Brukar vara ett vanligt argument. Grejen är att man stannar och tar paus oavsett, man kör liksom inte 50 mil i sträck. Man behöver oftast inte planera rigoröst heller, iaf. om du har Tesla ser ju laddstationer osv. på kartan (och planera att ladda vid superchargers, stannar du en halvtimme och käkar är saken biff).
Aktuellt karta med ETA på nya superchargers:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?bounds=62.844776207491385%...
Han som körde Porsche Taycan hade suttit i bilen i nio timmar, han kunde sitta i nio timmar till i de stolarna sade han.
Det är inte pausen som är själva problemet utan om det tar längre tid för att det inte funkar. Det var ”många” laddare som inte funkade och de var tvungna att fixa och dona. Det är inte ok.
Nu pratar jag inte om Tesla för de verkar ha förstått vad som krävs.
Ändå var det en Audi e-Tron som vann 75 milstestet.
De andra ligger tyvärr efter Tesla på många punkter, ekosystem, mjukvara m.m. Man kan tycka att de stora biltillverkarna borde utgöra ett större hot, men de sitter med gammal infrastruktur (t.ex. underleverantörer) för fossildrivet, en sådan omställning sker inte över en natt.
IMO är det Tesla som gäller om man vill köpa elbil i dagsläget och vet att man ska köra längre sträckor. Nu har jag iofs inte provkört andra elbilar än Tesla, men av det jag läst är det inte imponerande.
Polestar 2 har fått mycket beröm för sin mjukvara, när billiga småbilar får samma Google operativ kan det visa sig att Tesla sitter med ett operativ som ingen vill ha, vem vill byta ner sig från en billig simpel Renault med Google operativ till en Tesla för kanske en miljon när man mister Googles ekosytem. Kan bli precis som med mobiler, osäljbara om de saknar operativ från Apple eller Google.
elbilar är tämligen lätta att tillverka i jämförelse med att tillverka fossilbilar, var och vart annat varumärken har provat eller kommer släppa en egen elbil. Obskyra varumärken som Sony och Kalasjnikov har tagit fram egna elbilar, för det är så enkelt.
VW har redan fabriker som kan tillverka 900000 elbilar om året, det verkar de ha fixat över en natt.
Som han som körde Audi e-tron i testet, "Tesla knappt har någon fördel längre". Konkurrenterna är ikapp.
NO MAAM