Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk

Eftersom många ser Tyskland som ett föredöme kan jag dra lite kort hur det ser ut just nu:
13/63 GW vind (21 %)
15 GW kolkraft
14/53 GW sol (26 %)
Kolintensitet på 286 g CO2 /kWh. Då är frågan, är det bättre att köra en modern diesel i Tyskland än en elbil? Har för mig att en Tesla drar ca 2 kWh/mil (jo den drar något mer på vintern, något mindre på sommaren Teknikens Värld). Förluster i laddning kan man bortse från i mitt exempel. Det ger en förbrukning på 572 g CO2/mil.
Vad drar en modern diesel i CO2?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Söderbäck:

Och vad jag säger är att det är felaktigt att påstå att att kolförbrukningen i tyskland går upp när underlaget visar på att den faktiskt går ner.

Man kan ta upp en annan fråga.
Den att teoretiska kolkraftverkskapaciteten kan ha byggts ut. Det är en komplex fråga och den är intressant i sig.
Den kan emellertid inte svara på frågan om hur den faktiska kolkraftsförbränningen sett ut de senaste åren. Det är olika frågor som kräver olika svar.

Hur man än vänder och vrider på det så verkar det alltså inte vara som du skrev - att utsläppen från kolkraftverken ökat de senaste åren i Tyskland. De senaste årens statistik visar på motsatsen helt enkelt.

Jag tycker nog inte det är rättvist att någon ska få skit här. Det har jag heller inte skrivit.
Men området är komplext. Det tycker jag att man ska ha i åtanke.

Mitt inlägg var i sin helhet så här:

Citat:

En motfråga till dig då: hur ser du på att Tyskland har behövt öka kolkraftsproduktionen och att koldioxidutsläppen har ökat trots (tack vare) att de satsar enormt på förnybart, och att många mer människor kommer dö som en följd av det än vad alla kärnkraftsolyckor någonsin bidragit med?

Det står inte att kolförbrukningen har ökat. Om man bygger ut antalet kolkraftverk, bidrar det då inte till en ökad kolkraftsproduktion? Koldioxidutsläppen har ökat, och kommer öka än mer när kärnkraften är stängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Eftersom många ser Tyskland som ett föredöme kan jag dra lite kort hur det ser ut just nu:
13/63 GW vind (21 %)
15 GW kolkraft
14/53 GW sol (26 %)
Kolintensitet på 286 g CO2 /kWh. Då är frågan, är det bättre att köra en modern diesel i Tyskland än en elbil? Har för mig att en Tesla drar ca 2 kWh/mil (jo den drar något mer på vintern, något mindre på sommaren Teknikens Värld). Förluster i laddning kan man bortse från i mitt exempel. Det ger en förbrukning på 572 g CO2/mil.

Tror du räknar lågt, Tyskland ligger nog mellan 400-500 g CO2/kWh enligt deras energimyndighet, en T-ROC med 2 L diesel ligger på 147 g CO2/km.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik94:

Bryter upp din fråga i två delar:

1) Det är inte möjligt att uppgradera en lättvattenreaktor till Gen-IV eftersom Gen-IV generellt baseras på fundamentalt olik teknik. Vi har bara 1 av 6 reaktortekniker i Gen-IV systemet som använder vatten som kylmedium (Supercritical water reactor, SCWR), men den skiljer sig också ganska mycket från traditionella lättvattenreaktorer. Övriga 5 Gen-IV designer har helt andra kylmedium e.g. bly, natrium, salt eller gas och kräver således en helt annan härddesign, användandet av andra material etc.

2) Jo jag tror också att vi pratar om 15-20 år för ett nytt kkv att stå på plats i Sverige om vi tar beslut idag. Dock viktigt att komma ihåg att just nu har inte det svenska elsystemet behov av någon ny produktion, vi har ett rejält överskott, men på fel geografiska plats. Det är inte förrän 2030-2040 som de riktigt stora förbrukarna väntas tas i bruk, e.g. HYBRIT, LKABs järnsvamp, och detta sammanfaller väl med att mycket av vindkraften som byggts under 2000-2020 kommer behöva börja ersättas och kärnkraftverken närmar sig sin planerade drifttid ~2040-2045. Vi kommer behöva mycket ny produktion om sisådär 15-20 år, så om vi inom ett par år börjar kolla på ny kärnkraft så kommer den nog tas i bruk när den behövs.

Tack så mycket för svaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har i princip inte pratat om elförbrukning, EUs mål är att vara helt fossilfri, dvs ersätta 72 % av energin vi använder idag. Beroende på reaktorstorlek och typ handlar det om 1500-3000 reaktorer.

Du vet att du inte kan översätta direkt från "energi" till el eller hur i det här sammanhanget? Iaf när man pratar om total "energiförbrukning" (och inte syftar på bara el dvs som vissa gör). Med andra ord där alla former av bränsle inkluderas, Am I correct?

För att då pratar vi energin i det använda bränslet och inte "arbetet" som utvunnits, inte hur mycket elkraft som kommer att behövas för att ersätta individuella sektorer som resultat. T.ex får du en ökad effektivitet från att gå över från fossila drivmedel till eldrift då elmotorer har en betydligt högre verkningsgrad, dvs den total energikonsumtionen sjunker. Iaf så länge elen som används inte har genererats med lägre effektivitet än skillnaden mellan elmotorer/förbränning.

Lustigt nog skulle det i princip bara vara kärnkraft, då man mest värmer upp vatten som sedan släpps ut igen och därmed slösar med energin från bränslet. T.ex om man har mycket kärnkraft kommer man göra av med mer energi än om man har naturgas då verkningsgraden är bättre (vårt energianvändande sjönk t.ex i Sverige när vi stängde av Ringhals) . Med andra ord energi är inte att likställa med utfört arbete då du ignorerar en variabel och får göra om din reaktorkalkyl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halldin:

Mitt inlägg var i sin helhet så här:

Det står inte att kolförbrukningen har ökat. Om man bygger ut antalet kolkraftverk, bidrar det då inte till en ökad kolkraftsproduktion? Koldioxidutsläppen har ökat, och kommer öka än mer när kärnkraften är stängd.

Nä men det du skriver stämmer ju inte.

"hur ser du på att Tyskland har behövt öka kolkraftsproduktionen och att koldioxidutsläppen har ökat"

Produktionen av el från kolkraft har INTE ökat de senaste 10 åren i Tyskland.
Nej. Stop.
Inte utsläppen från kolkraftsverken heller. Prpduktionen av el från tyska kolkraftverk - samt dess utsläppsmänger har ju minskat de senaste 10 åren.

Har jag förstått dig rätt om jag förtydligar ditt ställingstagande med att du inte riktigt formulerade dig rätt från början?
Att tysk kolkraftsel och utsläppen från denna sektor i tyskland faktiskt går ner men att du undrar hur andra ser på att den teoretiska kapaticeten för kolkraft byggts ut senaste åren?

Om det är detta du egentligen menade så kan jag svara på den frågan istället.

Det beror på. Svårt att säga bu eller bä enkom baserat på teorertisk maxkapacitet.
Exempelvis kan 3 gamla kolkraftverk planera att ersättas av ett strörre fast som bara ger 80% effekt av de andra 3.
Men både de gamla och det nybyggda kan i en övergångsperiod vara i drift simultant. Det visar på en 80% ökning av teoretisk maxkapacitet under en period där den egentliga användningen egentligen fortsätter gå ner - och när de 3 gamla kraftverken faktiskt stängs så blir totalkapaciteten lägre än innan.
Ja eller så är det inte alls som i mitt exempel. Kanske är det inte representativt för vad tyskarna tänkt framöver i hur många terawatttimmar de vill ha från kolkraften?
Mitt exempel visar bara att jag inte kan ta ställning till om det är bra eller dåligt om vi ser en momentanändring i teoretisk maxkapacitet av kolkraftverkens elproduktion.
Faktisk målbild på området, förd politik och hur mycket kol som faktiskt används är bättre mätinstrument för hur tyskarnas framtida el från kolkraftverk kommer se ut. Huruvida de gjort några tydliga ändringar i kolkraftspolitiken känner jag inte till. Det enda jag sett är att tysken använder mindre fossila bränslen för varje år just nu. Från en riktigt dålig nivå mot en aningen bättre nivå. Men de är bra långt bak fortfarande.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Du vet att du inte kan översätta direkt från "energi" till el eller hur? Iaf när man pratar om total "energiförbrukning" (och inte syftar på bara el dvs som vissa gör). Med andra ord där alla former av bränsle inkluderas, Am I correct?

För att då pratar vi energin i det använda bränslet och inte "arbetet" som utvunnits, inte hur mycket elkraft som kommer att behövas för att ersätta individuella sektorer som resultat. T.ex får du en ökad effektivitet från att gå över från fossila drivmedel till eldrift då elmotorer har en betydligt högre verkningsgrad. Iaf så länge elen som används inte har genererats med lägre effektivitet än skillnaden mellan elmotorer/förbränning.

Lustigt nog skulle det i princip bara vara kärnkraft, då man mest värmer upp vatten som sedan släpps ut igen och därmed slösar med energin från bränslet. T.ex om man har mycket kärnkraft kommer man göra av med mer energi än om man har naturgas då verkningsgraden är bättre. Med andra ord energi är inte att likställa med utfört arbete.

Man kan använda den termiska energin från kärnkraft och det räknar jag in. Behövs ändå tiotusentals reaktorer i världen om vi ska vara fri från fossila bränslen.

Det handlar t.ex. inte bara om elmotorer, lastbilstransporterna i Sverige kommer ändå förbruka mer energi 2050 än 1970 eftersom vi inte kommer använda tågnätet på samma sätt som då.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Söderbäck:

Nä men det du skriver stämmer ju inte.

"hur ser du på att Tyskland har behövt öka kolkraftsproduktionen och att koldioxidutsläppen har ökat"

Produktionen av el från kolkraft har INTE ökat de senaste 10 åren i Tyskland.
Nej. Stop.
Inte utsläppen från kolkraftsverken heller. Prpduktionen av el från tyska kolkraftverk - samt dess utsläppsmänger har ju minskat de senaste 10 åren.

Har jag förstått dig rätt om jag förtydligar ditt ställingstagande med att du inte riktigt formulerade dig rätt från början?
Att tysk kolkraftsel och utsläppen från denna sektor i tyskland faktiskt går ner men att du undrar hur andra ser på att den teoretiska kapaticeten för kolkraft byggts ut senaste åren?

Om det är detta du egentligen menade så kan jag svara på den frågan istället.

Det beror på. Svårt att säga bu eller bä enkom baserat på teorertisk maxkapacitet.
Exempelvis kan 3 gamla kolkraftverk planera att ersättas av ett strörre fast som bara ger 80% effekt av de andra 3.
Men både de gamla och det nybyggda kan i en övergångsperiod vara i drift simultant. Det visar på en 80% ökning av teoretisk maxkapacitet under en period där den egentliga användningen egentligen fortsätter gå ner - och när de 3 gamla kraftverken faktiskt stängs så blir totalkapaciteten lägre än innan.
Ja eller så är det inte alls som i mitt exempel. Kanske är det inte representativt för vad tyskarna tänkt framöver i hur många terawatttimmar de vill ha från kolkraften?
Mitt exempel visar bara att jag inte kan ta ställning till om det är bra eller dåligt om vi ser en momentanändring i teoretisk maxkapacitet av kolkraftverkens elproduktion.
Faktisk målbild på området, förd politik och hur mycket kol som faktiskt används är bättre mätinstrument för hur tyskarnas framtida el från kolkraftverk kommer se ut. Huruvida de gjort några tydliga ändringar i kolkraftspolitiken känner jag inte till. Det enda jag sett är att tysken använder mindre fossila bränslen för varje år just nu. Från en riktigt dålig nivå mot en aningen bättre nivå. Men de är bra långt bak fortfarande.

Som jag skrivit några gånger menar jag att nybyggnation av kolkraft som ett resultat av nedlagd kärnkraft är nettonegativt för folkhälsan. I min värld innebär ett utökat antal kolkraftverk för att man bygger förnybart och stänger kärnkraft att kolkraftsproduktionen går upp. Det står förresten heller inte att koldioxidutsläppen från kolkraft har ökat, det står att koldioxidutsläppen har ökat (vilket dom har).

Du återkommer till 10 år, så 2011, men varför just den siffran? Från 2011 till 2013 ökade det, om ett år stängs hela landets kärnkraftsflotta - vad händer med elproduktionen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Man kan använda den termiska energin från kärnkraft och det räknar jag in.

Du verkar inte ha förstått budskapet jag försökte förmedla. Det har ingenting med att använda den "bortkastade" energin från kärnkraften att göra.

