Intels processorer bättre än Apple M1 – med tre gånger högre strömbudget

Permalänk
Melding Plague

Intels processorer bättre än Apple M1 – med tre gånger högre strömbudget

I Intels tester producerar dess processorer bättre än Apple M1. Bolaget friserar dock siffrorna rejält och spelar inte på lika villkor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag är djupt chockad över detta, trodde inte Intel var kapabel till att skarva sanningen på det viset.

Sarkasm såklart. Apple M1 måste vara bland det mest intressanta som hänt på mobila marknaden på många år.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Intel har alltså lagt tid och energi på att skapa reklamkampanj, tester och mycket mer för att hävda sig mot Apple som är en uppstickare på processormarknaden. Måste vara jobbigt att vara Intel nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Intel har just nu tvåfrontskrig på sin farstudörr. Tyvärr är alla lite mer medvetna och informerade numera, så såna här påståenden fallar oftast i bitar ganska raskt.

Permalänk
Medlem

Så M1 är tre gånger bättre än Intels? Det är vad jag läste

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Intel har alltså lagt tid och energi på att skapa reklamkampanj, tester och mycket mer för att hävda sig mot Apple som är en uppstickare på processormarknaden. Måste vara jobbigt att vara Intel nuförtiden.

Finns nog två skäl till det, dels att Apple har visat vad ARM är kapabel till. Men också att Apple varit köpare av ungefär 5(?) procent av Intels processorer, och samtliga av dessa från deras dyrare utbud. Givetvis är detta något som svider ekonomiskt.

Sedan är väl frågan vem kampanjen riktar sig till med tanke på att alla som verkligen är intresserade av dylika siffror eller ens vet vad en M1 är också kommer läsa om kampanjen och hur Intel fuskat med siffrorna. Eller fuskat och fuskat, Intel visar ju bara att varken i absolut prestanda eller absolut batteritid är Apple bättre. Men det visste vi ju redan.

Permalänk
Medlem

Tur att ingen kom på er, Intel...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så M1 är tre gånger bättre än Intels? Det är vad jag läste

Tänkte på det också... Visst skarvar man på sanningen, men det är betydligt mindre diffusa siffror.

edit. Ah jag misstolka ditt inlägg, trodde det var en apple referens Tidigt såhär på morgonen

Permalänk
Inaktiv

Tänk om Intel lade ner lika mycket resurser på att utveckla något bättre än att skapa fejktester för att lura kunder och konsumenter. Kanske finns någon rättslig instans i, såg, EU och USA, som borde titta närmare på saken.

Nu är jag inte intresserad av Mac OS men den enda dator jag faktiskt skulle vilja köpa idag är egentligen en M1 Air. Officiellt stöd för andra OS hade den varit ett givet köp för mig, nu faller det på OSet.

Permalänk
Medlem

Det fulaste med detta är väl att de byter datormodell. Det var väl kanske därför de bytte från Macbook PRO till Air för batteritestet (för de har väl samma förutsättningar?) medan de byter Intel laptop till en sämre i7.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Räck upp en hand ni som är förvånade.

Permalänk
Medlem

Tycker att bästa sättet att få reda på hur bra en produkt är, är att titta på hur desperata konkurenterna är.

Det jag får ut av bilderna är att M1 är bättre än vad som har kommit fram tidigare och att intel ligger efter på alla plan just nu.

Tycker det börjar bli viktigare och viktigare att alla tester är baserad på strömförbrukning.

PPW= performance per watt
FPW= frames per watt

Såg någon jämförelse mellan Nvidia 2* och 3* vid samma strömbudget och skillnaden var inte jättestor då.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Intels panik just nu, haha

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tänk om Intel lade ner lika mycket resurser på att utveckla något bättre än att skapa fejktester för att lura kunder och konsumenter. Kanske finns någon rättslig instans i, såg, EU och USA, som borde titta närmare på saken.

Nu är jag inte intresserad av Mac OS men den enda dator jag faktiskt skulle vilja köpa idag är egentligen en M1 Air. Officiellt stöd för andra OS hade den varit ett givet köp för mig, nu faller det på OSet.

Skulle inte förvåna mig om Microsoft i bakgrunden håller på att implementera bredare stöd i Windows för ARM-cpu:s. Kan ju mycket väl vara så att i framtiden kan man köra både OSX och Windows på en Apple Mx-processor. Ska bli väldigt intressant när Apple släpper de större ARM-Processorerna till "riktiga" MBP, iMac och Mac Pro. Den "Macbook Pro" som släppts nu är ju egentligen en "Macbook".

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Återigen kommer jag fram till att jag håller med Intel om att man inte ska titta på benchmarks...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

I princip så angriper de ofta M1 på att den är färsk och därmed inte har allt ännu. Det är ju inte ens Pro-modellen. Lite som när Nokiatelefoner ansågs bättre än första Iphone för att första Iphone inte hade 3G. Man såg ju ändå åt vilket håll det gick redan då.
Ändå måste de medge att M1 inte bara är ett hot, utan slår dem på fingrarna i mycket. Och detta trots att de byter modell efter behag.
I princip säger de att ingen enskild Intel-dator kan mäta sig med M1.

Jag är inte förtjust i Apple. Men deras bärbara har alltid varit överlägset byggda jämfört med PC ända sedan Macbook Pro kom. Och nu verkar den elegansen komma till processorsidan.

Det känns lite som att Intel och AMD är som GM och Volkswagen när Tesla Modell S kom. Som nu banat väg för en uppsjö uppstickare som kommer i mängder med Lucid, Faraday, Nio, Xpeng osv.

Permalänk
Medlem

Tja, jag vet inte. Intels drar mer ström men är samtidigt snabbare. Men man ska aldrig lita helt på en tillverkares tester. Oavsett om det är Apple eller Intel som står bakom dem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Lustigt att de drog till med ironi-citationstecken runt "Real World". 😂

För övrigt kan man ju undra vem presentationen riktar sig till. De som bryr sig om presentationen ser rimligtvis att det är dynga, och de som eventuellt skulle kunna luras är troligtvis inte intresserade till att börja med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reiker:

Skulle inte förvåna mig om Microsoft i bakgrunden håller på att implementera bredare stöd i Windows för ARM-cpu:s. Kan ju mycket väl vara så att i framtiden kan man köra både OSX och Windows på en Apple Mx-processor. Ska bli väldigt intressant när Apple släpper de större ARM-Processorerna till "riktiga" MBP, iMac och Mac Pro. Den "Macbook Pro" som släppts nu är ju egentligen en "Macbook".

Är det inte ganska känt att Microsoft arbetar hårt på just ARM-stöd för Windows 10, och även att de kollar på egna ARM-processorer för främst Surface? Finns testutgåvor ute med Windows 10 för ARM, så är nog bara en tidsfråga. Förhoppninigsvis.

Håller med om Macbook Pro M1, tycker den på många vis ser ut att vara en sämre modell än Air. Air saknar helt aktiv kylning men verkar inte direkt förlora så mycket mot "Pro"-modellen. Ser också fram emot de större och kraftfullare processorerna, Apple bevisar ju vad ARM kan göra i mer traditionella datorsammanhang, och redan första generationen ser riktigt lovande ut. Gen 2 eller 3 kan bli fantastisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Den "Macbook Pro" som släppts nu är ju egentligen en "Macbook".

Nja, instegsmodellen av Pro 13" har ju alltid/oftast varit ganska klen med framförallt risig GPU, har haft ett antal sådana inkl. M1 versionen nu. Så det är en Pro, men när 16" Pro (eller vad det blir) kommer så får vi se vad en Pro med lite mer kraft kan göra.

Macbook har ju varit en ultraportabel (mer än Air) superklen maskin de senaste fem åren. Innan dess fanns Macbook 2006-2012 i någon slags mellanmodell i den förra transistionperioden till Intel från iBook G4 med PowerPC CPU.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tänk om Intel lade ner lika mycket resurser på att utveckla något bättre än att skapa fejktester för att lura kunder och konsumenter. Kanske finns någon rättslig instans i, såg, EU och USA, som borde titta närmare på saken.

Nu är jag inte intresserad av Mac OS men den enda dator jag faktiskt skulle vilja köpa idag är egentligen en M1 Air. Officiellt stöd för andra OS hade den varit ett givet köp för mig, nu faller det på OSet.

De kör samma fulspel vid jämförelser som Apple och alla andra. Skillnaden är att de flesta okritiskt sväljer Apples lögner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Är det inte ganska känt att Microsoft arbetar hårt på just ARM-stöd för Windows 10, och även att de kollar på egna ARM-processorer för främst Surface? Finns testutgåvor ute med Windows 10 för ARM, så är nog bara en tidsfråga. Förhoppninigsvis.

Jo, de släppte ju Windows RT för ganska många år sedan nu. Inte för att det var bra på något sätt, men det var ju en Arm-version av Windows. Förhoppningsvis har de kommit längre nu. Jag har funderat lite på att testa någon Windowsversion för RPi bara för att se hur det funkar, men än så länge är det väldigt begränsande.

Citat:

Håller med om Macbook Pro M1, tycker den på många vis ser ut att vara en sämre modell än Air. Air saknar helt aktiv kylning men verkar inte direkt förlora så mycket mot "Pro"-modellen. Ser också fram emot de större och kraftfullare processorerna, Apple bevisar ju vad ARM kan göra i mer traditionella datorsammanhang, och redan första generationen ser riktigt lovande ut. Gen 2 eller 3 kan bli fantastisk!

Jo absolut. Förhoppningsvis går resten av marknaden också åt det hållet. Att Apple kör på Arm hjälper ju inte oss andra så mycket egentligen, mer än just att de visar på att det går att få prestanda, men om QC eller Samsung (eller kanske Mediatek) börjar fokusera lite mer på kraftigare modeller så tror jag det kan bli riktigt intressant. Vi har ju inte riktigt sett vad en toppklass Arm kan göra med ström- och värmebudget som en tyngre desktop.

Det var länge jag inte trodde på Arm som alternativ, att det innebar för mycket overhead för att kunna konkurrera med x86/64, men det verkar som vi har är förbi det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

I princip så angriper de ofta M1 på att den är färsk och därmed inte har allt ännu. Det är ju inte ens Pro-modellen. Lite som när Nokiatelefoner ansågs bättre än första Iphone för att första Iphone inte hade 3G. Man såg ju ändå åt vilket håll det gick redan då.

Första Ihone-modellen kunde inte skicka SMS/MMS heller. Det gick inte att surfa eller ringa på grund av extremt dåliga antenner, inte att skicka MMS eller SMS men folk ville ha en smartphone med läcker skärm (som knappt var användbar).

Det samma gäller fortfarande. Vi kunder köper vad som helst även om det bara hintar om framtiden och knappt går att använda.
Nvidias RX första generationen är ett exempel, faktum är att det fortfarande är för dåligt för att egentligen användas som argument för ett köp...men vi handlar på som bara den. Nvidia har lagt in en funktion för att få det användbart som heter DLSS som drar ned upplösningen såpass mycket att kortet orkar driva RX i spelbar fart, så vi slänger pengar på dem.

Det är väl tur att sådana tokar som oss finns, hur skulle annars utvecklingen gå vidare om det inte var någon vinst i det?

Både AMD och Intel kommer ju svara på Apples M1 såklart..och det kommer komma halvfärdiga lösningar, märkliga tester och benchmarks innan de är helt på banan. Samtidigt köper vi så "plånkan" glöder

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Intel levererar som väntat. Jävligt stabilt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nja, instegsmodellen av Pro 13" har ju alltid/oftast varit ganska klen med framförallt risig GPU, har haft ett antal sådana inkl. M1 versionen nu. Så det är en Pro, men när 16" Pro (eller vad det blir) kommer så får vi se vad en Pro med lite mer kraft kan göra.

Macbook har ju varit en ultraportabel (mer än Air) superklen maskin de senaste fem åren. Innan dess fanns Macbook 2006-2012 i någon slags mellanmodell i den förra transistionperioden till Intel från iBook G4 med PowerPC CPU.

Min poäng är att jag tycker deras namngivning med Macbook Air, Macbook och Macbook Pro var mer logisk än deras nuvarande. Nu är allt "Pro" även om Macbook Pro M1 har exakt samma hårdvara som Macbook Air M1 men med aktiv kylning.

Jag har ägt två stycken Macbook Pro 15"(första Intel-MBP 2007 och första Retina-MBP 2012) och i min värld så har en "Macbook Pro" ett dedikerat grafikkort. I och med att APU:er börjar bli kraftfullare kan ju detta ändras, men fram till idag har ju den inbyggda grafikkretsen i processorer varit rätt kassa.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Marknadsföring är marknadsföring.

Strömsnålhet i all ära men jag är nyfiken på hur M1s prestanda skalar om strömbudgeten ökar.
Om den skalar linjärt har x86 problem att hävda sig, men det återstår att se.
Än finns det väl ingen CPU som slår AMD/Intel i högprestandasegmentet?

Visa signatur

Test

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande att lägga pengar på detta. Det är ju inte så att Apple kommer att byta tillbaka och fasa ut sin egen CPU. Intel har redan förlorat racet.

Min syster som är inbiten Mac-användare köpte nyligen en ny MacBook. Vi pratade om detta med M1 och hon satsade på en sådan. Helt klart så är ju Intel-varianterna snabbare, men M1'an lär vara snabbare än hennes fem år gamla Mac. Dessutom är det inte i första hand procesorhastigheten som hon vill få upp. Jag kan inte heller se att Apple gått ut med att M1'an skulle vara snabbare. Det kanske kan se ut så, men om man bara läser lite så fattar man att den inte är det.

Man ska också vara medveten om att dessa siffrorna är nu. Efterhand som fler och fler program kommer kompilerade för M1 och inte behöver emuleras så kommer prestandan att gå upp och därmed också batterikapaciteten. Det vi ser nu är bara första steget på en resa som kommer att vara ett antal år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är en dator med Apple M1 3ggr bättre än en dator med Intel 1185G?

Om datorerna är hyfsat jämna i total prestanda och där man samtidigt ser att båda datorer levererar ungefär 10h batteritest med endast 12% skillnad på batteristorlek så blir totalen inte i närheten av 3x som artikelförfattaren antyder.

Permalänk
Medlem

Det var inte många rätt från Intels sida där. Ang. batteritestet, så antar jag att Acer Swift även har en 1080p panel?

Ang. siffrorna från Apple, så motsvarar "8 clicks" i ljusstyrka ganska exakt hälften. Detta borde innebära max 200 nits (antagligen lägre) och inte 250 nits som Intel försöker hävda.

Hoppas att någon stämmer skiten ur Intel pga vilseledande marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad Intel kan sina saker grym processor!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE