Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av anon324648:

Brukar vara ett vanligt argument. Grejen är att man stannar och tar paus oavsett, man kör liksom inte 50 mil i sträck. Man behöver oftast inte planera rigoröst heller, iaf. om du har Tesla ser ju laddstationer osv. på kartan (och planera att ladda vid superchargers, stannar du en halvtimme och käkar är saken biff).

Aktuellt karta med ETA på nya superchargers:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?bounds=62.844776207491385%...

Han som körde Porsche Taycan hade suttit i bilen i nio timmar, han kunde sitta i nio timmar till i de stolarna sade han.

Skrivet av Wiinis:

Det är inte pausen som är själva problemet utan om det tar längre tid för att det inte funkar. Det var ”många” laddare som inte funkade och de var tvungna att fixa och dona. Det är inte ok.
Nu pratar jag inte om Tesla för de verkar ha förstått vad som krävs.

Ändå var det en Audi e-Tron som vann 75 milstestet.

Skrivet av anon324648:

De andra ligger tyvärr efter Tesla på många punkter, ekosystem, mjukvara m.m. Man kan tycka att de stora biltillverkarna borde utgöra ett större hot, men de sitter med gammal infrastruktur (t.ex. underleverantörer) för fossildrivet, en sådan omställning sker inte över en natt.

IMO är det Tesla som gäller om man vill köpa elbil i dagsläget och vet att man ska köra längre sträckor. Nu har jag iofs inte provkört andra elbilar än Tesla, men av det jag läst är det inte imponerande.

Polestar 2 har fått mycket beröm för sin mjukvara, när billiga småbilar får samma Google operativ kan det visa sig att Tesla sitter med ett operativ som ingen vill ha, vem vill byta ner sig från en billig simpel Renault med Google operativ till en Tesla för kanske en miljon när man mister Googles ekosytem. Kan bli precis som med mobiler, osäljbara om de saknar operativ från Apple eller Google.

elbilar är tämligen lätta att tillverka i jämförelse med att tillverka fossilbilar, var och vart annat varumärken har provat eller kommer släppa en egen elbil. Obskyra varumärken som Sony och Kalasjnikov har tagit fram egna elbilar, för det är så enkelt.

VW har redan fabriker som kan tillverka 900000 elbilar om året, det verkar de ha fixat över en natt.

Som han som körde Audi e-tron i testet, "Tesla knappt har någon fördel längre". Konkurrenterna är ikapp.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Han som körde Porsche Taycan hade suttit i bilen i nio timmar, han kunde sitta i nio timmar till i de stolarna sade han.

Ändå var det en Audi e-Tron som vann 75 milstestet.

Polestar 2 har fått mycket beröm för sin mjukvara, när billiga småbilar får samma Google operativ kan det visa sig att Tesla sitter med ett operativ som ingen vill ha, vem vill byta ner sig från en billig simpel Renault med Google operativ till en Tesla för kanske en miljon när man mister Googles ekosytem. Kan bli precis som med mobiler, osäljbara om de saknar operativ från Apple eller Google.

elbilar är tämligen lätta att tillverka i jämförelse med att tillverka fossilbilar, var och vart annat varumärken har provat eller kommer släppa en egen elbil. Obskyra varumärken som Sony och Kalasjnikov har tagit fram egna elbilar, för det är så enkelt.

VW har redan fabriker som kan tillverka 900000 elbilar om året, det verkar de ha fixat över en natt.

Som han som körde Audi e-tron i testet, "Tesla knappt har någon fördel längre". Konkurrenterna är ikapp.

Har du en elbil som inte är Tesla?
Jag har en ID4 på väg, ingen aning om när, så jag har ingen aning om hur det funkar i verkliga livet men det jag sett av folk på youtube och läst vad andra skrivit så ligger ionity och de andra efter tesla.
Men som jag skrev så vet jag inte utan bara hört andra. Du kanske har en annan uppfattning? Då får du gärna dela med dig. Vill gärna höra positiva saker 🙂

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Polestar 2 har fått mycket beröm för sin mjukvara, när billiga småbilar får samma Google operativ kan det visa sig att Tesla sitter med ett operativ som ingen vill ha, vem vill byta ner sig från en billig simpel Renault med Google operativ till en Tesla för kanske en miljon när man mister Googles ekosytem. Kan bli precis som med mobiler, osäljbara om de saknar operativ från Apple eller Google.

Nja. Jag kan hålla med om att jag själv helst hade velat ha Android Auto i mittkonsollen om jag fick välja fritt.

Men det är inte den mjukvaran som spelar roll.

Vad du ser i konsollen är "media-systemet". Det i sin tur integrerar med bilens mjukvara - och det är den som spelar roll. Det är här Tesla ligger i sådan framkant. Det är där du finner funktionerna som förvärmning av batterier, OTA-uppgraderingar, kontakten med din telefon-app, larmet, auto-pilot/cruise-control, etc.

Själva UI:t i media-systemet är viktigt men det är inte den avgörande punkten.

Därför är jag duktigt besviken på Volksvagen som lägger miljoner euro på att utveckla ett eget media-system... Något som ger dom noll fördelar gentemot kunder. Dom borde lagt krutet på bilens OS - och bara kört Android i konsollen precis som Volvo/Polestar gör. För när dom väl lägger in stöd kommer alla kunder ändå köra Android Auto / Apple Carplay via sina telefoner i alla fall..

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Har du en elbil som inte är Tesla?
Jag har en ID4 på väg, ingen aning om när, så jag har ingen aning om hur det funkar i verkliga livet men det jag sett av folk på youtube och läst vad andra skrivit så ligger ionity och de andra efter tesla.
Men som jag skrev så vet jag inte utan bara hört andra. Du kanske har en annan uppfattning? Då får du gärna dela med dig. Vill gärna höra positiva saker 🙂

Du bor i Stockholm, det kommer inte vara något problem. Det som kan vara problem är om du inte kan ladda hemma eller på jobbet, men det gäller alla elbilar, men inte alla bostäder. Det blir onödigt krångligt/ jobbigt utan hemmaladdning, att ta sig till en laddare varje gång det börjar bli dags istället för att bekvämt ha en laddad bil när man vaknar på morgonen.

Skrivet av BattleGeek:

Nja. Jag kan hålla med om att jag själv helst hade velat ha Android Auto i mittkonsollen om jag fick välja fritt.

Men det är inte den mjukvaran som spelar roll.

Vad du ser i konsollen är "media-systemet". Det i sin tur integrerar med bilens mjukvara - och det är den som spelar roll. Det är här Tesla ligger i sådan framkant. Det är där du finner funktionerna som förvärmning av batterier, OTA-uppgraderingar, kontakten med din telefon-app, larmet, auto-pilot/cruise-control, etc.

Själva UI:t i media-systemet är viktigt men det är inte den avgörande punkten.

Därför är jag duktigt besviken på Volksvagen som lägger miljoner euro på att utveckla ett eget media-system... Något som ger dom noll fördelar gentemot kunder. Dom borde lagt krutet på bilens OS - och bara kört Android i konsollen precis som Volvo/Polestar gör. För när dom väl lägger in stöd kommer alla kunder ändå köra Android Auto / Apple Carplay via sina telefoner i alla fall..

Korrekt Android Auto har ingen inverkan, Polestar däremot har Android Automotive, Det är inget simpelt UI det är ett eget operativsystem. Förvärmning av batterier är inte Teslaunikt det har andra också, OTA har andra också eller i alla fall runt hörnet på befintliga modeller, inget unik där heller, telefonapp, larm autopilot allt du räknar upp, absolut inget unikt där.

Det är inte något "mediasystem" som VW utvecklar heller, det är ett operativsystem som framöver kommer finnas i samtliga bilar från VAG, men ID familjen blir nu först ut, "VW OS" heter operativsystemet. VW har fler tusen utvecklare som arbetar med VW OS, de flesta sitter i Tyskland men finns även utvecklare i andra länder som Kina och USA.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Det som verkligen skiljer VAG (plus de andra fossiltillverkarna) jämfört med Tesla när det kommer till mjukvaran, är ju att VW historiskt har köpt in färdiga system från underleverantörer. När de sedan ska gå över till en helt ny plattform med ännu mer elektrisk styrning och programmering, så blir det en del buggar. En av Teslas största marknadsfördel (som väldigt få pratar om) är ju att produktionen är utformad annorlunda med "vertical integration" som filosofi. Tesla gör väldigt mycket "in house". Till en början för att Tesla fick så dåliga priser från underleverantörerna, så de valde att göra det själv. Men med tiden insett fördelen att ha större kontroll över produktionen. Titta bara på tekniken med mega casting - skapar en egen legering av aluminium för att få det att fungera - helt galet.

Så när Tesla utvecklar sina egna elmotorer, batterier och mjukvaran som styr det, så har fossiltillverkarna köpt batterier från LG/CATL och elmotorer från Siemens eller någon annan underleverantör. Förståelsen för hur alla delar verkligen fungerar ihop blir inte riktigt lika bra. Teslas "know how" har ett rejält försprång, frågan är väl hur lång tid det tar för de övriga att komma ifatt. För att sedan se hur långt försprånget utökas igen när 4680-batterierna börjar användas (även utvecklingen av dessa och produktionen är ju mycket imponerande).

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Korrekt Android Auto har ingen inverkan, Polestar däremot har Android Automotive, Det är inget simpelt UI det är ett eget operativsystem. Förvärmning av batterier är inte Teslaunikt det har andra också, OTA har andra också eller i alla fall runt hörnet på befintliga modeller, inget unik där heller, telefonapp, larm autopilot allt du räknar upp, absolut inget unikt där.

Mitt förra jobb var som mjukvaruutvecklare på Volvo Cars. Systemet i bilen är inte Android. Bilens operativsystem är helt Volvo-utvecklat. Android körs endast på medie-enheten och är helt isolerad (via brandvägg / virtuell-maskin) från bilens system. Den agerar endast UI för föraren.

Ang att Teslas funktioner inte är unika - nej det e dom inte. Men Windows Phone hade allt som iPhone hade plus lite till - det är hur saker hänger ihop och fungerar som räknas. Och Volvo gör rätt i att lägga alla sina utvecklare på att koda den biten - och inte sitta koda UI.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Men så AC laddade de ju Zoen i 22 kW istället för att använda 50 kW CCS så det verkade vara skriptat från början.

Enligt vad jag sett från tester när generation 3 av Zoen var helt ny så är laddskillnaden ganska liten mellan AC 22kW och DC 50kW i praktiken. Renault har tydligen definierat en mycket konservativ laddkurva åt bilen.

Permalänk
Medlem

Är intresserad av Skoda Enyaq som jag fick chansen att titta på i fredags. Är det någon som vet vilket stöd det finns för att köra navigering och media via telefonen(iPhone) via bilen? Kan man koppla upp sig trådlöst eller behöver man koppla in sig via USB-C? Har ingen koll på VW-OS alls i de nya elbilarna... så om nån har erfarenhet av en ID3/ID4 med de senaste uppdateringarna så skulle det ju hjälpa... för visst kör de "samma" mjukvara i Audi/VW/Skoda (och SEAT) på elbilsplattformen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Är intresserad av Skoda Enyaq som jag fick chansen att titta på i fredags. Är det någon som vet vilket stöd det finns för att köra navigering och media via telefonen(iPhone) via bilen? Kan man koppla upp sig trådlöst eller behöver man koppla in sig via USB-C? Har ingen koll på VW-OS alls i de nya elbilarna... så om nån har erfarenhet av en ID3/ID4 med de senaste uppdateringarna så skulle det ju hjälpa... för visst kör de "samma" mjukvara i Audi/VW/Skoda (och SEAT) på elbilsplattformen?

Det är samma mjukvara på bilarna. Jag har en ID3 med VW OS 2.0.

Jag får bara Android Auto att fungera med kabel och inte trådlöst, men det fungerar för andra med samma version så det kan bero på vilken mobiltelefon man har.

Har ej testat Carplay, men det ska också fungera trådlöst från version 2.0.

Permalänk
Avstängd

Jag läste någon intressant analys som gick igenom hindren för att elbilar ska gå hem hos de stora konsumentgrupperna och sammanfattningsvis så finns det tre stora problem: Pris, räckvidd och infrastruktur.

Pris och räckvidd är i princip lösta redan då det finns elbilar i hyfsat låga prisklasser, tillräckligt billiga för att nybilskonsumenter ska ha råd att köpa dem i alla fall, och elbilar med tillräcklig räckvidd, även om det förstås kommer att bli allt bättre på de områdena ju fler aktörer det finns på marknaden och när den tekniska utvecklingen framskrider.

Kvar finns då infrastrukturen och där behövs det en politisk lösning. Här har EU bestämt en standard för snabbladdning vilket är en stor fördel jämfört med andra platser där man har flera konkurrerande system, men det behövs incitament för att bygga publika laddare exempelvis på städernas gator. Snabbladdare finns ju redan, även om det lär behövas fler i framtiden och gärna på områden där det idag saknas, men "långsamma" laddare där folk bor och arbetar saknas till stor del förutom där de boende själva har löst det på något sätt. Sen behöver man en betallösning som är enkel, varför inte bankkort som alla andra betalningar i hela samhället exempelvis? Man borde också tvinga fram någon form av jämförpris förstås. Som det är idag verkar det ganska ofta vara en överraskning hur mycket man får betala för sin laddning liksom.

Skrivet av Bart:

Det som verkligen skiljer VAG (plus de andra fossiltillverkarna) jämfört med Tesla när det kommer till mjukvaran, är ju att VW historiskt har köpt in färdiga system från underleverantörer. När de sedan ska gå över till en helt ny plattform med ännu mer elektrisk styrning och programmering, så blir det en del buggar. En av Teslas största marknadsfördel (som väldigt få pratar om) är ju att produktionen är utformad annorlunda med "vertical integration" som filosofi. Tesla gör väldigt mycket "in house". Till en början för att Tesla fick så dåliga priser från underleverantörerna, så de valde att göra det själv. Men med tiden insett fördelen att ha större kontroll över produktionen. Titta bara på tekniken med mega casting - skapar en egen legering av aluminium för att få det att fungera - helt galet.

Så när Tesla utvecklar sina egna elmotorer, batterier och mjukvaran som styr det, så har fossiltillverkarna köpt batterier från LG/CATL och elmotorer från Siemens eller någon annan underleverantör. Förståelsen för hur alla delar verkligen fungerar ihop blir inte riktigt lika bra. Teslas "know how" har ett rejält försprång, frågan är väl hur lång tid det tar för de övriga att komma ifatt. För att sedan se hur långt försprånget utökas igen när 4680-batterierna börjar användas (även utvecklingen av dessa och produktionen är ju mycket imponerande).

VW har dock en tradition av att köra på egen mjukvara. Jag skrev någon uppsats för ganska länge sedan om affärssystem och de flesta större företag hade köpt system från stora leverantörer, MS eller SAP exempelvis, men VW tog in ett FOSS-system som de vidareutvecklade själva. Jag säger inte att det nödvändigtvis var ett bra val men de är i alla fall inga nybörjare på mjukvara.

Angående Teslas försprång så finns det absolut där, när det gäller motorer och batterier, men det lär de inte få behålla så länge. När Bosch, Siemens, Delphi Aptiv och andra stora underleverantörer ger sig in på området på allvar så lär det gå rätt fort. På det stora hela är ju Tesla en pytteliten aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen behöver man en betallösning som är enkel, varför inte bankkort som alla andra betalningar i hela samhället exempelvis? Man borde också tvinga fram någon form av jämförpris förstås. Som det är idag verkar det ganska ofta vara en överraskning hur mycket man får betala för sin laddning liksom.

Instämmer att det borde vara lagkrav på att man ska kunna betala med ett vanligt kort. Det är direkt konsumentfientligt att kräva en hel hög av ladd-brickor, abonnemang osv. för att få laddmöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Det är samma mjukvara på bilarna. Jag har en ID3 med VW OS 2.0.

Jag får bara Android Auto att fungera med kabel och inte trådlöst, men det fungerar för andra med samma version så det kan bero på vilken mobiltelefon man har.

Har ej testat Carplay, men det ska också fungera trådlöst från version 2.0.

Perfekt. Innebär det att även navigering med exempelvis Google Maps(App) fungerar i bilen via telefonen genom Carplay/Android auto?

Hade ju varit kul med HUD(Heads Up Display) i Enyaq (var väldigt tydlig så länge man inte har Polariserande solglasögon) men var inte sugen att betala 17k för det stora navigationspaketet...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Perfekt. Innebär det att även navigering med exempelvis Google Maps(App) fungerar i bilen via telefonen genom Carplay/Android auto?

Ja, navigering med Google Maps fungerar med Android Auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Perfekt. Innebär det att även navigering med exempelvis Google Maps(App) fungerar i bilen via telefonen genom Carplay/Android auto?

Hade ju varit kul med HUD(Heads Up Display) i Enyaq (var väldigt tydlig så länge man inte har Polariserande solglasögon) men var inte sugen att betala 17k för det stora navigationspaketet...

Skrivet av andr3a$:

Ja, navigering med Google Maps fungerar med Android Auto.

Även med Waze, om man nu gillar den bättre

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Beg Zoe 40kwH ~2018 med utköpt batteri, bra eller dåligt val i dag i de nedre prisklasserna?

Räckvidden är inget problem, och kan nog leva med mindre lastutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Beg Zoe 40kwH ~2018 med utköpt batteri, bra eller dåligt val i dag i de nedre prisklasserna?

Räckvidden är inget problem, och kan nog leva med mindre lastutrymme.

Funderar på något liknande detta själv, som andrabil. Kommer användas för att pendla ~20km på 100-väg och ~2km inne i stan till kontoret.

Står mellan en Zoe med utköpt batteri eller en Nissan Leaf.

Zoen är billigare.
Leafen är trevligare att köra(enligt mig). Dock så finns det privatleasing nu, 3000mil, 24mån för 2999kr inklusive vinterhjul och service.

Så får se vad det landar på, lutar antagligen åt en Zoe som det ser ut nu Är inte i behov av en förrän råden om att arbeta hemifrån släpper, så kanske blir något helt annat tillslut!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Var såg du leafen för 2995? 3195 har jag hittat.
Leasat leaf innan på 12 mån, och tycker det är en ”rimlig” bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Var såg du leafen för 2995? 3195 har jag hittat.
Leasat leaf innan på 12 mån, och tycker det är en ”rimlig” bil.

https://www.blocket.se/annonser/vastmanland/fordon/bilar?ag=1...

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

Beg Zoe 40kwH ~2018 med utköpt batteri, bra eller dåligt val i dag i de nedre prisklasserna?

Räckvidden är inget problem, och kan nog leva med mindre lastutrymme.

Zoe är en jättefin liten bil, välbyggd, och till skillnad från Leaf så har den aktiv kylning av batteriet med luft (använder till och med bilens AC för temperaturreglering.) Man sitter högt och skönt i den (iallafall i framsätena) och tillräckligt bra drag i den också är det. Funkar att köra en ganska bra bit med i motorvägsfart också (sedan får du ju iofs ladda den i cirkus två timmar för att kunna köra vidare... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Du bor i Stockholm, det kommer inte vara något problem. Det som kan vara problem är om du inte kan ladda hemma eller på jobbet, men det gäller alla elbilar, men inte alla bostäder. Det blir onödigt krångligt/ jobbigt utan hemmaladdning, att ta sig till en laddare varje gång det börjar bli dags istället för att bekvämt ha en laddad bil när man vaknar på morgonen.

Korrekt Android Auto har ingen inverkan, Polestar däremot har Android Automotive, Det är inget simpelt UI det är ett eget operativsystem. Förvärmning av batterier är inte Teslaunikt det har andra också, OTA har andra också eller i alla fall runt hörnet på befintliga modeller, inget unik där heller, telefonapp, larm autopilot allt du räknar upp, absolut inget unikt där.

Det är inte något "mediasystem" som VW utvecklar heller, det är ett operativsystem som framöver kommer finnas i samtliga bilar från VAG, men ID familjen blir nu först ut, "VW OS" heter operativsystemet. VW har fler tusen utvecklare som arbetar med VW OS, de flesta sitter i Tyskland men finns även utvecklare i andra länder som Kina och USA.

Tycker nog du förminskar problemet lite.
Jag har en laddare hemma och jag har förhoppningsvis tillräckligt med räckvidd i bilen för att det ska täcka lejonparten av mina behov
Men om du såg i videon där autosport (eller vad de heter) körde sju olika bilar så var det problem och framförallt om du inte använder Teslas nätverk eller Ionity. Även om Ionity verkade ha sin del av problem också.
Som @snajk skrev innan så är det tre saker som måste fungera och infrastrukturen är den jag tycker verkar vara det stora problemet. Har kollat en del nu på olika appar och var jag kan ladda och det är inte många stationer som har över 150kw/h o utan de flesta verkar ligga runt 11/22 kw/h och även 50kw/h men de är faktiskt inte så många.

Nu är detta bara en observation från min sida och jag har säkert missat något eller tittat fel, men det jag har sett gör mig inte speciellt imponerad.

Permalänk
Medlem

F—n, det är ju riktigt bra pris.

Diesel + skatt på min V50 -11 är ju typ 1500 i månaden, sen vinterdäck + ev service på det samt värdeminskning. Så mer eller mindre samma kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

F—n, det är ju riktigt bra pris.

Diesel + skatt på min V50 -11 är ju typ 1500 i månaden, sen vinterdäck + ev service på det samt värdeminskning. Så mer eller mindre samma kostnad.

+ att el kostar typ en fjärdedel av vad diesel gör, per mil

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Brukar vara ett vanligt argument. Grejen är att man stannar och tar paus oavsett, man kör liksom inte 50 mil i sträck. Man behöver oftast inte planera rigoröst heller, iaf. om du har Tesla ser ju laddstationer osv. på kartan (och planera att ladda vid superchargers, stannar du en halvtimme och käkar är saken biff).

Aktuellt karta med ETA på nya superchargers:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?bounds=62.844776207491385%...

Jo, det har jag gjort massor med gånger, även om jag ofta (men inte alltid!) stannat lite kort och slagit en drill och köpt en dricka e dyl, men det tar inte längre tid än att tanka en bensin/dieselbil. Sedan beror det förstås lite på vad det är för väg och förhållanden. 50 mil på halvdåliga vägar i skräpväder är inte samma sak som fullt spett på nästan bara motorväg sommartid.

Permalänk
Medlem

Mer info om Hyundai Ioniq 5, 1600Kg dragvikt 4wd, 230 Kw=313 Hk, 0-100=5.3s, 11 Kw onboard laddare.
https://alltomelbil.se/allt-vi-vet-om-kommande-elbilen-hyunda...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ioniq 5 verkar egentligen uppfylla alla mina krav med fyrhjulsdrift, vettig dragvikt och snabb laddning. Med dieselfakturan på 2000 spänn idag ska det bli riktigt intressant att se presentationen nästa vecka.

Hoppas bara det inte blir som Id4 och Enyaq att 4WD är något som kommer långt fram i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Tycker nog du förminskar problemet lite.
Jag har en laddare hemma och jag har förhoppningsvis tillräckligt med räckvidd i bilen för att det ska täcka lejonparten av mina behov
Men om du såg i videon där autosport (eller vad de heter) körde sju olika bilar så var det problem och framförallt om du inte använder Teslas nätverk eller Ionity. Även om Ionity verkade ha sin del av problem också.
Som @snajk skrev innan så är det tre saker som måste fungera och infrastrukturen är den jag tycker verkar vara det stora problemet. Har kollat en del nu på olika appar och var jag kan ladda och det är inte många stationer som har över 150kw/h o utan de flesta verkar ligga runt 11/22 kw/h och även 50kw/h men de är faktiskt inte så många.

Nu är detta bara en observation från min sida och jag har säkert missat något eller tittat fel, men det jag har sett gör mig inte speciellt imponerad.

Jag misstänker att du har kollat mest på stationer nära där du bor, och de är då generellt inte snabbladdare. Tanken är ju att laddning nära där man bor inte behöver ske snabbt för det gör man ju på natten liksom, även om du inte har en egen laddare utan typ på en parkering några hundra meter bort eller så. Snabbladdare är viktiga mellan städer snarare än i dem just för att där vill man "tanka" fort och åka vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag misstänker att du har kollat mest på stationer nära där du bor, och de är då generellt inte snabbladdare. Tanken är ju att laddning nära där man bor inte behöver ske snabbt för det gör man ju på natten liksom, även om du inte har en egen laddare utan typ på en parkering några hundra meter bort eller så. Snabbladdare är viktiga mellan städer snarare än i dem just för att där vill man "tanka" fort och åka vidare.

Jag har "simulerat" olika resor, till Skåne och inom Skåne, Kungälv, Vemdalen, Sandvik mfl och bara tittat runt generellt.
Personligen tycker jag inte det är några problem att vänta när bilen laddar. Det jag har problem med är om det inte fungerar och jag måste hitta en ny station, ringa support osv. Eller vänta för att alla stationer är upptagna. Ja jag är kanske lättstressad

Sen hoppas jag såklart att fler köper elbil och då behöver vi ännu flera stationer så det är tudelat, min "oro" och framtidsutsikterna för att det ska fungera med el.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jag har "simulerat" olika resor, till Skåne och inom Skåne, Kungälv, Vemdalen, Sandvik mfl och bara tittat runt generellt.
Personligen tycker jag inte det är några problem att vänta när bilen laddar. Det jag har problem med är om det inte fungerar och jag måste hitta en ny station, ringa support osv. Eller vänta för att alla stationer är upptagna. Ja jag är kanske lättstressad

Sen hoppas jag såklart att fler köper elbil och då behöver vi ännu flera stationer så det är tudelat, min "oro" och framtidsutsikterna för att det ska fungera med el.

Jo. Min förhoppning är att man betraktar det som den mesta infrastrukturen och tar ett offentligt ansvar. Dock tror jag att staten eller kommunerna i första hand hade satsat på långsamma laddare där folk bor och arbetar, vilket nog är rätt tänkt för det är ju där merparten av laddningen sker. Prisbilden för snabbladdning gör det också mer attraktivt för företag att ta den rollen liksom, och det tror jag hade gällt även om staten gick in och reglerade priserna. Men självklart kommer det att komma fler snabbladdare ju fler elbilar det finns.

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört Renault Kango i flera år i mitt förra jobb, han gå igenom 2 st under ca 6 år och jag gillade dom skarpt, perfekt att ha i stan men de är ingen motorvägs bil eftersom de äter upp strömmen fort om man kört hårt, den sista jag hade kunde man komma upp i ca 140 km/h men batteriet tog slut otroligt fort, men körde man bara i stan och inte fortare en 60-70 så var räckvidden drygt 10 mil. Nu har dom kommit ut med en variant med dubbla räckvidden och jag har sett några beg till salu på blocket för runt 70 tusen som gått runt 3000 mil, för mig som bor i stan och endast skulle behöva en bil för att just köra runt i stan vore de här perfekt, har funderat länge på de eftersom jag sedan drygt 6-7 år sedan varit bil lös och kört eumoppe under barmarkstiden.
Skatten är låg, 360 kr och de finns ju gott om gratis laddnings platser runt i stan och jag har direkt ström i min M-Stolpe där jag bor, brukade ibland ta hem el bilen då jag jobbade och ladda den över natten vilket funkade bra.
Sedan så har man ju stort last utrymme, jag cyklar mycket MTB på sommaren och de vore perfekt att kunna slänga in cykeln och åka iväg till något bra ställe utanför stan.
Funderar starkt på att förverkliga detta, är ju inte mycket pengar heller för en el bil och jag har som sagt haft samma bil så jag vet hur dom funkar och hur mycket dom kostar att äga, enda servicen jag gjorde var byte av filer till AC en gång per år samt byte av däck sommar och vinter, fylla på spolarvätska samt tanka 6L diesel till värmaren under vintern var 14e dag.

Permalänk
Medlem

Fråga till alla er som äger en elbil.
Är det någon av er som bor i lägenhet och inte har ett garage där du kan ladda bilen varje natt?
Det känns lite som att elbilar bara är till för folk som har möjlighet att ladda på natten.