Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd, mobil till lillasyster ~5000 kr

Permalänk
Medlem

Köpråd, mobil till lillasyster ~5000 kr

Min syster fyller 16 i mars och hennes 4 år gamla S7:a har gjort sitt och är i behov av en ny mobil. Fokus ligger på relativt bra kamera och batteri med en budget på max ~5000 riksdaler. Jag är själv inte insatt i denna prisklassen så jag skulle behöva hjälp att hitta en modell som skulle passa henne. Det måste vara Android.

Tacksam för rekommendationer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Min syster fyller 16 i mars och hennes 4 år gamla S7:a har gjort sitt och är i behov av en ny mobil. Fokus ligger på relativt bra kamera och batteri med en budget på max ~5000 riksdaler. Jag är själv inte insatt i denna prisklassen så jag skulle behöva hjälp att hitta en modell som skulle passa henne. Det måste vara Android.

Tacksam för rekommendationer!

Jag kan inte rekommendera någon specifik modell, men
kinesiska/asiatiska märken som Xiaomi, Oppo, OnePlus samt Huawei ska väl vara rätt bra budgettelefoner. Själv har jag OnePlus 6 sen +2 år och den fungerar ännu.

Permalänk
Sötast

Varför inte fortsätta med Galaxy?

S10 / S10+ går för c:a 5000:-

Permalänk
Medlem

Om inte senaste modell är nödvändig så vill jag tipsa om Returhuset. Köpte en ny iPhone X 256GB för 5000:-

De har givetvis android lurar också.

Permalänk
Medlem

Kanske en Oneplus nord?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

https://www.mobilyx.se/huawei-p30-pro-4g-6gb-128gb-ram-dual-s...

Gissar att det är svårt att få mer telefon för priset

Permalänk
Medlem

Var snäll mot henne, köp en Iphone SE.

EDIT: Snapchat och Instagram är topp applikationerna som kommer utnyttjas, och dessa är optimerade för iphones kamera. Du får markant sämre videos och bilder i framförallt snapchat oavsett hur mycket bättre kamera du har med android. Och nej, ingen skickar videos från kamerarullen, särskilt inte folk under 20

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

Vid android brukar man först gå vid pris, storlek och märke. På Samsungsidan så finns A41/A42, A51 och A71 som alternativ. Om en månad kommer A52 och A72, som lär få bättre skärm än den dyraste iPhonen med sina 90Hz.
Jag själv kör mycket samsung, ser det som kvalite. Men man får mer för pengarna om man väljer ett kinamärke.

Jag tycker ni ska strunta i stolheten och överraska, ta med henne till t.ex Elgiganten och känn på alla telefoner. För de som inte är så fokuserade på specifikationer så är oftast just känna på dem mycket värt.

Permalänk
Medlem

Din syster verkar ju ha telefonen ett tag och då är det kanske läge att satsa på någon tillverkare som har längre support än genomsnittet och kommer leverera uppdateringar.
Du kanske kommer få betala någon tusing mer men det är inte många kronor i månaden om man slår ut det på några år.

Med tanke på att din syster har sin lur sålänge så kanske det kan vara värt att åtminstone överväga Apples lurar, där har du runt 5 års support med uppdateringar från de nyare lurarna, det är nog inte någon Androidlur som klarar detta idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Med tanke på att din syster har sin lur sålänge så kanske det kan vara värt att åtminstone överväga Apples lurar, där har du runt 5 års support med uppdateringar från de nyare lurarna, det är nog inte någon Androidlur som klarar detta idag.

Samtidigt är ju frågan hur viktigt det är med uppdateringar? När Android var nytt såg vi stora förändringar år till år och att sitta fast med Android 2.3 när Android 4 hade släppts kändes stenålders trots att det bara skiljde ett år dem emellan. Idag finns knappt några skillnader alls även om vi skulle gå tillbaka både två och tre år. Sitter själv med en platta med Android 6 och bortsett från att den givetvis är slöare än min telefon som kör Android 10 finns få uppenbara skillnader i hur de kan användas.

Med det sagt måste givetvis de olika tillverkarna snäppa upp sig ordentligt, uppdateringar borde släppas under plattans praktiska livslängd vilket med modern hårdvara blir allt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt är ju frågan hur viktigt det är med uppdateringar? När Android var nytt såg vi stora förändringar år till år och att sitta fast med Android 2.3 när Android 4 hade släppts kändes stenålders trots att det bara skiljde ett år dem emellan. Idag finns knappt några skillnader alls även om vi skulle gå tillbaka både två och tre år. Sitter själv med en platta med Android 6 och bortsett från att den givetvis är slöare än min telefon som kör Android 10 finns få uppenbara skillnader i hur de kan användas.

Med det sagt måste givetvis de olika tillverkarna snäppa upp sig ordentligt, uppdateringar borde släppas under plattans praktiska livslängd vilket med modern hårdvara blir allt längre.

Jo så länge det kommer säkerhetsuppdateringar spelar det inte längre så stor roll vilken Android version man kör. Och sådana brukar man få ett tag efter vanliga supporten försvinner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår det som så är det leverantören/tillverkaren av telefonen som bestämmer om säkerhetsuppdateringar ska skickas ut till luren. Det är också skillnad mellan olika leverantörer hur snabbt dessa skickas ut.
Så man ska nog inte ta det för givet att man får säkerhetsuppdateringar.

Permalänk

Kan ju rekommendera Zenfone 6, då den har riktigt bra batteri, riktigt bra kamera (Flip kamera så huvudkameran är även selfie kamera) och snabb processor

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Jag kan inte rekommendera någon specifik modell, men
kinesiska/asiatiska märken som Xiaomi, Oppo, OnePlus samt Huawei ska väl vara rätt bra budgettelefoner. Själv har jag OnePlus 6 sen +2 år och den fungerar ännu.

Har själv en Oneplus 7t sedan dess lansering, mycket bra telefon och är helnöjd. Vi har kollat lite på Oneplus Nord och Pixel 4a, men hon är mer inne på Galaxy A71 alt. A72 om den lanseras inom kort. Vad jag förstått har A71 bättre kamera än Nord.

Skrivet av Allexz:

Varför inte fortsätta med Galaxy?

S10 / S10+ går för c:a 5000:-

Vart finns dem för 5000 kr? Prisjakt säger snarare runt 7-8000 kr från, i min mening, vettiga/etablerade butiker, och det är för dyrt tyvärr.

Skrivet av anon42512:

https://www.mobilyx.se/huawei-p30-pro-4g-6gb-128gb-ram-dual-s...

Gissar att det är svårt att få mer telefon för priset

Hur är det egentligen med Huawei telefoner? Bör man inte undvika Huawei för de blev svartlistad för inte så länge sen? Får de fortfarande uppdateringar, speciellt säkerhetsuppdateringar, på sina redan släppta telefoner?

Skrivet av Leinhart:

Var snäll mot henne, köp en Iphone SE.

EDIT: Snapchat och Instagram är topp applikationerna som kommer utnyttjas, och dessa är optimerade för iphones kamera. Du får markant sämre videos och bilder i framförallt snapchat oavsett hur mycket bättre kamera du har med android. Och nej, ingen skickar videos från kamerarullen, särskilt inte folk under 20

Iphone går bort helt då vi i familjen alltid har kört Android. Både jag och min far tycker att om man ska ha Iphone måste man vara helt insatt i deras ekosystem, vilket vi inte är för fem öre.

/

Har ni någon erfarenhet med mobilyx? Dem verkar ha många telefoner till markant bättre priser än t.ex Inet, Webbhallen och Proshop. Är de seriösa? Hur kommer det sig att de kan sälja för mycket billigare priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Har själv en Oneplus 7t sedan dess lansering, mycket bra telefon och är helnöjd. Vi har kollat lite på Oneplus Nord och Pixel 4a, men hon är mer inne på Galaxy A71 alt. A72 om den lanseras inom kort. Vad jag förstått har A71 bättre kamera än Nord.

Vart finns dem för 5000 kr? Prisjakt säger snarare runt 7-8000 kr från, i min mening, vettiga/etablerade butiker, och det är för dyrt tyvärr.

Hur är det egentligen med Huawei telefoner? Bör man inte undvika Huawei för de blev svartlistad för inte så länge sen? Får de fortfarande uppdateringar, speciellt säkerhetsuppdateringar, på sina redan släppta telefoner?

Iphone går bort helt då vi i familjen alltid har kört Android. Både jag och min far tycker att om man ska ha Iphone måste man vara helt insatt i deras ekosystem, vilket vi inte är för fem öre.

/

Har ni någon erfarenhet med mobilyx? Dem verkar ha många telefoner till markant bättre priser än t.ex Inet, Webbhallen och Proshop. Är de seriösa? Hur kommer det sig att de kan sälja för mycket billigare priser?

Mobilyx är nog gråimport, så lite oklart hur garantiärenden hanteras. Och de har bara webbformulär för kontakt, inget telefonnummer alls. Jag skulle gissa att företaget inte är svenskt, men jag vet inte säkert.
Men de har Klarna som betallösning, så det är inget blufföretag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linkan42:

Hur är det egentligen med Huawei telefoner? Bör man inte undvika Huawei för de blev svartlistad för inte så länge sen? Får de fortfarande uppdateringar, speciellt säkerhetsuppdateringar, på sina redan släppta telefoner?

Inga problem. Den jag länkade har Google play, vilket senare Huawei-telefoner inte har, och får systemuppdateringar.
Den ska dessutom få android 11: https://www.huaweicentral.com/emui11-magicui4-eligible-device...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan42:

Min syster fyller 16 i mars och hennes 4 år gamla S7:a har gjort sitt och är i behov av en ny mobil. Fokus ligger på relativt bra kamera och batteri med en budget på max ~5000 riksdaler. Jag är själv inte insatt i denna prisklassen så jag skulle behöva hjälp att hitta en modell som skulle passa henne. Det måste vara Android.

Tacksam för rekommendationer!

https://www.sweclockers.com/marknad/196004-oneplus-nord
Kanske kan vara något?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Efter några dagars funderande har systern bestämt sig för en Galaxy A71, jag tackar för era förslag och insikter

Ha det gött!