Ang. Koppla Xbox series X i 4k med 120hz på HDMI 2.1 TV via soundbar HDMI 1.4

Permalänk
Inaktiv

Ang. Koppla Xbox series X i 4k med 120hz på HDMI 2.1 TV via soundbar HDMI 1.4

Hejsan

Så fort Xbox series X blir tillgänglig så tänkte jag köpa denna TV:

LG OLED65CX6LA
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled65cx6la/...

Frågan är nu då:
Om jag kopplar Xbox Series X direkt till TVn, och då får TV-högtalarna som ljud, borde inte 4k i 120hz vara några problem.

Dock så innehar jag en Soundbar: Canton Digital Movie DM 90.3 (HDMI 1.4)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3074431

Frågan är vad som händer med Xbox Series X när/om jag kopplar in TVn och X-Box Series X till Soundbaren. Tappar jag då effekten av 4k i 120hz IOM att Soundbaren endast har HDMI 1.4 och inte HDMI 2.1 som både Xbox och TVn innehar.

Vad tror ni, och hur skulle ni ha kopplat in Xbox för att få ut 4k i 120hz ?
Lite trevligare att lira med schysst ljud.

Tyvärr har jag inte råd till denna drömprojektor: Sony VPL-VW270ES, så det får bli en TV så länge (tills priset sjunker), om det nu gör det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925546

MVH Billeohamn, Oskarshamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Hejsan

Så fort Xbox series X blir tillgänglig så tänkte jag köpa denna TV:

LG OLED65CX6LA
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled65cx6la/...

Frågan är nu då:
Om jag kopplar Xbox Series X direkt till TVn, och då får TV-högtalarna som ljud, borde inte 4k i 120hz vara några problem.

Dock så innehar jag en Soundbar: Canton Digital Movie DM 90.3 (HDMI 1.4)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3074431

Frågan är vad som händer med Xbox Series X när/om jag kopplar in TVn och X-Box Series X till Soundbaren. Tappar jag då effekten av 4k i 120hz IOM att Soundbaren endast har HDMI 1.4 och inte HDMI 2.1 som både Xbox och TVn innehar.

Vad tror ni, och hur skulle ni ha kopplat in Xbox för att få ut 4k i 120hz ?
Lite trevligare att lira med schysst ljud.

Tyvärr har jag inte råd till denna drömprojektor: Sony VPL-VW270ES, så det får bli en TV så länge (tills priset sjunker), om det nu gör det.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925546

MVH Billeohamn, Oskarshamn

I det här fallet ska du koppla in Xboxen i TVn och köra ARC till soundbaren för att få ljud i den.
Känns ganska fel att koppla in Xboxen i soundbaren av anledningen du beskriver

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Jag använder en 55CX och Sonos Beam (med HDMI som i vilket fall inte är 2.1) tillsammans med min Xbox series X utan problem. Koppla bara in allt via TVn, då kommer soundbaren kännas igen som HDMI ARC, d.v.s. den spelar allt ljud som annars hade spelats på TVns högtalare. HDMI 2.1 är enbart viktigt för bildens skull, och den får du som 4K 120Hz när du kopplar in Xboxet direkt i TVn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du kopplar din Xbox Series X till din gamla Soundbar kommer X-boxen endast skicka de signaler som just den soundbaren säger sig kunna hantera. 4K/120 är definitivt inte en av dessa signaler. Och utan att veta något om tekniken i just DM 90.3 så kan det också vara stopp för sådant som HDR och även 4K/60.

Så du kopplar som det är tänkt: direkt till TV:n

Permalänk
Medlem

Lite OT men du kan inte tänka dig att avvakta tills C1 är tillgänglig? CX är en otrolig TV och helt klart en av de bästa du kan köpa idag, problemet är att alla CX verkar lida av gridlines. Jag har en CX själv och när jag spelar(främst HDR) så ser jag dessa förbaskade linjer på extremt ljusa partier på TV:n, t ex om jag tittar in i solen eller långsamt rör kameran över moln.

Men du kanske har tur och får en där man knappt ser dem, eller så kanske du helt enkelt inte bryr dig om sånt, då är det ju inga problem!

https://www.avsforum.com/threads/oled-screen-uniformity-discu...

Permalänk
Inaktiv

Tack för all hjälp och tips 👌

Permalänk
Inaktiv

Såklart jag kan vänta tills dess C1 är tillgänglig, dock är taket på min budget 20.000 SEK, och en C1 landar på ~28.000 SEK.

Permalänk

eARC ska klara alla HD-ljud som Atmos och DTS-X, problemet är att varje TV-leverantör själva väljer vad som stöds.
T.ex så vad jag läst så skickar LG-CX ej ut DTS i passthrough till eARC. Inget problem med XBoxSX i spel då dessa oftast går i Atmos. Men kör du en Bluray/4K UHD skiva med DTS/DTS-X blir det mög.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av LongKalsong:

eARC ska klara alla HD-ljud som Atmos och DTS-X, problemet är att varje TV-leverantör själva väljer vad som stöds.
T.ex så vad jag läst så skickar LG-CX ej ut DTS i passthrough till eARC. Inget problem med XBoxSX i spel då dessa oftast går i Atmos. Men kör du en Bluray/4K UHD skiva med DTS/DTS-X blir det mög.

. På min Panasonic TX - 58HX810E är det osså Dolby Atmos men jag har en Yamaha RX - V685 inkopplad till eARC porten på TVn å en 4K Sony UBP - X700 som är inkopplad till Yaman som får köra DTS X ljudet å har några 4K blu ray skivor med DTS X - Bl.a Battleship, Snowwhite and the huntsman, Huntsman and winter's war + några med Dolby Atmos.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

. På min Panasonic TX - 58HX810E är det osså Dolby Atmos men jag har en Yamaha RX - V685 inkopplad till eARC porten på TVn å en 4K Sony UBP - X700 som är inkopplad till Yaman som får köra DTS X ljudet å har några 4K blu ray skivor med DTS X - Bl.a Battleship, Snowwhite and the huntsman, Huntsman and winter's war + några med Dolby Atmos.

Japp. Jag menade om man kör 4K bluray från XboxSeriesX till TV och via eARC till förstärkaren.
Hade varit nice om de hade satt 2 HDMI på den så man kunde skjuta ut bilden på en och ljudet på den andra.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Inaktiv

Jag har ytterligare en fråga hur ljudet kommer bete sig, och förslag på hur jag ska koppla:

TVn ska ha 4x HDMI portar "var av 3x portar med HDMI 2.1" (har inte beställt TVn ännu).
1. Soundbaren koppar jag till HDMI #1 på TVn.

Sedan har jag ytterligare enheter.
2. Xbox Series X (när jag får ett) till HDMI 2 på TVn
3. Chromecast Ultra med stöd för 4K och HDR till HDMI 3 på TVn.

4. PC (Mini desktop/HTCP) "1080p" Vart koppar jag denna? till HDMI 4 på TVn ? (HDMI-porten stöder dock inte HDMI 2.1 och 120 hz, gör dock inget, jag vill bara ha med mig ljudet) från Soundbaren, fungerar/hänger ARC med på denna koppling?

5. Raspberry Pie (Retropie/emulationstation, 1080p) Vart koppar jag denna? till en av Soundbarens HDMI portar? - Hur blir det då med ljudet (följer det med?) när jag växlar källa mellan TV och Soundbarens källor?, fungerar/hänger ARC med på detta?

Hade önskat att TVn hade haft flera HDMI portar.

Vad hade ni gjort / kopplat ?

MVH Christian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon285400:

Jag har ytterligare en fråga hur ljudet kommer bete sig, och förslag på hur jag ska koppla:

TVn ska ha 4x HDMI portar "var av 3x portar med HDMI 2.1" (har inte beställt TVn ännu).
1. Soundbaren koppar jag till HDMI #1 på TVn.

Sedan har jag ytterligare enheter.
2. Xbox Series X (när jag får ett) till HDMI 2 på TVn
3. Chromecast Ultra med stöd för 4K och HDR till HDMI 3 på TVn.

4. PC (Mini desktop/HTCP) "1080p" Vart koppar jag denna? till HDMI 4 på TVn ? (HDMI-porten stöder dock inte HDMI 2.1 och 120 hz, gör dock inget, jag vill bara ha med mig ljudet) från Soundbaren, fungerar/hänger ARC med på denna koppling?

5. Raspberry Pie (Retropie/emulationstation, 1080p) Vart koppar jag denna? till en av Soundbarens HDMI portar? - Hur blir det då med ljudet (följer det med?) när jag växlar källa mellan TV och Soundbarens källor?, fungerar/hänger ARC med på detta?

Hade önskat att TVn hade haft flera HDMI portar.

Vad hade ni gjort / kopplat ?

MVH Christian

HDMI 2.1 krävs ju bara för 4K120 så det spelar inte så stor roll vart du kopplar in övrigt som inte stöder det. Så XB på en 2.1-port och soundbar på en port med ARC, resten spelar ingen roll. Om du hade haft en gaming PC med rätt bra prestanda så hade det förstås kunnat vara idé att ha den på 2.1 också, så länge grafikkortet stöder det, men för en HTPC så räcker 2.0 utan problem.

Edit: Då portarna inte räcker till riktigt så får du koppla in något i soundbaren, vad spelar ingen roll så länge det inte är XBoxen för övrigt begränsas ju inte av den. Ljudet borde inte vara något problem.

Permalänk
Inaktiv

Låter ju toppen, håller tummarna för att detta ska fungera.

Fjärrkontrollen till min Canton soundbar är helt värdelös, använder sig av infrarött ljus, och jag vi har ett glasbord (inte så lyckat). Men, men... Tror ni att jag kan styra soundbar-volymen med TVns fjärrkontroll när allt är kopplat via ARC ?

Ha det bäst och tack för alla schyssta tips och inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Tror ni att jag kan styra soundbar-volymen med TVns fjärrkontroll när allt är kopplat via ARC ?

Ja man kan till och med styra digitalboxen med magic-moten och även i menyerna i Xboxet!