Bristen på Geforce RTX 3000-serien förvärras under första kvartalet

Permalänk
Inaktiv

Mitt ena 3060 Ti är framflyttat till 3e augusti.
De andra 5 har jag ett datum på 3e mars.

MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X TRIO.
5390kr st

Permalänk
Medlem

Köpte mitt RTX 3070 Suprim för 6690kr och veckan efter höjdes priset med ca 1000kr 😊

Ganska sällan man känner att man gjort en bra deal när man handlar datorkomponenter, men där blev jag lite smånöjd ändå.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Känner att ens 3080 för 8300:- var ett helt okay klipp från marknaden i November.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: 2021 ÄR ett förlorat år för PC-entusiaster.

När väl produktionen kommer ikapp (OM den ens hinner göra det) så är det dags för en eventuell 4000-serie. Många kommer så klart att invänta den då.

Löser detta problemet?
Nej, eftersom dessa som väljer att hoppa av sin väntan på 3xxx-serien kommer belasta 4xxx-serien istället - och de kommer vara många.

Det man kan hoppas på nu är att pandemin kommer under kontroll och att kryptovalutor minskar i värde.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Jag la en order på ASUS GeForce RTX 3090 24GB GDDR6X ROG STRIX OC GAMING den 2021-01-04 direkt från en leverantör i Sverige. Från början såg de ut som att det skulle komma i mitten av jan, den sköts de på mera och mera. Nu har dom slutat säga ett datum när det beräknads komma. Får jag det före nyåret så är jag väl glad.

Visa signatur

//Jonas

Permalänk
Medlem

GTX1080 Ti duger än bra för mig och mina spel sitter lugnt och väntar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har lagt ner tanken på ett nytt 3080 ti, får hoppa denna version och sikta på 4xxx serien istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Exakt samma för mig, fick mitt 3070 för 6600:- och tyckte det kändes lite dyrt och var tveksam. Nu känns det helt plötsligt väldigt prisvärt. Speciellt då det helt plötsligt ger mig ethereum för 40 dollar i veckan när mining helt plötsligt blev lönsamt igen.

För någon som är mining analfabet, finns det ett enkelt sätt att komma igång med mining? Kunde vara kul att kanske testa.

Permalänk

När man läser denna nyhet är det jäkligt skönt att man fick sitt 3080 efter 11dagars väntan bara. Gjorde en beställning i början av januari på ett grafikkkort utan att veta vad jag valde och tänkte det kommer när det kommer.

Permalänk
Medlem

Jag gav till slut upp och köpte ett 3090, för att det fanns i lager. Passade på innan priset hinner stiga ännu mer.

Hade planer på ett 3080 Ti, men gav upp när det började pratas om att den eventuellt inte skulle komma alls (eller först långt senare), och att priserna på 3000-serien skulle stiga ytterligare (vilket innebär att ett 3080 Ti i värsta fall skulle kunna börja kosta ungefär som ett 3090 kostar nu - och då är det ju verkligen ingen idé att vänta).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att 4000/7000-serierna kommer att skjutas något år på framtiden, nu när det ser ut som att båda huvudaktörerna kan mjölka nuvarande serier bra mycket längre innan marknaden mättas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Exakt samma för mig, fick mitt 3070 för 6600:- och tyckte det kändes lite dyrt och var tveksam. Nu känns det helt plötsligt väldigt prisvärt. Speciellt då det helt plötsligt ger mig ethereum för 40 dollar i veckan när mining helt plötsligt blev lönsamt igen.

Med dagens elpris(inkl. nätavgift, skatt och moms) kan du räkna med att 2/3 av dina 40 dollar/vecka kommer gå till elräkningen. Med dagens dollarkurs så får du alltså cirka 100kr/vecka för att köra din GPU i full last dygnet runt... 🤥

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3090 för 20 090 kr och märkte nyss att det kortet hade gått upp nu med omkring 3000 kronor så man var ute i god tid, och första leveransen som Inet ger nu är mitten av Mars.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

För någon som är mining analfabet, finns det ett enkelt sätt att komma igång med mining? Kunde vara kul att kanske testa.

Inte för att uppmuntra för mycket men enklast är nog nicehash(bättre vetande får gärna rätta mig här), skapa login ladda ner klocka om ditt grafikkort för optimal prestanda (höj minneshastighet sänkt coreclock och ström budget för max hashes/energienhet, samt se till att minneskontrollern är välkyld med hygglig hastighet på fläktarna) mining på CPU är jävligt ovärt dock, mycket ström och ljud för lite gains...

Permalänk
Medlem

Det hela är så surrealistisk. Jag har mitt 3090 kort, och tyckte att vänta 1.5 mån tills jag fick mitt var helt onormalt.

Men detta förvånar mig mera och mera, jag sitter och ser priset på mitt grafik kort stiga och stiga - och som att 2-3000 inte var nog, ännu mera? Det känns nästan som om det vore ett investerings objekt nu än bara ännu ett förbrukar objekt som sjunker i värde om ett halvår.

Det är inte till att tro att det snart har gått 5 månader - och har sitter världen och skriker efter dessa kort med råge.
Det som även är mera surrealistisk är att Nvidia ponerar att återuppta produktionen av vissa modeller inom 2xxx serien för att sälja till prefabricerade datorer.

Permalänk
Medlem

Undrar om de svenska butiker som hade introduktionserbjudande på vissa 3080 i September som ännu inte levererat korten kommer att hålla beställningen eller om det blir någon lam ursäkt för att den annulleras.
Ganska uppenbart att dessa kort inte prioriteras någonstans i ledet då det verkar vara kortare väntetid på andra modeller från samma märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag gav till slut upp och köpte ett 3090, för att det fanns i lager. Passade på innan priset hinner stiga ännu mer.

Hade planer på ett 3080 Ti, men gav upp när det började pratas om att den eventuellt inte skulle komma alls (eller först långt senare), och att priserna på 3000-serien skulle stiga ytterligare (vilket innebär att ett 3080 Ti i värsta fall skulle kunna börja kosta ungefär som ett 3090 kostar nu - och då är det ju verkligen ingen idé att vänta).

Skulle inte bli förvånad om 3080Ti landar runt 16-17000kr och 3080 håller sig runt 12-14000kr när det stabiliserar sig efter prisjusteringen som kommer och håller sig där under överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Med dagens elpris(inkl. nätavgift, skatt och moms) kan du räkna med att 2/3 av dina 40 dollar/vecka kommer gå till elräkningen. Med dagens dollarkurs så får du alltså cirka 100kr/vecka för att köra din GPU i full last dygnet runt... 🤥

Hur har du räknat fram det ?
Om man som exempel räknar på 1 st 5700xt kort hos whattomine.com och ett elpris på runt 1.50/kWh vilket nog nästan är lite högt bortsett från dom senaste veckorna har du just nu en intäkt på $8.07/dag varav $7.54 är vinst, så i runda slängar 7% går till elen 93% vinst.
Sen skall man ju så klart räkna med kostnaden för sitt överprisade grafikkort i kalkylen, men om man ändå köpt det för att också spela på kanske det inte är så relevant.

Permalänk
Medlem

Såg att webhallen fått in ett gäng 3070 ASUS GeForce RTX 3070 Dual OC 8GB så jag bokade runt 16:30 tiden och hämtade upp det efter jobbet. Brist?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Du har säkert rätt i ditt påstående, men får miners inte tag på nVidia kort kommer de köpa AMD även om de är sämre. (tror jag tyvärr, endast spekulation dock)

Kan vara så- då RDNA-korten ger ca hälften av ett 3090's prestanda så är det väl de korten från båda sidor som kanske börjar ryka. Dock med sådan fantastisk uppgång som det varit på sistone så är det inte osannolikt med en redig korrektion på kryptomarknaden snart, så de flesta miners som lyckats rycka åt sig ett gäng 5700 och/eller 3000-serie kort kanske spelar säkert- om du börjar köpa in 3090s och RDNA2 så tittar du på något i still med 2x högre pris/prestanda för mining, då ska man vara jävligt säker på att nuvarande profitability håller i sig länge nog för att motivera investeringen.

Skrivet av winona2k:

Sjukt- när jag la 10490 på mitt red devil limited skämdes jag nästan lite över hur dyrt det var och hur fånig jag måste verka som la de pengarna när man ju "kunde få ett 3080 för 8000" och fast jag misslyckats med 3080 och 6800XT referens så kändes det som att ett par veckor bort så skulle alla andra börja håva in bättre deals. Nöjd att jag agerade när jag gjorde det ändå.

Skrivet av ddelin:

Hur har du räknat fram det ?
Om man som exempel räknar på 1 st 5700xt kort hos whattomine.com och ett elpris på runt 1.50/kWh vilket nog nästan är lite högt bortsett från dom senaste veckorna har du just nu en intäkt på $8.07/dag varav $7.54 är vinst, så i runda slängar 7% går till elen 93% vinst.
Sen skall man ju så klart räkna med kostnaden för sitt överprisade grafikkort i kalkylen, men om man ändå köpt det för att också spela på kanske det inte är så relevant.

