Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Funkar det att skriva ut mindre delar och sen limma ihop dom? Då kan du köra dig med en mindre och billigare skrivare.

Jag har aldrig använt resin själv, men det verkar kladdigt. Man behöver lite arbetsyta för tvättning och härdning också.

Ja limma lite kan jag tänka mig att göra, hade nog ändå tänkt det i fall jag hade velat ha saker modell ännu större.
Men ja juste, tvättning o sånt också ja, bra o tänka på också då

Permalänk
Medlem

Är inne på att köpa en 3d skrivare men gick vilse i djungeln. vill kunna skriva ut olika typer av plast. mest för att leka och lära men vill ha bra kvalitet på utskrifterna.

budget ca: 20k eller så beroende på vad som erbjuds

vad rekomenderas?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

@Akarr
Vill du skruva och få meka och trixa också?
Alltså kanske inte bara lägga tiden på att skriva?
Om du kan tänka ovanstående så skulle jag gå på en E3D Toolchanger. Men det är inte alls något för den som vill vara Good2Go och lägga tiden på att skriva ut.
I så fall blir det väl Flashforge/Createrbot/Makerbot-spåret och där är jag fel person att svara.

Vill man gå mitt-emellan-spåret så kanske en Sapphire PRO från Kina och lägga mer pengar sen på uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@Akarr
Vill du skruva och få meka och trixa också?
Alltså kanske inte bara lägga tiden på att skriva?
Om du kan tänka ovanstående så skulle jag gå på en E3D Toolchanger. Men det är inte alls något för den som vill vara Good2Go och lägga tiden på att skriva ut.
I så fall blir det väl Flashforge/Createrbot/Makerbot-spåret och där är jag fel person att svara.

Vill man gå mitt-emellan-spåret så kanske en Sapphire PRO från Kina och lägga mer pengar sen på uppgraderingar.

jag vill nog bara skriva ut.. och fokusera på cad programmet och ta fram det man ritar.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Är inne på att köpa en 3d skrivare men gick vilse i djungeln. vill kunna skriva ut olika typer av plast. mest för att leka och lära men vill ha bra kvalitet på utskrifterna.

budget ca: 20k eller så beroende på vad som erbjuds

vad rekomenderas?

Prusa MK3S, du kommers bli nöjd. Kört min (MK3) tusental timmar utan problem. Kvaliteterna är solid, både på skrivaren och dess print. Du får en sådan för ca 10k assembled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkra:

Prusa MK3S, du kommers bli nöjd. Kört min (MK3) tusental timmar utan problem. Kvaliteterna är solid, både på skrivaren och dess print. Du får en sådan för ca 10k assembled.

Jag rekommenderar också en Prusa MK3S+. Jag har den och är väldigt nöjd.

Men för 20k så finns det nog ännu bättre modeller, mer åt det industriella hållet. Om du kan vänta ett tag till så kommer Prusa att eventuellt släppa sin stora skrivare i år. Det finns inte mycket uppgifter om den, men den lär bli något i hästväg.

Permalänk
Medlem

Har varit insnöad på att skaffa en 3d skrivare länge nu men nu tänker jag nog slå slag i sak! Den jag har spanat in är Ender 3 pro, är det en vettig nybörjarskrivare? Eller finns de någon annan som är väldigt trevlig för en nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Har varit insnöad på att skaffa en 3d skrivare länge nu men nu tänker jag nog slå slag i sak! Den jag har spanat in är Ender 3 pro, är det en vettig nybörjarskrivare? Eller finns de någon annan som är väldigt trevlig för en nybörjare?

Jag är i alla fall nöjd med min
Har bara haft ett par "problem" med min efter ca 2 års printande; bytt feedern till en i metall, och fick nyligen löda om en kabel till bädden som gått av

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag är i alla fall nöjd med min
Har bara haft ett par "problem" med min efter ca 2 års printande; bytt feedern till en i metall, och fick nyligen löda om en kabel till bädden som gått av

Jag har också en Ender 3 Pro som jag är nöjd med. Dock är den gammal vid det här laget, och jag hade nog kollat efter en liknande med direct drive, solent stepper drivers, 32 bit och auto bed leveling. Storleksmässigt så tycker jag att ca 20x20x20 cm är lagom, men hade klarat mig med mycket mindre också för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag är i alla fall nöjd med min
Har bara haft ett par "problem" med min efter ca 2 års printande; bytt feedern till en i metall, och fick nyligen löda om en kabel till bädden som gått av

Låter ju jäkligt bra de!

Skrivet av muffen:

Jag har också en Ender 3 Pro som jag är nöjd med. Dock är den gammal vid det här laget, och jag hade nog kollat efter en liknande med direct drive, solent stepper drivers, 32 bit och auto bed leveling. Storleksmässigt så tycker jag att ca 20x20x20 cm är lagom, men hade klarat mig med mycket mindre också för det mesta.

Ojoj många termer här nu som man inte känner till, finns de någon bra youtube kanal eller guide för sånt här? Haha!

Permalänk

@oflytbara
Finns hur mycket som helst att grotta ner sig i med kanaler.
Lägger till en kommentar om vad det är jag brukar brukar kolla på från respektive.

Chris Basement (Chris Riley) (uppgraderingar av skrivare)

CNC Kitchen och Thomas Sanlander blandar jag alltid ihop av någon anledning (en del lärorikt och experimenterar)

Makers Muse (hanterar mer mjukvaror och inställningar)

Design Prototype Test (jag gillar hans material. En del snudd på avskyr honom, jag har inget emot honom om man läser mellan raderna med vad han menar, han är mot kina-kloner)

Teaching tech (förklarar olika typer av skrivare och har gjort en del guider på sin sida)

RC Life On (mest underhållande men inte så lärorikt kanske, svensk kille som är en av mina favoriter att kolla på)

Permalänk
Medlem

Jag håller med Mange om kanalerna, med tilläggen:

CHEP (fokus på tips och creality)
Just Vlad (recensioner)
Modbot (recensioner och tips)
Nexi Tech (svensk med recensioner)
Ruiraptor (recensioner)
The 3D Printing general (blandat)
3D printing nerd (allmänt, var bättre förr)

Teching tech är nog den bästa kanalen, och DesignPrototypeTest den sämsta.

Permalänk
Medlem

Precis som det mesta med teknik är att ju mer man läser och kollar upp desto mindre vet man vad man vill ha.. hehe
det är en djungel.

Prusa är den jag tittar på nu.. verkar vara bra budet .. dom dyra verkar inte skriva ut så värst mycket bättre en dem billigare (jag kan ha fel.....) och sen kanske fixa en låda att ha den i.

tack för all feedback... och tack för länkarna .. ska gå igenom dem.. tack tack.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Snöat in på idén under senaste veckorna på idén att skaffa en 3d-skrivare, men i torsdags bestämde jag mig och det beställdes en Ender 3 V2 från/via Aliexpress.
Har lite halvdålig exakt vad som följer med och vad som kan tänkas var bra att byta ut/komplettera med men jag antar att det ger sig efter ett par utskrifter och några timmars youtube-tittande. Såhär innan köp så känns BLTouch och OctoPrint nåt jag troligen vill fixa/köpa efter ett par utskrifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Snöat in på idén under senaste veckorna på idén att skaffa en 3d-skrivare, men i torsdags bestämde jag mig och det beställdes en Ender 3 V2 från/via Aliexpress.
Har lite halvdålig exakt vad som följer med och vad som kan tänkas var bra att byta ut/komplettera med men jag antar att det ger sig efter ett par utskrifter och några timmars youtube-tittande. Såhär innan köp så känns BLTouch och OctoPrint nåt jag troligen vill fixa/köpa efter ett par utskrifter.

Kul! Välkommen till klubben. I min erfarenhet så är uppgraderingar oftast inte värt det. Men en BLTouch och Octoprint låter som vettiga saker. Nöj dig med dom och några utskrivna uppgraderingar om det finns något vettigt.
Nästa steg är att köpa filament. Jag rekommenderar PLA, som funkar till allt som inte behöver vara tåligt mot värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

jag vill nog bara skriva ut.. och fokusera på cad programmet och ta fram det man ritar.

Alltså om du bara vill skriva ut med minimalt trixxande med skrivaren så kan jag rekommendera Resin printer likt Anycubic Photon-S eller deras nya Mono. Visst det är lite efterarbeten med att tvätta utskrifterna men du får top resultat nästan direkt med en sådan skrivare. Jag misstänker jag kommer bli argumenterad mot i denna tråden då de flesta håller på med filamentutskrifter men jag kan bara säga från mitt perspektiv att jag ville också bara skriva ut och tillverka delar till mina olika RC hobbys så för mig var inte själva pillandet med skrivaren målet utan det som jag skrev ut som var grejen. Ett par misslyckade försök i början innan jag hittade rätt metodik och inställningar sedan har den bara funkat och jag får ut lyckade utskrifter hela tiden. Svinbra. Nu står den stilla dock och måste beställa en ny FEP film och resin sedan är det bara att köra igen

https://www.3dprima.com/se/3d-printer/manufactures/anycubic/a...
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/tillverkare/anycubic/a...

Jag äger en Anycubic Photon-S

För att tvätta och härda avänder jag denna (Fast den tidigare modellen)
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/tillverkare/anycubic-w...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Hej, någon som vet vart man kan få tag på en https://www.3dprima.com/se/parts/spare-parts/creality-3d/crea... sån här? för min sjunger på sin sista vers, ev en annan som har samma storlek. Verkar vara svårt att hitta en 24v fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodsbane:

Hej, någon som vet vart man kan få tag på en https://www.3dprima.com/se/parts/spare-parts/creality-3d/crea... sån här? för min sjunger på sin sista vers, ev en annan som har samma storlek. Verkar vara svårt att hitta en 24v fläkt

Antingen AliExpress, men blir dyrt med tullhanteringen. Så i så fall köp den i samband med andra grejer för att få dela på kostnaden.

Alternativt köp en 12v fläkt och en ”buckconverter”. Kolla youtube (tex CHEP) om detta.

Permalänk
Skrivet av Bloodsbane:

Hej, någon som vet vart man kan få tag på en https://www.3dprima.com/se/parts/spare-parts/creality-3d/crea... sån här? för min sjunger på sin sista vers, ev en annan som har samma storlek. Verkar vara svårt att hitta en 24v fläkt

Ett sätt är att serie koppla två st 12v fläktar och sätta dom på varandra.

Jag tyckte att 12v 40x40 fläkten på min Ender2 lät för mycket så jag gjord en egen kyllösning med en 12v 50x50 fläkt + pressure booster + ett motstånd. Mycket tystare

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Ett sätt är att serie koppla två st 12v fläktar och sätta dom på varandra.

Jag tyckte att 12v 40x40 fläkten på min Ender2 lät för mycket så jag gjord en egen kyllösning med en 12v 50x50 fläkt + pressure booster + ett motstånd. Mycket tystare

Det har jag inte tänkt på. Tackar

Permalänk
Skrivet av Bloodsbane:

Hej, någon som vet vart man kan få tag på en https://www.3dprima.com/se/parts/spare-parts/creality-3d/crea... sån här? för min sjunger på sin sista vers, ev en annan som har samma storlek. Verkar vara svårt att hitta en 24v fläkt

Här finns en
https://reprappro.me/products/hot-end-fan-40x40x10mm-dc-12v?v...

En fläkt kan jag tippa på att han lägger på lådan på måndagen så har du den på tisdag/onsdag enligt min erfarenhet.
Har beställt för nästan 10k därifrån så skulle säga att han är pålitlig att handla av!
När något blivit tokigt med mina krångliga ordrar har han kompenserat mig för det.
Följer även med godis ibland

Permalänk
Skrivet av 900-Mange:

Här finns en
https://reprappro.me/products/hot-end-fan-40x40x10mm-dc-12v?v...

En fläkt kan jag tippa på att han lägger på lådan på måndagen så har du den på tisdag/onsdag enligt min erfarenhet.
Har beställt för nästan 10k därifrån så skulle säga att han är pålitlig att handla av!
När något blivit tokigt med mina krångliga ordrar har han kompenserat mig för det.
Följer även med godis ibland

Se där ja! Perfekt får bli en beställning. Tackar så grymt mycket

Permalänk
Skrivet av 900-Mange:

Här finns en
https://reprappro.me/products/hot-end-fan-40x40x10mm-dc-12v?v...

En fläkt kan jag tippa på att han lägger på lådan på måndagen så har du den på tisdag/onsdag enligt min erfarenhet.
Har beställt för nästan 10k därifrån så skulle säga att han är pålitlig att handla av!
När något blivit tokigt med mina krångliga ordrar har han kompenserat mig för det.
Följer även med godis ibland

Intressant företag. Kände inte till dom alls. Tack för info.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Avstängd

nån som beställt från banggood ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

nån som beställt från banggood ?

Beställde delar till en drönare 2018. Varorna levererades i gott skick samt inom den beräknade leveranstiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Akarr:

Är inne på att köpa en 3d skrivare men gick vilse i djungeln. vill kunna skriva ut olika typer av plast. mest för att leka och lära men vill ha bra kvalitet på utskrifterna.

budget ca: 20k eller så beroende på vad som erbjuds

Var beredd på att alla "konsumentmaskiner" (säg under 50k i pris) kräver tålamod, och sen mer tålamod. Ibland får man långa "kill streaks" när maskinen funkar prima och man skrattar hela vägen till plastrullen men sen händer nåt som kräver felsökning, reservdelar osv...

Jag gjorde ett stort misstag för ett par år sedan och köpte 3 st skrivare från företaget som jag litade på och som hade gjort bra skrivare innan. Visar sig att just denna modellen är skräp. If I only had googled... så många timmar bortslösade på reparationer och felsökning.

Höll på med 3D skrivare under ca. 9 års tid innan jag kastade in handduken. Det är kul, häftigt, kreativt, spännande. Men också frustrerande.

Läs på, fråga på reddit, kolla om det finns google groups för just den tillverkaren, kanske facebook-grupper osv. Recensioner på 3D-skrivare är inte alltid helt ärliga, många blir sponsrare (läs = får en gratis maskin och har incitament att skriva bra saker).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panosz:

nån som beställt från banggood ?

Tack för svaret.

Permalänk
Skrivet av Bloodsbane:

Se där ja! Perfekt får bli en beställning. Tackar så grymt mycket

Skrivet av kdk_warhead:

Intressant företag. Kände inte till dom alls. Tack för info.

Kan som sagt rekommendera att beställa där ifrån efter mina erfarenheter!
Känns alltid bättre att gynna de som säljer på hemma-marknaden.
Det som inte funnits på lager har jag mailat eller ringt om så har han tagit hem.

Permalänk
Medlem

Någon här som kan tillverka 5st Gpu-hållare och sälja för en billig peng? infogar bild på hållare jag söker, men skulle föredra en något "slimmare" modell

(Dessa ska endast användas för display/showoff)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Någon här som kan tillverka 5st Gpu-hållare och sälja för en billig peng? infogar bild på hållare jag söker, men skulle föredra en något "slimmare" modell

https://i.ibb.co/Jxz1c9P/s-l400-1.jpg

https://i.ibb.co/pXHc26v/s-l400.jpg

(Dessa ska endast användas för display/showoff)

Ja kanske. Har du en 3D-modell?