Permalänk
Medlem

Ny router, total dynga?

Jag tänker nu att jag behöver en egen router, jag fick efter lite om och men skaffat Telenors "nya" "bästa någonsin" router med Wifi 6, ser ut som en ful jävla 3D dimensionell servett, går inte att ställa eller lägga på bra ställe någonstans...

Hursomhelst, efter jag erhöll skräpet så har Qbittorrent betett sig väldigt konstigt, och nu ser jag att även Steam beter sig lika konstigt.
Så här ser alltid nerladdningar ut från Steam

https://i.imgur.com/nntO6oG.png

Spikar hela tiden som ni ser, men med qbittorrent händer en helt annan procedur,

https://i.imgur.com/n6v9soO.png

Här så när jag drar igång en torrent med bra hälsa, så tankar den sönder hela mitt internet totalt, går inte att gå in på någon hemsida varken via telefonens wifi till routern, eller trådad anslutning från datorn
Och samtidigt så går hastigheten som ni ser på grafen i bilden, upp och ner, men så fort jag stänger av torrenten, då drar vanliga internet igång igen!
Däremot med steams nerladdning så fungerar vanliga internet även när den tankar via steam
Har även testat olika hosts från steams nerladdning utan någon synlig skillnad

Har aldrig haft sådana här problem innan jag FATTAR inte vad det är??
Kodad throttling från Telenor eller något??

Vad bör jag kolla upp?
Ska jag köpa en ny router på en gång?

Värt att notera jag har 1000/1000 lina.

Permalänk
Medlem

Kör du 5G eller 2,4GHz? Vilken bandbredd och kanal? Hr långt ifrån wifi-routern är du och var är den placerad?

Permalänk
Medlem

Torrents kan vara tungt för routers då det kan bli ganska många connections. Om du kan kolla cpu-lasten i routern när du kör igång en torrent så ser du om den slår i taket. Du kan även testa att strypa ner antalet connections i din torrentclient och se om det blir bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Kör du 5G eller 2,4GHz? Vilken bandbredd och kanal? Hr långt ifrån wifi-routern är du och var är den placerad?

2,4GHz, men alltså bara på telefonen, till datorn är det trådat.
Men jag kan inte ändra kanal på denna skiten, alternativen är gråade, hur jag än gör inne vid inställningar

Routern står en meter ifrån, placerad inne i ett IKEA skåp... Testade ha öppen dörr för ventilation och bättre täckning men ingen skillnad

Skrivet av Hothep:

Torrents kan vara tungt för routers då det kan bli ganska många connections. Om du kan kolla cpu-lasten i routern när du kör igång en torrent så ser du om den slår i taket. Du kan även testa att strypa ner antalet connections i din torrentclient och se om det blir bättre

Den gamla höll mycket bättre ju och då var det budget från BBB som det var innan...
Verkar ej finnas sådant alternativ, har lusat igenom alla inställningar och på routerns åtkomstpunkt men hittar inget med CPU användning
Har antalet connections redan nu på 25, har tidigare lekt runt med den siffran men ingen skillnad :/

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min gamla skit-D-link. Kör igång en torrent och den blockerade hela nätverket hemma, såväl kabel som wifi. Bytte till en Asus RT-AC86u och det fungerar hur bra som helst nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

näe det är nog ett konfigurations"fel" då isf. 25 anslutningar borde en router palla med tycker jag.
vad säger google om routermodell + torrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hade samma problem med min gamla skit-D-link. Kör igång en torrent och den blockerade hela nätverket hemma, såväl kabel som wifi. Bytte till en Asus RT-AC86u och det fungerar hur bra som helst nu.

Ja jag får börja räkna in ett eget köp av router men tänkte försöka sno åt mig en med Wifi 6, dock är ett bra Wifi 5 nät bättre än en billig Wifi 6 router?

Skrivet av Hothep:

näe det är nog ett konfigurations"fel" då isf. 25 anslutningar borde en router palla med tycker jag.
vad säger google om routermodell + torrent?

Inte ett skvatt... Routern heter "i4880"
Finns knappt info om den alls

Permalänk
Medlem

Använd aldrig routern som du får av ISP. De är och kommer alltid vara dynga.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du för värden om du testar hastigheten på din uppkoppling?

Använder du samma kablar som tidigare? Har du provat att byta kablar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ja jag får börja räkna in ett eget köp av router men tänkte försöka sno åt mig en med Wifi 6, dock är ett bra Wifi 5 nät bättre än en billig Wifi 6 router?

Jag har ingen bra koll på routrar, finns många här som har mycket bättre koll. Inte särskilt stort behov av wifi själv heller så det viktiga för mig var få stabil kabeluppkoppling. Kan dock säga att såväl ned- som uppladdningshastighet blev högre och mycket stabilare med denna router. Finns säkert mycket bättre men för det pris jag betalade för den (990:- kampanjpris) presterar den riktigt bra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad får du för värden om du testar hastigheten på din uppkoppling?

Använder du samma kablar som tidigare? Har du provat att byta kablar?

NEDLADDNING
924,05 Mbit/s

UPPLADDNING
953,85 Mbit/s

Har rätt nyligen uppgraderat till Cat. 8.1, för framtiden så att säga, hela vägen från väggen till datorn så alla kablar är nya och fräscha

Men det är nog som andra säger, routern är skit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad får du för värden om du testar hastigheten på din uppkoppling?

Använder du samma kablar som tidigare? Har du provat att byta kablar?

NEDLADDNING
924,05 Mbit/s

UPPLADDNING
953,85 Mbit/s

Har rätt nyligen uppgraderat till Cat. 8.1, för framtiden så att säga, hela vägen från väggen till datorn så alla kablar är nya och fräscha

Men det är nog som andra säger, routern är skit...

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613265-telenors-nya-w...
den verkar inte vara så värst het den där

Verkar vara en variant av denna:
https://icotera.com/products/managed-wi-fi-routers/wi-fi-6-et...
snällt av dom att inte ha manualer eller specs tillgängligt....

köp en "riktig" och skicka tillbaka den där du

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av totte1015:

NEDLADDNING
924,05 Mbit/s

UPPLADDNING
953,85 Mbit/s

Har rätt nyligen uppgraderat till Cat. 8.1, för framtiden så att säga, hela vägen från väggen till datorn så alla kablar är nya och fräscha

Men det är nog som andra säger, routern är skit...

Ja, för det händer ju inte att nya prylar eller kablar är sönder?

Från din beskrivning av problemet så låter det nästan som att du är uppkopplad på halv duplex eller liknande. Man kan också få liknande problem om man får omsändningar i kabeln för att information förvanskas.

Får du felet inom samma dator, dvs du kör torrent och browser på samma maskin? I så fall kan du ju testa att koppla datorn direkt i ditt fiberuttag för att utesluta routern. Helst skulle du kanske koppla en switch istället för routern så att du använder båda kablarna som nu är inkopplade.

Ytterligare en grej man kan testa är att koppla ifrån alla enheter utom din dator som du testar med.

Det är lite starkt att säga att routern är skit. Visst kan den vara trasig, och det finns så klart bättre att köpa, men den är garanterat bättre än någon random router med 5-10 år på nacken. De största svagheterna med leverantörernas routrar brukar vara vissa avancerade inställningar som inte alltid går att göra samt att WiFi inte är det bästa. Jag kör själv Telias router och har gjort sedan jag fick en då jag fick fiber för åtta år sedan (har så klart fått den uppgraderad). Jag använder inte WiFi från Telias router och några gånger har jag svurit över att jag inte kunna konfigurera som jag vill, men i övrigt har den inte gett några problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Använd aldrig routern som du får av ISP. De är och kommer alltid vara dynga.

Inte nödvändigtvis.
Både min nuvarande (förra modellen från telenor, Technicolor 799 Xtream) och en jag fick från ComHem fungerade rätt bra.
Absolut inga toppgrejer, men det har fungerat bra även om jag tankar hem saker i 100MB/s genom steam eller battle.net på min gigabit-lina.

Enda klagomålet jag egentligen har på min telenor router är att den inte riktigt orkar med till balkongen på andra sidan lägenheten, ca 12 meter genom kylskåp, ett badrum och trippelglas. Fungerar dock fint om jag ställer mig på andra sidan glaset.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

NEDLADDNING
924,05 Mbit/s

UPPLADDNING
953,85 Mbit/s

Har rätt nyligen uppgraderat till Cat. 8.1, för framtiden så att säga, hela vägen från väggen till datorn så alla kablar är nya och fräscha

Men det är nog som andra säger, routern är skit...

8.1 var inget superbra val då den är designad för väldigt korta avstånd. Hade vart ett bättre val med cat7.

Permalänk
Medlem

Usch nä fy...

Men nästa fråga, det verkar ju som ASUS leder i fronten med en bra och rimligt pris på router, är Wifi 6 värt att ha?
Spelar Quest 2 till och från och kommer det ge markant skillnad i latency?
Har även min telefon som stödjer Wifi 6 så hade gärna tittat närmare på om det är värt, eller om Wifi 5 är lika bra

Skrivet av Cerb:

8.1 var inget superbra val då den är designad för väldigt korta avstånd. Hade vart ett bättre val med cat7.

Jaha det visste jag inte, men å andra sidan från väggen till routern är det 2m dragen kabel, och tillbaka är det 1,5m så det är ju inga långa avstånd direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, för det händer ju inte att nya prylar eller kablar är sönder?

Från din beskrivning av problemet så låter det nästan som att du är uppkopplad på halv duplex eller liknande. Man kan också få liknande problem om man får omsändningar i kabeln för att information förvanskas.

Får du felet inom samma dator, dvs du kör torrent och browser på samma maskin? I så fall kan du ju testa att koppla datorn direkt i ditt fiberuttag för att utesluta routern. Helst skulle du kanske koppla en switch istället för routern så att du använder båda kablarna som nu är inkopplade.

Ytterligare en grej man kan testa är att koppla ifrån alla enheter utom din dator som du testar med.

Det är lite starkt att säga att routern är skit. Visst kan den vara trasig, och det finns så klart bättre att köpa, men den är garanterat bättre än någon random router med 5-10 år på nacken. De största svagheterna med leverantörernas routrar brukar vara vissa avancerade inställningar som inte alltid går att göra samt att WiFi inte är det bästa. Jag kör själv Telias router och har gjort sedan jag fick en då jag fick fiber för åtta år sedan (har så klart fått den uppgraderad). Jag använder inte WiFi från Telias router och några gånger har jag svurit över att jag inte kunna konfigurera som jag vill, men i övrigt har den inte gett några problem.

Jag har i alla år haft "auto negotiation", bör jag ändra det?

Jag får testa med att köra kabeln rakt in i väggen och se, blir pilligt då kablarna sitter fast just nu

Men det är som nämnt innan i annan tråd, typ allt är avstängt att ändra, kan inte göra någonting med routern och dess inställningar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag har i alla år haft "auto negotiation", bör jag ändra det?

Jag får testa med att köra kabeln rakt in i väggen och se, blir pilligt då kablarna sitter fast just nu

Men det är som nämnt innan i annan tråd, typ allt är avstängt att ändra, kan inte göra någonting med routern och dess inställningar :/

Nej gör inte det. Det är routern som är skräp som andra säger. De fungerar jättebra för svensson som surfar å spelar spel. Men så fort du belastar dem så dör de. Speciellt med wifi. Det du kan prova är att stänga av wifi på den och bara använda kabel och se om det blir skillnad, eller minska antalet anslutningar i torrentprogrammet. Det är det som gör att de inte orkar hantera hastigheten för det är för mycket cpu/minneskrävande grejer.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hur varm blir den om du håller handen på? Den kanske blir överhettad.

Skrivet av Cerb:

8.1 var inget superbra val då den är designad för väldigt korta avstånd. Hade vart ett bättre val med cat7.

