig spel som är äldre än kortet blir det ju bra fjutt.

Lösningen i mitt fall på den datorn när det gäller slö USB var egentligen inte snabbare USB. Antingen så brukade jag helt enkelt öppna lådan och koppla i en hårddisk på IDE, alternativt senare så hade jag ett Audigy 2 Platinum, vilket gav FireWire 400 vilket ju fanns på en del externa hårddiskar på den tiden.

Den datorn tryckte jag förresten i ett internt modem i också. Eeeeoooiiiiiiooooooeeeeee...

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

På tidstypiska delar finns det ingen integrerad kontakt för usb utan varje ledare är separat och man fick läsa manualen och se till trycka dit dem på rätt ställe.
Så här såg anslutningarna mot lådan ut
https://i.imgur.com/Imd6o6n.jpg

Minns när man fick pilla dit varje ledare själv och man (iaf jag) var petnoga med att texten skulle vara utåt
Men det enda jag får ur manualen (som jag faktiskt lyckats hitta) är...
"2 external Type A USB Ports, expandable to 6 external Type A USB Ports with an optional cable"
Nämner tyvärr inget om vilka pinnar som är vad

Skrivet av Svensktiger:

GF2-MX är betydligt biffigare än ett TNT2
Faktiskt så är GF2-MX ett riktigt bra kort för 90-tals spelande.
Ingen irriterande aktiv kylning, och det har både gamla och nyare drivrutiner (trevligt för kinkiga spel)

USB i gamla datorer är lite so-so.
Även om addon kort oftast fungerar så kan dom knycka rejält med resurser och CPU kraft.
Vissa chipsets är även väldigt känsliga för vilka kort som kan användas.
Ett nätverkskort är att föredra för filöverföringar och PS/2 för mus/t-bord.

Men annars är det som sagts ovan.
Kolla pinout om den är annat än standard.
Oftast sitter ju kontakterna i 2 likadana rader.
Så en "header" innehåller 2 USB kanaler, de 2 överblivna pinnarna kan användas för "keying" och skärm (som sagt).

Ett Geforce 2 är snabbare än ett TNT2, även MX varianterna, yes, men siktar på komponenter före millennieskiftet

Får se hur mycket cpu kraft kortet stjäl, men borde bara vara ett problem medans man använder usb'n? Resurser finns det än så länge tillräckligt av, inga konflikter än och kan i värsta fall stänga av inbyggda usb och ljudkretsarna för att frigöra.
Men ja, ett nätverkskort är väl mest optimalt för stora filöverföringar, men har inte så stora överföringar i dagsläget och använder mest usb portarna för mindre filer och att klona/återställa hårddisken mot en extern hårddisk, usb-uttag i fronten skulle vara en bonus för att slippa krångla bakom datorn
Och självklart PS/2 för t-bord och mus

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare

Har återigen stött på patrull...
Jag har fått fart på datorn till den grad att Windows 98 är installerat och flyter på bra, labbat runt med att installera ljudkort och drivrutiner för dessa för att testa de olika, samt usb kortet, inga problem. Installerade drivrutiner för chipset, inga problem, installerade drivrutiner för grafikkortet och datorn fryser så fort Windows 98's welcome screen dyker upp!!

Har provat runt med olika versioner med drivrutiner för chipset och grafikkortet men blir inte klok.
De jag testat är...
Chipset: VIA 4in1 4.35, 4.43 och 5.12A
Grafikkortet: 4.12, 8.05, 28.32, 30.82, 44,3 och 45,23
Har provat alla möjliga kombinationer med nyinstallerat Windows varje gång, utan ljud och usb korten. Även provat att manuellt installera via enhetshanteraren men går bara bet.

Trodde först att moderkortet måste ju vara kasst (vilket det kanske är, med stor sannolikhet) men gjorde ett desperat försök och provade version 5.12A för chipset och 44,3/45,23 grafikkortet vilket är alldeles för nytt för systemet, men då helt plötsligt kom jag vidare i Windows, kunde även starta Quake 3 och köra demo1 men frös så fort jag gjorde någon inställning...
3DMark99, 2000 och 2001 fryser systemet så fort loggan för programmet visas oavsett.

Någon som har något tips, eller är det bara att kasta moderkortet på tippen och hitta ett nytt?

Edit..
Även provat två varianter av geforce 2 kort med samma resultat.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Har återigen stött på patrull...
Jag har fått fart på datorn till den grad att Windows 98 är installerat och flyter på bra, labbat runt med att installera ljudkort och drivrutiner för dessa för att testa de olika, samt usb kortet, inga problem. Installerade drivrutiner för chipset, inga problem, installerade drivrutiner för grafikkortet och datorn fryser så fort Windows 98's welcome screen dyker upp!!

Har provat runt med olika versioner med drivrutiner för chipset och grafikkortet men blir inte klok.
De jag testat är...
Chipset: VIA 4in1 4.35, 4.43 och 5.12A
Grafikkortet: 4.12, 8.05, 28.32, 30.82, 44,3 och 45,23
Har provat alla möjliga kombinationer med nyinstallerat Windows varje gång, utan ljud och usb korten. Även provat att manuellt installera via enhetshanteraren men går bara bet.

Trodde först att moderkortet måste ju vara kasst (vilket det kanske är, med stor sannolikhet) men gjorde ett desperat försök och provade version 5.12A för chipset och 44,3/45,23 grafikkortet vilket är alldeles för nytt för systemet, men då helt plötsligt kom jag vidare i Windows, kunde även starta Quake 3 och köra demo1 men frös så fort jag gjorde någon inställning...
3DMark99, 2000 och 2001 fryser systemet så fort loggan för programmet visas oavsett.

Någon som har något tips, eller är det bara att kasta moderkortet på tippen och hitta ett nytt?

Edit..
Även provat två varianter av geforce 2 kort med samma resultat.

Det fanns 2 spänningar på agp, det kanske är nått med det som strular och kondensatorer kan vara dåliga utan att det syns på utsidan.
Men leta reda på manualerna till dina delar och kolla att delarna använder samma agp spänning om du inte redan har koll på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av mrqaffe:

Det fanns 2 spänningar på agp, det kanske är nått med det som strular och kondensatorer kan vara dåliga utan att det syns på utsidan.
Men leta reda på manualerna till dina delar och kolla att delarna använder samma agp spänning om du inte redan har koll på det.

Tack för svar, ska kolla närmare på det med olika spänningar på agp'n, vet att chipset ska klara både 1.5V och 3.3V om jag inte kommer ihåg fel, men vet inte om det går att välja spänning, trodde det sköttes automatiskt.
Grafikkortet (ett TNT2) har jag ingen koll på vad den vill ha för spänning via agp porten.

Moderkortet är tyvärr inget jag vill kosta på att köpa och lägga ner tid på att löda om kondensatorer på, så bra ska det inte vara, riktigt kasst enligt tester tyvärr

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB