Bilindustrins kretsbrist tvingar branschen till nya insikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Lagkrav i EU med backkamera alternativt backsensor från och med i år.

Nej, det är från juni 2022 för nya bilmodeller och juni 2024 för all nybilsförsäljning. Och det är inte krav på kamera, bara nån form av bakåtdetektering, räcker med ultraljudssensorer som det verkar.

Då förs det även in krav på andra ADAS-funktioner som t ex autobroms.

Permalänk
Medlem

Själv har man rullat Renault Megane 1.6 från 2004, byttes ut 2013 till en KIA ceed. Jag har lagt ungefär 300kr i kostnad räknat efterhand. Snäpppet värre för styvfar som får ursäkta sig allt för ofta för antingen har multiremmen betett sig illa eller spännrullar eller varför inte bland de sämsta pumparna för en undermålig AWD?
Jag vill ta mig från A till B och det, det kan inte Volvo mäta sig med. Att en Volvofanatiker skulle kunna köra 8 år utan problem finns inte. Men vill ni ha skjuts så tar jag er gärna i KIAN.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Glad att jag köpte min Renault Clio 2019 Intense och inte påverkas av dessa problem. Planerar inte på att byta bil på lääänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Förlåt men menar du att folk i stort ändrade sitt beteende och slutade köpa toapapper pga pandemin?
Eller att några få cryptominers förstörde för resten och nöjde sig inte med en toarulle var?

Va? Jag menade att jag alltid försöker ha papper hemma för några veckor framåt och inte köper när sista rullen är använd. Trodde de flesta gjorde så.

Bilindustrin verkar försöka beställa en rulle i taget och räkna med att alla andra ser till att det finns rullar när de behöver

Cryptominers har inget med bilindustrin att göra vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bilindustrin verkar försöka beställa en rulle i taget och räkna med att alla andra ser till att det finns rullar när de behöver

Exakt så. Bilindustrin vill ha flexibilitet och just-in-time, men det är underleverantörerna som måste se till att komponenterna kommer fram precis när de skall, annars så hotas med byte av underleverantör.
Vad som hänt just nu är att bilinustrin till sin stora överraskning upptäckt att några av deras underleverantörer - tillverkarna av mikroprocessorer - har så många andra kunder att de där hoten från bilindustrin om byte av underleverantör är verkningslösa.

Permalänk
Medlem

Pentax skjuter på lanseringen av sin nya kamera pga komponentbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Exakt så. Bilindustrin vill ha flexibilitet och just-in-time, men det är underleverantörerna som måste se till att komponenterna kommer fram precis när de skall, annars så hotas med byte av underleverantör.
Vad som hänt just nu är att bilinustrin till sin stora överraskning upptäckt att några av deras underleverantörer - tillverkarna av mikroprocessorer - har så många andra kunder att de där hoten från bilindustrin om byte av underleverantör är verkningslösa.

Finns framförallt ingen annan att byta till i närtid. Tar ofta år att designa om och bygga en krets på en annan process

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag har en dator som snart överlevt mitt ägarskap av 3 bilar. 2015-2018, 2018-2021, 2021-2024. Värdesätter komponenterna och dess livslängd högre i min dator...
Det är ju bara en bil. Om man missar tåget med senaste självkörande, so what? Kommer något 3 ggr så bra som den man har om tre år. Med en dator blir det mer komplicerat. Hela familjens dokument och bilder på en burk, som förvisso backuppar till NAS kontinuerligt, bara ska funka. Stannar bilen, ring bärgare, stannar min Raid array, då har jag huvudvärk i flera timmar, tjatande barn, fru. Urk.

Att du värdersätter bilen så lite är nog varför bilen stannar överhuvudtaget. Ta hand om en bil är inte svårt. Följ service schema och tvätta den en gång i veckan typ.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Föga förvånad att en industri ökänd för ett föråldrat tankesätt fortfarande tror dem är världens centrum... Riktigt korkade beslut, lagerkostnaden av att ha ett tillfälligt överflöd av kretsar (ifall efterfrågan gick ner) är nog rätt försumbar gentemot att inte ha kretsarna alls.

Det här har och hade lett till brist. Tänk bara på situationen i mars. Det fanns ingen toapappersbrist i mars, bristen uppstod för att folk trodde att det skulle uppstå toapappersbrist och då hamnade produktionen efter. Vilket ledde till ännu mera hamstrande och förvärrade situationen ytterligare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det här har och hade lett till brist. Tänk bara på situationen i mars. Det fanns ingen toapappersbrist i mars, bristen uppstod för att folk trodde att det skulle uppstå toapappersbrist och då hamnade produktionen efter. Vilket ledde till ännu mera hamstrande och förvärrade situationen ytterligare.

Ja det var underligt speciellt eftersom i princip allt papper som används i EU tillverkas i 2 länder, Sverige och Finland, vår pappersindustri är enorm och även om hela befolkningen (förutom några som jobbar i pappersindustrin) får diare kan vi inte skita så att vi förbrukar mer än vi producerar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Daark:

Att du värdersätter bilen så lite är nog varför bilen stannar överhuvudtaget. Ta hand om en bil är inte svårt. Följ service schema och tvätta den en gång i veckan typ.

Klart det görs. Menade att det är jobbigare när datorn ger en problem än bilen. Och att jag har datorn under en längre period än jag har bilar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Klart det görs. Menade att det är jobbigare när datorn ger en problem än bilen. Och att jag har datorn under en längre period än jag har bilar.

Beror väl på om du tar bilen till jobbet eller inte. Jobbigt om man pendlar en bit och bilen rasar

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Själv har man rullat Renault Megane 1.6 från 2004, byttes ut 2013 till en KIA ceed. Jag har lagt ungefär 300kr i kostnad räknat efterhand. Snäpppet värre för styvfar som får ursäkta sig allt för ofta för antingen har multiremmen betett sig illa eller spännrullar eller varför inte bland de sämsta pumparna för en undermålig AWD?
Jag vill ta mig från A till B och det, det kan inte Volvo mäta sig med.
Att en Volvofanatiker skulle kunna köra 8 år utan problem finns inte. Men vill ni ha skjuts så tar jag er gärna i KIAN.

Att en Volvofanatiker skulle kunna köra 8 år utan problem finns inte...

Artikel från Allt om bilar Aug-16: 1966 köpte Irv Gordon en Volvo P1800. Och under en 50 år lång period har han snittat 10 000 mil och är nu uppe i totalt 515 000 mil.

Tror inte din KIA håller i 50 år och den klarar definitivt inte 10 000 mil om året under den perioden.
Asiatiska bilar byggs för att hålla 10-12 år, sen rasar det mesta samtidigt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

För cirka 10 år sen så fick jag siffran att en vanlig bil innehåller cirka 100 mikroprocessorer, eller mikrokontroller. Deras huvudsakliga syfte var inte att bidra med funktionalitet, istället så användes de till att reducera mängden kabel som behövde dras i bilen. (styra lampor med fas+neutral+databuss, klumpa ihop mätningar från många sensorer, osv.)
Tillverkarna kan ju givetvis plocka bort några kretsar och sälja enklare bilar, plocka bort backkamera och lite annat, men ganska snabbt så går man från en duglig bil till en bil som inte får säljas eftersom nödvändiga system (t.ex. blinkers) inte fungerar.
Så biltillverkarna är i en trång sits.

