Lastpass stryper gratiskonton – kan endast användas på en typ av enhet

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att lastpass blivit hackade tidigare.

Alternativ som är free och open source.
https://keepass.info/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RCA56:

Glöm inte bort att lastpass blivit hackade tidigare.

Visserligen sant, men inga lösenord läckte ju ut iom att allt är krypterat med användarens masterlösenord. Har man ett OK lösenord (som de väldigt starkt rekommenderar) så är allt lungt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Bitwarden har väl inte en Authenticator vad jag kan se? Har inte hört talas om att någon sådan tjänst kan ta över från en annan. Råder dig att byta till MS Authenticator som du har i telefon och sedan kan man med denna backup:a den till sitt ms konto. Med t.ex Google Authenticator så har du inte den möjligheten. Tycker också att det känns mer säkert att ha två olika tjänster mellan lösenord och Authenticator.

Edit: Den har en till betalande kunder (för alla funktioner), har inte provat den, men att importera är nog omöjligt.

Google Authenticator kan sen 6mån-1år sedan exportera ens OTPn till en ny telefon/enhet.
Kanske lite dumt att göra, men jag sparar recovery codes i bitwarden anteckningarna för inlogget. Orkar inte spara ner separat eller skriva ut även om det är "mer rätt" att göra så.

De flesta sidor jag har stött på stödjer att visa en manuell text-sträng som man kopierar in i Bitwarden. De enda som varit jobbiga att få till är Steam och Battle.net (Blizzard/wow-konto-grejen) då man får använda en 3e-parts mjukvara för att få fram text-strängen som man kan fylla i Bitwarden med.

Edit: överstruket var svårt att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hu vad hemskt att någon vill ha betalt för deras arbete, hur vågar dom..

Problemet är väl inte att man måste betala, utan att det inte är prisvärt. Det kostar minst 3 gånger så mycket som konkurrenterna utan att det ger någon egentlig fördel, samt att det även finns andra gratisalternativ.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Google Authenticator kan sen 6mån-1år sedan exportera ens OTPn till en ny telefon/enhet.
Kanske lite dumt att göra, men jag sparar recovery codes i bitwarden anteckningarna för inlogget. Orkar inte spara ner separat eller skriva ut även om det är "mer rätt" att göra så.

De flesta sidor jag har stött på stödjer att visa en manuell text-sträng som man kopierar in i Bitwarden. De enda som varit jobbiga att få till är Steam och Battle.net (Blizzard/wow-konto-grejen) då man får använda en 3e-parts mjukvara för att få fram text-strängen som man kan fylla i Bitwarden med.

Edit: överstruket var svårt att se

Ja, det blev inte så bra med så lite överstruken, men din kommentar var informativ

Google Authenticator kan exportera, men om telefonen går sönder och du köper en ny är det svårt att exportera. Därför jag tipsar om MS istället för den backupar till ms-kontot och man kan få in alla OTP igen efter en ny telefon eller som jag gjorde förra veckan, installerade om telefonen.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Har ni vana BW användare hittat en fuktion som gör att det visad en liten ikon vid inloggnings rutorna som man kan trycka så att den fylls i? Nu behöver jag trycka på BW ikonen i verktygsfältet för att fylla i.

Som alternativ kan jag säga att jag använder kortkommandot Ctrl + Shift + L för att fylla i inloggningsrutorna. Jag har för mig att det är standardkortkommandot för att fylla i fälten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Som alternativ kan jag säga att jag använder kortkommandot Ctrl + Shift + L för att fylla i inloggningsrutorna. Jag har för mig att det är standardkortkommandot för att fylla i fälten.

Detta funkar perfa för mig. Inte gjort någon konfig utan bara funkar direkt.
Ska se om jag kan knyta en mouse gesture till detta också - vilket hade gjort det smidigare

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Använt LastPass i 8 år. Jag välkomnar det här. Jag byter till BitWarden och får tummen ur och kan rensa bort gammal och dött..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Använt Dashlane flera år nu och är hur nöjd som helst, förstår inte vad problemet är att man måste betala lite. Betalar hellre för en tjänst som fungerar som den ska och är smidig att använda. Skulle aldrig klara mig utan.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite dyrt. Men troligen är det så att det är för få som betalar och kör på gratis. Jag kör keepass för att slippa vara beroende av någon tjänst.

Dropbox införde också begränsningar för något år sedan. Där ett gratiskonto endast kan synka mot tre enheter. Men det är en lagom begränsning.

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla bekväm av mig så jag kör google chromes för de fungerar så bra på alla enheter.
Har iaf 2fa på allt som går även om en dedikerad lösenordshanterare kanske är säkrare så meh, för bekväm av mig.

Bara Paypal jag inte har autosave lösenord på någonstans, samt 2fa vid varje inlogg. Enda jag är mer rädd om

Permalänk
Medlem
Skrivet av knuttelyft:

Har ca 20 sajter anslutna till lastpass Authenticator som genererar sådana 6 siffriga koder.
Har bitwarden en motsvarighet? och exporteras dessa över automatiskt också?
Eller måste jag in på alla sajter och avaktivera, och sen lägga in alla på nytt?
Det funkar ju så smidigt när man ska logga in på lastpass i datorn att bara godkänna en popup i telefonen.
Funkat Bitwarden likadant?

Finns i Bitwarden premium. Annars finns t.ex. Authy som jag använder för 2FA

Skrivet av Gustav-P:

Jag har varit en förespråkare för LP tidigare och även nu då det är en av dem som har väldigt bra säkerhet.
Men nu har jag bytt till BW på kaffepausen, inte att jag vill betala 36 dollar när det gör detta på ett sådan nesligt sätt.

Har tidigare batalat för LP i något år men gick ner till gratis versionen då det egentligen inte var något jag behövde i Premium varianten.

Har ni vana BW användare hittat en fuktion som gör att det visad en liten ikon vid inloggnings rutorna som man kan trycka så att den fylls i? Nu behöver jag trycka på BW ikonen i verktygsfältet för att fylla i.

Högerklicka så finns Bitwarden längs ner där du kan välja vad du vill att den ska fylla i

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har haft premium länge, betalar $12 per år.
Men det kommer säkert höjas nästa gång, eller så kanske man får behålla det som goodwill.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ja, det blev inte så bra med så lite överstruken, men din kommentar var informativ

Google Authenticator kan exportera, men om telefonen går sönder och du köper en ny är det svårt att exportera. Därför jag tipsar om MS istället för den backupar till ms-kontot och man kan få in alla OTP igen efter en ny telefon eller som jag gjorde förra veckan, installerade om telefonen.

Authy är också ett bra alternativ med backups. Går även att installera på t ex en pc samtidigt som man har appen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Skrivet av Gustav-P:

Detta funkar perfa för mig. Inte gjort någon konfig utan bara funkar direkt.
Ska se om jag kan knyta en mouse gesture till detta också - vilket hade gjort det smidigare

Skrivet av jnsson:

Finns i Bitwarden premium. Annars finns t.ex. Authy som jag använder för 2FA
Högerklicka så finns Bitwarden längs ner där du kan välja vad du vill att den ska fylla i

På något konstigt sätt så känns ctrl+shift+L som mindre jobb än att högerklicka, gå ner och välja vad som ska fyllas i.
Får jag rätt på en mouse gesture så är det nog det bästa innan BW får till det med att det ploppar upp en liten "knapp" vid inloggningsfältet som man trycker på för att fylla i uppgifterna.

Olika för alla, vad man tycker är smidigast.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Authy är också ett bra alternativ med backups. Går även att installera på t ex en pc samtidigt som man har appen.

+1 på Authy för 2fa - suveränt att den synkar mellan enheter inklusive desktop

Permalänk
Medlem

Hmm missat hela denna grejen. Vad kan detta göra bättre och säkrare än mitt pappers block och min bläckpenna som ligger inlåst i ett gömt kassaskåp i hus grunden?
Mitt är väldigt svårt för hackare att hacka iallafall 🙂

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hmm missat hela denna grejen. Vad kan detta göra bättre och säkrare än mitt pappers block och min bläckpenna som ligger inlåst i ett gömt kassaskåp i hus grunden?
Mitt är väldigt svårt för hackare att hacka iallafall 🙂

Att ditt pappersblock och din bläckpenna inlåsta i ett kassaskåp är så omständiga att du kommer fortsätta att välja dåliga lösenord, kanske rentav samma för massor av tjänster?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Den är nog rätt bra också. Jag velade mellan den och MS när jag skulle byta ut Googles. Ska nog se om jag kan prova Authy också om den verkar bättre än MS variant.

Edit: Authy är kopplat till telefonnr, tycker E-post är bättre som Microsoft har. Har ett MS konto som jag använder nästan bara till det.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Bra att den var informativ iaf

Jag hade faktiskt lite fel märkte jag nu. Jag self-hostar forken av Bitwarden och har alla premium-funktioner gratis. Nyss läste jag att OTP-funktionen i Bitwarden bara finns i Premium-varianten av Bitwarden Personal och kostar därför.

Permalänk
Medlem

Kör med KeyPass2 fungerar klockrent gratis och på tel dator sync ...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

RIP Lastpass . Det var roligt så länge du fanns på mina datorer men det gör du ej längre.
Jag har inget emot att betala en liten engångssumma typ 100kr och sedan kanske lite i året, detta är dock på tok för dyrt när det finns gratisalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

För er som lämnar Lastpass, glöm inte ta bort era konton. Dumt att ha alla lösenord liggandes på Lastpass om ni inte ska använda den tjänsten mer.

Man tar bort kontot här:
https://lastpass.com/delete_account.php

Väntar ett tag och se om jag gillar Bitwarden. Deras betal-funktion är inte heller så dyr. Använde mitt gamla konto jag hade för några år sedan och blir väll att rensa dubbletter. Ja, och nu ska man byta lösenord på FZ eftersom Google säger att det blev hackat för 13 dagar sedan.

Bitwarden är tyvärr inte optimerad för Android 7 så på min Surfplatta Tab8 från Samsung fungerar det inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Körde LastPass ett par år men kör numera Dashlane som jag tycker rullar på bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Värt att notera är att Bitwarden har en lägre teckengräns för sina anteckningar än Lastpass. Så har du några riktigt långa anteckningar misslyckas importen helt.
Stötte på det själv, men var lätt korrigerat när jag visste vart felet låg.

Trodde det skulle vara värre med tydligen är övre gränsen 10 000. En VeraCrypt-fil verkar bättre alternativ och man sparar lösenordet i Bitwarden.

Sedan varför många klagar är väl för att de flesta (inkl. jag) var betalande LP-anv innan den kraftiga prishöjningen. Jag bytte inte innan pga lathet. Jag kommer nog betala Bitwarden Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Hur är bitwarden, fattar jag det rätt så hostar du filen själv. Kan man hosta den typ på ett webhotell/ dropbox eller likande? Visst skulle man kunna ha en rpi hemma men känns inte säkert?

Hur är plutonen för olika browser och os?

Hur är appar för android och iOS?

Hur exporterade du alla lösenord?

Man hostar inte något själv. Alla lösenord krypteras lokalt på datorn innan det laddas upp till deras molnserver i krypterad form. Ingen lokal lagring per se.

Funkar till alla större plattformar.

Till iOS funkar det alldeles utmärkt, lika bra som LastPass. Dock något snabbare till min glädje.

Exporterade lösenorden enligt denna guide:
https://bitwarden.com/help/article/import-from-lastpass/

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Trodde det skulle vara värre med tydligen är övre gränsen 10 000. En VeraCrypt-fil verkar bättre alternativ och man sparar lösenordet i Bitwarden.

Finns även ett koncept med attachments i Bitwarden (Premium och/eller självhostad bitwarden_rs), kan vara ett alternativ det också. Tror det är 100MB som gäller för dessa(?).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Eftersom LastPass är så billigt ser jag inga problem med detta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Eftersom LastPass är så billigt ser jag inga problem med detta.

4.2 ggr mer än Bitwarden Premium, så jag kan förstå att folk byter. Har inte bestämt mig hur jag gör själv ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har precis gått över till Bitwarden. Den är ok inte så snygg och enkel som jag hade hoppats.
Brukar rekommendera Lastpass till äldre mindre tekniska personer som verkligen behöver en lösenordshanterare. vet inte vilken jag skall rekommendera nu. 1password.com vet jag är enkel och snygg men kostar 360 kr per år