Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vattenkokare som inte får vattnet att smaka plast - finns det?

Permalänk
Medlem

Vattenkokare som inte får vattnet att smaka plast - finns det?

Har nu gått igenom två olika vattenkokare som ger vattnet en tydlig bismak av plast. Den senaste jag provat är Severin WK 3479 då jag hoppades på att konstruktion i mestadels glas och rostfritt skulle innebära att man slapp det problemet men uppenbarligen inte. Även efter en månads daglig användning finns det fortfarande en väldigt tydlig bismak av plast.

Så undrar om någon känner till en vattenkokare som inte har det här problemet. Krav på att det ska vara ställbar temperatur, annars inga övriga önskemål (mer än att vattnet inte ska smaka plast då ...). Betalar gärna premium för att slippa plastsmaken men får känslan av att det dyrare segmentet säljer på design snarare än högre kvalitet. Finns det månne något "proffsmärke" därute man kan titta efter?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bara en fråga. Det är inte så att det är kvaliteten på vattnet och inte kokaren som får det att smaka dåligt när det har kokats upp?
Hur blir det om du kokar i en gryta på spisen?
Och värmer bara en kopp i mikron?

Tästat att spola kalt vatten lite längre innan du tar det? För att veta att rören är genomspolade från det "gammla" vattnet som legat i de sedan innan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre modell av https://www.obhnordica.se/matlagning/vattenkokare/color-glow den är i rostfritt stål så det borde vara omöjligt att få plast smak på vattnet pga den iaf

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte denna på senaste black friday, inte märkt av någon plastsmak: https://www.pricerunner.se/pl/68-5082995/Vattenkokare/Wilfa-W...

Undrar likt @Mega-Dark hur vattenkvaliten i dagsläget egentligen är.

Permalänk
Medlem

Hur gör du rent din vattenkokare?
Om vattnet smakar lite funky efter några veckors användande brukar jag lägga en citronskiva i och låta den koka upp.

Permalänk
Medlem

Har själv denna, billig och i rostfritt stål.
https://www.rusta.com/se/sv/vattenkokare-p902012350101.aspx

Men som någon sa tidigare, prova att koka vattnet i något annat för att utesluta att det är vattnet som är konstigt.

Edit: Råkade se att Jula säljer en vattenkokare i glas billigt nu, om du vill testa en sådan.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/appa...

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Bara en fråga. Det är inte så att det är kvaliteten på vattnet och inte kokaren som får det att smaka dåligt när det har kokats upp?
Hur blir det om du kokar i en gryta på spisen?
Och värmer bara en kopp i mikron?

Tästat att spola kalt vatten lite längre innan du tar det? För att veta att rören är genomspolade från det "gammla" vattnet som legat i de sedan innan.

Nej, det har jag redan kontrollerat. Värmer vanligtvis i mikro eller gryta och då finns ingen tillstymmelse till plastsmak, det är definitivt vattenkokaren som är boven i dramat till 100%.

Skrivet av desert:

Jag har en äldre modell av https://www.obhnordica.se/matlagning/vattenkokare/color-glow den är i rostfritt stål så det borde vara omöjligt att få plast smak på vattnet pga den iaf

Tack för förslaget. Är den som en rostfri cylinder inuti utan silikonsträngar och plastdetaljer? Ser att åtminstone insidan av locket ser ut att vara plast.

Skrivet av Json_81:

Ser inte ut att finnas någon ställbar temperatur på denna tyvärr.

Skrivet av anon5930:

Jag köpte denna på senaste black friday, inte märkt av någon plastsmak: https://www.pricerunner.se/pl/68-5082995/Vattenkokare/Wilfa-W...

Undrar likt @Mega-Dark hur vattenkvaliten i dagsläget egentligen är.

Väldigt lik design som den från Severin jag har nu. Undrar om de bara använt dåligt material. Vattenkvaliteten tror jag inte är problemet då vattnet smakar utmärkt värmt på andra sätt, se ovan.

Skrivet av Kalasis:

Hur gör du rent din vattenkokare?
Om vattnet smakar lite funky efter några veckors användande brukar jag lägga en citronskiva i och låta den koka upp.

Har följt instruktionerna och kokat ur med vatten och lite ättika efter några veckor. Gjorde dock ingen skillnad alls på plastsmaken. Det smakar inte unket eller så utan det är enbart plastsmaken som är problemet.

Skrivet av Mattedatten:

Har själv denna, billig och i rostfritt stål.
https://www.rusta.com/se/sv/vattenkokare-p902012350101.aspx

Men som någon sa tidigare, prova att koka vattnet i något annat för att utesluta att det är vattnet som är konstigt.

Edit: Råkade se att Jula säljer en vattenkokare i glas billigt nu, om du vill testa en sådan.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/appa...

Har ingen vidare erfarenhet av noname-prylar från de kedjorna Vattnet är som sagt helt OK.

Helst skulle jag vilja ha en som bara är som en rostfri cylinder inuti (tänk termos) utan några som helst plastdetaljer eller invändiga silikontätningar. Är väl dyrare att tillverka antar jag, men tycker att det borde finnas någon.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ser inte ut att finnas någon ställbar temperatur på denna tyvärr.

Wilfa har en nästan identisk som är ställbar.
Kan inte svara för plastsmaken i den dock

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Känner igen TS problem, kom i kontakt med en två nya vattenkokare för ett par år sedan och de fick också vattnet att smaka plast.
Otrevlig bismak, förmodligen rätt onyttigt också. Minns att det experimenterades en del för att se om det gick över men tror inte det löste sig och att de lämnades tillbaka.

Har dock inte köpt något nytt själv nyligen. Har en Tefal av okänd modell som jag inte minns någonsin skapade någon bismak men den närmar sig nog 10 års ålder nu.

Det är ju en enkel apparat i teorin, men jag tänker mig att det kanske är bättre att satsa på något "riktigt märke", om de kanske känner sig så illa tvungna att använda material som inte läcker ut en massa plast i vattnet.
Mitt eget intryck stämmer iaf med det TS säger, att det numera verkar fuskas något alldeles förskräckligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Wilfa har en nästan identisk som är ställbar.
Kan inte svara för plastsmaken i den dock

Okej, tack. Det är en jäkla djungel ... Efter att ha blivit bränd två gånger i rad är jag tveksam till att chansa på en ny när konstruktionerna ser så likartade ut.

Skrivet av evil penguin:

Känner igen TS problem, kom i kontakt med en två nya vattenkokare för ett par år sedan och de fick också vattnet att smaka plast.
Otrevlig bismak, förmodligen rätt onyttigt också. Minns att det experimenterades en del för att se om det gick över men tror inte det löste sig och att de lämnades tillbaka.

Har dock inte köpt något nytt själv nyligen. Har en Tefal av okänd modell som jag inte minns någonsin skapade någon bismak men den närmar sig nog 10 års ålder nu.

Det är ju en enkel apparat i teorin, men jag tänker mig att det kanske är bättre att satsa på något "riktigt märke", om de kanske känner sig så illa tvungna att använda material som inte läcker ut en massa plast i vattnet.
Mitt eget intryck stämmer iaf med det TS säger, att det numera verkar fuskas något alldeles förskräckligt.

Ja, med tanke på hur mycket snack det är om hormonstörande ämnen och allt-vad-det-är så känns det mindre bra när man ska använda vattnet för daglig tebryggning.

Som du säger är det ju ingen avancerad apparat. Tycker tyvärr det verkar som att kvalitetsnivån ligger på ungefär samma nivå oavsett märke. Det pumpas ut en massa olika modeller men materialen verkar inte skilja nämnvärt och det är samma billiga "Made in China"-känsla på alla jag fingrat på. När man kommer över 1000kr-strecket så känns det som att det mestadels är design man betalar extra för. Följer väl tyvärr samma mönster som så mycket annat; billigast möjliga material och slit-och-släng.

Skulle inte ha några problem att betala 1500 spänn eller så för en som höll buy-it-for-life-nivå utan plastsmak, frågan är bara om det finns.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Har pensionerat min vattenkokare och värmer tevatten på spisen istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hmm, inte för att det tillför så mycket men har en sån tidigare variant av OBH Nordican som nämndes ovan, den har som min förra plastlock, har aldrig märkt nån plastsmak på té eller kaffe.

Bismak i kaffet av metalltermos? Ja, alltid, alla termosar jag haft, just nu en Thermos. Störs inte av det även om det ej gör kaffet godare, antagligen för att man är ute i naturen nånstans oftast när man dricker det.

Edit. Dricksvatten man haft i en 50cl pet en halv dag i sommarvärme kan smaka lite plastigt. I mean not to belittle any kinda taste here, söker bara analysera och jmf /med/ mina egna erfs, som man gör.

Jag hoppas du finner vad du söker TS.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kör med en Melitta Prime Aqua Mini sen ett antal år och har aldrig märkt att det skulle bli någon bismak från den. Locket är av plast men resten ser ut att vara rostfritt. Finns dock inget tempraturreglage på den.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Min Philips HD9300 från 2014 har då aldrig givit någon smak av plast. Inte då vad jag kan komma på. Kostade lite över 200 pix och används varje dag till för att sjuda upp en kaffepress o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hmm, inte för att det tillför så mycket men har en sån tidigare variant av OBH Nordican som nämndes ovan, den har som min förra plastlock, har aldrig märkt nån plastsmak på té eller kaffe.

Bismak i kaffet av metalltermos? Ja, alltid, alla termosar jag haft, just nu en Thermos. Störs inte av det även om det ej gör kaffet godare, antagligen för att man är ute i naturen nånstans oftast när man dricker det.

Edit. Dricksvatten man haft i en 50cl pet en halv dag i sommarvärme kan smaka lite plastigt. I mean not to belittle any kinda taste here, söker bara analysera och jmf /med/ mina egna erfs, som man gör.

Jag hoppas du finner vad du söker TS.

Utifrån min erfarenhet så är det inget man missar om man har en apparat som lider av problemet; vattenångan luktade tydligt plast, vattnet luktade och smakade plast.

Intrycket var att det dumpades relativt mycket plast i vattnet, sannolikt till följd av att tillverkaren valt någon billigare typ av plast som inte alls är lämpad för att bli upphettad, iaf inte om den innehåller något som ska förtäras.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

När det kommer till te, rostat bröd och paraplyer så får man vända sig till britterna för kvalitet och här är det Dualit som gäller. Tyvärr verkar det inte som de har ställbar temperatur på någon modell så om det är ett måste har jag inga tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utifrån min erfarenhet så är det inget man missar om man har en apparat som lider av problemet; vattenångan luktade tydligt plast, vattnet luktade och smakade plast.

Intrycket var att det dumpades relativt mycket plast i vattnet, sannolikt till följd av att tillverkaren valt någon billigare typ av plast som inte alls är lämpad för att bli upphettad, iaf inte om den innehåller något som ska förtäras.

Kan mkt väl vara så. Har inte provat svalnat uppkokat vatten eller luktat på ångan men jag kan tro att man gör det om man ens märkt en antydan till att det gröna téet smakar plast.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kan mkt väl vara så. Har inte provat svalnat uppkokat vatten eller luktat på ångan men jag kan tro att man gör det om man ens märkt en antydan till att det gröna téet smakar plast.

Det är väl snarast så pass illa att om du öht är i närheten när du häller upp vattnet så känner du att ångan luktar plast.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har nu gått igenom två olika vattenkokare som ger vattnet en tydlig bismak av plast. Den senaste jag provat är Severin WK 3479 då jag hoppades på att konstruktion i mestadels glas och rostfritt skulle innebära att man slapp det problemet men uppenbarligen inte. Även efter en månads daglig användning finns det fortfarande en väldigt tydlig bismak av plast.

Så undrar om någon känner till en vattenkokare som inte har det här problemet. Krav på att det ska vara ställbar temperatur, annars inga övriga önskemål (mer än att vattnet inte ska smaka plast då ...). Betalar gärna premium för att slippa plastsmaken men får känslan av att det dyrare segmentet säljer på design snarare än högre kvalitet. Finns det månne något "proffsmärke" därute man kan titta efter?

När jag plastsanerade min vattenkokare så köpte jag en sånhär https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksapparat...

Som du kan se på bilderna är det stål på insidan (t.o.m. insidan av locket).
Dock så har den inte ställbar temperatur, men man kan ju låta vattnet svalna lite genom att hälla vattnet i koppen innan man lägger i tebladen.
Jag har iaf inte upplevt någon plastsmak och då har jag använt den dagligen i över ett år.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Bosch CompactClass, den är av plast förutom kokplattan, som är i rostfritt stål, och har inte märkt av någon som helst bismak alls, inte ens när den var helt ny.

Den är inte så stor förvisso så att koka vatten till ett helt menageri är ingen bra idé, men den är å andra sidan behändig istället, välkonstruerad och snyggt formgiven också.

Permalänk
Medlem

Vad har du för spis? Att jag frågar beror på att många med induktionshäll fortfarande använder vattenkokare trots att fördelarna är mycket små, om de ens finns (beror på typ av vattenkokare och induktionshäll).

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med plastsmak. Min nuvarande vattenkokare än en i rostfritt stål från Clas Ohlson som jag haft i minst 3 år, innan dess hade jag en i glas från Lidl (plastdetaljerna på den började lossna efter ett par år, varför jag bytte). När man börjar se kalkavlagringar på den brukar jag göra ren den med citronsyra och en kökssvamp, sedan koka upp vatten en gång och hälla bort, så är den som ny igen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD