Lastpass stryper gratiskonton – kan endast användas på en typ av enhet

Permalänk
Melding Plague

Lastpass stryper gratiskonton – kan endast användas på en typ av enhet

Från och med den 16 mars begränsas Lastpass Free till en enhetstyp. Den som vill synkronisera lösenord mellan dator och telefon måste börja betala.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Till er som använder Lastpass, kika in Bitwarden

Permalänk
Medlem

Jahopp. Tack och hej, LastPass!

Permalänk
Medlem

Bitwarden eller Keepass är det då. 😀

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som inte kommer betala för Lastpass nu när de inför restriktioner om antal enheter. Särskilt inte eftersom de lägger sig högre än många av sina konkurrenter i pris.

Jag har själv gått över till Bitwarden. Ett plus är att det är open source. Det var hur enkelt som helst att exportera alla lösenord i Lastpass och sedan importera dem i Bitwarden.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Jag själv använder Enpass och är mycket nöjd med att lösenorden inte lagras i molnet över huvud taget

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jahopp det var synd, får ta och kika in bitwarden som nämns ovan. Kör redan keepass lokalt för de viktigaste lösenorden.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Då det tog ca 50h att byta lösen och sätta upp allt på lastpass när man startade så blir det till att börja betala.
Orkar inte byta tjänst.
Lastpass funkar bra och 3$ är inte så mycket det är 1.5 mindre red bull i månaden.

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Lastpass till Bitwarden för flera år sen. Fortfarande 100% nöjd.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Ytterligare en fördel med bitwarden är att det finns en riktigt bra version som du kan köra själv hemma:
Bitwarden Docker self hosting

Mvh,
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Det har väl antagligen alltid varit deras plan, få användare beroende och sen ändra villkoren. Ingen hade valt dem om kunderna hade vetat att denna förändring var på väg, så det blir inte ett trevligt beteende även om de kanske har "rätt" att göra det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Ja det är ju så det funkar.
Gör en app, få så många användare som möjligt så fort som möjligt.
Börja ta betalt.
Nån mer här som kommer ihåg när blocket.se var gratis.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAUR:

Då det tog ca 50h att byta lösen och sätta upp allt på lastpass när man startade så blir det till att börja betala.
Orkar inte byta tjänst.
Lastpass funkar bra och 3$ är inte så mycket det är 1.5 mindre red bull i månaden.

Du kan dock exportera och importera det till en annan tjänst, tar ca 3 minuters research och 1 minut att utföra. 🙃

Jag ser ingen anledning att använda Lastpass över något annat då det är closed source, har dåligt gränssnitt och ingen skrivbords version. Och nu givetvis bara stöd för en enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAUR:

Då det tog ca 50h att byta lösen och sätta upp allt på lastpass när man startade så blir det till att börja betala.
Orkar inte byta tjänst.
Lastpass funkar bra och 3$ är inte så mycket det är 1.5 mindre red bull i månaden.

Du kan lägga över alla lösenord från Lastpass till Bitwarden med bokstavligt talat två knapptryck. Det tog min 50 sekunder.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Till er som använder Lastpass, kika in Bitwarden

Tack! Kör lastpass just nu och tyckt de varit bra, men finns säkert något minst lika bra som är gratis. Ska kolla upp Bitwarden!

Permalänk
Medlem

Mycket fult att försöka hålla användarens lösenord gisslan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du kan dock exportera och importera det till en annan tjänst, tar ca 3 minuters research och 1 minut att utföra. 🙃

Skrivet av Gabe:

Du kan lägga över alla lösenord från Lastpass till Bitwarden med bokstavligt talat två knapptryck. Det tog min 50 sekunder.

Grymt ! Då får jag ta mig 50 sekunder att göra detta och dricka en redbull samtidigt

Visa signatur

-5700x3D-7900xt-

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vad är (om någon) den stora fördelen med Lastpass istället för att använda sig av den inbyggda funktionen i Google Chrome eller Firefox tillsammans med 2FA? Deras varianter är ju gratis och inbyggda direkt i webbläsaren.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zipparn:

Mycket fult att försöka hålla användarens lösenord gisslan

Det gör de ju dock inte, det är jättelätt att exportera dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Migrerade till Lastpass från Keepass i höstas för att det sistnämnda hade undermåliga appar till IOS, så perfekt timing att det blev en betaltjänst nu.

Lär nog punga ut för ett år premium i vilket fall som helst och utvärdera om det är värt att byta tjänst igen. Är ändå väldigt nöjd med Lastpass så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad är (om någon) den stora fördelen med Lastpass istället för att använda sig av den inbyggda funktionen i Google Chrome eller Firefox tillsammans med 2FA? Deras varianter är ju gratis och inbyggda direkt i webbläsaren.

Litar inte på webbläsarna att spara lösenord efter att firefox eller chrome sparade lösenorden i klartext (minns inte vilken av dem) var många år sedan men men...

Då har man bytt till Bitwarden, tog ca 2min (var tvungen att leta på guiden hur man gjorde) xD

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad är (om någon) den stora fördelen med Lastpass istället för att använda sig av den inbyggda funktionen i Google Chrome eller Firefox tillsammans med 2FA? Deras varianter är ju gratis och inbyggda direkt i webbläsaren.

Själv använder jag Lastpass till mer än lösenord, såsom anteckningar osv som jag vill ha på ett säkert ställe. Men det är också smidigt att kunna hämta lösenordet även i andra appar än webbläsaren på telefonen exempelvis, genom att bara fylla i från Lastpass. Men om det räknas som stora fördelar är ju upp till användaren

OnT: Får kanske utvärdera bitwarden en sväng, annars har jag inga problem att betala för lastpass med tanke på hur mycket som det används. Får ta pengarna jag aldrig har lagt på en winrar licens

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Även jag har bytt från Lastpass till Bitwarden och kan starkt rekommendera det.

Permalänk
Medlem

Jahopp. Då får man byta. Verkar som att de flesta kör Bitwarden här så får väl prova med det.

Skummade igenom tråden på Lastpass egna forum. Det är 8 sidor varav typ 5 handlar om Bitwarden och hur scummy detta är av LP.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad är (om någon) den stora fördelen med Lastpass istället för att använda sig av den inbyggda funktionen i Google Chrome eller Firefox tillsammans med 2FA? Deras varianter är ju gratis och inbyggda direkt i webbläsaren.

Menar du att spara lösenorden i webbläsaren eller deras dedikerade lösenordshanterare? Jag har intrycket av att deras hanterare är ganska nya, Lastpass har funnits rätt länge. Sen skulle jag personligen inte vilja spara mina lösenord hos Google men FF är säkert OK då de har har ett privacy fokus till viss del. Men det finns ingen anledning att använda dessa när det finns bättre grejer som är open source.

Permalänk
Medlem

Bytte nyss från Lastpass till Bitwarden, oerhört smidigt!

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivres:

Litar inte på webbläsarna att spara lösenord efter att firefox eller chrome sparade lösenorden i klartext (minns inte vilken av dem) var många år sedan men men...

Då har man bytt till Bitwarden, tog ca 2min (var tvungen att leta på guiden hur man gjorde) xD

Tror vissa webbläsare kan vara säkrare än vissa lösenordshanterare och vice versa.
Personligen kör jag hellre än dedikerad lösenordshanterare, med lösenord i molnet för att det är bekvämt. Spelar ingen roll vilken webbläsare eller operativsystem jag kör. Kommer åt mina lösenord överallt. Samt har vissa andra viktiga saker i lastpass inte enbart lösenord.

Jag har fortfarande problem med att spara lösenord i lastpass från formulär, ibland sparas lösenorden som *****, även sett "password" som förmodligen talar mer om vilka rena skitsidor jag registrerar på än något annat😁. Förmodligen några riktiga fulhack i JavaScript för att försöka dölja lösenord haha

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kör Bitwarden sedan början utav 2020.
Riktigt nöjd!

Gick från betalade kund hos PassPack till gratis medlemskap hos Bitwarden - och det är BÄTTRE på alla sätt och vis.

Fungerar på att betala bara för att stödja dem/utvecklingen och driften.
Sedan får man ju 2FA och lite andra perks, men inget speciellt jag ”behöver”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jobbet kör Lastpass så bara hemdatorer som är länkade mot min personliga så jag tror jag klarar mig. Har funderat på att betala för lastpass innan så detta stör mig inte nämnvärt.
Kan tycka att de borde tillåtit en mobil enhet och fler datorer och vice versa, de gör den begränsningen för att de flesta har en av varje typ och fler av någon av typerna så de flesta känner sig begränsade med gratisversionen vilket är lite fult i mitt tycke

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Skumt val att inte lägga till en årlig subscription på kanske 9.99 USD, det hade nog fått kvar mig hos LastPass, men 36 USD kan jag inte riktigt tänka mig betala. Gick direkt över till Bitwarden som många andra. Tog 2 min att byta, riktigt smärtfritt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12