Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Oneplus 9 Pro tar till Hasselblad-märkt optik

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 9 Pro tar till Hasselblad-märkt optik

Den klassiska svenska kamera- och optikmakaren tar plats i nästa topptelefon från Oneplus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hasselblad har aldrig tillverkat optiken till sina kameror, det är Zeiss och Fuji som gjort det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det är lika mycket Hasselblad där, som det är Leica i min Pentax kamera.

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om OnePlus telefoner, förutom att dom tog sig in på marknaden med att marknadsföra hur otroligt bra kvalitet man kan få för en billig peng. För att sedan bli en svindyr premium telefon efter några år X_X

Permalänk
Snusfri

Börjar bli dags att byta ut min nuvarande Oneplus 6T, har kikat på bla S21 men nu känns 9 Pro som ett rejält alternativ.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hasselblad har aldrig tillverkat optiken till sina kameror, det är Zeiss och Fuji som gjort det.

Aha det visste jag inte. Så man undrar exakt vad hasselblad skulle hjälpa till med här

Skrivet av Chromatic:

Kan inte så mycket om OnePlus telefoner, förutom att dom tog sig in på marknaden med att marknadsföra hur otroligt bra kvalitet man kan få för en billig peng. För att sedan bli en svindyr premium telefon efter några år X_X

Håller helt med här. Det lite av poängen med att köpa dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hasselblad som varumärke blev väl uppköpt av kineserna (DJI) för ett antal år sen?

Permalänk
Medlem

OnePlus spenderar mer pengar på att associera sig med kända namn än på utveckling. De har inte gjort intressanta mobiler sedan OP3/3T, samt 5 till viss del. Sedan har det gått skarpt utför med undantag för 7T som gav hopp om en vändning som inte visade sig komma, utan det fortsatte bara nedåt därefter.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Hasselblad som varumärke blev väl uppköpt av kineserna (DJI) för ett antal år sen?

Nu vet jag inte om du rättar artikeln eller inte läst den innan du kommenterar - men det står iaf att DJI innehar en minoritetspost i Hasselblad!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av zarkov:

Hasselblad har aldrig tillverkat optiken till sina kameror, det är Zeiss och Fuji som gjort det.

Tack, moddade till ingressen för att reflektera det. Då blir det ju än mer uppenbart att det bara handlar om att profitera på sitt varumärke, för de lär inte tillverka sensorer heller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Nu vet jag inte om du rättar artikeln eller inte läst den innan du kommenterar - men det står iaf att DJI innehar en minoritetspost i Hasselblad!

Var ett svar till kommentarerna

Permalänk

Hasselblad har ett varumärke att tänka på och kan ej släppa vilken dritt som helst med sitt namn, så jag hoppas på att det blir något bra. Vi har gått emot en utveckling där en stor del av befolkningen endast fotograferar med sin mobilkamera och det finns många som skulle vilja ha en betydligt bättre. Det tråkiga jag tycker har varit är att kamerorna hela tiden har blivit marginellt bättre, knappt så det går se någon skillnad, men sedan kostar mobilen x antal tusen mer.

Förenklat jag betalar gärna 3000kr extra för att få en otroligt mycket bättre kamera på min mobil. Men jag betalar inte 3000kr extra för att få en kamera vars bild är svårt att avgöra om den ens är bättre. Det jag efterfrågar är att riktigt kunna zooma in i bilder, vilket kräver såklart högt antal MP men bra av det andra. Jag vill kunna ta ett landskapsfoto, där jag i efterhand kan zooma in otroligt mycket och plocka ut detaljer.

Skrivet av Chromatic:

Kan inte så mycket om OnePlus telefoner, förutom att dom tog sig in på marknaden med att marknadsföra hur otroligt bra kvalitet man kan få för en billig peng. För att sedan bli en svindyr premium telefon efter några år X_X

Min bild är en annan. Jag tolkade som att Oneplus tog in sig på marknaden genom att visa att man kunde få bra presterande mobiler för ett betydligt billigare pris. Den uppfattningen jag fick var inte precis att kvaliten var den bästa utan många hade problem. Om sedan det var mer problem än andra telefoner håller jag osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild är en annan. Jag tolkade som att Oneplus tog in sig på marknaden genom att visa att man kunde få bra presterande mobiler för ett betydligt billigare pris. Den uppfattningen jag fick var inte precis att kvaliten var den bästa utan många hade problem. Om sedan det var mer problem än andra telefoner håller jag osagt.

Ja, jag har aldrig ägt någon så jag kan inte svara för kvaliteten.
Hursomhelst, lite trist att dom rätt så snabbt lämnade den attityden för att bara släppa svindyra mobiler istället tycker jag

Permalänk
Medlem

Kinesiska företag inser väl att de har svårt att sälja in sina produkter som "kvalitétprodukter" genom sina egna varumärke. Därför köper de upp företag som står för kvalité, t.ex. Hasselblad, Volvo med flera. Frågan är väl hur många fjortisar som ens vet vad Hasselblad är.

Själv har jag en iPhone 11. En okej telefon som tar hemska bilder. Apple har nämligen bestämt att om man ska ta normala foton så måste man köpa den dyrare Pro-modellen. Den vanliga 11:an har bara vidvinkelobjektiv så varenda bild ser förvrängd ut.

Permalänk
Medlem

" Just Oneplus har tidigare fått kritik för att ligga på efterkälken jämfört med andra telefontillverkare på fotofronten, något som nu ska rådas bot på med en kvartett objektiv på baksidan av den nya telefonen."

Jag vet inte om det är optikens fel? Det är väl snarare mjukvaran då Google Camera appen har gjort Oneplus telefonernas bilder bättre under rätt många år. Detta med Hasselblad känns lite som en gimmick och anledning att smälla på ytterliggare några tusen på prislappen.

Permalänk
Medlem

Börjar ju bli som alla bärbara pc med pang och tjosan påmärkt på chassiet. Som om ljud skulle vara bra från ett par telefonhögtalare på en pc liksom. Det samma gäller nog här. Dom klassiska kameratillvrkarna provar bibehålla sitt snart före detta varumärke med hull och hår.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Börjar ju bli som alla bärbara pc med pang och tjosan påmärkt på chassiet. Som om ljud skulle vara bra från ett par telefonhögtalare på en pc liksom. Det samma gäller nog här. Dom klassiska kameratillvrkarna provar bibehålla sitt snart före detta varumärke med hull och hår.

Som min nuvarande HP laptop med Bang & Olufsen märkning. Ljudet låter som två myggor som har limmats fast under skärmen.

Permalänk
Medlem

Lustigt ändå hur premiumföretag säljer sitt varumärke till att förknippas med, rent ut sagt, skit.

Tänker på Bang & Olufsen, Bose, Leica och nu Hasselblad. 🤷‍♂️

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Min nästa telefon! Tillbaka till Oneplus efter den horriblelt ömtåliga samsung s10+. Droppen var några dagar sedan när jag tappade en liten lätt glaslykta 2cm ner på s10 och det blev ett krossmärke på skärmkanet (hatar dessutom dessa rundade kanter) så det såg ut som man skjutit med luftgfevär på glaset! Gorilla glas 6 my ass! Snarare total shit glass 6.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Som min nuvarande HP laptop med Bang & Olufsen märkning. Ljudet låter som två myggor som har limmats fast under skärmen.

Haha ja samma här. Det är skrattretande och det är nästan så att man knappt vill köpa några av deras "riktiga" produkter bara för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Kinesiska företag inser väl att de har svårt att sälja in sina produkter som "kvalitétprodukter" genom sina egna varumärke. Därför köper de upp företag som står för kvalité, t.ex. Hasselblad, Volvo med flera. Frågan är väl hur många fjortisar som ens vet vad Hasselblad är.

Själv har jag en iPhone 11. En okej telefon som tar hemska bilder. Apple har nämligen bestämt att om man ska ta normala foton så måste man köpa den dyrare Pro-modellen. Den vanliga 11:an har bara vidvinkelobjektiv så varenda bild ser förvrängd ut.

Ett tipps, backa lite och zooma in... Dels har du optisk zoom samt men zoomar du in lite digitalt också så gör det inte så mycket 12 MP.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Kinesiska företag inser väl att de har svårt att sälja in sina produkter som "kvalitétprodukter" genom sina egna varumärke. Därför köper de upp företag som står för kvalité, t.ex. Hasselblad, Volvo med flera. Frågan är väl hur många fjortisar som ens vet vad Hasselblad är.

