Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fredagsfokus 11: SweStockers snackar dagens överklockning

Permalänk
Medlem

Hur står det till med klockning på laptops och framförallt grafikkort där? Jag kommer ihåg min gamla centrino-dator med 9600M, den gick det att öka GPU och minne mer än 50% om jag minns rätt. Det var såklart lägre TDP och kylkrav på den tiden, men tänkte bara ändå. Känns som det kanske är helt låst nu för tiden (jag har inte kollat på det alls på flera år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Haha! Skummade igenom sidan igår, men nu när jag idag upptäckte "Swestockers" i rubriken låg jag nästan dubbelvikt över tangentbordet! Asroligt att ett internskämt på forumet nått förstasidan! Undrar om @Pirum och @Ozzed sett det, vill så gärna se deras reaktioner!

Men det är ju som ni säger, att vinsten med ren överklockning är låg i nuläget och i många fall så enkel att de flesta som vill klarar att dra upp det lagom mycket på egen hand. Fortfarande tycker jag det känns häftigt när det kommer rapporter på riktigt imponerande överklockningar.

Något intressant att nämna är att i mina ögon ser jag "överklockning" bredare än att bara klocka. Det handlar även i mångt och mycket om andra typer av förbättringar av dator eller människa-datorinterfacet.
Några exempel på saker som väcker mitt intresse:
Utseende! (då menar jag inte led) En vanlig desktopdator skulle kunna vara kompaktare för samma prestanda som en vanlig stationär. Vara mer diskret eller rent av vara snyggare/i metall så som att det ser ut som en rumsmöbel som passar in snarare än en (blinkande) plastleksak som blivit kvarglömd på golvet.
Effektivare kylning, tystare, "leda" värme med imponerande vattenkylningar m.m.
Edge-cases, som hemautomation, trycka in "för många" pcie-kort mot vad som borde vara möjligt, en massiv lagringsserver.
Nya eller förbättrade sätt att interagera med dator. Mus och tangentbord äger, men hur vore det att komplettera med en ritplatta, trackball, handkontroller, VR i desktop? etc. Händer det nya saker på befintliga fronter?
Hemmabyggen. Har en särskild fascination till egenbyggda tangentbord, Raspberry Pi-baserade system som flipper-arkadmaskinen som det skrevs om för ett tag sedan etc.

Mycket av de sakerna tar Sweclockers redan upp idag och det är ju anledningen till att jag återkommer. Det jag vill säga är att kärnidén om att förbättra sin datorvärld bortom det vanliga finns kvar, men det finns så många fler former det kan yttra sig i.

Väldigt kul att det tog sig hela vägen upp själv är jag ju sådan att jag kan spendera dagar på att få ut någon enstaka procent extra bara det är stabilt nog, så för mig är övefklockning fortfarande en väldigt viktig del av min vardag. Min rädsla är att i och med att intresset har svalnat hos folk så kommer även tillverkarna att strunta i att erbjuda möjligheten till övefklockning, så jag ser ändå ett värde i att intresset och relevansen av själva företeelsen som sådan hålls levande, även om vi kanske är relativt få som bryr oss nuförtiden

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, nog har överklockning spelat ut sin roll i mångt och mycket idag. Vore givetvis kul om det på något vis skulle komma tillbaka i någon form, men ja ... tiderna med blyertspenna och timmar av benchmarking är passé vad mig anbelangar. Mina senaste två processorer (ej inträknat bärbara etc.) har gått i stock-klock hela sina liv och jag kan ärligt talat inte dra mig till minnes när jag överklockade ett grafikkort senast (högst tveksam till att det ens var förra decenniumet) av det inte ger tillräcklig prestanda per tidsenhet nedlagd.
Tråkigt, men det är tyvärr inte mycket att göra något åt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Minns att jag hamnade 2a på världsrankingen över mest stabilt överklockade AMD Athlon 64 4000+ för många år sen.
(Kab1e 0626FPMW 4000+) Detta var nog 2007 eller liknande, så bara 14 år sen..

Köpte den av en som kallades BadNisse genom Techsweden forumet.
Sen stoppade jag den i min kompressorkylda rig med Prometia Mach 1 som det säger någon nått nu för tiden. Kompressorkylning = minusgrader på CPUn. Tror jag hade ca -50c innan cpun startade

Minns inte riktigt original klockfrekvens, men tror det var 2,1Ghz och jag körde den stabilt i ca 3,55Ghz vilket är iaf typ 69-70% överklock. Minns att det gjorde bra skillnad i benchmarken.
Jag körde senare nått 8h stresstest i Prime95 för att nå den där världsrankingen.

Så här!

Satte upp nått top of the line grafikkort i fräsen på jobbet för att fräsa ner ramen runt GPUn för att få dit en vattenkylare.
Vet inte om man skulle gjort så idag med ett RTX 3090.....

Kylningen till den där var ett 1200mm högt kyltorn med pump i botten, sen en kylare med typ 5 eller om det var 7 120mm fläktar på hahaha!, Bara till grafikkortet. Hade ju kompressorkylning till CPUn så.. Måste dragit en jädra massa ström det där..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]