Som alltid med krypto (särskilt med nicehash) så gäller regeln att du har inte gått med vinst förrän du tagit ut vinst.
Nicehash tappade ju lägligt bort allas pengar vid ATH och betalade tillbaka dem senare när marknaden var låg. Dock betalade de tillbaka dem vilket var mer än jag och säkert många andra väntade sig, men det är either way värt att tänka på hur man faktiskt ska ta ut vinsten och när man kommer kunna göra det om man ska mina lite för skojs skull.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Som alltid med krypto (särskilt med nicehash) så gäller regeln att du har inte gått med vinst förrän du tagit ut vinst.
Nicehash tappade ju lägligt bort allas pengar vid ATH och betalade tillbaka dem senare när marknaden var låg. Dock betalade de tillbaka dem vilket var mer än jag och säkert många andra väntade sig, men det är either way värt att tänka på hur man faktiskt ska ta ut vinsten och när man kommer kunna göra det om man ska mina lite för skojs skull.

Självklart, men det gäller ju alla saker som kan förändras i värde, var ju många som var miljonärer i Enron aktier, och sen helt plötsligt inte. Räknar man på det måste man ju utgå från hur det ser ut idag, det är det enda man vet säkert.
Kan ju gå båda vägarna, har en kompis som minade skämt valutan Dogecoin back in the days, typ 2015, som han i princip glömt av. Nu är det värt över miljonen p.g.a. att han aldrig sålde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi får hoppas du när du väl säljer kortet i begagnatmarknaden att du nämner att kortet använts för mining.

Ska komma ihåg det när jag säljer kortet om 3-4 år och mining slutade vara lönsamt efter 4-5 månader

Skrivet av Maaxan:

För någon som är mining analfabet, finns det ett enkelt sätt att komma igång med mining? Kunde vara kul att kanske testa.

Man googlar, och kommer till typ https://ethermine.org/start , därifrån så googlar man på hur man skapar en 'wallet'

Skrivet av Reiker:

Med dagens elpris(inkl. nätavgift, skatt och moms) kan du räkna med att 2/3 av dina 40 dollar/vecka kommer gå till elräkningen. Med dagens dollarkurs så får du alltså cirka 100kr/vecka för att köra din GPU i full last dygnet runt... 🤥

Även om jag minade dygnet runt, så hade jag inte haft en total elkostnad på 300kr i veckan. I januari hade jag en total förbrukning på 279kWh, mitt grafikkort har en strömbudget på ungefär 140W när jag minar. Det blir inga fruktansvärda summor i slutändan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jygge:

GTX1080 Ti duger än bra för mig och mina spel sitter lugnt och väntar

Samma här, eller snarare, jag är så illa tvungen. Ångrar något att jag avbokade mitt 3080 TUF OC nu...

Går inte uppgradera, får invänta bättre tider, eller köpa ett skalperkort som det ser ut. Tror jag väljer det förstnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Självklart, men det gäller ju alla saker som kan förändras i värde, var ju många som var miljonärer i Enron aktier, och sen helt plötsligt inte. Räknar man på det måste man ju utgå från hur det ser ut idag, det är det enda man vet säkert.
Kan ju gå båda vägarna, har en kompis som minade skämt valutan Dogecoin back in the days, typ 2015, som han i princip glömt av. Nu är det värt över miljonen p.g.a. att han aldrig sålde.

Lol, när jag verkligen vill klanka på mig själv söker jag långt bak i mailboxen till 2011 innan mt gox blev hackat där jag har tre mail som säljer följande:

You Sold 6.76 BTC for 20!
You Sold 3.24 BTC for 20!
You Sold 3 BTC for 15.1515!

Bitcoin var ju på väg ner, och jag hade ju köpt grafikkort som kostade pengar, för att inte tala om att jag var 22 år eller något, bodde i en lägenhet jag knappt hade råd med, sov bredvid miningriggen typ och jobbade med att bygga windows embedded på ett småföretag som alltid var några veckor från konkurs för vad som brukade bli runt 10k efter skatt, och det var snack om att diverse myndigheter skulle komma ner hårt på kryptomarknaden snart osv osv osv. Verkade som rätt sak att göra just då

Och nej, när de står "20!" så betyder det inte 20k, det betyder 20$ ^^

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Undrar om de svenska butiker som hade introduktionserbjudande på vissa 3080 i September som ännu inte levererat korten kommer att hålla beställningen eller om det blir någon lam ursäkt för att den annulleras.
Ganska uppenbart att dessa kort inte prioriteras någonstans i ledet då det verkar vara kortare väntetid på andra modeller från samma märke.

Om du syftar på ASUS valfri "non OC" modell så beror det enligt ASUS på att OC är vad som prioriteras till norden, "non OC" är inte prioriterat baserad på historiska försäljningar av resp modell om man får tro på vad som skrivits tidigare i ämnet och ändra detta nu pga hur köer ser ut lär inte ske om dom håller tight på prioritering enlig historia.
Visst kommer dom hedra priset MEN vi kommer oundvikligen till en punkt när " enough is enough" och enda alternativet är att rensa beställningslistorna och börja om på en nytt tomt blad då det finns utrymme för det i ingånga avtal när oförutsett inträffar som "dom" inte kan påverka. Frågan är bara om det är 7 månader eller 18 månader bort? Kanske dem levereras 1 månad innan 4000 serien släpps.

Permalänk
Medlem

Skulle ha köpt ett 3060 ti medans de fanns i lager lite överallt... Ser ut att bli ett dystert spelår.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Tur mitt GTX 1080 rullar på än.. Detta med att skaffa nya delar till sin dator håller ju på att kekka ur helt.

Sålde mitt 1080 för 1000kr. Då ansåg mig min vän jag sålde det till att jag var snål. Varför är folk så för? Jag hade fan hellre behållt det för 1000kr om det var en random. Det var inte vilket 1080 som helst heller utan Gainward Phoenix GLH, vilket är milsvida överlägset MSI/Asus/Gigabyte, kika bara på kylaren, deras 2-fan kylare slaktar MSI/Asus kylare med 3 fläktar.

Såhär på efterhand skulle han fan köpt mitt 1060 för 500kr. Om mitt 3070 brakar är jag utan GPU ett bra tag.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Sålde mitt 1080 för 1000kr. Då ansåg mig min vän jag sålde det till att jag var snål. Varför är folk så för? Jag hade fan hellre behållt det för 1000kr om det var en random. Det var inte vilket 1080 som helst heller utan Gainward Phoenix GLH, vilket är milsvida överlägset MSI/Asus/Gigabyte, kika bara på kylaren, deras 2-fan kylare slaktar MSI/Asus kylare med 3 fläktar.

Såhär på efterhand skulle han fan köpt mitt 1060 för 500kr. Om mitt 3070 brakar är jag utan GPU ett bra tag.

1000kr för 1080 är väldigt bra pris. Det är mer vad 1060 går för.

Priserna ökar som attan nu. Mitt 3070 är uppe i nästan 9k på inet nu för någon dag sedan var det 8k.

Jag har inget annat om det skulle gå sönder men oroar mig inte för det. Har PS4 och Switch och om någon dag även Xbox Series S.

Jag vet inte hur lång tid det skulle ta idag med garantiärende. Finns ju inga grafikkort att ersätta med om något händer dem.

Är nöjd med mitt kort men funderar lite ibland på om det var värt att betala 7190kr för det när jag hade ett Ventus 3x bokat för 6690kr som jag avbeställde. För att inte prata om Eagle för 5625kr men det vet jag inte om jag ens hade fått ännu om jag hållt kvar i den bokningen. De som betalar 8-9k nu för 3070 undrar jag verkligen om de inte ångrar det sen. Jag undrar vad begagnat priset är på dem om något år när 4000 serien kommer. Om de kommer fortsatt vara dyra eller om de krashar som attan i värde. Jah tänkte iaf behålla mitt i dem 3 år som garantin gäller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag har en känsla av att 4000/7000-serierna kommer att skjutas något år på framtiden, nu när det ser ut som att båda huvudaktörerna kan mjölka nuvarande serier bra mycket längre innan marknaden mättas.

det tror jag. Det är inte så bråttom att få ner till 1nm tillverkning.

Visa signatur

AMD FX8320 | MSI Gaming X Trio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Lol, när jag verkligen vill klanka på mig själv söker jag långt bak i mailboxen till 2011 innan mt gox blev hackat där jag har tre mail som säljer följande:

You Sold 6.76 BTC for 20!
You Sold 3.24 BTC for 20!
You Sold 3 BTC for 15.1515!

Bitcoin var ju på väg ner, och jag hade ju köpt grafikkort som kostade pengar, för att inte tala om att jag var 22 år eller något, bodde i en lägenhet jag knappt hade råd med, sov bredvid miningriggen typ och jobbade med att bygga windows embedded på ett småföretag som alltid var några veckor från konkurs för vad som brukade bli runt 10k efter skatt, och det var snack om att diverse myndigheter skulle komma ner hårt på kryptomarknaden snart osv osv osv. Verkade som rätt sak att göra just då

Och nej, när de står "20!" så betyder det inte 20k, det betyder 20$ ^^

Ouch! ☹️

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12