Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/vi/95311574.htm

Denna är ju också rätt så tilltagen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osby0479:

https://www.blocket.se/vi/95311574.htm

Denna är ju också rätt så tilltagen!

Haha. Fick inte plats i datorn. Vilken dålig ursäkt. 😂😂😂

Permalänk
Skrivet av osby0479:

https://www.blocket.se/vi/95311574.htm

Denna är ju också rätt så tilltagen!

Blir nog till att skicka tillbaka den

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

https://www.blocket.se/vi/95311574.htm

Denna är ju också rätt så tilltagen!

"Säljes så jag insett att den inte får plats i datorn." Yeah right! Nytt sätt att stava Scalping bara...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/monsterdator___1080ti...

"!!OBS ENDAST DATORN SOM SÄLJS!!"

Vad bra att personen har lagt ut en bild och den är på spel-hörnan.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd

https://www.blocket.se/annons/stockholm/rtx_3080_founder_s_ed...

billig gpu
som hittat

3080 för endast 35000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

"Säljes så jag insett att den inte får plats i datorn." Yeah right! Nytt sätt att stava Scalping bara...

Jag älskar att alla scalpers, även här på Swec, försöker "hota" sig till att få den såld.
"Vet att det är dyrare än ordinarie men annars skickar jag bara tillbaka den"

Skicka tillbaka den? Det hade varit bättre för alla

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Och jag som tyckte detta va helt horribelt!

https://www.blocket.se/vi/95311574.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av five70five:

Jag hoppas verkligen ingen är så desperat att han kan få det priset.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av five70five:

Jag tycker det är intressant att han har en lapp med vad som ser ut att vara ett användarnamn och dagens datum. Vad ger det när annonsen är underskriven med ett annat namn?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag älskar att alla scalpers, även här på Swec, försöker "hota" sig till att få den såld.
"Vet att det är dyrare än ordinarie men annars skickar jag bara tillbaka den"

Skicka tillbaka den? Det hade varit bättre för alla

Det hade väl inte varit bättre för den som kan tänka sig att köpa den till ett något högre pris? Och inte heller för säljaren som kan få ett bra pris och göra vinst?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av five70five:

Den är ju bara använd för att fota den så är ju som hittat. Helt ny och bara fotad så pass att annonsen kunde läggas upp. Bara det är värt minst 10k 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det hade väl inte varit bättre för den som kan tänka sig att köpa den till ett något högre pris? Och inte heller för säljaren som kan få ett bra pris och göra vinst?

Jo, den som står näst i kör får då en GPU för det priset som är utsatt av affären istället för att föda en scalper och göra den tillgänglig för enbart personer med mycket pengar.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonhed:

Jo, den som står näst i kör får då en GPU för det priset som är utsatt av affären istället för att föda en scalper och göra den tillgänglig för enbart personer med mycket pengar.

Sccchhhh. Låt blocket-tråden vara blocket-tråden, finns gott om andra ställen att diskutera scalpers vara eller inte vara.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sccchhhh. Låt blocket-tråden vara blocket-tråden, finns gott om andra ställen att diskutera scalpers vara eller inte vara.

ok

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sccchhhh. Låt blocket-tråden vara blocket-tråden, finns gott om andra ställen att diskutera scalpers vara eller inte vara.

Tycker att man ska kunna diskutera scalpers överallt.

Förresten sålde inte du ett RTX3080 nyligen för några tusenlappar mer än vad du själv gav som ny?😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Tycker att man ska kunna diskutera scalpers överallt.

Förresten sålde inte du ett RTX3080 nyligen för några tusenlappar mer än vad du själv gav som ny?😉

Absolut. Men du har fel i ditt tyckande, den här tråden är till för roliga blocketannonser.

Du kan skriva ett PM om du vill ha exakta detaljer på vad jag sålde och tjänade, eller så kan du fortsätta skriva här tills mods raderar alla våra inlägg

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

[b]UPPDATERING: Tråden startades av mig som genuint undrade hur folk kan gå på sådana ockerpriser som finns på bland annat Blocket och sakta men säkert så förvandlades den till en tråd där vi helt enkelt finner guldkornen bland annonserna där ute som antingen är helt åt vägarna fel prissatta och kanske också har en rolig beskrvining för att försöka få produkten såld.
Jag har ingenting emot att det länkas till andra sidor än Blocket så länge som de är på svenska!

Skrivet av Lagerlöf:

Absolut. Men du har fel i ditt tyckande, den här tråden är till för roliga blocketannonser.

Du kan skriva ett PM om du vill ha exakta detaljer på vad jag sålde och tjänade, eller så kan du fortsätta skriva här tills mods raderar alla våra inlägg

TS skapade denna tråd om OCKERPRISER, att det senare utvecklades till både ockerpriser och roliga annonser är en annan femma.

Jag förstår att du inte vill att man klankar ner på scalpers för du är en av dem🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

TS skapade denna tråd om OCKERPRISER, att det senare utvecklades till både ockerpriser och roliga annonser är en annan femma.

Jag förstår att du inte vill att man klankar ner på scalpers för du är en av dem🙂

Okej. Vi fortsätter väl då.

Mitt 3080 var 3 månader gammalt och inget öppet köp kvar. Vilket pris tycker du man ska sälja det för då? Innan eller efter prishöjning? Ska man då prompt tacka nej när någon erbjuder över det jag köpte den för? Eller ska man gå på priserna som finns för dagen vid försäljning? Fast kortet går ju inte att köpa så finns ju inga inköpspriser..? :/ Varför ska jag tacka nej till några tusen extra gratispengar? Jag köpte ju kortet för att använda det. Ska jag kräva kontrakt på att jag säljer den till inköpspris till någon mot att denna inte får sälja den vidare direkt?

Nej, det är sjukt överdrivet att kalla det scalping. Säljer du din lägenhet för inköpspris också när du flyttar?

Bitterheten är fan enorm på det här forumet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Okej. Vi fortsätter väl då.

Mitt 3080 var 3 månader gammalt och inget öppet köp kvar. Vilket pris tycker du man ska sälja det för då? Innan eller efter prishöjning? Ska man då prompt tacka nej när någon erbjuder över det jag köpte den för? Eller ska man gå på priserna som finns för dagen vid försäljning? Fast kortet går ju inte att köpa så finns ju inga inköpspriser..? :/ Varför ska jag tacka nej till några tusen extra gratispengar? Jag köpte ju kortet för att använda det. Ska jag kräva kontrakt på att jag säljer den till inköpspris till någon mot att denna inte får sälja den vidare direkt?

Nej, det är sjukt överdrivet att kalla det scalping. Säljer du din lägenhet för inköpspris också när du flyttar?

Bitterheten är fan enorm på det här forumet

Du satte ju ut kortet redan från första början med 2500kr över nypris😉 Därav kallelsen scalpers😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Du satte ju ut kortet redan från första början med 2500kr över nypris😉 Därav kallelsen scalpers😁

Ja på blocket, efter att jag la ut kortet för 9 000 här på SweC och någon skrev ett PM "Lägg ut på blocket för 12K, du får det sålt direkt". Vilket var exakt det som hände, inte mitt fel att nvidia gör kort som är mer prisvärda för miners än gamers

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin1984:

Du satte ju ut kortet redan från första början med 2500kr över nypris😉 Därav kallelsen scalpers😁

Hade han fler kort eller var det bara det? Då är han ingen scalper. Scalpers är ju sådana som köper upp alla enheter och säljer dyrt.
Har man köpt ett och sen säljer det till någon med vinst så grattis. Jag brukade fynda Thinkpads på Tradera och sälja dom för vad dom egentligen var värda och folk köpte. Är jag scalper då? Inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja på blocket, efter att jag la ut kortet för 9 000 här på SweC och någon skrev ett PM "Lägg ut på blocket för 12K, du får det sålt direkt". Vilket var exakt det som hände, inte mitt fel att nvidia gör kort som är mer prisvärda för miners än gamers

Du hade faktiskt bud här på marknaden en bra bit över inköpspris, dock valde du att sälja på blocket för betydligt mer. Därav scalper... Men men om du mår bättre av att tro att du inte är en scalper så får det vara så🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Hade han fler kort eller var det bara det? Då är han ingen scalper. Scalpers är ju sådana som köper upp alla enheter och säljer dyrt.
Har man köpt ett och sen säljer det till någon med vinst så grattis. Jag brukade fynda Thinkpads på Tradera och sälja dom för vad dom egentligen var värda och folk köpte. Är jag scalper då? Inte alls.

Nej, du bedrev en välgörenhetsverksamhet. 😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Du hade faktiskt bud här på marknaden en bra bit över inköpspris, dock valde du att sälja på blocket för betydligt mer. Därav scalper... Men men om du mår bättre av att tro att du inte är en scalper så får det vara så🙂

Jag förstår er båda i diskussionen, ni har olika synvinklar på det - och det är helt ok!

Det man kan fråga sig:
Spelar försäljningspriset roll kring om det är 100kr påslag eller 3000kr påslag? Eller är det inköpspris vs ej inköpspris som är skillnaden att vara scalper? När det enbart handlade om försäljning av 1 (en) vara.

Om herrn skulle ta budet på marknaden så antar jag att du skulle kalla honom scalper ändå?

Permalänk

Beställer man två kort/konsoller/äpplen på olika ställen för att vara säker på att få ett, och sen får båda och om man sen bestämmer sig för att sälja det ena kortet/konsollen/äpplet på nån websida och passar på att dra på ett par tusen som "alla" andra är man inte "scalper" då passar man på och kanske betraktas som lite greedy.

Har man en bot som köper upp 20 kort/konsoller/päron med den enda anledningen att sälja dom svindyrt, då... är man en scalper, och bör skämmas

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Du hade faktiskt bud här på marknaden en bra bit över inköpspris, dock valde du att sälja på blocket för betydligt mer. Därav scalper... Men men om du mår bättre av att tro att du inte är en scalper så får det vara så🙂

Så 700 kr över inköpspris på SweC är OK? Men högstbjudande på blocket är inte det? Varför måste jag sälja till någon på just Swec, är det mindre "scalping"?

Kan du inte bara lägga ner ditt dryga beteende som inte bidrar med något, du vägrar ju framföra argument som är vettiga? Tror du dessutom att jag bryr mig om du anser att jag är en scalper eller inte? Enda anledningen till att jag ens svarar är att det är en principfråga där du har fel.

Du borde också kolla upp definitionen av en scalper, ord har en betydelse av en anledning. Just för att de ska gå att använda i text och så förstår den som läser vad det betyder. Jag kan inte börja kalla en sten för träd bara för att jag känner för det och hävda att jag minsann har rätt. Vilket är exakt vad du gör.

Om du sålde en grej på blocket, och någon erbjuder mer än du köpte den för, skulle du vägra sälja för det priset då?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Så 700 kr över inköpspris på SweC är OK? Men högstbjudande på blocket är inte det? Varför måste jag sälja till någon på just Swec, är det mindre "scalping"?

Kan du inte bara lägga ner ditt dryga beteende som inte bidrar med något, du vägrar ju framföra argument som är vettiga? Tror du dessutom att jag bryr mig om du anser att jag är en scalper eller inte? Enda anledningen till att jag ens svarar är att det är en principfråga där du har fel.

Du borde också kolla upp definitionen av en scalper, ord har en betydelse av en anledning. Just för att de ska gå att använda i text och så förstår den som läser vad det betyder. Jag kan inte börja kalla en sten för träd bara för att jag känner för det och hävda att jag minsann har rätt. Vilket är exakt vad du gör.

Om du sålde en grej på blocket, och någon erbjuder mer än du köpte den för, skulle du vägra sälja för det priset då?

Dryg? Så man får inte längre påpeka och kommentarera andra här i tråden? Du öppnade själv dörren till diskussion om scalpers dessutom. Så det är okej för dig att diskutera andra och deras försäljningar men inte dina?🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Dryg? Så man får inte längre påpeka och kommentarera andra här i tråden? Du öppnade själv dörren till diskussion om scalpers dessutom. Så det är okej för dig att diskutera andra och deras försäljningar men inte dina?🙂

Ja dryg, du hänger upp dig och säger saker som inte är sant. Du har dessutom efter 10 svar inte svarat på en enda av mina frågor, det brukar indikera att personen som skriver inte har några vettiga argument eller belägg för sina påståenden.

När öppnade jag upp för diskussion av scalpers i denna tråd? När jag bad dig att inte gå off-topic deluxe och börja diskutera saker som inte hade med en specifik annons att göra?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sccchhhh. Låt blocket-tråden vara blocket-tråden, finns gott om andra ställen att diskutera scalpers vara eller inte vara.

Med denna kommentar öppnade du upp dörren för diskussion

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.