Jag tar det igen. Du kan inte översätta mängden energi i joule för total energianvändning för alla fossila bränslen till el som behövs för att ersätta den användningen, för att du ignorerar skillnader i förluster i konverteringen till "arbete".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

13/63 GW vind (21 %)
15 GW kolkraft
14/53 GW sol (26 %)

Fast du räknar ju helt olika mellan bilarna.
En elbil har noll i utsläpp när du kör och diesel/bensin en massa gram.
Ska du ta med framställning av el så får du göra det för ICE-bilarna också.
En intressant video kring det

En elbil är och kommer alltid att vara ett bättre alternativ. Tänk att slippa alla avgaser i stan. Hade ju varit fantastiskt.
Sen ska tilläggas att elbilar och batterier utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre. Plus att vi kan återvinna det mesta inklusive batterier.
Bästa är såklart att skippa bil..

Permalänk
Inaktiv

Nej kärnkraft är väl inte jätteintelligent att satsa på idag. Dock är det väldigt smart att bygga ett eller ett par för att få ner den farliga tiden på det befintliga avfallet vi har liggandes. Men så länge pengar är viktigare än livet på jorden spelar det väl ingen roll vad som är intelligent eller smart. Viktigaste är att såga av grenen man sitter på och sälja den innan någon annan gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Du verkar inte ha förstått budskapet jag försökte förmedla. Det har ingenting med att använda den "bortkastade" energin från kärnkraften att göra.

Jag tar det igen. Du kan inte översätta mängden energi i joule för total energianvändning för alla fossila bränslen till el som behövs för att ersätta den användningen, för att du ignorerar skillnader i förluster i konverteringen till "arbete".

Du verkar inte förstå att det inte är det jag gör.

Jag förstår mycket väl att ~15 TWh el till elbilar motsvarar ~45 TWh bensin/diesel.

Det går inte att komma ifrån att vi behöver en period där ett hundratal eller så reaktorer färdigställs årligen bara för att klara övergången i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går inte att komma ifrån att vi behöver en period där ett hundratal eller så reaktorer färdigställs årligen bara för att klara övergången i EU.

Du utgår fortfarande från att all elförbrukning ska vara kärnkraft, vilket inte kommer behövas på långa vägar. Även om vi går efter det absurda scenariot så har du fortfarande fel. Idag så står lite över 100 reaktorer för 25+% av all elförbrukning inom EU (700+TWh av 2600-2900TWh), du menar alltså att EU kommer öka sin elförbrukning med nästan 600%~ till 2050? Skulle vara intressant att veta hur du kommer fram till den siffran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Stora nackdelen är att det är så dyrt, sol- och vindkraft är så mycket billigare. Möjligt att det kan finnas en nisch för att leverera kraft när det varken är sol eller vind men även där ser det ut att komma fram lösningar som helt enkelt är billigare.

Priset är alltså knäckfrågan. Säkerhet och avfall går att lösa men det kostar alltså.

Sol och vind är enbart billigare för att det är skattesubventionerat och att kärnkraft är belagt med straff skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Du utgår fortfarande från att all elförbrukning ska vara kärnkraft, vilket inte kommer behövas på långa vägar. Även om vi går efter det absurda scenariot så har du fortfarande fel. Idag så står lite över 100 reaktorer för 25+% av all elförbrukning inom EU (700+TWh av 2600-2900TWh), du menar alltså att EU kommer öka sin elförbrukning med nästan 600%~ till 2050? Skulle vara intressant att vet hur du kommer fram till den siffran!

Nej det gör jag inte, däremot är det ~16000 TWh fossila bränslen som ska ersättas med el, värme, syntetiska bränslen, vätgas o.s.v. Reaktorerna kommer ha olika storlek, olika användningsområden o.s.v. Vi kommer säkert ha verk från 100 MWe till 2000 MWe. De på ~2000 MWe kommer man inte kunna använda särskilt mycket av den "överblivna" termiska effekten ifrån. El som används i industriprocesser vid själva verken når aldrig elnätet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tror du räknar lågt, Tyskland ligger nog mellan 400-500 g CO2/kWh enligt deras energimyndighet, en T-ROC med 2 L diesel ligger på 147 g CO2/km.

Nej det är data från electriccitymap.org (googla) den visar i realtid produktionen just nu.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Fast du räknar ju helt olika mellan bilarna.
En elbil har noll i utsläpp när du kör och diesel/bensin en massa gram.
Ska du ta med framställning av el så får du göra det för ICE-bilarna också.
En intressant video kring det https://youtu.be/wHX96Qf7X4w

En elbil är och kommer alltid att vara ett bättre alternativ. Tänk att slippa alla avgaser i stan. Hade ju varit fantastiskt.
Sen ska tilläggas att elbilar och batterier utvecklas hela tiden och blir bättre och bättre. Plus att vi kan återvinna det mesta inklusive batterier.
Bästa är såklart att skippa bil..

Givetvis är det så att produktionen av diesel drar med sig utsläpp. Men säg att du dubblar CO2 för dieseln. Jag är inte helt säker på att den alltid är sämre. Batterier med sina sällsynta metaller har det ju varit en hel del skriverier om. Tänker nog främst på kobolt som bryts av nakna afrikanska barn (jag raljerar till viss del för de som missar). Men det jag vill hävda att det inte är så enkelt att välja för en konsument. Elbilar är inte per automatik bättre i alla aspekter som vissa hävdar. Tänk att köra elbil i Polen idag, co2 utsläppen ligger väl norr om 1000gCO2/kWh

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halldin:

Som jag skrivit några gånger menar jag att nybyggnation av kolkraft som ett resultat av nedlagd kärnkraft är nettonegativt för folkhälsan.
I min värld innebär ett utökat antal kolkraftverk för att man bygger förnybart och stänger kärnkraft att kolkraftsproduktionen går upp.

Ja då har jag alltså tolkat dig rätt till sist. Det blev bara lite fel i första formuleringen.
Att tysk kolkraftsel och utsläppen från denna sektor i tyskland faktiskt går ner men att du undrar hur andra ser på att den teoretiska kapaciteten för kolkraft byggts ut senaste åren (om den ens gjort det?).

Ja det är en tolkning att man tror att man då också måste bränna mer kol. Statistiken visar emellertid att så enkelt behöver det tydligen inte vara. För tysken bränner ju mindre kol nu än förra året. Och det mönstret gäller ett helt gäng år bakåt.
Jag har som sagt svårt att avgöra vilken riktning det går i med bara det underlaget. Vad man skulle kunna säga är att det är trevligare om inga kolkraftverk byggs alls iaf.

Skrivet av Halldin:

Det står förresten heller inte att koldioxidutsläppen från kolkraft har ökat, det står att koldioxidutsläppen har ökat (vilket dom har).

Du återkommer till 10 år, så 2011, men varför just den siffran? Från 2011 till 2013 ökade det, om ett år stängs hela landets kärnkraftsflotta - vad händer med elproduktionen då?

Om det var så att din poäng var att det avr dåligt att koldioxidutsläppen ökade mellan 2011 och 2013 håller nog de flesta med dig. Jag också. Men det är ett väldigt konstigt sätt att försöka få fram den tesen med den frågeställningen ut faktiskt utgick ifrån.

Äe det här köper jag inte som förklaring.
Jag kan hävda att dödsfallen från kärnkraftsdriften har gått upp extremt mycket. Lång senare kan jag klämma in att jag menade den dagen tjernobyl havererade - men det är ganska oärligt att argumentera på. Jag väljer att tro bättre än så om dig också.

Ditt antagande blev bara fel första vändan. I get it. Det blev vad det blev...

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja då har jag alltså tolkat dig rätt till sist. Det blev bara lite fel i första formuleringen.
Att tysk kolkraftsel och utsläppen från denna sektor i tyskland faktiskt går ner men att du undrar hur andra ser på att den teoretiska kapaciteten för kolkraft byggts ut senaste åren (om den ens gjort det?).

Ja det är en tolkning att man tror att man då också måste bränna mer kol. Statistiken visar emellertid att så enkelt behöver det tydligen inte vara. För tysken bränner ju mindre kol nu än förra året. Och det mönstret gäller ett helt gäng år bakåt.
Jag har som sagt svårt att avgöra vilken riktning det går i med bara det underlaget. Vad man skulle kunna säga är att det är trevligare om inga kolkraftverk byggs alls iaf.

Om det var så att din poäng var att det avr dåligt att koldioxidutsläppen ökade mellan 2011 och 2013 håller nog de flesta med dig. Jag också. Men det är ett väldigt konstigt sätt att försöka få fram den tesen med den frågeställningen ut faktiskt utgick ifrån.

Äe det här köper jag inte som förklaring.
Jag kan hävda att dödsfallen från kärnkraftsdriften har gått upp extremt mycket. Lång senare kan jag klämma in att jag menade den dagen tjernobyl havererade - men det är ganska oärligt att argumentera på. Jag väljer att tro bättre än så om dig också.

