trådlöst headset/hörlurar pc

Permalänk
Medlem

trådlöst headset/hörlurar pc

Hej. Jag tycker det är en djungel bland hörlurar. kan någon vägleda mig?

jag vill köpa ett par trådlösa hörlurar/headset till pc. jag är så trött på mina sladdar som tovar in sig till ett ormbo hela tiden.

föredrar bluetooth före det andra alternativet som går via radiofrekvens eller vad de nu är(har testat sådana i lägre prisklass och de sög). har dock ingen bluetooth i datorn. antar jag måste köpa adapter?

Budget: 1500 kr.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du ska inte ha bluetooth öht, du ska använda den medföljande trådlösa adaptern. Då går det på något proprietärt 2.4ghz-band och du får lossless. Med BT får du högre fördröjning och sämre ljud pga begränsad bandbredd.

Många lurar har ju bluetooth också för att enkelt ansluta till laptops eller telefoner, men har du dem kopplade till datorn så är det usb-dongel som gäller

Gamla RF-headsets finns nog inte så många kvar av, dom dog snabbt ut för att dom var så himla dåliga. Jag har ägt såna och jag tyckte inte dom var bra alls.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du ska inte ha bluetooth öht, du ska använda den medföljande trådlösa adaptern. Då går det på något proprietärt 2.4ghz-band och du får lossless. Med BT får du högre fördröjning och sämre ljud pga begränsad bandbredd.

Många lurar har ju bluetooth också för att enkelt ansluta till laptops eller telefoner, men har du dem kopplade till datorn så är det usb-dongel som gäller

Gamla RF-headsets finns nog inte så många kvar av, dom dog snabbt ut för att dom var så himla dåliga. Jag har ägt såna och jag tyckte inte dom var bra alls.

okej! trodde de va bluetooth som gällde för hela slanten-med tanke för att de går ju till massa smarta prylar som telefon och padda.
Precis! testade RF headset härom sommaren men hade dålig upplevelse precis som du.

två frågor till: tappar jag i ljudkvalité över trådlösa gamingheadset mot kabelade? sen kan man också undra, får jag ett headset billigare med kabel mot trådlöst trots likvärdig kvalité?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av M00rtin:

okej! trodde de va bluetooth som gällde för hela slanten-med tanke för att de går ju till massa smarta prylar som telefon och padda.
Precis! testade RF headset härom sommaren men hade dålig upplevelse precis som du.

två frågor till: tappar jag i ljudkvalité över trådlösa gamingheadset mot kabelade? sen kan man också undra, får jag ett headset billigare med kabel mot trådlöst trots likvärdig kvalité?

"Härom sommaren", jösses, jag testade dem typ 2008

Vad gäller ljudkvalitet så är i alla fall mina Steelseries helt Lossless, dvs ingen kvalitetsreducering, när man kör dem med medföljande USB-sändare/mottagare.

Bluetooth ger ju komprimerad ljud, men frågan är om vi som glada amatörer hade fixat ett sånt blindtest egentligen... Man ska nog vara rätt stor audiofil för att märka. Något jag faktiskt märkt dock är fördröjningen av ljudet. Det märks rätt omedelbums i shooters, där det är en liten, men märkbar fördröjning från musklick till pang när man skjuter.

Sen är det nog mycket riktigt alltid billigare med trådade headset, men sen jag köpte mina trådlösa så kommer jag aldrig mer använda trådade. Så trött på sladd som alltid hittar ett sätt att vara ivägen.

Rätt skönt i jobbmöten också, jag kan röra mig fritt i lägenheten under mötet, för att t.ex. hämta kaffe eller annat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com