Moderna bilar består av ett helt nätverk av små datorer. När elektronisk bränsleinsprutning dök upp på 80-talet så var det inget ovanligt att bilen hade en givare som mätte kylarvätsketemperaturen för motorstyrningen och en annan givare för instrumentpanelen. Idag används bara en givare, motorsystemet mäter kylvätsketemperaturen och skickar sedan ut information på bussen till alla anslutna styrenheter vad temperaturen är, vilket används av ex. instrumentet för att visa rätt temperatur och av styrenheten för klimatsystemet för att nämna ett exempel. Något annat som borta är gamla tidens hastighetsmätare som fungerade genom att mäta varvtalet på växellådans utgående axel, idag mäter ABS systemet hastigheten med sina hjulsensorer och skickar ut uppmätt hastighet på bussen, något som används till och med av bilstereon för att höja ljudvolymen vid högre hastighet. Upptäcker ABS styrenheten att hjulen spinner så kan den också skicka en begäran till motorstyrsystemet om att sänka vridmomentsbegäran, något automatlådan också gör varje gång den ska växla, eller tvärtom begära högre moment därför att klimatsystemet ska slå på AC-kompressorn eller strömförbrukare som elvärmen på bakrutan.

Skrivet av pine-orange:

Det räckte att medelkunden köpte ett extra paket toalettpapper för att det skulle bli brist på både butikshyllor och hos centrallager. Även matvarubutikerna kör med just in time och har i regel inte mer varor hemma än det som finns på hyllorna, och hur mycket som ska beställas hem styrs av datorer baserat på tidigare försäljning.

Skrivet av orespray:

Artikel från Allt om bilar Aug-16: 1966 köpte Irv Gordon en Volvo P1800. Och under en 50 år lång period har han snittat 10 000 mil och är nu uppe i totalt 515 000 mil.

Tror inte din KIA håller i 50 år och den klarar definitivt inte 10 000 mil om året under den perioden.

Irv Gordon gjorde också ett par motorrenoveringar under den tiden, och han körde inte med några långa serviceintervall som hos moderna bilar utan bytte olja regelbundet. Med den sista renoveringen, då han bland annat borrade upp motorn och monterade smidda kolvar så skulle bilen överleva honom själv sa han, något han hade rätt i. Irv gick bort för något år sedan.

När det gäller moderna bilar så håller de i regel betydligt bättre än äldre bilar, bilar som således på 60-70 talet skrotades i regel ut efter runt 12 år. Idag så är detta snarare vid runt 18 år, och den genomsnittliga körsträckan är också betydligt längre, och med betydligt färre serviceåtgärder.

Permalänk
Skrivet av Daark:

Beror väl på om du tar bilen till jobbet eller inte. Jobbigt om man pendlar en bit och bilen rasar

Nja, blir ju typ force majeure. "Sorry bilen pajjade på E4an idag, kan nog inte komma till jobbet". Tar det vilken dag i veckan som helst mot att behöva byta ett brunnet moderkort eller rasad RAID-array som sagt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Du kan ju ärligt inte jämföra en bil byggd 2010+ med en bil som byggdes på 60-talet. För att inte tala om elektronik så är de i regel dimensionerade att precis kunna hanteras för ändamålet. På 60-talet byggde man stridsvagnar i förhållande till bilar idag.

Faktum för mig är att Volvo är undermåligt, Jag har klarat mig 8 år utan problem med både Fransk och Koreansk bil. Men gneta på ni med era rullande utgifter.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Jag har en dator som snart överlevt mitt ägarskap av 3 bilar. 2015-2018, 2018-2021, 2021-2024. Värdesätter komponenterna och dess livslängd högre i min dator...
Det är ju bara en bil. Om man missar tåget med senaste självkörande, so what? Kommer något 3 ggr så bra som den man har om tre år. Med en dator blir det mer komplicerat. Hela familjens dokument och bilder på en burk, som förvisso backuppar till NAS kontinuerligt, bara ska funka. Stannar bilen, ring bärgare, stannar min Raid array, då har jag huvudvärk i flera timmar, tjatande barn, fru. Urk.

Ditt moderkort släpptes väl först 2017? I övrigt lite förvånad över att ett 6700K är såpass gammal, men likväl fullt kompetent fortfarande.

Skrivet av Erik_T:

Inte bara det att underleverantören har andra kunder som alternativ, biltillverkarna har det dessutom rätt skralt med antal underleverantörer att välja på.

Permalänk
Inaktiv

Handlar om att EU inte har en kretsfabrik. Skyll sig själv liksom. Samma med vaccinbristen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon2110:

Handlar om att EU inte har en kretsfabrik. Skyll sig själv liksom. Samma med vaccinbristen.

Finns fabriker som passar ändamålet även inom EU, handlar mer om att leverantörerna fått nog av biltillverkarnas flip-floppande. Däremot finns det inga spjutspetsfaciliteter, Globalfoundries tillverkar på 12 nanometer i Dresden, medan STM ser ut att tillverka mest på 28 nanometer i Europa. Det senare räcker gott och väl för bilindustrin, men det hela bottnar i att företag som STM och NXP hellre tillverkar åt kunder som ger dem lite förutsägbarhet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Ditt moderkort släpptes väl först 2017? I övrigt lite förvånad över att ett 6700K är såpass gammal, men likväl fullt kompetent fortfarande.

Kaffeolycka... Men skarpa ögon! Lyfte ur moderkort och GPU så gick datorn igång igen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hockexx:

Jag vill ta mig från A till B och det, det kan inte Volvo mäta sig med. Att en Volvofanatiker skulle kunna köra 8 år utan problem finns inte. Men vill ni ha skjuts så tar jag er gärna i KIAN.

Farsan hade en 940 mellan 1996 och 2012. Det som behövde göras var vanlig service. Byte av bromsvätska, bromsskivor och bromsbelägg. Ja endast slitagedelar helt enkelt.

Hur många bilar klarar den åldern och runt 50.000 mil utan att behöva byta det mesta idag? Det är mest skräp som produceras idag.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Farsan hade en 940 mellan 1996 och 2012. Det som behövde göras var vanlig service. Byte av bromsvätska, bromsskivor och bromsbelägg. Ja endast slitagedelar helt enkelt.

Hur många bilar klarar den åldern och runt 50.000 mil utan att behöva byta det mesta idag? Det är mest skräp som produceras idag.

Jag tycker det är ironisk att folk sa precis likadant om just 940 med sin bränsleinsprutning databox och annat. Folk ständigt upprepat att bilarna var mer hållbara förr och man kan nästan läsa av åldern på den som kommer med påståendet, för ingen i min ålder skulle ta Volvo 940 som exempel på bilar med lite elektronik.

Så jag är lite tveksam till påståendet att bilarna var så mycket bättre för då jag har hört de så länge och sedan läser man om folk som berömmer bilarna som vi andra en gång sa att dessa kommer aldrig hålla länge, den där databoxen i 940 kommer bli en rent h-lvete efter ett tag.

*edit*
När det gäller bilar så volvo 140/240 rostade som bara tusan, att kunna svetsa dörrarna var det i princip något som alla bilägare borde. Idag med galvaniserig så kan många bilar i 50 000mil utan en enda person har svetsat något.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att framtidens nästa stora bilproblem blir displayerna som används till allt de är olämpliga för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Min första egna bil, en Volvo 740 Black Line 88 har inte bytt en enda del förutom avgasrör och vanliga slitagedelar (och ett bränslepumpsrelå men det lagade jag själv fram tills denna dag även om den bara stått senaste åren. Mina två Volvo s60 T5 från första Gen och andra Gen har inte bytt en enda del annat än slit. Avgasrör på den äldsta bytt. Den nyare Polestar edition har inte bytts en skruv pga att nått gått sönder. Ser praktiskt taget ny ut fortfarande. Brorsans nya två Skoda massa skit bla kopplingen! Grannens splitter nya KIA (minsta modellen) fick han tom helt utbytt pga massor med fel. Sen gäller givetvis att man sköter och inte misshandlar sina bilar om dom ska hålla länge.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ja, det var bättre förr, ju förr desto bättre.

Min moderna skitbil från 2011, Audi A3 140TDI har krånglat rätt mycket.

Jag har under 17 000mil bytt:

En glödlampa
En tryckgivare partikelfilter

I övrigt normalt underhåll då, filter, olja, remmar, kamrem vattenpump rullar i förebyggande syfte...

Nivån på oljestickan har aldrig rört sig synligt mellan servicearna.

Svågern har en A4 med samma motor, chippad, får rätt mycket pisk, gått mer än min, inga strul.
Han hade nån släkting också med en A4 med samma motor, rejät chippad, körs hårt, gått långt över 30 000 mil, inget bytt, inte ens batteri.

Dagens moderna skit

EDIT: för att hålla sig on-topic..

Hur många av bilindustrins underleverantörer i Sverige är det inte som står med föråldrad maskinpark och producerar delar till nya lyxiga volvo, i maskiner som var up to date när Volvo 740 var modern ? Fler än många tror ..

Bilindustrin är snål och ingen vidare kund, många som levererar dit tjänar dåligt och har inte råd att investera.

De verktyg som ägs av bilfabrikanterna själva får inte kostar 3 öre i underhåll men ska producera klass A detaljer, gärna gratis och gärna igår.

Det är inte synd om bilindustrin, de får skylla sig själva.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nu hänger jag inte med alls vad du syftar på. Bilindustrin avbeställde massvis med ordrar hos sina underleverantörer när COVID-19 startade, i rädsla om ekonomisk krasch. Tillverkare av halvledare sålde då av den allokerade tillverkningskapaciteten till andra. Nu kommer biltillverkare tillbaka och grinar över att det inte finns någon tillverkningskapacitet att köpa då det redan är fullbokat.

Jag säger bara att det var jäkligt dumt att avbeställa existerande tillverkningsplatser hos halvledarindustrin i den grad när det är välkänt att de platserna är högt eftertraktade och som vi ser nu så fungerar inte bilindustrin utan de. Risken om de behöll ordrarna hade varit att de hade gett ut en del pengar på varor i deras lager ifall efterfrågan av bilar gick ner, gentemot nu när de får stoppa fabriker pga en komponentbrist.

Jag säger inte att de skulle öka antalet ordrar i någon panik utan snarare hålla det ännu mer stabilt än vad de gjorde.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nu hänger jag inte med alls vad du syftar på. Bilindustrin avbeställde massvis med ordrar hos sina underleverantörer när COVID-19 startade, i rädsla om ekonomisk krasch. Tillverkare av halvledare sålde då av den allokerade tillverkningskapaciteten till andra. Nu kommer biltillverkare tillbaka och grinar över att det inte finns någon tillverkningskapacitet att köpa då det redan är fullbokat.

Jag säger bara att det var jäkligt dumt att avbeställa existerande tillverkningsplatser hos halvledarindustrin i den grad när det är välkänt att de platserna är högt eftertraktade och som vi ser nu så fungerar inte bilindustrin utan de. Risken om de behöll ordrarna hade varit att de hade gett ut en del pengar på varor i deras lager ifall efterfrågan av bilar gick ner, gentemot nu när de får stoppa fabriker pga en komponentbrist.

Jag säger inte att de skulle öka antalet ordrar i någon panik utan snarare hålla det ännu mer stabilt än vad de gjorde.

Jag missförstod vad du menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag missförstod vad du menade

Då förstår jag, var något förvirrad. 🙂

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Rätt åt dem. Sitta o tro att dem e universums centrum men SEDÄR kom äntligen uppvaknandet!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att framtidens nästa stora bilproblem blir displayerna som används till allt de är olämpliga för.

Japp.
Biltillverkarna vill såklart köra med stora billiga skärmar istället för riktiga och dyrare instrument.
Pekskärmar istället för knappar etc.
Och dom kommer att ta det så långt dom bara kan innan de uppenbara säkerhetsriskerna oundvikligen tvingar dom att ta ett par steg tillbaka.

Och automatisering av funktioner är ju betydligt billigare än att placera en spak eller knapp.
Se bara vad automatiseringen av DRL/halvljus har skapat.
Du får massor av bilar som åker runt utan tända bakljus i snörök och dimma.
Och förarna lyckligt ovetande om att dom inte syns bakifrån.