Nybörjare/köpråd - vill starta spelservers för vänner etc.

Permalänk
Medlem

Nybörjare/köpråd - vill starta spelservers för vänner etc.

Jag har länge gått och dreglat över tanken över att ha egna spel servers hemma
för att erbjuda vänner och arbetskollegor, men är en färsking inom det att ha egna servers. Är IT-kunnig och arbetar för ett stort företag som IT supporter och är relativt van vid att koppla upp och servicera servers via remote desktop etc.

Men som tekniknörd är det ändå svårt att sätta prislapp på vilka servers man ska köpa och hur dyra de behöver att vara, jag har länge kollat blocket och dom flesta säljer URGAMLA servers till överpris, medan när man tittar på UK market så ger dom ju närmast bort Gen 9-11 servers i förhållande till det gamla skräm blocket säljer till blodprisar.

Så jag hoppas ni kan erbjuda mig några tips och vad jag ska hålla mig undanför, vad som är rimligt och vilka specs. jag bör rikta mig in på när det gäller second hand serverköp.

Det som blir aktuellt för mig:

- Köra spel som Atlas (Slags ARK survival, men kräver 64 GB minne minimum för att köra alla 15 x separata server maps för hela spelet), tungt och krävande spel, mycket tungt!

- Empyrion.

- Valheim.

- Satisfactory.

- 3D renderings experiments, jag vill lära mig lite mera om optimering av 3D rendering via servers, och hela processen, i min fritid renderar jag mycket, har toppen dator med Threadripper 16 Kärnig dator, 3090 kort etc. Så det är lite åt high-end hållet.

Tittar i dagsläget på några Dell r620 med dual xeons 20 cores, 384 ram etc.

Förslag?
All noob hjälp mottas med ödmjuka tack. Kan vara jag sätter upp en av servorna till spel till folket här inne med när erfarenheten börjar ta fart

Permalänk

Första tipset: Fundera på elräkningen och servrarnas placering. Som du säkert vet är rackmonterade servrar varken snygga eller tysta, vilket innebär att de har dålig partnerfaktor. Jag kör ett SuperMicro-torn hemma i källaren där det inte stör; men ska jag vara helt ärlig hade mina ordinarie behov troligen täckts av något lite större än en NUC, om man bara kunde få dem med HBA och ECC-minne - men det är otroligt skönt att kunna spinna upp en labbmiljö utan att påverka prestandan i övrigt på något märkbart sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Första tipset: Fundera på elräkningen och servrarnas placering. Som du säkert vet är rackmonterade servrar varken snygga eller tysta, vilket innebär att de har dålig partnerfaktor. Jag kör ett SuperMicro-torn hemma i källaren där det inte stör; men ska jag vara helt ärlig hade mina ordinarie behov troligen täckts av något lite större än en NUC, om man bara kunde få dem med HBA och ECC-minne - men det är otroligt skönt att kunna spinna upp en labbmiljö utan att påverka prestandan i övrigt på något märkbart sätt.

Tackar för tipset

Jag har "tur" och är ensam, och bor i en villa, så servrarna ska få stå nere i källaren bredvid fiber boxen.
Har givit ett bud på servorna nu, så får vi se om han nappar.

Permalänk
Medlem

Well then...

...när du är trött på att leta servers som passar till ditt föremål, antigen är det nåt av det dummaste jag har gjord någonsin eller så fick jag bara ett "crazy moment" stroke.

Jag slog till på dessa servers:

Dell R620 med:

- 2 Stk Intel Xenon E5-2680 v2 - 10 core
- Ram 384 GB ECC
- 2 x PSU's i varje server.
- iDrak Konsol + enterprise license (så man kan fjärrstyra hela servern, även i off-läge)
- Intel X520 Dual port 10 Gbit och Intel i350 dual port 1 Gbit
- 2 stk SAN 1.6 TB SAS SSD (MLC flash) konfigurerat till raid 1.

Köpte 6 stycks av dessa för att få priset ner.
Kommer nog bara använda 1 av dom.

Yep - crazy moment, I know.

Har jag dummat mig helt och hållet nu?

Permalänk
Medlem

Dummat och dummat.. Det beror på många faktorer tycker jag. Även om du bara kommer använda 1, så har du iallafall tillgång till fler om du skulle vilja. Vad kostade dom? Är det inte en stor del av din inkomst så är det väl ingen fara på den fronten. I värsta fall kanske du kan sälja av dom. I bästa fall så har du så det räcker till spelservrar till hela Sweclockers

Permalänk
Medlem

well, är det processorkrävande spelservrar så är det sådär dem är ändå 9år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dummat och dummat.. Det beror på många faktorer tycker jag. Även om du bara kommer använda 1, så har du iallafall tillgång till fler om du skulle vilja. Vad kostade dom? Är det inte en stor del av din inkomst så är det väl ingen fara på den fronten. I värsta fall kanske du kan sälja av dom. I bästa fall så har du så det räcker till spelservrar till hela Sweclockers

Betalade en saftig summa för dom, men jag kunde inte hitta nåt bättre alternativ på värken blocket, ebay, amazoon eller andra ställen till specs vs priset. Han ville ha 9000,- per styck och ville inte skicka enstaka, så jag bjöd på alla 6 stycken och fick priset ner på 6666.66 per styck (40K)

Skrivet av chybber:

well, är det processorkrävande spelservrar så är det sådär dem är ändå 9år gamla.

Processorerna ja (E5-2680v2 Q3/13 så realistisk 8 år ca.) , men det finns mycket där som absolut inte är 9 år, 1.6 TB (2 stk per server) SSD's är bara från 2019 såvida jag vet. Bara ECC minnet (384 GB ) ligger på 1170$ på Amazon begagnat, kring samma pris på eBay och överallt mkt. dyrare.

Render tests vs min Threadripper 1950x - BMW CPU benchmark, Threadripper: 2 minuter 16 cores. E5-2680v2 x2: 3 minuter 20 cores - så helt illa kan man inte säga det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag slog till på dessa servers:

Dell R620 med:

- 2 Stk Intel Xenon E5-2680 v2 - 10 core
- Ram 384 GB ECC
- 2 x PSU's i varje server.
- iDrak Konsol + enterprise license (så man kan fjärrstyra hela servern, även i off-läge)
- Intel X520 Dual port 10 Gbit och Intel i350 dual port 1 Gbit
- 2 stk SAN 1.6 TB SAS SSD (MLC flash) konfigurerat till raid 1.

Köpte 6 stycks av dessa för att få priset ner.
Kommer nog bara använda 1 av dom.

Årets häftigaste impulsköpet. Hoppas på mycket nöje!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Betalade en saftig summa för dom, men jag kunde inte hitta nåt bättre alternativ på värken blocket, ebay, amazoon eller andra ställen till specs vs priset. Han ville ha 9000,- per styck och ville inte skicka enstaka, så jag bjöd på alla 6 stycken och fick priset ner på 6666.66 per styck (40K)

Processorerna ja (E5-2680v2 Q3/13 så realistisk 8 år ca.) , men det finns mycket där som absolut inte är 9 år, 1.6 TB (2 stk per server) SSD's är bara från 2019 såvida jag vet. Bara ECC minnet (384 GB ) ligger på 1170$ på Amazon begagnat, kring samma pris på eBay och överallt mkt. dyrare.

Render tests vs min Threadripper 1950x - BMW CPU benchmark, Threadripper: 2 minuter 16 cores. E5-2680v2 x2: 3 minuter 20 cores - så helt illa kan man inte säga det är

Skulle säga att det vara ett ordentligt överpris. Som sagt väldig gamla servrar som inte är så snabba med dagens mått.
Dom är väldigt högljudda och drar mycket ström.

Enligt mig ett helt galet köp

Permalänk
Medlem

kör själv en ml350 med 64gb ram som rullar 2st Rust servrar med allt från 0-100 spelare styck + en webserver. fungerar bra och ingen klagar på prestandan

Permalänk
Sötast

YIKES.
40.000KR

Har kört en del spelservrar genom åren och mitt tips till alla är alltid ett och samma.
Man vet inte om man gillar det om man inte testat det. Man vet inte heller hur svårt eller tidskrävande det är att få ett community av spelare.

Min rekommenderation är att hyra spelservrar, och om man gillar det och man har återkommande spelare och börjar bygga ett community, då först är det dags att fundera på om man skall gå över till dedikerad hosting för att få ner kostnaden/av andra anledningar.

Räknar du ~200-400kr per hyrd gamingserver /månad så hade du kunnat
hyra 1 server i 8-16 år
hyra 2 servrar i 4-8 år

Å andra sidan så kan du nu, - efter ditt köp - då flesta spelservrar kör på single eller dual core hosta:
60-120 st spelservrar med sisådär prestanda till hög elförbrukning.

Har du åtminstone någonstans att ha dessa servrar? Det är inget man gärna har där man bor...

För att smula lite ytterligare så är google cloud trial helt gratis i 12 månader för nya användare (alternativt tills dess att man använt upp 3000SEK i hostingkostnader) där kan man testa hosta sina spelservrar helt gratis tills dess att man vet om man vill fortsätta eller ej.

För syftet du pratat om skulle jag säga att du missat pucken helt och hållet, sorry.
Men guldläge nu att starta företag och sälja virtuella servrar. Du har ju tillräckligt med cores å minne till att kunna ha 50-100 hobbykunder iallafall ...

Edit: Om du nu måste köra dedikerad hårdvara hemma så har du i princip samma här:
https://www.tradera.com/item/1210/427485987/dell-poweredge-r6...

bara 6 gånger färre antal. Inte för att jag skulle rekommendera den CPUn till spelservrar oavsett..
De har typ 3/4 single thread prestandan av en 4670K från 2013