En Windows 10 Home licens är knuten till moderkortet.

Permalänk
Medlem

En Windows 10 Home licens är knuten till moderkortet.

Jag misstänker att mitt moderkort är trasigt och tänkte köpa ett begagnat på tradera. På vissa moderkort står det "En Windows 10 Home licens är knuten till moderkortet." Vad menas det i praktiken? Går det inte att använda mitt win10 till det moderkortet? Blir jag tvungen att installera ett nytt osv ..

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Jag misstänker att mitt moderkort är trasigt och tänkte köpa ett begagnat på tradera. På vissa moderkort står det "En Windows 10 Home licens är knuten till moderkortet." Vad menas det i praktiken? Går det inte att använda mitt win10 till det moderkortet? Blir jag tvungen att installera ett nytt osv ..

Vad det innebär är nog snarast att det *kanske* går att aktivera Windows av samma typ (Home i ditt exempel) utan nyckel.
Beror väl på situationen om detta är okej rent licensmässigt, men i och med att aktiveringarna är kopplade till hårdvaran (dock inte enbart moderkortet, så det är väl inte helt säkert att det lirar) så kan det fungera rent praktiskt.

Att installera vadsomhelst med nyckel bör ju fungera bra oavsett.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad det innebär är nog snarast att det *kanske* går att aktivera Windows av samma typ (Home i ditt exempel) utan nyckel.
Beror väl på situationen om detta är okej rent licensmässigt, men i och med att aktiveringarna är kopplade till hårdvaran (dock inte enbart moderkortet, så det är väl inte helt säkert att det lirar) så kan det fungera rent praktiskt.

Att installera vadsomhelst med nyckel bör ju fungera bra oavsett.

Ok, har jag förstått det rätt nu. Om man installerar valfri win10 så ska det funka, bara att det är win10? Eller är det låst till just nyckeln? vad händer om man inte får med nyckeln?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Har du licensnyckeln kvar eller är den klistrad på lådan eller? Om inte så kolla nyckeln & skriv ner den!
https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Sen så ska det gå att aktivera windows igen, behöver du ringa M$ så anger du att du fått ett nytt moderkort pga. att det gamla var trasigt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless