Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel "Alder Lake" ökar prestandan med 20 procent

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake" ökar prestandan med 20 procent

Det rapporteras om rejäla prestandaförbättringar med arkitekturen Golden Cove – uppemot 20 procent bättre än kommande Core 11000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är mer förväntansfull till ersättaren av i9-10980XE.

Eftersom att jag själv prioriterar mycket PCI-E bandbredd och börjar känna att 6850k börjar kännas klen i WS hållet idag än för 5 år sen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Snusfri

Man ska som vanligt alltid ta sådana här siffror med många nypor salt, men det ser riktigt intressant ut.

Hoppas även på nya HEDT prollar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag är mer förväntansfull till ersättaren av i9-10980XE.

Eftersom att jag själv prioriterar mycket PCI-E bandbredd och börjar känna att 6850k börjar kännas klen i WS hållet idag än för 5 år sen.

Den ersättaren heter väl Ryzen Threadripper 3000 sedan länge?

OnT: 1.2 * 1.2 = 1.44, så lite lägre än vad jag hade räknad med ändå...

Fortfarande långt bättre än snittet senaste årtiondet, så ska inte klaga heller. Stora problemet med Alder Lake är ju monolitisk design och begränsat antal trådar. Sen att kärnorna har olika instruktionsuppsättning hjälper inte heller...

Permalänk

Intel kommer få svårt att komma ikapp AMD. Rykten säger att AMD kommer öka 29% IPC för Zen 4.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag själv sist och slutligen har rätt lite nytta av mycket processorkraft så är det här väl inte vidare intressant, när det ändå inte finns grafikkort att köpa... Dagens grafikkort (i vettiga prisklasser, typ under 8000kr) lyckas ju ändå inte ta ut allt ur en mellanklassprocessor.

Men ändå är det ju bra med konkurrens!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Finns inget som lyckats förvirra mig så mycket som nyheter om Intel. De kommer hela tiden och glömmer konstant bort vad 10900KS kontra 19870HS kontra 1647830XS är. Sen är de Rocket Launcher, Alder Rocket, Lake Rocket samt 20nm, 10nm++ och 14nm++++++ 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Eftersom jag själv sist och slutligen har rätt lite nytta av mycket processorkraft så är det här väl inte vidare intressant, när det ändå inte finns grafikkort att köpa... Dagens grafikkort (i vettiga prisklasser, typ under 8000kr) lyckas ju ändå inte ta ut allt ur en mellanklassprocessor.

Men ändå är det ju bra med konkurrens!

Så klart är det intressant även för gamers, hade inte prestandan gått framåt även på CPU hade vi snart suttit med processorer för 10k som flaskhalsar våra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Även om jag tycker bättre om AMD (fanboy sedan min athlon 2500+) så vill jag givetvis att Intel gör framsteg. Det är ju inget att skryta med att man är bäst om motståndet är skit...

Permalänk

Det blir de första cpuerna med ddr5. Där ddr5 i början lär bli svindyrt och lite tveksam prestandaförbättring. Missförstå mig inte, jag väntar skitmycket på ddr5 och kommande processorer. Men jag tror jag avvaktar med köpet lite tills det har blivit billigare.
Sedan är det skillnad på lite extra kostnad för de som endast köper 16GB ram och vi som funderar på runt 128GB.
1000kr extra för ddr5 minne är inte så mycket säger de med lite ram, men det blir kanske 10 000kr extra kostnad för ddr5 minne för oss med mycket minne.

Permalänk
Medlem

Därför jag tänkte att det inte spelade så mycket roll att jag inte väntade på 11-serien och köpte en 10a för en månade sedan istället då jag var i halvt desperat för en uppgradering, gör inget att vänta på 12 som troligtvis är ett större kliv och har DDR-5.

Kanske till och med kan vänta på Meteor Lake som både är 7nm och DDR-5 kanske har börjat ta sig då.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir de första cpuerna med ddr5. Där ddr5 i början lär bli svindyrt och lite tveksam prestandaförbättring. Missförstå mig inte, jag väntar skitmycket på ddr5 och kommande processorer. Men jag tror jag avvaktar med köpet lite tills det har blivit billigare.
Sedan är det skillnad på lite extra kostnad för de som endast köper 16GB ram och vi som funderar på runt 128GB.
1000kr extra för ddr5 minne är inte så mycket säger de med lite ram, men det blir kanske 10 000kr extra kostnad för ddr5 minne för oss med mycket minne.

Det blir nog dyrt med 128 GB DDR5, jo! Men prestandaskillnad skulle jag räkna med eftersom de går ut på 4800 MT/s och ökar därifrån. Plus detta med förbättrade latenser/fler parallella åtkomster.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intel kommer få svårt att komma ikapp AMD. Rykten säger att AMD kommer öka 29% IPC för Zen 4.

Och dom kommer blir dyrare än vad Intel vart. Ser redan trenden att deras Ryzen CPU'er börjar bli dyra.

Permalänk
Medlem

Vilken bra tabell, tack!!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Finns inget som lyckats förvirra mig så mycket som nyheter om Intel. De kommer hela tiden och glömmer konstant bort vad 10900KS kontra 19870HS kontra 1647830XS är. Sen är de Rocket Launcher, Alder Rocket, Lake Rocket samt 20nm, 10nm++ och 14nm++++++ 🤔

Det finns en fin tabell!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Sett på tuben rapporter om att AMD Ryzen 6000 kan bli 40% snabbare, om det ens är halvsant så kommer de hålla ledningen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

vem fan vill köpa rocket lake när dem lanserar 5 serier på 2 år, ångrar att jag körde på tiger lake, skulle ha kört på ryzen 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir de första cpuerna med ddr5. Där ddr5 i början lär bli svindyrt och lite tveksam prestandaförbättring. Missförstå mig inte, jag väntar skitmycket på ddr5 och kommande processorer. Men jag tror jag avvaktar med köpet lite tills det har blivit billigare.
Sedan är det skillnad på lite extra kostnad för de som endast köper 16GB ram och vi som funderar på runt 128GB.
1000kr extra för ddr5 minne är inte så mycket säger de med lite ram, men det blir kanske 10 000kr extra kostnad för ddr5 minne för oss med mycket minne.

Skrivet av Thomas:

Det blir nog dyrt med 128 GB DDR5, jo! Men prestandaskillnad skulle jag räkna med eftersom de går ut på 4800 MT/s och ökar därifrån. Plus detta med förbättrade latenser/fler parallella åtkomster.

Användningsområdena lär vara lite andra när man kommer upp i så stora mängder.
Så jag tänker att mellanskillnaden i prestanda för segmentet där man antagligen jobbar med och tjänar pengar på sin dator och mer prestanda då innebär mer pengar(på grund av till exempel mindre arbetstid M.M.) gör det lättare att motivera en utgift på 10K extra(som man antagligen tjänar in ändå) än att lägga 1000Kr extra på sin hobby typ.

Permalänk
Avstängd

Kul om de börjar få ordning på sin produktion. Själv så är det troligen inte uppgraderingsdags av CPU förens tidigast andra halvan av 2022, så vi får se vad som har hunnit komma ut tills dess från båda läger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Så klart är det intressant även för gamers, hade inte prestandan gått framåt även på CPU hade vi snart suttit med processorer för 10k som flaskhalsar våra grafikkort.

Jo, alltså det är ju inte dåligt direkt. Jag menar bara att det är rätt liten vits att uppgradera processorn i en speldator om man inte kan köpa ett nytt grafikkort... Eller om vi ska va ärliga så kan man i dagens läge inte köpa grafikkort alls.

Jag har själv tänkt köpa ny dator nu, och funderar fram och tillbaka på Intel 10:e eller 11:e gen, och Ryzen 3000 och 5000, men sist och slutligen är det ingen idé att köpa nåt om jag inte har ett grafikkort att para ihop det med.

Men utvecklingen är ju förstås ändå viktig, och har betydelse sen när krypto kraschar och man kan köpa grafikkort igen.

Skrivet av Jagers:

vem fan vill köpa rocket lake när dem lanserar 5 serier på 2 år, ångrar att jag körde på tiger lake, skulle ha kört på ryzen 5000

Rocket Lake blir ju inte sämre jämfört med Ryzen 5000 bara för att Intel släpper nya processorer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Pettor:

Finns inget som lyckats förvirra mig så mycket som nyheter om Intel. De kommer hela tiden och glömmer konstant bort vad 10900KS kontra 19870HS kontra 1647830XS är. Sen är de Rocket Launcher, Alder Rocket, Lake Rocket samt 20nm, 10nm++ och 14nm++++++ 🤔

Skrivet av ernstp:

Vilken bra tabell, tack!!

Skrivet av FZL:

Det finns en fin tabell!

När jag som jobbar med det här dagligen och har det i muskelminnet började irra bort mig när jag skrev kändes det som att tabellen var på sin plats. Är ett sånt jävla cluster-fuck hos Intel sedan de började blanda namn på processorfamiljer och arkitekturer. Men – de har ju släppt något nytt varje år. Om man bortser från att arkitekturen är densamma, men det pratar vi inte om. Move along, nothing to see here!

Kul att tabellen uppskattas i alla fall. Jag får börja ta med den oftare i nyheter. Ska även ta en funderare på om den går att göra ännu tydligare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Finns inget som lyckats förvirra mig så mycket som nyheter om Intel. De kommer hela tiden och glömmer konstant bort vad 10900KS kontra 19870HS kontra 1647830XS är. Sen är de Rocket Launcher, Alder Rocket, Lake Rocket samt 20nm, 10nm++ och 14nm++++++ 🤔

Sen är det en klassisk marknadsföringsmiss att döda sin ej ännu släppta serie med en senarekommande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Alder Lake är ju så klart bättre, men jag känner ändå för att ta klivet från min 7700 till Rocket Lake (eller Ryzen 5000 om priserna då pressas), och ändå behålla mina ganska nya RAM-stickor. Att slippa slänga pengar på RAM skulle vara skönt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jeddra vad AV512 kommer flyga!

Skämt o sido, bra att Intel kämpar på.
Jag skulle vilja se dokumentären om "Intels 10nm planer och drömmar"
Vad var det som gjorde att deras 10nm försenades så kraftigt?
Orealistiska mål?
Otydligt/velande ledarskap?
Otydliga/volatila prioriteringar?

Permalänk
Datavetare

Personligen tycker jag Alder Lake S är långt mer spännande än Rocket Lake S. Tror många lite missat hur vansinnigt mycket ström varje enskild CPU-kärna drar på de snabbaste desktop-modellerna, både Intel och AMD närmar sig 50 W(!) single-core vid maxboost.

Av det som läckt kring Alder Lake S pekar allt på att Golden Cove kärnorna knappast kommer dra mindre. 10 nm ger en viss lindring av effektutveckling, problemet är att minskningen av effekt går väsentligt långsammare än ökningen av transistordensitet vid krympning. Är därför resultatet blivit helt hjärndöd effektutveckling vid maxboost.

Och precis därför är big.LITTLE vettigt även på desktop. Tror de flesta tänker exakt som Jacob skriver i artikeln

"Åtta kärnor Golden Cove ska leverera hög prestanda när det behövs, medan åtta kärnorna Gracemont tar över när prestanda i topp inte är av samma vikt och energieffektivitet premieras."

Det är rätt exakt hur tekniken används hos Android och iOS. Men för att den ska används på det sättet krävs stöd från OS, ett stöd som vare sig Windows eller "vanliga" Linux egentligen har. Det gör inte big.LITTLE meningslöst, tvärtom finns fler sätt att effektivt utnyttja den tekniken och det är faktiskt precis vad Apple gör med M1 under MacOS.

De "små" (Gracemont kärnorna är inte direkt små, de förväntas ha IPC på Skylakenivå) kärnorna finns inte där för att hantera bakgrundsprocesser, de finns där för att maximera prestanda/W för de fall som skalar riktigt bra över kärnor.

Windows (och desktop Linux) lär använda denna krets precis som MacOS använder M1, så länge minst en "stor" kärna är ledning kommer alltid den används. Detta då det ger högsta möjliga respons från systemet då latenskritiska applikation nästan alltid skalar väldigt dåligt mer CPU-kärnor. När alla stora kärnor har en CPU-tråd lastad kommer man börja använda de små kärnor, detta är prestandamässigt bättre än att börja använda "andra" tråden i varje "stor" kärna. I sista hand börjar man lasta "andra" tråden hos varje stor kärna.

Slutresultatet är att en större transistorbudget kan läggas på Golden Cove kärnorna, en så stor budet att det inte är rimligt vare sig ur effekt per kärna eller ur transistorbudgethänseende att ha supermånga sådana kärnor. Det ger högre prestanda för >90 % av alla applikationer normalanvändaren kör då dessa inte skalar förbi 6-8 kärnor.

Att bara optimera för prestanda/W ger kass prestanda för interaktiva applikationer, det är dock optimalt för saker som faktisk kan skala väldigt bra med kärnor. I dessa fall kan Alder Lake S, likt M1 idag, använda alla kärnor. Effekten blir att de stora kärnorna kan hålla högre frekvens, vilket gör att interaktiva applikationer som körs parallellt fortsatt få optimalt beteende, samtidigt som total kapacitet för kretsen blir högre än om man enbart byggt med stora kärnor då de små kärnorna har betydligt bättre prestanda/W.

Dagens high-end desktop CPUer är kraftigt effektbegränsade från ca 8 kärnor. För bärbara har x86_64 modellerna pinsam prestanda/W ställd mot Apples CPUer, men det som kommer framöver verkar ändå kunna hålla x86_64 relevant på desktop där man till hyfsat stor del kan ignorera utvecklad effekt.

Om det sedan blir 20 % högre än Rocket Lake ser det rätt bra ut. Har börjat trilla in resultat i GB5 från Rocket Lake S där man kör med rätt boost-frekvens och också "vettig" hastighet på RAM (DDR4-3600). 11900K verkar bli första CPU att spränga 1900 poäng i single-thread, IPC-ökningen över Skylake ligger på påstådda ~20 %.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jeddra vad AV512 kommer flyga!

Skämt o sido, bra att Intel kämpar på.
Jag skulle vilja se dokumentären om "Intels 10nm planer och drömmar"
Vad var det som gjorde att deras 10nm försenades så kraftigt?
Orealistiska mål?
Otydligt/velande ledarskap?
Otydliga/volatila prioriteringar?

This. De försökte sig på närmare en tredubbling i transistortäthet nere på nivåer resten av halvledarindustrin ansåg att EUV-litografi var ett krav. Hade de lyckats, vilket alla med rätta trodde då Intel i regel alltid levererat på sina löften om tillverkningstekniker, skulle de ha dragit ifrån resten av industrin med ytterligare ett par år. Istället fick de något som var omöjligt att tillverka med. Det roliga är att de redan hade ett ointagligt försprång som TSMC med flera bara kunde drömma om att ta igen, så de där höga ambitionerna var egentligen onödiga.

De fick faktiskt ut en Cannon Lake-processor under år 2018, Core i3-8121U, som var så fundamentalt trasig att dess yields var nere i källaren och där Intel blev tvungen att inaktivare den integrerade grafikdelen för att ens få fram några fungerande kretsar. Den såldes inte i några nämnvärda volymer, men Intel kunde i alla fall vända sig till aktieägare och säga att de släppt något på 10 nanometer. Rykten anger att Intel någonstans längs vägen började om på ny kula.

Året därpå kom Ice Lake som i alla fall blev en volymprodukt, om än begränsat då Intel fortfarande hade svårt att få ut tillräckligt med fungerande kretsar. Klockfrekvenserna blev som känt också begränsade då strömförbrukningen sköt i höjd strax under 4,0 GHz. Det ser ut som att det är först nu med Tiger Lake och kommande Alder Lake som de har en tillverkningsteknik värd namnet. Sisådär 4–5 år efter schemat.

Det vore kul att se vilka produkter de hade planerade från början. Intel satt ändå där med färdiga kretsdesigner för alltifrån bärbara till stationära datorer och servrar. Istället blev arkitekturen Cannon Lake något företaget slätar över och väljer att utelämna från alla sina presentationer idag.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sen att kärnorna har olika instruktionsuppsättning hjälper inte heller...

Olika instruktionsuppsättning?
Både Golden Cove och Gracemont är x86-64.
Eller är det något mer som skiljer förutom att Golden Cove och Gracemont kommer få olika hög prestanda per kärna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Olika instruktionsuppsättning?
Både Golden Cove och Gracemont är x86-64.
Eller är det något mer som skiljer förutom att Golden Cove och Gracemont kommer få olika hög prestanda per kärna?

Inget AVX-512 på de små kärnorna till exempel, så de är inte kompatibla direkt med samma binärer om de ska skala fint över alla kärnor på kretsen. Vissa algoritmer får alltså 16 trådar från de 8 stora kärnorna, andra får 8 till från de små för totalt 24...

Kommer bli spännande att se i verkligheten, men jag tror det kommer finnas en del fall när saker beter sig väldigt konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

När jag som jobbar med det här dagligen och har det i muskelminnet började irra bort mig när jag skrev kändes det som att tabellen var på sin plats. Är ett sånt jävla cluster-fuck hos Intel sedan de började blanda namn på processorfamiljer och arkitekturer. Men – de har ju släppt något nytt varje år. Om man bortser från att arkitekturen är densamma, men det pratar vi inte om. Move along, nothing to see here!

Kul att tabellen uppskattas i alla fall. Jag får börja ta med den oftare i nyheter. Ska även ta en funderare på om den går att göra ännu tydligare.

Du kan lägga till en kolumn för mobil vs. desktop!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Du kan lägga till en kolumn för mobil vs. desktop!

Sen har vi andra saker som HEDT, Xeon, olika TDP-spann, etc...