Lastpass stryper gratiskonton – kan endast användas på en typ av enhet

Permalänk

Bitwarden är bra. Jättenöjd.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Mycket fult att försöka hålla användarens lösenord gisslan

Men det har väl inte gjorts här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bytte till bitwarden idag. Kan rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Själv använder jag Lastpass till mer än lösenord, såsom anteckningar osv som jag vill ha på ett säkert ställe. Men det är också smidigt att kunna hämta lösenordet även i andra appar än webbläsaren på telefonen exempelvis, genom att bara fylla i från Lastpass. Men om det räknas som stora fördelar är ju upp till användaren

OnT: Får kanske utvärdera bitwarden en sväng, annars har jag inga problem att betala för lastpass med tanke på hur mycket som det används. Får ta pengarna jag aldrig har lagt på en winrar licens

För mig kom till och med anteckningarna med i exporten från Lastpass och blev precis som innan även i Bitwarden.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Testpilot

Well... Önskar jag kunde byta till Bitwarden.

Men får bara ett error meddelande om att "denna organisation kan bara ha 2 samlingar" när jag försöker importera min LastPass csv-fil. Detta trots att jag tagit bort "default collection" som skapades i Bitwarden.

Antar att Lastpass/(bitwarden) räknar alla 'kategorier' som "collections", d.v.s jag har 14 stycken i LastPass (social, entertainment o.s.v.). Hur fanken får jag bort alla kategorier, eller åtminstone ner dom till 2, utan att rensa lösenorden från dom så jag kan importera till Bitwarden?

EDIT: Det är liksom över 400 lösenord som ligger i mappar och inte bara i "uncategorized"... Kommer ta evigheter att sitta o flytta dom manuellt ur varje respektive mapp om jag lär göra det..

EDIT2:

Lyckades lösa om man får upp att man bara kan ha 2 collections (vid export från LastPass till Bitwarden):
#18932698

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Jacob Fanboy

+1 Bitwarden användare här sen 2019, utvärderade det åt ett företag och blev själv fast.

Permalänk
Medlem

Bitwarden is the way. Self hosted.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Acce22:

Skumt val att inte lägga till en årlig subscription på kanske 9.99 USD, det hade nog fått kvar mig hos LastPass, men 36 USD kan jag inte riktigt tänka mig betala. Gick direkt över till Bitwarden som många andra. Tog 2 min att byta, riktigt smärtfritt!

Precis min tanke!
Det kostade 12 dollar per år hos lastpass när jag kollade sist så jag tänkte att det är väl dags att börja betala nu. Tjänsten är ändå så pass värdefull för mig.
Men 36 dollar när samma tjänst finns för 10 dollar per år... äe då byter jag såklart hellre tjänst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Konstig affärsmodell, finns det inte upsell man kan göra på gratisanvändare som inte innebär 36 dollar/år? Sa upp premium när de höjde priset för 3:e gången, och nu la jag ner det helt och flyttade till Bitwarden. Smärtfri flytt och än så länge så är det minst lika bra som Lastpass.

Permalänk
Medlem

Kör Bitwarden sedan några år. Rekommederas!

Permalänk
Medlem

Jag har kört lastpass premium i 3 år nu så detta påverkar inte mig direkt men de har ökat priset varje år nu sist betala jag typ 300kr. När jag ändå har premium året ut så blir det dumt att byta men är bitwarden lika smidig i att fylla i saker själv som lastpass eller är det endast ett s.k vault? Har gillat hur smidig LP är.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Ytterligare en fördel med bitwarden är att det finns en riktigt bra version som du kan köra själv hemma:
Bitwarden Docker self hosting

Mvh,
z

Fattar jag det rätt att detta är en inofficiell implementering av APIt, dvs servern har inget med Bitwarden att göra men är kompatibel med apparna. -> Det går att ha alla features utan en prenumeration?

Jag använder själv keepass sen flera år och är supernöjd, men "sharing" skulle ju vara en trevlig feature att ha.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av macmann1:

Själv använder jag Lastpass till mer än lösenord, såsom anteckningar osv som jag vill ha på ett säkert ställe. Men det är också smidigt att kunna hämta lösenordet även i andra appar än webbläsaren på telefonen exempelvis, genom att bara fylla i från Lastpass. Men om det räknas som stora fördelar är ju upp till användaren

OnT: Får kanske utvärdera bitwarden en sväng, annars har jag inga problem att betala för lastpass med tanke på hur mycket som det används. Får ta pengarna jag aldrig har lagt på en winrar licens

Jag får väl testa Bitwarden (om inte annat så för skojs skull) sen också. Men även Google Chromes lösenordshanterare fungerar i andra appar på min Android telefon åtminstone.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Well... Önskar jag kunde byta till Bitwarden.

Men får bara ett error meddelande om att "denna organisation kan bara ha 2 samlingar" när jag försöker importera min LastPass csv-fil. Detta trots att jag tagit bort "default collection" som skapades i Bitwarden.

Antar att Lastpass/(bitwarden) räknar alla 'kategorier' som "collections", d.v.s jag har 14 stycken i LastPass (social, entertainment o.s.v.). Hur fanken får jag bort alla kategorier, eller åtminstone ner dom till 2, utan att rensa lösenorden från dom så jag kan importera till Bitwarden?

EDIT: Det är liksom över 400 lösenord som ligger i mappar och inte bara i "uncategorized"... Kommer ta evigheter att sitta o flytta dom manuellt ur varje respektive mapp om jag lär göra det..

Bitwarden har kataloger du kan ha för diverse, som jag t.ex. jobbet, privat, skola etc.

Collections i bitwarden är typ delade kataloger, där t.ex. jag har frugans webdomän/host etc. då det är jag som fixar med det, men det ändå är hon som ska "ha" lösenorden. Där kan man bara ha 1 (eller 2?) i gratisversionen.

Så om det bara är som jag kataloger för att sortera det bra för eget bruk så ska det fungera, men om det är delade kataloger med andra användare så behöver du betala för att ha fler än 1 (eller om det är 2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad är (om någon) den stora fördelen med Lastpass istället för att använda sig av den inbyggda funktionen i Google Chrome eller Firefox tillsammans med 2FA? Deras varianter är ju gratis och inbyggda direkt i webbläsaren.

Du tappar ju bland annat funktionaliteten att det kan autofyllas även i appar. Kör man ex. Lastpass på datorn/telefonen integreras det ju i ytterligare program än webbläsaren.

Med det sagt, nu blir det Bitwarden 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Ytterligare en fördel med bitwarden är att det finns en riktigt bra version som du kan köra själv hemma:
Bitwarden Docker self hosting

Mvh,
z

Japp... kör den själv. Går att köra utan docker med men det var så mycket meck med att få det att fungera så jag bet ihop och installerade docker (inte så jätteförtjust i docker konceptet). Hellre att jag kör den via docker än att ha mina lösenord i molnet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Nu är jag ej vaken, men läste jag rätt att det inte påverka om man bara har det på Chrome?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Skapat bitwarden konto och migrerat på alla enheter under 5 min.
So long Lastpass

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Nu är jag ej vaken, men läste jag rätt att det inte påverka om man bara har det på Chrome?

Så tolkar vi det. Så du kan nog lugnt köra vidare. Eller så byter du, motståndarsidan fungerade jäkligt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skapat bitwarden konto och migrerat på alla enheter under 5 min.
So long Lastpass

Hur funkar migreringen exakt, genererar den hashfiler som man sedan importerar eller något?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Nu är jag ej vaken, men läste jag rätt att det inte påverka om man bara har det på Chrome?

Jag undrade också det här och hittade precis svaret! Svaret är att webbläsartillägg ingår. Så om du kör Chrome med LastPass extension installerat så räknas denna device type som "Computer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det gör de ju dock inte, det är jättelätt att exportera dem.

Skrivet av Söderbäck:

Men det har väl inte gjorts här?

Det beror väl på hur enkelt man anser att det är att exportera och gå vidare till annat. Man bygger ju en tröskel som inte alla orkar ta sig över. Istället börjar dessa betala av ren matthet. Vilket förmodligen är väldigt utstuderat och planerat.
Spela inte dumma nu. Ni vet precis vad jag menar

Permalänk
Medlem

För er som lämnar Lastpass, glöm inte ta bort era konton. Dumt att ha alla lösenord liggandes på Lastpass om ni inte ska använda den tjänsten mer.

Man tar bort kontot här:
https://lastpass.com/delete_account.php

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det beror väl på hur enkelt man anser att det är att exportera och gå vidare till annat. Man bygger ju en tröskel som inte alla orkar ta sig över, utan börjar betala av ren matthet. Vilket förmodligen är väldigt utstuderat och planerat.
Spela inte dumma nu. Ni vet precis vad jag menar

Det är bokstavligen talat jobbigare att fylla i sina betalkortsuppgifter än att exportera lösenordet från Lastpass. Så det resonemanget köper jag inte.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Det är bokstavligen talat jobbigare att fylla i sina betalkortsuppgifter än att exportera lösenordet från Lastpass. Så det resonemanget köper jag inte.

Våra föräldrars generation håller nog inte med dig. De har gjort en sak av dessa tidigare i sina liv. Och det är inte en migration mellan lösenords-hanterare

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Well... Önskar jag kunde byta till Bitwarden.

Men får bara ett error meddelande om att "denna organisation kan bara ha 2 samlingar" när jag försöker importera min LastPass csv-fil. Detta trots att jag tagit bort "default collection" som skapades i Bitwarden.

Antar att Lastpass/(bitwarden) räknar alla 'kategorier' som "collections", d.v.s jag har 14 stycken i LastPass (social, entertainment o.s.v.). Hur fanken får jag bort alla kategorier, eller åtminstone ner dom till 2, utan att rensa lösenorden från dom så jag kan importera till Bitwarden?

EDIT: Det är liksom över 400 lösenord som ligger i mappar och inte bara i "uncategorized"... Kommer ta evigheter att sitta o flytta dom manuellt ur varje respektive mapp om jag lär göra det..

Collections är en företags-funktion i Bitwarden där en Collection kan delas med andra användare inom samma Organization. Det går även att sätta olika permissions per Collection.
Nu vet jag inte hur det funkar för gratis-användare i Bitwarden och Collections, ej heller med LastPass.

Det borde smidigt gå att ändra i csv-filen efter export från LastPass.
Så som BW beskriver det så kanske det är grouping-kolumnen som spökar?

Hittade ett exempel på LastPass bygger sin csv, deras första konto visar imo att det är grouping-kolumnen:
url,username,password,extra,name,grouping,fav
<url>,netflix_user1@email.com,mypassword1234!,,Netflix,Entertainment,1

Så search&replace i csv

Edit: så det inte blev en lång länk av det hela.

Permalänk
Medlem

Har varit supernöjd Lastpass-användare i två-tre år. Av bara farten signade jag upp för ett år premium i samband med detta. När det är dags för nästa sväng får jag väl kanske ta och utvärdera Bitwarden Premium istället och se om det är värt att byta

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JBerger:

Bitwarden har kataloger du kan ha för diverse, som jag t.ex. jobbet, privat, skola etc.

Collections i bitwarden är typ delade kataloger, där t.ex. jag har frugans webdomän/host etc. då det är jag som fixar med det, men det ändå är hon som ska "ha" lösenorden. Där kan man bara ha 1 (eller 2?) i gratisversionen.

Så om det bara är som jag kataloger för att sortera det bra för eget bruk så ska det fungera, men om det är delade kataloger med andra användare så behöver du betala för att ha fler än 1 (eller om det är 2).

Skrivet av toe_cutter:

Collections är en företags-funktion i Bitwarden där en Collection kan delas med andra användare inom samma Organization. Det går även att sätta olika permissions per Collection.
Nu vet jag inte hur det funkar för gratis-användare i Bitwarden och Collections, ej heller med LastPass.

Det borde smidigt gå att ändra i csv-filen efter export från LastPass.
Så som BW beskriver det så kanske det är grouping-kolumnen som spökar?

Hittade ett exempel på LastPass bygger sin csv, deras första konto visar imo att det är grouping-kolumnen:
url,username,password,extra,name,grouping,fav
<url>,netflix_user1@email.com,mypassword1234!,,Netflix,Entertainment,1

Så search&replace i csv

Edit: så det inte blev en lång länk av det hela.

Lyckades precis lösa det på ett relativt smidigt vis
Fick ta bort ALLA kategorier ur mitt LP-Vault och lägga lösenorden i "uncategorized" samlingen. Som tur var gick det att 'SHIFT-LeftClick'-markera allt inom en kategori och dra över bara i webbläsaren.

Efter att alla samlingar var borta så var det bara att göra en ny csv-export och mata in den i Bitwarden istället, då fungerade allt som det skulle.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

För er som lämnar Lastpass, glöm inte ta bort era konton. Dumt att ha alla lösenord liggandes på Lastpass om ni inte ska använda den tjänsten mer.

Man tar bort kontot här:
https://lastpass.com/delete_account.php

Sådär då var det klart:
Your LastPass account has been deleted
Hello xxx

Your LastPass account has been permanently deleted and all of your data has been purged from our systems.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |