SweClockers kontor får smartare dörrklocka

Permalänk
Melding Plague

SweClockers kontor får smartare dörrklocka

"Ring ring" säger kontorets dörrklocka flera gånger om dagen. Nu kan vi säga det tillbaka också.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kan vara olagligt dock så ni vet beroende på hur det filmas.
men trevligt med sån ringklocka

Privatpersoner som vill placera en kamera på en plats där allmänheten inte har tillträde, till exempel i hemmet eller på tomten, behöver varken söka tillstånd eller göra en anmälan för videoövervakningen. Det beror på det så kallade privatundantaget, som i korthet innebär att privatpersoner inte lyder under kameraövervakningslagen.

Trots att du slipper ansöka om tillstånd finns vissa regler att förhålla sig till. Här är vad som gäller:

Inte på allmän plats
Du får inte filma en plats där allmänheten har tillträde. Kameran får alltså inte fånga gatan utanför på bild, och inte heller exempelvis en allmänning.

Agera endast som privatperson
Du måste kameraövervaka som privatperson. Om du övervakar som företag eller annan juridisk person omfattas du av kameraövervakningslagen, och då gäller andra regler.

Syftet måste vara privat
Övervakningen måste, i lagtextens ord, ske ”som ett led i verksamhet av rent privat natur”. Detta baseras dels på syftet med övervakningen, och dels på den plats där övervakningen bedrivs. Som exempel nämner Datainspektionen att en kamera i bostaden, uppsatt av den boende, är tillåten. Samma sak gäller kameror i garage, förråd och sjöbodar så länge dessa platser inte används i näringsverksamhet.

Inte lägga ut på nätet eller sprida vidare på annat sätt
Du får inte sprida det inspelade materialet vidare, till exempel på nätet.

bara så ni har koll, vill ju inte ni får böter

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag ser dessa saker som en gimick som idag kan ifrågasättas men inom snar framtid så kommer "alla" ha det. Och detta av hur många anledningar som helst, man vill veta vad för folk som har varit och hälsat på när man är borta.
Fast samtidigt för privatpersoner så har "alla" idag bättre kommunikation och man gör ej oplanerade påhälsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Privatpersoner som vill placera en kamera på en plats där allmänheten inte har tillträde, till exempel i hemmet eller på tomten, behöver varken söka tillstånd eller göra en anmälan för videoövervakningen. Det beror på det så kallade privatundantaget, som i korthet innebär att privatpersoner inte lyder under kameraövervakningslagen.

Trots att du slipper ansöka om tillstånd finns vissa regler att förhålla sig till. Här är vad som gäller:

Inte på allmän plats
Du får inte filma en plats där allmänheten har tillträde. Kameran får alltså inte fånga gatan utanför på bild, och inte heller exempelvis en allmänning.

Du måste kameraövervaka som privatperson. Om du övervakar som företag eller annan juridisk person omfattas du av kameraövervakningslagen, och då gäller andra regler.

Syftet måste vara privat
Övervakningen måste, i lagtextens ord, ske ”som ett led i verksamhet av rent privat natur”. Detta baseras dels på syftet med övervakningen, och dels på den plats där övervakningen bedrivs. Som exempel nämner Datainspektionen att en kamera i bostaden, uppsatt av den boende, är tillåten. Samma sak gäller kameror i garage, förråd och sjöbodar så länge dessa platser inte används i näringsverksamhet.

Detta är inte en övervakningskamera, utan en fjärrkamera som startas av en användare som är aktiv under användningen. Fullt jämförbar med en kamera på stativ, fjärrutlöst med t ex en app i mobilen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Detta är inte en övervakningskamera, utan en fjärrkamera som startas av en användare som är aktiv under användningen. Fullt jämförbar med en kamera på stativ, fjärrutlöst med t ex en app i mobilen.

Den går faktiskt att ställa in att den går igång då någon rör sig utanför, dvs den behöver inte gå igång då man aktivt gör ett val och trycker på knappen.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Nucky:

Den går faktiskt att ställa in att den går igång då någon rör sig utanför, dvs den behöver inte gå igång då man aktivt gör ett val och trycker på knappen.

Korrekt, det har vi gjort också. Vi kollade upp innan vad vi behövde göra och så länge den inte filmar rakt ut hela tiden utan kräver att någon trycker på knappen så är det lugnt, i kombination med klisterlappar om det vid dörren också

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har en själv och den är verkligen att jämföra med en övervakningskamera. Den laddar upp rörliga bilder och ljud på en molntjänst om man har den inställd så (vilket man givetvis har, det är halva syftet, även om man kanske förnekar det om någon frågar). Den larmar om den detekterar människor utanför dörren.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jumpcut:

Jag har en själv och den är verkligen att jämföra med en övervakningskamera. Den laddar upp rörliga bilder och ljud på en molntjänst om man har den inställd så (vilket man givetvis har, det är halva syftet, även om man kanske förnekar det om någon frågar). Den larmar om den detekterar människor utanför dörren.

Vi använder den som en klassisk porttelefon enbart.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har inte reglerna för kameror på allmänplats blivit mycket mindre strikt för inte så länge sedan? Vet att det tidigare var väldigt strikt med övervakningskameror på maskiner och arbetsvagnar i skogen men att det inte är det längre.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gäller den lagen alla kameror som inte klassas som övervakningskamera, om jag till exempel sätter upp en GoPro för att filma gården utanför skulle det va ok då?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

finner ring för slö, jag har kört ring sedan första kickstarten men det har alltid varit samma sak jag hatat oavsett modell jag kört, dvs när man står i duschen eller ligger och sover, det ringer på dörren men när man svarar så är ingen där, då får man vänta en stund tills filmen kommit upp på qloud servern så man kan se vad det gällde och i hälften av fallen blir det något fel för man svarade så filmen startar från det man tryckte svara. Testar nu en dahua ringklocka som körs lokalt i stället nu där slipper man det problem och kan kolla direkt vem som ringde.

hmm borde inte det vara en lämpligare lösning för er? poe driven ringklocka med utgång för styrning av elektronisk lås, går även köra rfid tagg på ringklockan. känns som en bättre lösning för ett kontor än batteri drivet lås, går till och med ha ansiktsläsning på den med AI via nvr så det låser upp automatiskt när personer med tillgång kommer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Blir inte direkt imponerad av den. På många sätt. Känns som att appen borde komma igång fortare på surfplattan.

Jag ser poängen som ni ser den, att ni har långt till dörren eller inte hör den ordinarie ringklockan. Kan ju vara intressant att veta om någon ringer på när man inte är hemma, men är det en vän så kommer man ofta inte oanmäld går ju så lätt att få kontakt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Gäller den lagen alla kameror som inte klassas som övervakningskamera, om jag till exempel sätter upp en GoPro för att filma gården utanför skulle det va ok då?

Det som är avgörande är om kameran är varaktig och självständig. Jag kan, som fotograf, ställa upp en kamera på ett stativ och filma. Jag får filma var som helst (undantaget skyddsobjekt med avbildningsförbud och från privat område där jag inte fått tillåtelse att filma), vem som helst, när som helst. Om kameran är aktivt använd av mig är det ingen övervakningskamera. Skulle jag lämna den varaktigt blir det en annan sak.

Det finns en gråzon, förstås. Hur länge kan kameran stå där innan den blir varaktig? Förmodligen tills jag somnar, eller tills nån annan tar över den aktiva användningen.

Men en dörrklocka med kamera som enbart aktiveras när ägaren/användaren svarar, och därefter direkt stängs av igen, kan aldrig klassas som övervakningskamera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Inte på allmän plats

Syftet måste vara privat

Bara tillägga att ”inte på allmän plats” innebär att du inte får använda ditt privata utrymme för att filma offentliga platser. Men om kameran råkar fånga gatan eller liknande när du filmar inom ditt egna utrymme så är det inga problem.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk

Haft Rings produkter i några år själv nu.
Om ni endast använder den som porttelefon så ladda ner Rapid Ring appen (av Ring).
Man får Liveview liiiite snabbare fram.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi använder den som en klassisk porttelefon enbart.

Jo, det förstod jag och det är det ju okej.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig skaffa en som går på batteri och inte heller en som kräver uppkoppling för att fungera när man ändå är hemma. Men skulle heller inte våga förlita mig på en extern service när man inte är hemma. Ska det vara så ska det vara en hemmaserver.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Bara tillägga att ”inte på allmän plats” innebär att du inte får använda ditt privata utrymme för att filma offentliga platser. Men om kameran råkar fånga gatan eller liknande när du filmar inom ditt egna utrymme så är det inga problem.

Ja men nu är detta inte för privatperson dock var mer det jag tänkte på för är helt andra regler då. men dom har nog koll på det

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd

Hur många jobbar egentligen på sweclockers kontor?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är man intresserad av Ring dörrklocka så borde man läsa artikeln nedan först.

https://www.theguardian.com/technology/2020/dec/23/amazon-rin...

Sen så tror jag även det var samma bolag där man kom på personal spionera på sina användare, google vet säkert mer.

Permalänk
Medlem

hade varit trevligt om det gick att ställa in hur långt den ska se så det blir enklare att använda, så den blir blurry på allt efter 2m lr nåt

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

7,5 meter till dörren (fri sikt) har jag. Och min Ring 3 funkar bra.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Är man intresserad av Ring dörrklocka så borde man läsa artikeln nedan först.

https://www.theguardian.com/technology/2020/dec/23/amazon-rin...

Sen så tror jag även det var samma bolag där man kom på personal spionera på sina användare, google vet säkert mer.

ser det inte som ett stort problem att någon skulle komma åt en ringklockans bilder/filmer. visst störande om någon svarar om det ringer på dörren men ringklockan sitter ju ute och där filmas man ändå av personer som är okända för en.
Att detta uppdagats är bra men ring är känt, tänk på alla noname kina kameror som folk sätter in och qloud ansluter, hålen i dessa brukar aldrig åtgärdas eller uppdagas.
Personligen skulle jag aldrig köra kameror inne som har internet access.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Har sett böter på totalt 15 till 22 kkr.

Delar borttagna /Mod
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

du får ta å läsa på reglerna då för ringklockskamera eller titthålskamera, är inte alls samma som en vanlig kamera du menar, spec inte om man är ett företag för då måste du ansöka om det.
otrevliga böter om du gör fel.

Edit: för att förtydliga jag säger inte att man inte får använda det för det får man MEN läs på reglerna innan ni eventuellt ska sätta upp en för är endel att tänka på och böterna är inge roliga om det görs fel!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Har inget emot själva ringklockans funktion i sig, men däremot så undrar jag om alla dessa ringklockor använder en molntjänst ?
Det hade varit bättre om man kunde sätta upp en lokal server som ringklockan pratar med.

Samtidigt kanske man ska bygga en själv?. En raspberry pi zero w + raspberry pi kameran, och en ringklockeknapp som man skriver ut en ny plast till med 3dskrivaren så att den även rymmer kameran och raspberry pi.

Så kan man köra valfri ml typ tensorflow etc, för att även lära sig vem som ringer på dörren om det är bekanta, och kanske sms:a min telefon om att "nu är x utanför dörren" så man kan smsa de att man är på jobbet / på stan etc.

Och öppna dörrlåset automagiskt när det är någon familjemedlem som står framför kameran.

Man kan ju även integrera rfid-brickor och läsare för 40kr extra om man vill.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Har funderat på hur pass stöldbegärliga dessa smarta ringklockor är? Kan man bara rycka den när den sitter där utanför? Finns det någon funktion som hanterar detta, larm som går och att den börjar filma etc.?
Det ultimata vore ju att den är inbyggd i dörren likt titthålen som finns.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Har funderat på hur pass stöldbegärliga dessa smarta ringklockor är? Kan man bara rycka den när den sitter där utanför? Finns det någon funktion som hanterar detta, larm som går och att den börjar filma etc.?
Det ultimata vore ju att den är inbyggd i dörren likt titthålen som finns.

De sitter fastmonterade med flertalet skruvar. Inget "larm" på Ring 3.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Skall man vara otrevlig så är det bara att lämna forumet, bråk gör inte detta till en bättre plattform!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Rings dörrklocka är en riktigt miserabelt usel produkt som är utvecklad i det specifika syftet att sluta fungera inom ett par år.

Den "batterilösa" varianten har ett 200mah batteri som matar enheten med ström, detta är inte en backup utan den enda strömkällan för all annan elektronik i ringklockan. Går ej att serva själv, Ring säljer ej batterier och inte heller en service för att byta ut dessa batterier när de oundvikligen degraderas och inte längre kan förmå mata spänning enligt designspecen.