Själv har jag en iPhone 11. En okej telefon som tar hemska bilder. Apple har nämligen bestämt att om man ska ta normala foton så måste man köpa den dyrare Pro-modellen. Den vanliga 11:an har bara vidvinkelobjektiv så varenda bild ser förvrängd ut.

Was?

iPhone 11 = Two 12 MP Ultra Wide and Wide cameras.
iPhone 11 Pro = 12 MP Ultra Wide, Wide and Telephoto.

Menar du att ”Telephoto” är normal? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Was?

iPhone 11 = Two 12 MP Ultra Wide and Wide cameras.
iPhone 11 Pro = 12 MP Ultra Wide, Wide and Telephoto.

Menar du att ”Telephoto” är normal? 🤔

"Wide", det vill säga en brännvidd på 25-27 mm är inte normalt om du frågar fotografer. Normalt anses vara 40-60 mm och om jag inte misstar mig så ger en brännvidd på ~50mm en bild som liknar det vi ser med våra ögon, dock med snävare vy.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Lustigt med tanke på att det var Zeiss som gjorde optiken till Hasselbladsobjektiven
Men DJI vill väl tjäna lite pengar
Minns ni de Hasselbladmärkta Sonykamerorna med trähandtag
Det var någon schweizisk investmentfirma som ägde den då
Stackars Hasselblad

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Det är lika mycket Hasselblad där, som det är Leica i min Pentax kamera.

Eller kanske som i din Panasonickamera

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Lustigt ändå hur premiumföretag säljer sitt varumärke till att förknippas med, rent ut sagt, skit.

Tänker på Bang & Olufsen, Bose, Leica och nu Hasselblad. 🤷‍♂️

Inte bara nu
Det har pågått länge
https://www.cultofmac.com/236570/hasselblad-fails-to-learn-le...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Eller kanske som i din Panasonickamera

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hasselblad har ett varumärke att tänka på och kan ej släppa vilken dritt som helst med sitt namn, så jag hoppas på att det blir något bra. Vi har gått emot en utveckling där en stor del av befolkningen endast fotograferar med sin mobilkamera och det finns många som skulle vilja ha en betydligt bättre. Det tråkiga jag tycker har varit är att kamerorna hela tiden har blivit marginellt bättre, knappt så det går se någon skillnad, men sedan kostar mobilen x antal tusen mer.

Förenklat jag betalar gärna 3000kr extra för att få en otroligt mycket bättre kamera på min mobil. Men jag betalar inte 3000kr extra för att få en kamera vars bild är svårt att avgöra om den ens är bättre. Det jag efterfrågar är att riktigt kunna zooma in i bilder, vilket kräver såklart högt antal MP men bra av det andra. Jag vill kunna ta ett landskapsfoto, där jag i efterhand kan zooma in otroligt mycket och plocka ut detaljer.

Min bild är en annan. Jag tolkade som att Oneplus tog in sig på marknaden genom att visa att man kunde få bra presterande mobiler för ett betydligt billigare pris. Den uppfattningen jag fick var inte precis att kvaliten var den bästa utan många hade problem. Om sedan det var mer problem än andra telefoner håller jag osagt.

Oneplus 1 och Oneplus 3 som jag personligen ägt var rätt bra kvalitet, speciellt 3an, sen om kameran var bra eller inte vågar jag inte påstå... Vart ingen ny oneplus för de gick ur min prispunkt tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hasselblad har aldrig tillverkat optiken till sina kameror, det är Zeiss och Fuji som gjort det.

Exakt vad jag tänkte på! 😃

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hasselblad har ett varumärke att tänka på och kan ej släppa vilken dritt som helst med sitt namn, så jag hoppas på att det blir något bra.

Det blir ju knappast bra för att de hellre spenderar pengarna på fåniga logotyper, än att lägga de på tekniken. 🙀

Det sagt så tror jag inte det återspeglar negativt på Hasselblad (troligen inte ens i närheten av att vara samma typ av köpare/kunder).

Både Zeiss och Leica säljer ju "klisterlappar" till högstbjudande, och tjänar troligen en bra slant på det utan att behöva göra något alls.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Idag är det Panasonic som brandar produkter (vissa av deras objektiv med "Leica"), och Leica som köper kameror av Panasonic som de själva brandar (inte Pentax som någon annan skrev), och däremellan en del teknikutbyten också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/