Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Förmodar att även 3070, likt 3080, kan spika betydligt högre. Läst ganska många trådar på reddit med användare med till synes fullgoda nätagg som haft problem.

Fast hade kortet krävt dubbla 8-pin (150W + 150W) så skulle nog Nivida inte skickat med en enkel
8-pins kabel med deras 3070 FE kan man tycka... TBP kan skilja något beroende på vilken modell man tittar på givetvis.

Dina 560W kommer räcka utan problem.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6903699/seasonic-focus-gx-750w

Det mest prisvärda nätaggregatet man kan köpa i min mening.

10 år garanti.

Tror att sweclockers testat aggregatet också där den fick en köprekomendation om mitt minne inte sviker mig.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en komplett dator från Acer som har 10400F och 3070 och 500W (säkert ett skräpmärke dessutom).

Funkar utmärkt. Man behöver sällan mer än så faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Jo sant, allt funkar. Men är det det så att det funkar och så en dag funkar det inte? Vill kunna mata på med OC och allt sånt utan att oroa mig

Det fungerar tills nätaggregatet går sönder, och då får du ett nytt.
Du får väl ta tag i saken och överklocka rejält snarast då så får du se.

Vad hade du betalat?
Det här med platinum verkar ju något överdrivet dyrt.

Någon rekommenderade Seasonic 750 W som precis nu finns i fyndhörnan för 1099 kr.

https://www.inet.se/produkt/x150749/seasonic-focus-gx-750w

Jag har 850 W-versionen köpt på marknaden här nyligen. Det verkar vara tillräckligt bra grejer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Fast hade kortet krävt dubbla 8-pin (150W + 150W) så skulle nog Nivida inte skickat med en enkel
8-pins kabel med deras 3070 FE kan man tycka... TBP kan skilja något beroende på vilken modell man tittar på givetvis.

Dina 560W kommer räcka utan problem.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/88524?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODg1MjQiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiNTk5MzY1OWI1MTM2YzczMGZkMjNlYTQ4NTE5MjRkZWIifQ%3D%3D

Mitt ASUS 3070 TUF OC har dock 2 st 8pin(Måste ha två separata kablar). Alltså kan den i teorin dra 150+150+75w om jag inte har fel

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

https://www.inet.se/produkt/6903699/seasonic-focus-gx-750w

Det mest prisvärda nätaggregatet man kan köpa i min mening.

10 år garanti.

Tror att sweclockers testat aggregatet också där den fick en köprekomendation om mitt minne inte sviker mig.

https://www.webhallen.com/se/product/330835-Gigabyte-P750W-75...

Skulle den funka istället? Den finns på webhallen men är beställningsvara så tänkte göra en enkel switcheroo i butik

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det fungerar tills nätaggregatet går sönder, och då får du ett nytt.
Du får väl ta tag i saken och överklocka rejält snarast då så får du se.

Vad hade du betalat?
Det här med platinum verkar ju något överdrivet dyrt.

Någon rekommenderade Seasonic 750 W som precis nu finns i fyndhörnan för 1099 kr.

https://www.inet.se/produkt/x150749/seasonic-focus-gx-750w

Jag har 850 W-versionen köpt på marknaden här nyligen. Det verkar vara tillräckligt bra grejer.

Så är det väl. Finns dock inte i lager hos Webhallen(där jag köpte min) men är denna likvärdig tro?

https://www.webhallen.com/se/product/330835-Gigabyte-P750W-75...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

https://www.webhallen.com/se/product/330835-Gigabyte-P750W-75...

Skulle den funka istället? Den finns på webhallen men är beställningsvara så tänkte göra en enkel switcheroo i butik

Jag hade valt Seasonic.
Läste recension om det gigabyte agget. Alla komponenter kunde inte identifieras, med andra ord många no name kondensatorer. Samt att test exemplaret inte klarade av ett överbelastningstest i recensionen. Komponenterna smälte istället för att säkringen löser ut...

Kan tillägga att jag själv äger Seasonic GX 750. Det är dessutom ett tyst aggregat. Riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Jag hade valt Seasonic.
Läste recension om det gigabyte agget. Alla komponenter kunde inte identifieras, med andra ord många no name kondensatorer. Samt att test exemplaret inte klarade av ett överbelastningstest i recensionen. Komponenterna smälte istället för att säkringen löser ut...

Kan tillägga att jag själv äger Seasonic GX 750. Det är dessutom ett tyst aggregat. Riktigt nöjd!

Oh shit, tack för tipset! Som sagt "måste" köpa via webhallen då jag ska byte in min till en uppgradering. Dem har dne men det är beställningsvara. Har bara en vecka på mig innan 30 dagars returen går ut

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Oh shit, tack för tipset! Som sagt "måste" köpa via webhallen då jag ska byte in min till en uppgradering. Dem har dne men det är beställningsvara. Har bara en vecka på mig innan 30 dagars returen går ut

Jag skulle passa på o klippa https://www.inet.se/produkt/x150749/seasonic-focus-gx-750w
som länkades tidigare, och sen lämna in ditt agg på webhallen och ta pengarna tillbaks.

Edit: såg inte att du *måste* köpa det på webhallen, köpte du hela datorn som en config eller nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Jag skulle passa på o klippa https://www.inet.se/produkt/x150749/seasonic-focus-gx-750w
som länkades tidigare, och sen lämna in ditt agg på webhallen och ta pengarna tillbaks.

Edit: såg inte att du *måste* köpa det på webhallen, köpte du hela datorn som en config eller nått?

Nej men köpte mitt nätagg där. Vill inte krångla till det utan jag vill plocka ut ett annat på plats. Just den finns inte där i lager

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Så är det väl. Finns dock inte i lager hos Webhallen(där jag köpte min) men är denna likvärdig tro?

https://www.webhallen.com/se/product/330835-Gigabyte-P750W-75...

https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-gp-p750gm-750-w/1...

Kanske inget jag hade köpt..

Jag vill försiktigt varna för tankegångar så som "jag har 1500 kr att spendera på en viss produkt" och drar en parallell till bilägande: om man ämnar att oftast åka en eller två personer i bilen så är det inte en bra idé att köpa en fräsig husbil enbart för att man har pengar över. Det är ett tankesätt som istället ofta resulterar i att man väldigt sällan har pengar över.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Seasonics focus gold 750w eller RMX 750w skulle jag rekommendera.

Själv ville jag ha focus gold men var slutsålt överallt så fick landa på RMX. Såklart nu någon månad senare så ser det ut att finnas några i lager iaf.

Seasonic har bättre rykte samt reviews, men RMX ligger inte långt efter.
Du kan läsa mer hos jhonny guru, som är en riktigt bra revieware när det gäller powersupply.

Tänkte länka dit, men sidan verkar ligga nere nu :/
Iaf jag får inte upp sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-gp-p750gm-750-w/1...

Kanske inget jag hade köpt..

Jag vill försiktigt varna för tankegångar så som "jag har 1500 kr att spendera på en viss produkt" och drar en parallell till bilägande: om man ämnar att oftast åka en eller två personer i bilen så är det inte en bra idé att köpa en fräsig husbil enbart för att man har pengar över. Det är ett tankesätt som istället ofta resulterar i att man väldigt sällan har pengar över.

Låter som en smart tankegång. Jag har mer pengar såsett men känner att en psu över 1500 är overkill. Min CPU kostar typ lika mkt

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Mitt ASUS 3070 TUF OC har dock 2 st 8pin(Måste ha två separata kablar). Alltså kan den i teorin dra 150+150+75w om jag inte har fel

Kortets bios begränsar det till 270 W så länge du inte flashar om det med något annat korts bios (t.ex. Strix). Det kan toppa något högre, men det kan å andra sidan ditt nätaggregat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krfsm:

Kortets bios begränsar det till 270 W så länge du inte flashar om det med något annat korts bios (t.ex. Strix). Det kan toppa något högre, men det kan å andra sidan ditt nätaggregat också.

Nej jag är en sån salongsklockare. Afterburner och inget mer. Borde vara helt ok då?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Jag kör en 3070 med 650W PSU och det funkar hur bra som helst

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Swecs test av ditt valda grafikkort ger ett effektuttag vid väggen på 330W (365W med lite extra överklockning), och detta med en processor som drar betydligt mycket mer än en 3600.

Ett vettigt agg på 560W kommer utan några som helst tveksamheter räcka till.

Precis som denna säger. Kör själv med datorn i sign, inga problem alls.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Sötast

Att denna nätaggshysteri aldrig tar slut :/

Jag köpte ett 750w evga agg för att köra 3x 1070 för mining för ett par år sedan, fungerar utan problem.

3070 = 220W TDP
1070x3 = 450W TDP
+Övrigt ~100-150W

Man behöver inte ha så överflådiga nätagg som hysterin påstår.
560W för en rigg som drar i runda slängar 350W är INTE fel. Där finns även gott om utrymme att klocka sålänge man inte dubblar effekten på komponenterna.

Vad som är viktigt är kvaliteten på nätaggen, och om man har ett gott sådant så behöver man inte köpa ett nätagg som kan leverera mer än dubbelt så mycket som man använder.....

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd stor intresse.

Har ett Asus geforce rtx 3070 8gb dual oc liggande ouppackad.
Vill gärna installera men har tvekat pga. av Corsair TX550M 550W PSU som kanske är för klen.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Precis som denna säger. Kör själv med datorn i sign, inga problem alls.

I teorin verkar det ju vara helt lugnt. Oroar mig för praktiken.

Skrivet av Allexz:

Att denna nätaggshysteri aldrig tar slut :/

Jag köpte ett 750w evga agg för att köra 3x 1070 för mining för ett par år sedan, fungerar utan problem.

3070 = 220W TDP
1070x3 = 450W TDP
+Övrigt ~100-150W

Man behöver inte ha så överflådiga nätagg som hysterin påstår.
560W för en rigg som drar i runda slängar 350W är INTE fel. Där finns även gott om utrymme att klocka sålänge man inte dubblar effekten på komponenterna.

Vad som är viktigt är kvaliteten på nätaggen, och om man har ett gott sådant så behöver man inte köpa ett nätagg som kan leverera mer än dubbelt så mycket som man använder.....

Just därför jag frågar er, vet inte vem jag ska lyssna på. Man är ju orolig att allt ska smälla, vilket det i praktiken inte kan göra om man inte tabbar sig rejält.

Nätagget är ju av en bra kvalite. Borde sluta oroa mig.

Skrivet av Zirgo:

Följer denna tråd stor intresse.

Har ett Asus geforce rtx 3070 8gb dual oc liggande ouppackad.
Vill gärna installera men har tvekat pga. av Corsair TX550M 550W PSU som kanske är för klen.

Verkar ju som att Watten är nog men kolla upp kvaliteten. Är minst lika förvirrad som dig haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ju rätt typisk när det handlar om nätagg. Det börjar alltid med att ngn undrar lite stilla om det ev skulle funka och sen drar hetsen igång. Det är watt hit å fabrikat dit.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Borde sluta oroa mig.

Inte alls. Du borde för länge sen helt slutat använda logik och rationalitet och istället tagit alla beslut baserat på din och andras obefogade oro.

Ryzen 3600, 90 W
RTX 3070, 260 W
moderkort och lullull, 70 W

Ta skydd!

För att inte tala om den här försäljaren som jobbar med sådana här frågor.. han har nog lurat dig, så han borde kanske få höra ett och annat också!

Skrivet av Ragnvlad:

Den här tråden är ju rätt typisk när det handlar om nätagg. Det börjar alltid med att ngn undrar lite stilla om det ev skulle funka och sen drar hetsen igång. Det är watt hit å fabrikat dit.

Mmmm. Man ska ha minst 50% marginal och det ska vara dyrt så att man kan berätta för de andra barnen i sandlådan att minsann min pappa tjänar mer pengar än din pappa. För man har ju sju tusen kronor över vid löning och dom ska blåsas nuuuuuuuuuuu.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag skickade frågan till Komplett som min byggt dator dem svara:

Efter vad jag ser så ligger ert nätaggregat på 550w och 3070 8gb dual oc kräver en strömförsörjning på 650w.
Så då är det isåfall nödvändigt med en uppgradering på nätaggregatet också.
Efter vad jag har sett så funkar det i vissa fall med 550w också, men för att vara helt säker så hade jag uppgraderat innan.

Så viss oro finnes.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att alla helt plötsligt har blivit extremöverklockare och kör upplåsta custom bios på korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Helt otroligt att alla helt plötsligt har blivit extremöverklockare och kör upplåsta custom bios på korten.

Jag menar, du är ju på "Sweclockers".
Har för mig att detta forum var mer inriktat på sånt förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Hade dessa diskussionerna för bara några månader sedan. Rekommenderar att hoppa till inläggen om du vill läsa mer av andra om ämnet.
Det inre citaten är från en tråd medans det yttre är från en annan, båda handlar om ström.

Skrivet av philipborg:

Känner att min inlägg från häromdagen är rätt relevant i denna diskussionen.

Skrivet av philipborg:
Skrivet av tvelander:

Beror helt på spikarna
Allt handlar inte bara om W rakt av.

Sänkte mitt 850W med 9900k och 3090.
Va inte nära 850W +.

Japp, helt sant. Angivna effekten är total effekt för alla spänningar och alla rails den klarar samtidigt. Siffran för exempelvis 12v som både CPU och GPU primärt förlitar är nästan alltid lägre. Sedan så blir det ännu mer spännande om man drar in Multi-Rail nätaggregat, där man måste tag hänsyn till sina rails belastning. Sedan är inte effektuttaget konstant heller, speciellt med olika boost tekniker så fluktuerar det en hel del. Man får även inte heller glömma att TDP ≠ hur mycket ström komponenten kan dra, även i stock. Nätaggregat har också separata topp och kontinuerliga värden för allt.

Men sittar man på ett acceptabelt nätaggregat, ergo med fungerande skydd, så är oftast det värsta som kan hända att man slår i over current protection. Inga garantier däremot, så dra det inte till mig om något händer. Man hamnar däremot inte helt optimalt på ens nätaggregats effektivitetskurva.

Personligen så är det ur ett nätaggregatsperspektiv inte så relevant för mig, mitt AX1500i körde passivt ifall jag körde utan OC med I7 5930k och 295X2 för några år sedan. 295X2 är ett exempel på väldigt specifika krav på nätaggregat. Däremot så sätter det högre krav på grafikkorts-kyllösningen för ljudnivån.

Angiven watt är inte den enda faktorn man ska tänka på, snarare så är total watt bara en lös indikator på vad de andra värdena kan vara i för bollplan. Om man ignorerar det som en indikator på andra värden så är total angiven effekt en av de minst intressanta specifikationen för hela nätaggregatet, men det tenderar vara en bra indikator för resten. Men ja, i stock drar inte datorer så vansinnigt mycket ström. Om man validerar vad hårdvaran faktiskt vill ha och matchar det med specifikationerna för nätaggregatet så går det ofta att komma undan med lägre effekt.

Men vi faller tillbaka på andra faktorer. Priskillnaderna mellan exempelvis 650W och 750W är ofta försumbar. Som andra poängterat så ligger man även optimalt på effektivitetskurvan vid 50% last oftast och kraftigare nätaggregat tenderar ha bättre värmeavledning. Extrem exempel var med mitt AX1500i när jag kunde köra passivt upp till cirka 700W innan fläktarna startade, var iofs med positivt statiskt tryck.

Ytterliggare en faktor är överklockning, vi är trots allt på Sweclockers. Så fort man gör det så drar strömmen iväg.

Men kontentan är att bara för att man mäter X Watt så betyder det inte att ett nätaggregat med X Watt kommer klara det. Man behöver veta vad det toppar på för värden och hur länge. Ett genomsnitt över en period är mestadels relevant om man ska räkna energiåtgång eller försöker hålla nere temperaturen i rummet. Sedan som ovan så behöver man kolla upp hur mycket de klarar på varje spänning etc. Det är just för att det finns så många faktorer som exempelvis grafikkortstillverkare drar på rejält med rekommendationerna. För allt dem vet så sitter du kanske med en FX-9590 och ett nätaggregat som bara är bra på 5v.

Samt svar om att uppgradera existerande nätaggregat.

Skrivet av philipborg:

Om man redan har ett nätaggregat så är det tämligen meningslöst att uppgradera om man inte har något av nedanstående behov. Det är primärt vid nyköp jag säger att det inte nödvändigtvis är fel att skaffa ett kraftfullare än precis så man klarar sig. Ett kvalités nätaggregat klarar sig i 10 år, troligen lär man byta ut andra delar innan dess så då är det inte fel att kunna gå upp i effekt också.

  • Nätaggregatet räcker inte längre för ens behov.

  • Nätaggregatet är gammalt. De åldras och dess totala kapacitet minskar varje år samt deras effektivitet går ner. Ett nätaggregat kan fungera när man köper det men efter 5 års drift inte längre räcka till. Billiga nätaggregat vill man även gärna byta innan de dör då risken är högre att de inte dör ensamma.

  • Nätaggregatet är av kass kvalité, t.ex. Ace Of Sweden.

  • Man vill ha högre effektivitet, primärt relevant vid 24/7 belastning.

  • Man vill ha någon annan feature i en specifik modell som är utanför ATX standarden. Exempelvis intergrerad monitorering.

  • Man har annan användning av det gamla nätaggregatet, exempelvis till ett annat bygge eller säljas.

  • Ljudnivån.

  • Chassi byte där nätaggregatets fysiska aspekter inte längre passar.

  • Estetiska faktorer som önskan att ha modulärt nätaggregat eller kunna köpa färdiga kabelsleeves.

Så om du inte matchar något av ovanstående så skulle jag säga att det är rätt meningslöst att uppgradera för sakens skull. Det är olika diskussioner vid inköp och uppgradera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag skickade frågan till Komplett som min byggt dator dem svara:

Efter vad jag ser så ligger ert nätaggregat på 550w och 3070 8gb dual oc kräver en strömförsörjning på 650w.
Så då är det isåfall nödvändigt med en uppgradering på nätaggregatet också.
Efter vad jag har sett så funkar det i vissa fall med 550w också, men för att vara helt säker så hade jag uppgraderat innan.

Så viss oro finnes.

Oro finns ej, då de är nvidias rekommendasion, och anledning till de är för att dom inte vet vad för skitagg du sitter på och tar därför i lite extra(mycket extra). Därför säger komplett som dom gör för att frånsäga sig "ansvar" om något händer med ett Ace of Sweden agg på "900"

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Ett vettigt nätaggregat ska kunna hantera kortvariga peakar. Det verkar ju även billigaste Kolink och Aerocool klara av.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Oro finns ej, då de är nvidias rekommendasion, och anledning till de är för att dom inte vet vad för skitagg du sitter på och tar därför i lite extra(mycket extra). Därför säger komplett som dom gör för att frånsäga sig "ansvar" om något händer med ett Ace of Sweden agg på "900"

Dem vet exakt vad jag har för dator med tillhörande komponenter.
Jag hänvisade till ordernummer vid förfrågningen.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850