Ditt antagande blev bara fel första vändan. I get it. Det blev vad det blev...

Inte en enda ord om svängmassa, tröghet och stabilitet i elnätet. Ibland önskar man att alla som väljer vindkraft/solfkraft också bara ska få el levererat när det intermittenta kraftslaget producerar el. Man kan önska sig jävligt mycket, men om du inte kan visa att du har någon form av elbakgrund så är dina argument.. just känsloargument. Det finns ju ingen fakta bakom. Tyskarna har problem. Naturgas är ju också fossilt. Eller är det bara kärnkraft som är farligt och dåligt? Tänk ifall man slutade använda bilar bara för att någon blev påkörd. Man bara förbjöd.. rakt upp och ned. Nu är det häst och vagn eller så får man gå (vilket skulle vara bra för folkhälsan iofs). Man utvecklar ju tekniken och går framåt. Tror folk att de är så pass fullkomliga att man inte kan lösa avfallsfrågan.. som faktiskt är bränsle till gen 4. Du har ju Thoriumreaktorerna som indierna håller på och kämpar med. Vår elnät har aldrig varit sämre än nu. Faktum är att man stänger ned kärnkraftverk och kopplar in en massa vindkraft och solpaneler och då måste ju vattenkraften kämpa med att parera dessa. Rekommenderar grundkursen i elkraft för övrigt till alla intresserade.

Sen har vi priset också.. ska svensken bli ruinerad för att man har direktuppvärmd villa som använder el. Kika lite på den här rapporten.

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/om-oss/lagesrap...

Danskarna och Tyskarna leder ligan... och självklart vill vi inte ha en kabel ned till tyskland. Då kommer de ju köpa upp vår billiga el och får betala ännu mer. Tänk på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om "vi" är "hela världen" så är troligen det optimala systemet 100% solenergi med ett kraftnät som binder ihop hela världen. De av oss som har sol försörjer de av oss som inte har sol. I det läget ser jag inget behov alls av lagring, i princip iallafall.

Om "vi" är någon delmängd av världen så blir det troligen mer komplicerat och rimligen också dyrare.

Förlusterna är låga även över långa avstånd, kanske 5-10%. Kostnaden för elnätet finns där helt klart, hur mycket det kostar gentemot hur mycket man tjänar på att energin är billig, vet jag rätt lite om men redan nu så skickar man ju el långa sträckor så uppenbart är det inte oöverkomligt.

Nej vi skickar inte "långa" sträckor, det är typ inom nordiska marknaden och några nordliga europeiska länder. Skulle man implentera ett sådant system du förespråkar då kan vi tala om långa sträckor. Förlusterna skulle växa exponentiellt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om "vi" är "hela världen" så är troligen det optimala systemet 100% solenergi med ett kraftnät som binder ihop hela världen. De av oss som har sol försörjer de av oss som inte har sol. I det läget ser jag inget behov alls av lagring, i princip iallafall.

Om "vi" är någon delmängd av världen så blir det troligen mer komplicerat och rimligen också dyrare.

Förlusterna är låga även över långa avstånd, kanske 5-10%. Kostnaden för elnätet finns där helt klart, hur mycket det kostar gentemot hur mycket man tjänar på att energin är billig, vet jag rätt lite om men redan nu så skickar man ju el långa sträckor så uppenbart är det inte oöverkomligt.

Uppenbara problemet är ju stilla havet. När solen står högst på hawaii har resten av den befolkade världen natt i princip, blir inte mycket energi genererat då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Givetvis är det så att produktionen av diesel drar med sig utsläpp. Men säg att du dubblar CO2 för dieseln. Jag är inte helt säker på att den alltid är sämre. Batterier med sina sällsynta metaller har det ju varit en hel del skriverier om. Tänker nog främst på kobolt som bryts av nakna afrikanska barn (jag raljerar till viss del för de som missar). Men det jag vill hävda att det inte är så enkelt att välja för en konsument. Elbilar är inte per automatik bättre i alla aspekter som vissa hävdar. Tänk att köra elbil i Polen idag, co2 utsläppen ligger väl norr om 1000gCO2/kWh

Du förespråkar kärnkraft men ändå håller du kvar vid ICE-bilar? Gammal teknik som inte har någon framtid...
Självklart ska hela kedjan utvecklas, inklusive brytning av diverse ämnen. Vad jag vet är kobolt på väg bort från batterier.

Sen kanske Polen har en massa kolkraftverk som i dagsläget inte är så bra för klimatet eller miljön, men det blir ju inte bättre av att ha en massa fossil-bilar.
Eller ta Peking där de haft otroliga luftföroreningar pga bilismen. Finns fler aspekter än bara CO2.

Trots den sektliknande tonen i den här tråden så tror jag de flesta av oss inser problemet med växthusgaser och även de lokala miljöproblemen och att vi måste bort från olja och kol. Säkert annat också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej det är data från electriccitymap.org (googla) den visar i realtid produktionen just nu.

Snittet är 468 g CO2/kWh 2018, beräknades vara 401 g CO2/kWh 2019. Fortfarande bättre än att köra diesel givetvis.

Permalänk
Inaktiv

Det här med att lösa elområde 4. Man kan ju teoretiskt dra en kabel till ryssarna BN800 och koppla in den där. Då får vi ju billig el från ryssland.. eller tänker man .. det kanske är bra att producera el i närheten där man tänker använda den. Lite som gå över ån efter vatten. Även om man tänker använda HVDC så blir det förluster. Så.. nej.. att skicka el hela vägen från norrland till skåne är dumt. Man ska ha möjligheten, men vad händer när det blir kabelbrott i stamnätet och det kanske inte finns något överskott att skicka ned. Ska vi köpa fulel från kolkraftverken i Tyskland och Danmark då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Du förespråkar kärnkraft men ändå håller du kvar vid ICE-bilar? Gammal teknik som inte har någon framtid...
Självklart ska hela kedjan utvecklas, inklusive brytning av diverse ämnen. Vad jag vet är kobolt på väg bort från batterier.

Sen kanske Polen har en massa kolkraftverk som i dagsläget inte är så bra för klimatet eller miljön, men det blir ju inte bättre av att ha en massa fossil-bilar.
Eller ta Peking där de haft otroliga luftföroreningar pga bilismen. Finns fler aspekter än bara CO2.

Trots den sektliknande tonen i den här tråden så tror jag de flesta av oss inser problemet med växthusgaser och även de lokala miljöproblemen och att vi måste bort från olja och kol. Säkert annat också...

Polen inser att sol och vind inte funkar. Då man bygger 6 stycken kärnkraftverk. .. det låter lite som Sverige / ASEA tänkte på 80-talet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/polen-litar-inte-pa-sol-oc...

Kineserna har problem med kolkraftverken och bilismen. Men det är fossilbilarna som är problemet. Några fina kärnkraftverk och lite elbilar. Då har man kommit långt från smogen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Inte en enda ord om svängmassa, tröghet och stabilitet i elnätet. Ibland önskar man att alla som väljer vindkraft/solfkraft också bara ska få el levererat när det intermittenta kraftslaget producerar el. Man kan önska sig jävligt mycket, men om du inte kan visa att du har någon form av elbakgrund så är dina argument.. just känsloargument. Det finns ju ingen fakta bakom. Tyskarna har problem. Naturgas är ju också fossilt. Eller är det bara kärnkraft som är farligt och dåligt? Tänk ifall man slutade använda bilar bara för att någon blev påkörd. Man bara förbjöd.. rakt upp och ned. Nu är det häst och vagn eller så får man gå (vilket skulle vara bra för folkhälsan iofs). Man utvecklar ju tekniken och går framåt. Tror folk att de är så pass fullkomliga att man inte kan lösa avfallsfrågan.. som faktiskt är bränsle till gen 4. Du har ju Thoriumreaktorerna som indierna håller på och kämpar med. Vår elnät har aldrig varit sämre än nu. Faktum är att man stänger ned kärnkraftverk och kopplar in en massa vindkraft och solpaneler och då måste ju vattenkraften kämpa med att parera dessa. Rekommenderar grundkursen i elkraft för övrigt till alla intresserade.

Sen har vi priset också.. ska svensken bli ruinerad för att man har direktuppvärmd villa som använder el. Kika lite på den här rapporten.

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/om-oss/lagesrap...

Danskarna och Tyskarna leder ligan... och självklart vill vi inte ha en kabel ned till tyskland. Då kommer de ju köpa upp vår billiga el och får betala ännu mer. Tänk på det.

Jag tror du råkat svara på fel inlägg ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror du råkat svara på fel inlägg ;).

Det var nog rätt. Du är ju motståndare till kärnkraft. Då måste jag ju kriga lite =). Tyvärr kommer det bli himla dyrt och det snackas redan om elmätare med möjlighet till fjärrfrånslag för att kunna komma ifrån hushåll när belastningen blir för hög. Det är dags att sänka öresundsbron och bygga ett nytt gen4 kraftverk vid barsebäck. Tar billig el alla dagar i veckan.

Permalänk

Ja, hur de tänkte när de sa ja till kärnkraft som krävde en slutförvaring på ca 100 000 år?

För att ens diskutera kärnkraft behöver slutförvaring ner på en generations livslängd.
Och då är väl bara de mellan 20-30 som bör få rösta i frågan.
Nu är det den döenden generationen som bestlutar om framtiden för nästkommande; som de i vanlig ordning skiter i.

På 60-talet tyckte de det här var en bra idé
https://www.youtube.com/watch?v=t03saJVFkv4

Problemet är att vi tror vi är så smarta nu. Men de efter oss kommer skratta åt vår dumhet.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon2110:

Sen har vi priset också.. ska svensken bli ruinerad för att man har direktuppvärmd villa som använder el.

Tur iaf att el-priset inte är lika dyrt som det varit i Dallas, $9 per kW/h mot "normala" $0.2. DOH!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Det var nog rätt. Du är ju motståndare till kärnkraft. Då måste jag ju kriga lite =). Tyvärr kommer det bli himla dyrt och det snackas redan om elmätare med möjlighet till fjärrfrånslag för att kunna komma ifrån hushåll när belastningen blir för hög. Det är dags att sänka öresundsbron och bygga ett nytt gen4 kraftverk vid barsebäck. Tar billig el alla dagar i veckan.

Ja då har du bara missförstått vad det är jag skriver i den här frågan.
Får jag be dig att hejda dig ett snäpp.

Jag har svarat på påståendet att tysk elproduktion skulle öka i koldioxidutsläpp.
I själva verket ser det ju faktiskt ut att ha varit tvärt om det senaste årtiondet.

Det finns ungefär en fantasiljon andra relevanta områden att ta upp. Jag håller med.
Men jag har alltså väldigt specifikt invänt mot att elen från tyska kolkraftverk skulle vara på uppgång när statistiken faktiskt tvärt om visat att denna minskat en del för varje år de senaste tio åren.
Det är inte mer komplicerat än så.

Det kan varken svängmassor, slutförvaringsfrågor eller teslas hype ändra på. För det är andra frågor.

Jag är inte per se kärnkraftsverksmotståndare. Däremot har jag ofta invändningar kring argument som är risiga. Jag har inga problem att kritisera ett argument som kritiserar copyswede heller - trots att jag har vädigt svårt för copyswede. Dåliga argument måste alltid kunna bemötas.

Jag tycker du har hoppat på kategoriseringståget lite för fort här.
Det låter som att dina känslor har fått tolkningsföreträde.
Jag har trots allt läst en del av kärnkraftsverksingenjörsutbildningen på chalmers. Ja sedan bytte jag utbildning på grund av ITintresse. Men noll underkända tentor från den tiden.

Billig el får du för övrigt inte från kärnkraften. Den har relevanta fördelar i säker basdrift samt att den ganska lätt kan placeras på många olika ställen samt kan skalas upp hur mycket som helst. Den kombon får vi väl bara från fossil förbränning annars - men det är ju riktigt kass! Dit vill vi såklart inte.
Men kärnkraftsel är inte billigt. Tvärt om ger kärnkraften ganska dyr elproduktion.
Den kan kanske upplevas vara billig - men det beror på att vi skattebetalare har fått köpa in kraftverken. En stor del av kilowattpriset från kärnkraft hamnar istället på skatt på förvärvsarbete, moms och annan beskattning.
Om staten skulle subventionera sol/vind på samma sätt - alltså att skattepengen bekostar bygget av energiparken så ska du få se billig el ;). Blir ju typ gratis då med tanke på att byggnationen är nästan hela utgiften för sol/vind.

Och placeringen barsebäck var också mindre strategiskt. Inte inom synhåll från miljonstäder om det kan undvikas. Det var dessutom en konstant diplomatisk nackdel för oss mot Danmark.
Ska det ligga i skåne så lägg det på syd eller östkusten. Eller närmre mitten om vattentillgången är bra nog.
Eller från båstad och uppåt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck