Biltemas spelmus och Kinas produktkatalog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Deras 3090 kommer med en årsförbrukning av Biltemakörv, bara att hålla grillspettet bakom datorn!

Blir ju bara bättre och bättre det här 😉.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Baxtex:

Mja, du får ju fortfarande support, garanti, mjukvara etc som du inte får från Biltema.

Men absolut kan man köpa dessa off brands själv på ebay/alibaba (innan postmord började ta ut sina avgifter) och få riktigt bra grejer. Men utbudet är väldigt stort och det är svårt att veta vad man får. Köper man istället grejerna från Biltema, Kjell&Co så betalar man det dubbla för samma prylar men jag antar att de gått igenom någon slags kvalitetskontroll iaf.

Men ärligt talat, hur ofta sitter du och snackar med supportavdelningarna på företag du köper möss av? Visst kan jag köpa att mjukvara för att få allting att blinka i takt kan vara kul, men det kan man nog avvara om man köper sina gamingattiraljer på Biltema.

Kan däremot mer eller mindre lova att om något går fel med Biltemamusen inom tre år (perioden för reklamationsrätt), är det bara att knata in på närmsta varuhus och få pengarna tillbaka eller få en ny mus. De kommer inte ens fråga vad som är fel, bara om du vill ha tillgodokvitto eller pengarna på kortet, vilket är ganska talande för deras kvalitetsarbete.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Jag tänker på Inets musmatta ;).
Inget för dig.

https://www.inet.se/produkt/6600302/inet-pro-xl-gaming-musmat...

Hahaha

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Men ärligt talat, hur ofta sitter du och snackar med supportavdelningarna på företag du köper möss av? Visst kan jag köpa att mjukvara för att få allting att blinka i takt kan vara kul, men det kan man nog avvara om man köper sina gamingattiraljer på Biltema.

Kan däremot mer eller mindre lova att om något går fel med Biltemamusen inom tre år (perioden för reklamationsrätt), är det bara att knata in på närmsta varuhus och få pengarna tillbaka eller få en ny mus. De kommer inte ens fråga vad som är fel, bara om du vill ha tillgodokvitto eller pengarna på kortet, vilket är ganska talande för deras kvalitetsarbete.

Jag försöker undvika kundservice så gott jag kan då jag värderar min tid mer.

Jag menar mest att det finns en anledning till att det kostar mer.

Permalänk

Biltema KörvForce BTX 3080
Spolarvätska medföljes ej.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Samt alla gamingstolar där ute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Trodde Jacob hade en gäst i studion först, tänk vad kläder kan göra.

Jag kände först inte igen @Jacob med kläder 🙄

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Ingår dem tattoo sleevesen?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Rolig video och ett litet test skulle vara roligt att se.

Det är så mycket "pirat"-kopior där ute, en del bra och en del dåliga som bara den.

Men den första "no-name" produkten jag hade var ett 2400 bps modem från ca år 1991. Stod verkligen inte någon som helst namn på varken kartongen, modemet eller själva kretskortet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag kände först inte igen @Jacob med kläder 🙄

What happens in moderatorkanal, stays in moderatorkanal!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En ren efterAPNING från Biltema

Permalänk
Lego Master

Anledningen till att det står "valperiod" är väl att den engelska originaltermen var "poll frequency/rate", där poll såklart är en synonym till val eller undersökning. Lite google translate på det, så är man hemma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Bakgrund

Kalla mig snål, omodern eller kanske lat men den T-Shirten var faktiskt rätt snygg, kan lätt tänka mig ha den på gymmet, hemrenoveringar eller på AW

Till redaktionen, det stavas ”Kööörv”, ALLTID ett minimum på tre Ö i Värmland.

Stavfel
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Ni missade det viktigaste som intresserar alla mest... TESTET AV MUSEN.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av CreativeX:

Ni missade det viktigaste som intresserar alla mest... TESTET AV MUSEN.

Fan, visste att det var något... aja då har jag något att göra nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fan, visste att det var något... aja då har jag något att göra nästa vecka.

Hehe, äsh.. Händer även den bästa! Men det vore spännande och se hur den presterar jämfört med Logitech!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Tillsätt endast apa... verkar rimligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag försöker undvika kundservice så gott jag kan då jag värderar min tid mer.

Jag menar mest att det finns en anledning till att det kostar mer.

Meningen med mitt inlägg var att, även om vi på sådana här forum ofta påstår att "en mus / tangentbord / headset är ju bara lite plast och komponenter från kinesisk fabrikshylla!" så är det trots allt mer än så som krävs. Annars hade bolag som de stora behövt bomma igen för länge sen, om det gick att få likvärdig kvalitet för under 200:-

Permalänk

Kan ni inte öppna den och originalet och jämföra komponenter?

Permalänk
Medlem

Ett test på musen och tangentbordet hade suttit som en nybakad general och en kall öl en varm sommardag

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Snart börjar väl webbhallen att sälja bildelar

Det gör dom redan.

T.ex https://www.webhallen.com/se/search?searchString=typ%202&sort...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kenneth:

Du hade ju en hel dag på dig! Varför har du inte ett test redo?!

Jag skyller på att jag tog en semesterdag idag och att jag bekantat mig med en flaska Bulleit.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hade köpt ett helt set om det var med biltema körven istället för en apa på gaming sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Meningen med mitt inlägg var att, även om vi på sådana här forum ofta påstår att "en mus / tangentbord / headset är ju bara lite plast och komponenter från kinesisk fabrikshylla!" så är det trots allt mer än så som krävs. Annars hade bolag som de stora behövt bomma igen för länge sen, om det gick att få likvärdig kvalitet för under 200:-

Ursäkta never ever meningen i andrahand här. Det blir b fel ändå

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vem vill ha en spelmus med en bild på en apa?
Inget ont om arten, men känns fördummande.

Tiger, lejon, mård eller valfritt annat djur hade passat bättre.

Varför inte bara en mus på musen? Sedan en USB-plupp för trådlöshet som liknar en ostbit.
Edit: Typ: ost USB

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag har tänkt att göra något snabbt på det, men kan säga direkt att eftersom Biltemas bara kör i 125 Hz så kommer den vara sämre.

Att den är sämre än "originalet" förväntar jag mig. Det är trots allt en liten prisskillnad.
Frågan vi vill ha svar på är om prisskillnaden kan motivera köp av Logitech.

Biltema och IKEA have joined the fray!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte bara en mus på musen? Sedan en USB-plupp för trådlöshet som liknar en ostbit.
Edit: Typ: ost USB

Klockrent!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Mja, du får ju fortfarande support, garanti, mjukvara etc som du inte får från Biltema.

Men absolut kan man köpa dessa off brands själv på ebay/alibaba (innan postmord började ta ut sina avgifter) och få riktigt bra grejer. Men utbudet är väldigt stort och det är svårt att veta vad man får. Köper man istället grejerna från Biltema, Kjell&Co så betalar man det dubbla för samma prylar men jag antar att de gått igenom någon slags kvalitetskontroll iaf.

Biltema har både support, och garanti på sina produkter.

Och det var inte PostNord som ”började ta ut sina avgifter”, utan det har alltid funnits avgifter på import av varor från utanför EU, men kontrollen har varit lite varierande genom åren på import (Gäller oavsett transportör).

Bra av PostNord att de började ta i med hårdhandskarna mot fuskare som inte redovisar sina inköp till Tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Biltema har både support, och garanti på sina produkter.

Och det var inte PostNord som ”började ta ut sina avgifter”, utan det har alltid funnits avgifter på import av varor från utanför EU, men kontrollen har varit lite varierande genom åren på import (Gäller oavsett transportör).

Bra av PostNord att de började ta i med hårdhandskarna mot fuskare som inte redovisar sina inköp till Tullverket.

Framförallt så minskar det mängden paket eftersom lågvärdespaketen helt plötsligt inte är värda att skicka längre.

Nej, men OnT. Asgarv åt kommentarerna att bygga en Biltemadator

Permalänk
Medlem

Hade det varit en liknande produkt som är en fair konkurrent så hade det varit något helt annat, men detta ser ju verkligen ut som en rak ripoff på skalet. Är det bara jag som tycker det är helt fel med piratkopior?

Btw är Logitechs produkter och design med stor sannolikhet patent/design/varumärkesskyddade och jag tror inte att de som driver/äger Biltema har någon aning om att de precis slängt sin logga på en direkt ripoff.