Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

(Rykte) Med oväntat mycket sanning. Det enda som behövs är att det kommer från AMDs eller teslas mun själva

(Rykte)Den 8:e november rapporterade Patrik Schur om att Tesla var intresserade av Navi23 till deras nya bilar.7:e december sa han att AMD och Tesla inte var glada över att han läckte det.

Idag så rapporterade tesla att deras model S refresh innehåller ett grafikkort med "Up to 10 teraflops of processing power enables in-car gaming on-par with today’s newest consoles. "

Analys: Detta verkar utan tvekan vara den första glimten av Navi 23, och en seger för AMD (ännu en kund). Up till 10tflop för Navi23s 32CUs motsvarar en boosthastighet om 2450-2500Mhz. En del av navi23 kommer inte att möta kraven, och dessa kommer möjligtvis att slussas till PC-marknaden. Någonting säger mig att vi äntligen kommer att få en värdig ersättare till Polaris för 1080p-gaming. 128-bitars buss, 8GB VRAM , infinity cache lite mer oklart, men jag tror på 64MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

(Rykte) Med oväntat mycket sanning. Det enda som behövs är att det kommer från AMDs eller teslas mun själva

(Rykte)Den 8:e november rapporterade Patrik Schur om att Tesla var intresserade av Navi23 till deras nya bilar.7:e december sa han att AMD och Tesla inte var glada över att han läckte det.

Idag så rapporterade tesla att deras model S refresh innehåller ett grafikkort med "Up to 10 teraflops of processing power enables in-car gaming on-par with today’s newest consoles. "

Analys: Detta verkar utan tvekan vara den första glimten av Navi 23, och en seger för AMD (ännu en kund). Up till 10tflop för Navi23s 32CUs motsvarar en boosthastighet om 2450-2500Mhz. En del av navi23 kommer inte att möta kraven, och dessa kommer möjligtvis att slussas till PC-marknaden. Någonting säger mig att vi äntligen kommer att få en värdig ersättare till Polaris för 1080p-gaming. 128-bitars buss, 8GB VRAM , infinity cache lite mer oklart, men jag tror på 64MB.

Låter inte helt orimligt, men vad ska Tesla med den till? De är ju extremt känsliga för energieffektivitet och energianvändning för att inte påverka räckvidd och sånt.

Varför ska man spela i bilen? Extra skärmar i baksätet?

Oklart vad chippet i så fall ska användas till tycker jag. Och de tillverkar ju redan gigantiska kisel-chip själva för självkörningen, så de har ju ARM-licens och kunskap...

Jaja vi får väl se vad som blir av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter inte helt orimligt, men vad ska Tesla med den till? De är ju extremt känsliga för energieffektivitet och energianvändning för att inte påverka räckvidd och sånt.

Varför ska man spela i bilen? Extra skärmar i baksätet?

Oklart vad chippet i så fall ska användas till tycker jag. Och de tillverkar ju redan gigantiska kisel-chip själva för självkörningen, så de har ju ARM-licens och kunskap...

Jaja vi får väl se vad som blir av detta

För spel och så, står det.
Det finns en skärm där fram och en i baksätet.

Jag har ingen aning om de använder ARM-chippet för spel dock. Att ha ett separat system låter bättre i mina öron (ett som kan stängas av under drift, om så skulle behövas). Om AMD gett en helhetslösning så kan de även undvika kompatibilitets- eller prestandaproblem. (Det sägs köra witcher 3 och cyberpunk). Det vore även bra för om man stötte på en bugg i cyberpunk så leder det inte till att man kraschar i verkligheten.

Och för användningsområden så kanske(?) de inte kör fullt ut under körning utan med begränsad TBP. Men svårt att säga, jag vet varken hur många kWh batteriet är på eller hur mycket motorerna och andra systemen drar i genomsnitt.

Kanske begränsad till laddning av bilen? Eller till parkering? Det sista man vill är nog att någon sitter kvar i bilen och spelar och sen när man kommer tillbaka för att starta bilen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

För spel och så, står det.
Det finns en skärm där fram och en i baksätet.

Jag har ingen aning om de använder ARM-chippet för spel dock. Att ha ett separat system låter bättre i mina öron (ett som kan stängas av under drift, om så skulle behövas). Om AMD gett en helhetslösning så kan de även undvika kompatibilitets- eller prestandaproblem. (Det sägs köra witcher 3 och cyberpunk). Det vore även bra för om man stötte på en bugg i cyberpunk så leder det inte till att man kraschar i verkligheten.

Och för användningsområden så kanske(?) de inte kör fullt ut under körning utan med begränsad TBP. Men svårt att säga, jag vet varken hur många kWh batteriet är på eller hur mycket motorerna och andra systemen drar i genomsnitt.

Kanske begränsad till laddning av bilen? Eller till parkering? Det sista man vill är nog att någon sitter kvar i bilen och spelar och sen när man kommer tillbaka för att starta bilen:
https://www.youtube.com/watch?v=A2eAT2sgISA

Model S har väl 100KWh batteri och upp till ca 640km räckvidd.

Så 156 Wh per kilometer konsumeras. Säg att kortet drar ca 150W plus övriga saker i bilen, kanske dubbla. I så fall tappar man 2 kilometers räckvidd varje timme man spelar.

På en timme hinner man ju åka i alla fall 80km, så man använder då ca 2.5% extra batterikapacitet jämfört med inget spelande.

Detta betyder för övrigt att bilen drar ca 12500W när man ligger i 80Km/h (om vi förutsätter att bilen kan hålla det snittet vid max-räckvidd).

Ganska hög siffra om du frågar mig, men mycket luft som är i vägen också... men det behövs alltså ganska mycket effekt att påverka den siffran markant

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Model S har väl 100KWh batteri och upp till ca 640km räckvidd.

Så 156 Wh per kilometer konsumeras. Säg att kortet drar ca 150W plus övriga saker i bilen, kanske dubbla. I så fall tappar man 2 kilometers räckvidd varje timme man spelar.

På en timme hinner man ju åka i alla fall 80km, så man använder då ca 2.5% extra batterikapacitet jämfört med inget spelande.

Detta betyder för övrigt att bilen drar ca 12500W när man ligger i 80Km/h (om vi förutsätter att bilen kan hålla det snittet vid max-räckvidd).

Ganska hög siffra om du frågar mig, men mycket luft som är i vägen också... men det behövs alltså ganska mycket effekt att påverka den siffran markant

Tror tanken är att man ska ha underhållning under tiden man sitter och laddar sin bil på en laddstation... Kan ju bli lite dötid och man vill kanske inte hänga i korvmojjen hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Tror tanken är att man ska ha underhållning under tiden man sitter och laddar sin bil på en laddstation... Kan ju bli lite dötid och man vill kanske inte hänga i korvmojjen hela tiden.

Intressant poäng, och låter ganska logiskt

Permalänk
Medlem

(Rykte) RGT säger att 6700XT är snabbare än 3060ti (rastrering) , men långsammare än 3070.

Om det är en del billigare än 3060ti och samtidigt har 12GB VRAM tror jag att det kan bli ett attraktivare val än t.ex 6800XT mot 3080. Det kommer säkerligen att finnas spel där 8GB i 1440p inte kommer att platsa för de högsta inställningarna.

Permalänk
Medlem

(Rykte) RGT har fått mer info om RDNA3s chipletkonstruktion.

Sammanfattning (av ny info): Release först nästa år. H1 2022 som det ser ut just nu.
Om chiplet ”Det är både chiplet… och monolitisk GPU”. Beror på vilken GPU det är. Navi31 och Navi32 är chiplet. Navi33 är monolitisk (dvs bara en krets).
För chiplet så finns två typer av kretsar. En för beräkningsenheter (upp till två totalt?). En för IO och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

(Rykte) RGT har fått mer info om RDNA3s chipletkonstruktion.

Sammanfattning (av ny info): Release först nästa år. H1 2022 som det ser ut just nu.
Om chiplet ”Det är både chiplet… och monolitisk GPU”. Beror på vilken GPU det är. Navi31 och Navi32 är chiplet. Navi33 är monolitisk (dvs bara en krets).
För chiplet så finns två typer av kretsar. En för beräkningsenheter (upp till två totalt?). En för IO och så.

Jag trodde det var 2xgpu eller 1xgpu som på zen2/3 på cpu-sidan.

Måste vara ganska litet om det ska vara värt att skapa en till nivå under dessa andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag trodde det var 2xgpu eller 1xgpu som på zen2/3 på cpu-sidan.

Måste vara ganska litet om det ska vara värt att skapa en till nivå under dessa andra

Hur litet? Låt oss räkna med RDNA2 först.

Jag använder siffrorna från 5700XT för att estimera storleken på vad de slänger ut. Jag kan även tillägga att de två minneskontrollerna verkar ta upp 15mm^2 för 5700XT. Jag vet inte om det är samma för RDNA2.

En 6900XT med 128MB infinity cache (93mm^2) , 8st 32-bitars PHY (56mm^2) och 2 minneskontroller (15mm^2) blir det totalt 164mm^2 av ~520mm^2, eller ca 32% av kretsytan. Om de haft 256MB infinity cache så hade det blivit 257mm^2 , och 512MB så hade det blivit 443mm^2 (!!!). Det är större än resten av kretsen som är (520-164)= 356mm^2. De kommer sannolikt att välja något av de senare två alternativen för RDNA3 (t.ex Navi31 eller Navi32. Kanske skalar de ner MCD:n till Navi32, eller byter från säg HBM till GDDR6, eller har en annorlunda bus just in case, t.ex 384-bitars för Navi31 och 256-bitars för Navi32).

Vilket spann Navi31 och Navi32 skulle ha för CUs är i dagsläget osäkert. Men låt oss anta för en stund att det speglar dubbla RDNA2 idag. Så Navi31 skulle vara 160, 144, 120 (2x80, 2x72 , 2x60). Navi32 skulle vara 80, 72, ... osäker på den tredje men kanske 64? (2x40, 2x36, 2x32). Det finns säkert jättemånga sätt att göra det på (speciellt om vissa är en chiplet med en stor minneskrets), men jag valde just den här uppdelningen, även om jag är rätt så obekväm med spannet mellan 120CU och 80CU (men det är procentuellt inte större än avståndet mellan 6700XT och 6800, och prestandaskillnaden är mycket närmare än vad antalet beräkningsenheter kommer att ge sken av. Av den anledningen förkastar jag inte idén helt). Navi33 skulle täcka in biten under det , och Navi34 biten under Navi33. Idag så finns inga officiella uppgifter om kretsarean för Navi22, men ~315-340mm^2 lär den väl hamna på.

Kom ihåg att vi har nodbyte(n?) till RDNA3, så siffrorna häröver kommer att vara mindre i verkligheten. Jag skrev bara ut dem så att vi har något att relatera storlekarna till. TSMC säger att deras 5nm har 1.84x så hög densitet som 7nm. Men det är inte alla saker som skalar väl, så man får inte ut exakt den siffran. MI-50 har t.ex 58% högre transistortäthet än Vega64, trots att de säger att noden har 100% så hög densitet. Med samma skalning skulle vi se en 40CU RDNA3 landa på en storlek runt 235mm^2. Det är lägre area än t.ex 5700XT. Jag vill även notera att transistorer per mm^2 är långt ifrån vad vi ser i grafikkorten än vad de skriver ut att tillverkningsprocessen har.

Men det är ju förstås ett antagande. Vem säger att Navi33 och Navi34 måste vara på TSMCs 5nm? Kanske vore det bättre för AMD om Navi33 och Navi34 tillverkades helt hos Samsung? Sure, kanske de blir större och har lägre prestanda, men större tillgänglighet och lägre kostnad. Jag tycker den tradeoffen inte hade varit så illa, speciellt om vi kollar på situationen idag.

Kom ihåg att det jag ger är bara en spekulation och inget av det jag säger behöver bli sanning. Jag slänger bara ut en massa idéer att tänka på. Jag har förmodligen missat 1 miljon saker när jag skrev det här dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Hur litet? Låt oss räkna med RDNA2 först.

Jag använder siffrorna från 5700XT för att estimera storleken på vad de slänger ut. Jag kan även tillägga att de två minneskontrollerna verkar ta upp 15mm^2 för 5700XT. Jag vet inte om det är samma för RDNA2.

En 6900XT med 128MB infinity cache (93mm^2) , 8st 32-bitars PHY (56mm^2) och 2 minneskontroller (15mm^2) blir det totalt 164mm^2 av ~520mm^2, eller ca 32% av kretsytan. Om de haft 256MB infinity cache så hade det blivit 257mm^2 , och 512MB så hade det blivit 443mm^2 (!!!). Det är större än resten av kretsen som är (520-164)= 356mm^2. De kommer sannolikt att välja något av de senare två alternativen för RDNA3 (t.ex Navi31 eller Navi32. Kanske skalar de ner MCD:n till Navi32, eller byter från säg HBM till GDDR6, eller har en annorlunda bus just in case, t.ex 384-bitars för Navi31 och 256-bitars för Navi32).

Vilket spann Navi31 och Navi32 skulle ha för CUs är i dagsläget osäkert. Men låt oss anta för en stund att det speglar dubbla RDNA2 idag. Så Navi31 skulle vara 160, 144, 120 (2x80, 2x72 , 2x60). Navi32 skulle vara 80, 72, ... osäker på den tredje men kanske 64? (2x40, 2x36, 2x32). Det finns säkert jättemånga sätt att göra det på (speciellt om vissa är en chiplet med en stor minneskrets), men jag valde just den här uppdelningen, även om jag är rätt så obekväm med spannet mellan 120CU och 80CU (men det är procentuellt inte större än avståndet mellan 6700XT och 6800, och prestandaskillnaden är mycket närmare än vad antalet beräkningsenheter kommer att ge sken av. Av den anledningen förkastar jag inte idén helt). Navi33 skulle täcka in biten under det , och Navi34 biten under Navi33. Idag så finns inga officiella uppgifter om kretsarean för Navi22, men ~315-340mm^2 lär den väl hamna på.

Kom ihåg att vi har nodbyte(n?) till RDNA3, så siffrorna häröver kommer att vara mindre i verkligheten. Jag skrev bara ut dem så att vi har något att relatera storlekarna till. TSMC säger att deras 5nm har 1.84x så hög densitet som 7nm. Men det är inte alla saker som skalar väl, så man får inte ut exakt den siffran. MI-50 har t.ex 58% högre transistortäthet än Vega64, trots att de säger att noden har 100% så hög densitet. Med samma skalning skulle vi se en 40CU RDNA3 landa på en storlek runt 235mm^2. Det är lägre area än t.ex 5700XT. Jag vill även notera att transistorer per mm^2 är långt ifrån vad vi ser i grafikkorten än vad de skriver ut att tillverkningsprocessen har.

Men det är ju förstås ett antagande. Vem säger att Navi33 och Navi34 måste vara på TSMCs 5nm? Kanske vore det bättre för AMD om Navi33 och Navi34 tillverkades helt hos Samsung? Sure, kanske de blir större och har lägre prestanda, men större tillgänglighet och lägre kostnad. Jag tycker den tradeoffen inte hade varit så illa, speciellt om vi kollar på situationen idag.

Kom ihåg att det jag ger är bara en spekulation och inget av det jag säger behöver bli sanning. Jag slänger bara ut en massa idéer att tänka på. Jag har förmodligen missat 1 miljon saker när jag skrev det här dock.

Navi31: 2x chiplet (2x60-80) + io-die
Navi32: 1x chiplet (1x60-80) + io-die
Navi33: något minichip på 40(32?) utan io-die

Detta är den enda rimliga tolkningen enligt mig

Att Navi32 skulle ha två andra chiplets fortfarande passar inte alls i min värld, poängen är ju just att de är samma.

Jag hoppades att PS5 skulle köra chiplets, kanske nästa gen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Navi31: 2x chiplet (2x60-80) + io-die
Navi32: 1x chiplet (1x60-80) + io-die
Navi33: något minichip på 40(32?) utan io-die

Detta är den enda rimliga tolkningen enligt mig

Att Navi32 skulle ha två andra chiplets fortfarande passar inte alls i min värld, poängen är ju just att de är samma.

Mjo, jag förstår hur du tänker och visst kan det vara så. Men jag vill påpeka att om de är samma kretsar så skulle de till en början inte heta Navi32 (om det inte förstås bara är så att de bara konstruerat en annan IO-die). Utöver det så skulle samtliga GCDs på Navi32 konkurrera med Navi31, vilket speglar lite problemet med varför 5800X är så dyr. Och om man säger "Ja, men bara de dåligt binnade går till Navi32" så kan skillnaden bli ännu större mellan 80CU och 120CU. Det blir lite knepigt hur man än gör det.

354mm^2 på 7nm är även hyfsat stort (ha i åtanke att en Zen2 CCD är 74mm^2 ) så det kan vara värt att splitta upp dem i exempelvis 2x195mm^2 .

Jag tänker dock inte tänka så mycket mer på det här just nu. RDNA3 är åtminstone ett år bort. Det kommer säkert mer info först senare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

ja kommer de finnas i lager kommer de säkert sälja bra. de kanske har tänkt att de ska finnas rejält lager innan de säljer de vem vet.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

ja kommer de finnas i lager kommer de säkert sälja bra. de kanske har tänkt att de ska finnas rejält lager innan de säljer de vem vet.

Enligt rykten har AMD flaggat för att tillgången tyvärr ska vara begränsad till en början.

Börjar snacka 6700xt vid 8:30
https://youtu.be/FyR2brmLxeQ

Permalänk
Medlem

(Rykte) Navi12 baserad blockchain GPU?

Komachi har hittat en SKU som inte har en aktiverad VCN och undrar om det kommer en blockchain GPU.

Det vore inte helt illa faktiskt. Navi12 går endast till Apple som säkert har en strikt binning-policy. Detta leder till att en hel del inte används alls, vilket lär vara korten som går till det här. Utöver det så använder de HBM2, så just minnesbiten lär inte vara ett problem för tillverkning av RDNA2-kort.

Givetvis så kommer det även gå åt andra delar till att tillverka korten, men det lär inte orsaka någon brist på GDDR6 som används till gamingkorten eller de ställer om produktionen till att tillverka Navi12 istället för RDNA2. Men det återstår att se om det ens kommer några blockchainkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Mellanklass och/eller budget-GPU som presenteras?

Knappast något intressant i hårdvaruväg iallafall... Kanske blir prat om deras DLSS-liknande uppskalare dock! Det skulle ju vara schysst, särskilt om den inte behövde specialstöd från varje enskild speltitel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Mellanklass och/eller budget-GPU som presenteras?

Knappast något intressant i hårdvaruväg iallafall... Kanske blir prat om deras DLSS-liknande uppskalare dock! Det skulle ju vara schysst, särskilt om den inte behövde specialstöd från varje enskild speltitel.

Skulle gissa på 6700XT, 6700, 6600XT. Tror inte att de announcar Navi23 just nu (men med tanke på att en custom Navi23 släpps med tesla model s refresh så vet man aldrig...). MSRP som de säger lär vara bra, men det är ingen garanti för att priset i butik kommer vara bra (förutom intropriser som för NVIDIA).

Just uppskalare är lite knepiga att få automatiska. Detta eftersom de oftast utnyttjar saker som finns i spelet för att kunna användas (som t.ex motion vectors) och det finns inget enkelt sätt att identifiera dessa. Det kan möjligtvis finnas sätt att extrahera dem själv (från AMDs/driverns håll) från frame till frame, med t.ex hårdvara i VCN.

Permalänk
Medlem

(Rykte)Enligt redgamingtech så är MSRP för 6700XT 479 eller 499 $ med mycket begränsad tillgång...

Givet den sagda prestandanivån så skulle jag säga att det inte är så bra när t.ex 3060ti eller 3070 finns. (De håller visserligen inte MSRP nuförtiden heller, men ändå). Enda övertaget skulle vara om 8GB VRAM är för lite i 1440p, men ungefär där tar fördelarna slut.

Permalänk
Medlem

6700XT MSRP på $479 vilket motsvarar ~4030kr. Med 25% moms blir det ~4965kr. Så det lär kosta minst 5000 kr. Tydligen kommer AMD sälja från sin egna hemsida på releasedatum samt att AIB också släpps samtidigt. Vet ej om AIB kommer sälja direkt från sina sidor. Då kanske det finns en chans att MSRP följs, iaf för AMD's referenskort. Frågan kvarstår dock om detta kommer vara relevant för Sverige, för om jag ej sett fel så har AMD's tidigare referensmodeller ej sålts här.

Ska man tro AMD's egna grafer så ligger ju 6700XT ungefär mellan 3060ti och 3070 i prestanda (1440p). Dessa kort i dagsläget börjar vid 6000kr samt 7000kr. 3060 som "har" ett lägre MSRP ligger dock strax under 5000kr för den billigaste modellen, så lyckas priserna inte sticka iväg kanske det finns någon "prisvärdhet" för prestandan man får. Det återstår ju dock att se hur det blir med priset och hur den presterar.

Frågan är dock om folk fortfarande kommer välja Nvidia's kort p.g.a. RT och DLSS 2.0 då AMD's FidelityFX SuperResolution ej sett dagens ljus. RT utan DLSS 2.0 för 3060ti/3070 har ju inte sett så bra ut och även om RT inte kanske är så prioriterat/top of mind för gemene spelare, så tycker jag åtminstone att DLSS 2.0 är det. Å andra sidan säljer väl det mesta bara det finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

6700XT MSRP på $479 vilket motsvarar ~4030kr. Med 25% moms blir det ~4965kr. Så det lär kosta minst 5000 kr. Tydligen kommer AMD sälja från sin egna hemsida på releasedatum samt att AIB också släpps samtidigt. Vet ej om AIB kommer sälja direkt från sina sidor. Då kanske det finns en chans att MSRP följs, iaf för AMD's referenskort. Frågan kvarstår dock om detta kommer vara relevant för Sverige, för om jag ej sett fel så har AMD's tidigare referensmodeller ej sålts här.

Ska man tro AMD's egna grafer så ligger ju 6700XT ungefär mellan 3060ti och 3070 i prestanda (1440p). Dessa kort i dagsläget börjar vid 6000kr samt 7000kr. 3060 som "har" ett lägre MSRP ligger dock strax under 5000kr för den billigaste modellen, så lyckas priserna inte sticka iväg kanske det finns någon "prisvärdhet" för prestandan man får. Det återstår ju dock att se hur det blir med priset och hur den presterar.

Frågan är dock om folk fortfarande kommer välja Nvidia's kort p.g.a. RT och DLSS 2.0 då AMD's FidelityFX SuperResolution ej sett dagens ljus. RT utan DLSS 2.0 för 3060ti/3070 har ju inte sett så bra ut och även om RT inte kanske är så prioriterat/top of mind för gemene spelare, så tycker jag åtminstone att DLSS 2.0 är det. Å andra sidan säljer väl det mesta bara det finns tillgängligt.

5000 kr är nog bara att glömma även vid en normal marknad?! Gissar att de landar på 6500-7000:-

USD msrp brukar väl ligga på +25% inräknat till kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

5000 kr är nog bara att glömma även vid en normal marknad?! Gissar att de landar på 6500-7000:-

En del butiker sålde ju åtminstone till en början för MSRP, t.ex. 3070 (Zotac) och Nvidia's referens medan de billigare modellerna låg någon hundring över. Samma för några av de andra korten. Sedan så gällde det ju inte så många tyvärr och under kort tid. Därav "minst" 5000 och kanske då främst referens och om AMD nu säljer via sin egna sida i Sverige. Det var mest en konvertering av hur priset skulle se ut i SEK som säkerligen inte kommer stämma.

Ska sägas att jag inte har så bra koll på hur det såg ut med AMD-korten vid lansering mer än att det typ inte fanns några och att det bara var AIB, så det kommer säkert att bli dyrare som allt annat. men dyker det någon billig modell kanske 5500 går att drömma om.

Skrivet av eriksson850:

USD msrp brukar väl ligga på +25% inräknat till kronor?

Skrivet av oz_054:

6700XT MSRP på $479 vilket motsvarar ~4030kr. Med 25% moms blir det ~4965kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

En del butiker sålde ju åtminstone till en början för MSRP, t.ex. 3070 (Zotac) och Nvidia's referens medan de billigare modellerna låg någon hundring över. Samma för några av de andra korten. Sedan så gällde det ju inte så många tyvärr och under kort tid. Därav "minst" 5000 och kanske då främst referens och om AMD nu säljer via sin egna sida i Sverige. Det var mest en konvertering av hur priset skulle se ut i SEK som säkerligen inte kommer stämma.

Ska sägas att jag inte har så bra koll på hur det såg ut med AMD-korten vid lansering mer än att det typ inte fanns några och att det bara var AIB, så det kommer säkert att bli dyrare som allt annat. men dyker det någon billig modell kanske 5500 går att drömma om.

Jag hoppas du har rätt, ett kraftigt mellanklasskort för runt 5k är precis vad marknaden skulle behöva. Tyvärr tror jag på både dålig tillgång och ett högt pris.

Permalänk
Medlem

*rykten från källa hos Amd*
Amd super resolution (Amd's svar på dlss) ska tydligen kunna öka prestandan upp till det dubbla och eventuellt vara kompatibelt med kort från och med rdna1.

https://youtu.be/gcagGbi1FcY

Jag gillar redgamingtech, kul också att han källhänvisar till sweclockers (10:15)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

*rykten från källa hos Amd*
Amd super resolution (Amd's svar på dlss) ska tydligen kunna öka prestandan upp till det dubbla och eventuellt vara kompatibelt med kort från och med rdna1.

https://youtu.be/gcagGbi1FcY

Jag gillar redgamingtech, kul också att han källhänvisar till sweclockers (10:15)

Jag brukar skriva en sammanfattning (höll på att skriva en innan jag såg att du posta):

Enligt en källa till RGT så är i alpha-stadiet och nyss utgivet till spelutvecklare. Det är en funktion som måste implementeras i spelmotorn (och inte någonting som aktiveras i drivers). Det funkar även med RDNA1. Hög prestanda (upp till 2x). FX Super Res baserar sig på en äldre uppskalningteknik med lite maskininlärning inlagd i mixen (man kan egentligen beskriva DLSS 2.0 på samma vis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag brukar skriva en sammanfattning (höll på att skriva en innan jag såg att du posta):

Enligt en källa till RGT så är i alpha-stadiet och nyss utgivet till spelutvecklare. Det är en funktion som måste implementeras i spelmotorn (och inte någonting som aktiveras i drivers). Det funkar även med RDNA1. Hög prestanda (upp till 2x). FX Super Res baserar sig på en äldre uppskalningteknik med lite maskininlärning inlagd i mixen (man kan egentligen beskriva DLSS 2.0 på samma vis).

Sorry, inte meningen att basha in.

Spännande framtid. Men det kanske inte är så troligt att äldre spel får funktionen, utan snarare nya AAA titlar eftersom det krävdes en hel del kodande?
Hoppas det blir lika bra som dlss eller iaf i närheten när det väl kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Sorry, inte meningen att basha in.

Spännande framtid. Men det kanske inte är så troligt att äldre spel får funktionen, utan snarare nya AAA titlar eftersom det krävdes en hel del kodande?
Hoppas det blir lika bra som dlss eller iaf i närheten när det väl kommer.

Ingen fara.

Det är saker som kommer till nya spel och möjligtvis till vissa äldre titlar som får en Next-gen uppdatering (t.ex till Series X eller PS5). Osäkert på hur mycket arbete som krävs för att implementera det. Att någonting måste implementeras i spelmotorn behöver ju nödvändigtvis inte betyda att det är supersvårt/tar lång tid att implementera. När den väl är där så är den där för framtida iterationer.

Om det är "gratis" prestanda för konsoler och större delen av korten på marknaden så lär det få en ganska stor spridning. DLSS har letat sig in i Unreal engine, och AMD verkar ha fokus på det också.

Permalänk
Inaktiv

Trist om det inte blir en allmän lösning, men det är klart, bilden bör ju helst skalas upp innan HUD och annat bôs läggs in över spelgrafiken så att inte konstiga effekter uppstår, så det kräver väl utvecklarstöd... DLSS kräver ju också specifikt spelstöd, men är osäker på om spelutvecklarna är involverade där, så undras hur NV har löst det hela...

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=JLEIJhunaW8 tyckte detta var intressant att RDNA korten verka vara bättre på sämre CPU än vad Nvidia är. upp till 30%

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.