Jag läste att den är gjord för max 30-36 meter. Så det borde ju ändå inte vara något problem för hemmabruk. Borde ju även funka i de största kåkarna så länge man har en switch eller liknande halvvägs.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Edit: såg nu att du ändrat antalet anslutningar redan. Då återstår UPNP/port-forwarding att testa.

Skrivet av totte1015:

Vad bör jag kolla upp?

Jag kan inte mycket om torrent-protokollet, så följande är mest lösa gissningar som du eventuellt kan få ut något av.

Det som skiljer torrent från dina övriga nätaktiviteter är att det 1) kommer att öppna väldigt många uppkopplingar mot andra datorer och 2) är beroende av att andra datorer kan koppla upp sig mot dig för att få maximalt resultat.

Det kan vara så att din nya router 1) inte tillåter NAT-ning av lika många uppkopplingar som din gamla och 2) inte har till exempel UPNP påslaget av säkerhetsskäl, vilket din gamla router kanske hade.

Det skulle i så fall kunna yttra sig i att 1) andra applikationer får svårt att öppna nya anslutningar och 2) att du får spikar i torrent-trafiken där du bara får bra hastighet när du pratar med en peer som du kan ansluta till, men dålig hastighet eftersom ingen kan ansluta till dig.

Man kan därför leta efter inställningar för att påverka ovanstående. Eftersom det är en ISP-router så kan det ju vara nerlåst.

Ett alternativ skulle i så fall kunna vara att försöka påverka bittorren-klienten att ta det lugnare med antalet uppkopplingar och att konfigurera den att använda ett visst portspann för inkommande anslutningar. Sedan får man göra port-forwarding i routern på motsvarande portspann, om det går.

Har man CG-NAT kan man antagligen hoppa över delarna som påverkar inkommande trafik, eftersom det ändå inte kommer hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hur varm blir den om du håller handen på? Den kanske blir överhettad.

Jag läste att den är gjord för max 30-36 meter. Så det borde ju ändå inte vara något problem för hemmabruk. Borde ju även funka i de största kåkarna så länge man har en switch eller liknande halvvägs.

Nu gällde det patchkabel i TS fall och då är det väl lugnt. Trodde han dragit installationskabel, då hade det absolut kunnat vara längre streckor. Mitt stjärnnät har rätt många som blev mer än 35m långa från patchpanel till uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nu gällde det patchkabel i TS fall och då är det väl lugnt. Trodde han dragit installationskabel, då hade det absolut kunnat vara längre streckor. Mitt stjärnnät har rätt många som blev mer än 35m långa från patchpanel till uttag.

Hmm, jo sant. Metrarna försvinner ju förvisso snabbt...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Detta är sinnessjukt routern blir bara värre och värre, öppnar jag War Thunder launchern så kraschar internet då med, verkar inte som pissroutern tål över typ... 5 anslutningar!?

Anyway, inet har ju kampanj på lite routrar nu, något bra köp man borde slå till på?

https://www.inet.se/kampanj/6505/varkampanj-smarta-hem-natver...

Ser nu att kanske inte är något kap därifrån, verkar mest vara D link och dom är väl inte så jättebra?
Hört mycket bra om ASUS

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilken är bäst då?
Asus RT-AC86U verkar vara mycket populär men ej Wifi 6

Asus RT-AX92U är ju med Wifi 6 dock precis på budgetgränsen

Permalänk
Medlem

Köp en router/brandvägg för det trådade och ap:s för wlan... problemet löst

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Visste inte att wifi 6 var ett "krav" men om så är fallet så är det en annan sak. Vet inte vilken av de två som är "bäst" det beror såklart på vad du ska använda den till och vart det är viktigast för dig att ha bäst prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Vilken är bäst då?
Asus RT-AC86U verkar vara mycket populär men ej Wifi 6

Asus RT-AX92U är ju med Wifi 6 dock precis på budgetgränsen

Kolla in unifi's routers, dessa pallar trycket. + deras APs för wifi.

Du kommer inte att ångra dig!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk

Lite OT:
att dra Cat 8.1 hemma är ju inga problem, däremot är ju maxlängden kortare, Cat 6 = 100m - Cat 8.1 30-ish m.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|